Journey - Frontiers (1983)

Label: Columbia

1. Separate Ways (Worlds Apart) (5:24)
  2. Send Her My Love (3:54)
  3. Chain Reaction (4:21)
  4. After the Fall (5:00)
  5. Faithfully (4:26)
  6. Edge of the Blade (4:30)
  7. Troubled Child (4:29)
  8. Back Talk (3:16)
  9. Frontiers (4:09)
  10. Rubicon (4:18)
  11. Only the Young * (4:17)
  12. Ask the Lonely * (3:54)
  13. Liberty * (2:54)
  14. Only Solutions * (3:32)
avatar van Edwynn
In de tijd van Dunbar bracht Journey ook nog gewoon enige jazz elementen in de muziek. Dat doet het op Frontiers niet. Smith is wel degelijk een jazzgewortelde drummer. Geen archetypische rockdrummer. Die invloeden zijn hoorbaar zoals je zelf stelde.

Ozric Spacefolk
Je ziet het wel in videos dat Steve inderdaad zn stick(s) in traditional grip houdt en niet in matched grip (de eerste techniek wordt meer gebruikt bij jazz en fusion, de tweede gewoon bij pop, rock en metal)

avatar van vielip
Smith, Dunbar en Castronovo zijn alledrie geweldige maar niet met elkaar te vergelijken drummers vind ik. Castronovo heeft echter wel de beste strot. Man, wat kan die gozer zingen!!

avatar van Metal-D78
Heb weinig verstand van drummers, maar ik kan Steve Smith zeer waarderen. Zijn geluid vind ik een stuk subtieler dan Castronova. Luister maar eens naar Trial by Fire.
Deze plaat heeft zijn momenten, maar er staan een aantal draken op als Back Talk en Chain reaction.

avatar van iggy
De beste van journey. Bij dit soort muziek word het vaak te zoet. Journey weet die zoetigheid op deze cd goed in het oog te houden. Goede nummers met natuurlijk de klassieker edge of the blade. Wat mij betreft hadden er wel meer iets hardere nummers opgemogen. Maar al met al een prima album

avatar van notsub
Gisteren bij het concert van Kansas liepen de nodige Journey shirts rond en dat bracht me ertoe deze nog eens te draaien op de terugweg. Het was al erg lang geleden dat ik deze (toen op LP) hoorde. Dit is Journey op zijn best. Edge of the Blade vond ik altijd al de beste van het stel, maar nu ontdekte ik ook de schoonheid van Troubled Child. Separate Ways en Send Her My Love blijven ook goede songs.

Ozric Spacefolk
Ik gebruik niet vaak deze smiley:

Maar nu wel:

Edge of the Blade:
Neil Schon:
Steve Perry:
Steve Smith:

Ozric Spacefolk
Weer in een Journey-bui vandaag. En heerlijk hoe hard deze plaat rockt. En lekker melodieus. Stevig drum- en gitaarwerk.

De video van Separate Ways is verschrikkelijk, overigens. Maar dat vond Perry ook, heb ik ergens gelezen...

avatar van Metal-D78
Clip van Faithfully is ook verschrikkelijk. Perry met snor volgens mij...

Perry bij We Are the World is ook tergend :-p

avatar van Metal-D78
Wel een kekke trui heeft ie daar aan (moeders gebreid....)

avatar van Edwynn
Was dat geen native american motiefje?

Perry heeft wat indianenbloed in zijn aderen.

Met dat ene zanglijntje veegt ie overigens samen met Daryll Hall wel de vloer met toute het We Are The World ensemble aan vind ik.

avatar van Psykootje
Zo goed als dit album is , zo fout zijn de clips . Maar goed dat we daar niet naar hoeven kijken .
Heerlijk album met veel klassiekers . Seperate ways ( speel ik met m'n bandje ) , Send her my love , Faithfully , Edge of the blade ( geweldig gecovered door Jorn Lande ) , Troubled child , Chain reaction , super!

Edwynn schreef:
Was dat geen native american motiefje?

Perry heeft wat indianenbloed in zijn aderen.

Jazekers! Voor moeders kant schijnt ie inderdaad wat indiaans bloed te hebben.

Zanglijntje is lekker over de top, maar valt zeker op. Vergelijk het eens met de bijdrage van The Boss die hetzelfde lijntje zingt...mijn hemel wat een verschil.

Metal-D78 schreef:

Ja dan steekt Perry er toch wel bleekjes bij af...

avatar van Metal-D78
Bruce zingt daar met een stem waar je jarenlang zware shag voor moet roken en sterke drank (uit de fles) moet drinken. En trekt daarbij een gezicht alsof er een bonenschotel zoals afgebeeld op de binnenhoes van ZZ Top's Tres Hombres uit moet.

Geef mij dan Perry maar met zijn te gekke trui!

avatar van vielip
Bruce zat middenin een slopende tournee en dat hoor je er inderdaad aan af. Toch blijft het elke keer weer een magisch moment als hij inzet vind ik. Eerst die piepstem van Wacko Jacko en het refrein erna Bruce die erin komt scheuren, heerlijk!! En op het eind nog het 'duel' met Stevie Wonder. Prachtige contrasten! Natuurlijk kan Perry geweldig zingen maar zó memorabel is het op dit nummer niet vind ik.

Ozric Spacefolk
Door het luisteren van allemaal bekende en obscure jaren 80 AOR/Melorock valt mij op dat deze plaat zo ontzettend goed geproduceerd is.

Alle instrumenten staan zo heerlijk in balans ten opzichte van elkaar in de eindmix.
Of het komt, dat ik naar een goede remaster luister, want ik heb deze niet op elpee.

Ik dacht eerst dat er geen beter Journey-album was dan Escape uit 1981, maar nu ik deze goed op vinyl gehoord heb vind ik deze nog mooier. Mooi stevig met Steve Perry die goed op dreef is.

TAFKAP schreef:

Het is inderdaad met name de sound van Frontiers die het um doet. Escape is een perfecte plaat, maar natuurlijk redelijk platgedraaid. Draai deze ook liever.

avatar van sander.h
Geldt voor mij ook. Maar ook omdat ik meer heb met de keyboardsounds zoals Jonathan Cain ze hier gebruikt dan met de Hammond/piano van het jaren '70 werk (en Escape).

sander.h schreef:

Hier kan ik het niet met je over eens zijn.

Ik zie de Rolie/Schon-Journey (en met name van voor Perry) echt ontzettend te gek. Juist dat orgel-geluid.

Daarnaast vind ik de Schon/Cain/Perry periode ook te gek.

Ik kan niet zo veel met de tussenliggende platen.

avatar van sander.h
Ja, gezien jouw smaak zou het ook vreemd zijn geweest als jij die eerste (meer jazzrock-achtige) fase niet te gek had gevonden

Ik heb er zelf wat minder mee, ik hou niet zo van dat Hammond-geluid (tenminste niet een hele plaat lang). Voor mij wordt Journey in elk geval pas écht leuk op het moment dat Jonathan Cain erbij komt, en dan met name vanaf Frontiers gezien de gebruikte sounds.
(In hoeverre dat dat echt aan Jonathan Cain ligt weet ik niet, Gregg Rolie laat bij The Storm immers ook horen dat hij modernere sounds niet schuwt.... weet ook eigenlijk niet waarom Rolie bij Journey stopte?)

Ozric Spacefolk
Waarom Rolie bij Journey wegging weet ik niet...

Misschien is 3 frontmannen teveel voor een bandje.

Rolie was gewend de leidende rol alleen te delen met Schon...

avatar van Dream Theater
Geniale AOR met allemaal topnummers. Van het machtige Seperate Ways, het bloedmooie Faithfully, sterke rockers als Back Talk, Edge of the Blade tot het overweldigende Rubicon.
Topmuzikanten als Neal Schon en Jonathan Cain zijn verantwoordelijk hiervoor. En zanger Steve Perry heeft een geweldig mooie stem!

avatar van marathonman
Lekkere melodieuze songs, machtige plaat evenals hun voorganger, Send her my love draai ik nog regelmatig evenals Troubled Child.
Steve Perry, Steve Walsh, goede zangers waren dat in die jaren, heerlijke melo drama stemmetjes...

avatar van Metalhead99
Toen ik deze zo'n 5 jaar geleden voor het eerst beluisterde kon ik hem nog niet zo heel erg goed waarderen. Ik hoorde Separate Ways voorbij komen in Yes Man en besloot deze plaat eens te gaan beluisteren.
Toen vond ik de overige nummers wat meer tegenvallen, maar nu, jaren later, denk ik daar toch wat anders over.
De productie is werkelijk subliem en de plaat bulkt van de sterke nummers.
Het begint met de heerlijke rocker Separate Ways (de video is om te janken, maar het nummer vind ik echt geweldig). Dit nummer word gelijk gevolgd door het erg mooie Send Her My Love. Een nummer dat naar mijn mening toch wel het "ultieme jaren '80 geluid" weergeeft (ja, een beetje rare woordkeuze, maar ik weet niet hoe ik anders die typische jaren '80 instrumentatie/productie moet noemen).
Chain Reaction is weer een aardig rock nummer, naar mijn mening één van de minst interessante nummers van de plaat. Op After the Fall laat Neal Schon weer sterk gitaarspel horen en Faithfully vind ik één van de mooiste ballads uit deze tijdsperiode.
De drie nummers daarna zijn lekkere rockers (vooral Back Talk is een erg sterk nummer). Het titelnummer springt er naar mijn mening vooral uit door het gekozen ritme en de prominente rol van de keyboards. De plaat sluit af met het prachtige Rubicon, een betere afsluiter kan men zich niet wensen.

Veel beter dan dit krijg je niet snel meer. Geweldige productie, mooie nummers, een goede afwisseling en zo kan ik nog wel even doorgaan over dit album. Een aanrader!

Je vergeet Egde of the Blade. Toch wel het prijsnummer van deze plaat

avatar van iggy
Wie vergeet nu Edge of the Blade?

avatar van Edwynn
Vlijmscherp inderdaad. Edge Of The Blade. Juiste titel voor het nummer wat dat betreft. Vooral de bijna dreigende synths zijn erg gaaf.
Jorn Lande heeft ook ooit eens een hele aardige versie avn het nummer gemaakt.