Weezer - Weezer (2019)

Alternatieve titel: The Teal Album

Label: Crush

1. Africa (3:58)
  2. Everybody Wants to Rule the World (4:04)
  3. Sweet Dreams (Are Made of This) (3:34)
  4. Take on Me (3:43)
  9. Billie Jean (4:54)
  10. Stand by Me (3:00)
avatar van E-Clect-Eddy
Verrassing!

The Teal Album - een covers album door Weezer - is vandaag uitgebracht, als tussendoortje voordat later dit voorjaar The Black Album verschijnt.

Toto's Africa staat er wel op maar de single Rosanna niet.

1 Africa - Toto
7 Mr. Blue Sky - ELO
8 No Scrubs -TLC
9 Billie Jean - Michael Jackson
10 Stand by Me - Ben E King

De uitvoeringen zijn weinig verrassend, trouw aan het origineel het is alleen zo dat de gitaren een prominentere rol spelen.

TEAL = dus Engels voor Groen Blauw (min of meer aqua / turkoois)

avatar van Grecio
Hah, leuk! Ga hier geen rating aangeven want dat doe ik alleen met "echte" albums. Maar ik kan hier wel van genieten : )

avatar van vigil
De hoes vind ik top, het hele album heb ik nog niet gehoord maar Africa was natuurlijk al bekend maar nu ken ik ook Take on Me. Bij beide blijven ze extreem dicht bij het origineel, niets eigens er aan toegevoegd en dat is toch jammer. Op zich wel geinige niet voor de hand liggende keuzes.

avatar van AstroStart
0,5
Is er dan niemand meer die deze mannen in bescherming neemt? Het klinkt alsof een schoolband covers heeft opgenomen. Vooral de zang van Rivers Cuomo is te glad en vlak. Ik weet niet hoe het met de timing zit: dat lijkt haast te perfect, waardoor het gevoel uit nummers als Billie Jean en No Scrubs wordt gehaald. Alleen Africa valt gelukkig mee, maar dat komt omdat dat nummer van zichzelf al een mierzoet gedrocht is.

Zo, nu de zure smaak snel wegspoelen met Balthazar.

avatar van LittleBox
0,5
Tjongejonge wat slecht dit. Had nog een knipoog en scherp randje verwacht maar nee hoor. Wat een zouteloze hap...

avatar van E-Clect-Eddy
Maakt niet uit of men het goed of slecht vind het is allemaal aandacht / reclame voor de band zodat ze meteen iedereen eraan kunnen herinneren dat het 'serieuze' werk er over 5 weken aankomt. Zo hoeven zij en het label minder aan publiciteit daarvoor te doen.

En live wordt het gewoon meezingen... mocht je de nummers van de laatste 2 albums niet of nauwelijks kennen of niet waarderen. Geheid dat ze hiervan een paar nummers opnemen in de setlist. Live kunnen ze het ook steviger spelen.

Met die Miami Vice look op de hoes moet iedereen toch snappen dat dit gewoon een grap van de band is.

avatar van frolunda
1,5
Een wel erg overbodig cover album dit tussendoortje van Weezer.De versies hebben helemaal niks avontuurlijks,het is gewoon exact naspelen op amusement orkestjes niveau en voegen hoegenaamd dan ook niks toe,aan de stuk voor stuk veel betere originelen.
Het nut van deze release zie ik dan ook totaal niet in maar gelukkig hoeven we niet al te lang te wachten op een 'echt' nieuw Weezer album.
Voor deze ; zwak.

avatar van grovonion
Zoals frolunda schrijft, als je al een album vol met covers maakt, probeer er dan een eigen spin aan te geven. En niet zoals Weezer op dit album heeft gedaan, dit is het werk van een betere dorps-cover-band, die liedjes zo goed mogelijk volgens partituur proberen na te spelen.
Er is zo goed als geen song die iets toevoegt aan het origineel, op misschien "no scrubs" na hoor ik van elk lied liever het origineel nog eens.

avatar van jojoshua
0,5
Dit is zo ongelooflijk goedkoop, gemakkelijk en bovendien slecht uitgevoerd dat ik er verder geen woorden aan ga spenderen. Gauw weg hiermee.

avatar van repelstefan
1,5
Je moet wel heel erg Weezer fan zijn om deze uitvoeringen boven het origineel te kiezen. Omdat ze zo dicht bij het origineel blijven gaat het ook nooit beter worden of iets toevoegen lijkt me. Ik vond die cover van Africa al een draak dus had ook geen hele hoge verwachtingen. Zo kan je overigens elke week wel een album uitbrengen. Lekke bewaren voor de live optredens dit, dan werkt zo'n cover prima.

avatar van Kramer
Tsja, beoordelen we dit album op artistieke kwaliteit, dan komen we natuurlijk niet ver - de eigen inbreng van de band is minimaal. We horen tien covers die allemaal op weinig punten verschillen van het origineel, en waar Weezer echt een andere kant op gaat is het telkens de verkeerde. Die van ergerlijk gebruik van autotune bijvoorbeeld, of misplaatste instrumentatie.

Maar goed, als we gewoon onbevangen luisteren naar de oogst, dan is dit plaatje natuurlijk best te pruimen. De liedjes zijn hartstikke leuk en dat is ook wat waard. En echt verneuken doet Weezer het nergens, dus lager dan 2,5 kom ik niet.

avatar van HenkiO
Ik begrijp de fascinatie voor dit cover album niet.
Het verschil met de originele nummers is nihil.
Maak er dan iets spannends van. Het klinkt als karaoke.

avatar van AOVV
Ik vind het een geinig album, dat weliswaar nul komma nougatbollen meerwaarde biedt, maar als je alleen maar een blik op de albumcover werpt, merk je toch dat dit een grap is? De mannen van Weezer zijn daar goed toe in staat, dus ik geloof het wel. Voorts passeren enkele toffe liedjes de revue, niets aan 't handje.

2,5 sterren

avatar van engelse
Zo veel zure reacties op Weezer! Voor Cultuur met een grote C (of K voor azijnpissers) moet je elders zijn, Weezer is pretentieloze fun...
Gewoon leuk om 'ns te beluisteren, deze covers... Puur en prettig jeugdsentiment!

Ik vind de uitvoering van No Scrubs geweldig. Ook andere nummers zijn best leuk. Vind de reacties erg zuur over dit grapje van Weezer.

avatar van ZAP!
Heb alleen Africa gehoord; prima uitvoering, maar helemaal begrijpelijk dat de band gemakzucht verweten wordt. En als ik dit lees:
HenkiO schreef:
Ik begrijp de fascinatie voor dit cover album niet.
Het verschil met de originele nummers is nihil.
Maak er dan iets spannends van. Het klinkt als karaoke.
...dan is de rest niet veel anders en de kritiek (=iets anders dan azijnpisserij, volgens mij) vol-ko-men terecht.

avatar van Supersid
1,0
Ik kan enkel bedenken dat het de bedoeling was om zo dicht mogelijk bij de originele versies te geraken. Maar dan nog: dikke nee...

avatar van Mssr Renard
Leuke gooi van deze mannen.
Nooit eerder van ze gehoord, maar mijn vrouw zegt dat het pretpunk is. Prima.

Hier doen ze een bonte mix van verrassende covers. Veel europese bands, behalve Toto en Michael Jackson, die zijn wel Amerikaans. En Ben E. King natuurlijk.

Ik vind het voornamelijk zangtechnisch erg interessant. Ik heb in mijn leven best veel coverplaten gehoord, en deze vind ik tenminste sympathiek en goed gedaan.

Ja, de versies lijken veel op de originelen, maar ik hoor een eigen sound. Alleen vind ik de drumsound erg lelijk.

Paranoid en Scrubs vind ik de minste songs hierop. Paranoid vind ik gewoon een vreselijk nummer en No Scrubs klinkt zeurderig (is het van Benyoncé).

Bij Billy Jean moest ik denken aan die andere Amerikaanse pretband, die Smooth Criminal coverde (Alien Ant Farm).
Pluspunten voor de songkeuze, de uitvoering en de goed uitgewerkte zangarrangementen en vocale harmonieen. Minpunten voor de wat ingetogen instrumentatie en wel erg lelijke drumsound.

avatar van GrafGantz
Mssr Renard schreef:
No Scrubs klinkt zeurderig (is het van Benyoncé).

Is van TLC natuurlijk, dat weet toch iedereen

GrafGantz schreef:

Is van TLC natuurlijk, dat weet toch iedereen

Is Beyoncé van TLC? Ik dacht eerst ook aan TLC, maar ik dacht, ik kan dat nooit in één keer goed hebben.

avatar van GrafGantz
Mssr Renard schreef:

Nee, die was van Destiny's Child.

avatar van Mssr Renard
Shit, dan zat ik er echt heel erg naast.
Destiny's Child herinner ik me wel, maar ik ken geen enkel nummer van ze.
Behalve Scrubs ken ik ook geen enkel ander nummer van TLC trouwens. Het moge duidelijk zijn dat daar mijn expertise niet ligt.

avatar van BoyOnHeavenHill
Tien bekende liedjes perfect nagespeeld (okee, met hier en daar een solo op fuzzgitaar in plaats van synthesizer, en op Sweet dreams slaat Patrick Wilson er lustig op los), maar verder worden de loopjes en de koortjes en de synths natuurgetrouw gekopieerd zonder dat er iets substantieels aan de nummers wordt toegevoegd, en dus ook zonder dat duidelijk wordt dat het hier gaat om een nieuwe plaat van Weezer (afgezien van het karakteristieke stemgeluid van Rivers Cuomo). Het idee dat je aan de lullige hoes al kunt zien dat dit een grap is lijkt me vergezocht, aangezien de hoezen van hun titelloze "gekleurde" albums wel vaker eenzelfde lulligheid uitstralen. Maar goed, als dit dan inderdaad een grap is, dan is het een uitzonderlijk melige. Twee sterren voor de ambachtelijke vaardigheden, en nu gauw Pinkerton opzetten.

avatar van Bert Wasbeer
1,5
Zwak en overbodig. Geen enkele cover betreft een onbekend nummer of iets van een minder bekende artiest. En bij geen enkele cover werd een verrassende invalshoek gekozen. Ze blijven zeer dicht bij de originelen. Er zijn meerdere YouTube-kanalen die dit veel leuker en diverser aanpakken.