Journey - Frontiers (1983)

Label: Columbia

1. Separate Ways (Worlds Apart) (5:24)
  2. Send Her My Love (3:54)
  3. Chain Reaction (4:21)
  4. After the Fall (5:00)
  5. Faithfully (4:26)
  6. Edge of the Blade (4:30)
  7. Troubled Child (4:29)
  8. Back Talk (3:16)
  9. Frontiers (4:09)
  10. Rubicon (4:18)
  11. Only the Young * (4:17)
  12. Ask the Lonely * (3:54)
  13. Liberty * (2:54)
  14. Only Solutions * (3:32)
avatar van Metalhead99
Toen ik deze zo'n 5 jaar geleden voor het eerst beluisterde kon ik hem nog niet zo heel erg goed waarderen. Ik hoorde Separate Ways voorbij komen in Yes Man en besloot deze plaat eens te gaan beluisteren.
Toen vond ik de overige nummers wat meer tegenvallen, maar nu, jaren later, denk ik daar toch wat anders over.
De productie is werkelijk subliem en de plaat bulkt van de sterke nummers.
Het begint met de heerlijke rocker Separate Ways (de video is om te janken, maar het nummer vind ik echt geweldig). Dit nummer word gelijk gevolgd door het erg mooie Send Her My Love. Een nummer dat naar mijn mening toch wel het "ultieme jaren '80 geluid" weergeeft (ja, een beetje rare woordkeuze, maar ik weet niet hoe ik anders die typische jaren '80 instrumentatie/productie moet noemen).
Chain Reaction is weer een aardig rock nummer, naar mijn mening één van de minst interessante nummers van de plaat. Op After the Fall laat Neal Schon weer sterk gitaarspel horen en Faithfully vind ik één van de mooiste ballads uit deze tijdsperiode.
De drie nummers daarna zijn lekkere rockers (vooral Back Talk is een erg sterk nummer). Het titelnummer springt er naar mijn mening vooral uit door het gekozen ritme en de prominente rol van de keyboards. De plaat sluit af met het prachtige Rubicon, een betere afsluiter kan men zich niet wensen.

Veel beter dan dit krijg je niet snel meer. Geweldige productie, mooie nummers, een goede afwisseling en zo kan ik nog wel even doorgaan over dit album. Een aanrader!

Ik kan hier eigenlijk hetzelfde schrijven als bij Escape. Frontiers is voor mij echt de beste Journey. De juiste mix van hard, soft en er tussen in. Dit was een band die op dat moment op de toppen van hun kunnen speelde. Hier hebben ze arenarock voor uitgevonden. Hierna werd het echter allemaal ietje minder, echter wel met positieve uitschieters hier en daar. Een vette 5.