The Beatles - Revolver (1966)

Label: Parlophone

1. Taxman (2:39)
  2. Eleanor Rigby (2:07)
  3. I'm Only Sleeping * (3:01)
  4. Love You To (3:01)
  5. Here, There and Everywhere (2:25)
  6. Yellow Submarine (2:40)
  7. She Said, She Said (2:37)
  8. Good Day Sunshine (2:09)
  9. And Your Bird Can Sing * (2:01)
  10. For No One (2:01)
  11. Doctor Robert * (2:15)
  12. I Want to Tell You (2:29)
  13. Got to Get You into My Life (2:30)
  14. Tomorrow Never Knows (2:57)
avatar van ricardo
Van Bob Dylan zou ik geen verzamelaar nemen, dat had ik toen ook maar vergaloppeerde ik mij volledig daarmee.

Later heb ik h61r gekocht en vond ik geweldig, blood on The tracks kan ik je van harte aanbevelen evenals desire.

avatar van Don Cappuccino
Net gekocht en op de koptelefoon hoor je echt hoe fantastisch die remaster uit 2009 is. Dit album heeft zeer veel in zich voor een speelduur van 35 minuten. Eleanor Rigby is misschien wel mijn favoriete nummer van The Beatles. Tomorrow Never Knows hoort ook bij mijn favorieten, psychedelica ten top!

vond het juist één van de mindere, die stereo remaster. She Said, She Said heeft nog nooit slecht slechter geklonken als hier

2nd Chamber schreef:

Dit is zo'n plaat die het best in mono klinkt; die extreme stereo-separatie veroorzaakt bij mij na drie nummers schele hoofdpijn.

avatar van SilverGun
2nd Chamber schreef:

Er is ook gewoon een mono remaster uitgekomen in 2009 hoor.

avatar van Sanderzzz
Revolver durft zelfs nog verder te gaan dan Rubber Soul (die ook al geniaal is). Waar de band op Rubber Soul al een enorme verandering qua sound hadden, zijn de nummers op dit album nog unieker en psychedelischer. De laatste track is ongelooflijk ontoegankelijk (had nooit gezegd dat ik dit ooit bij een Beatlesnummer ging zeggen), maar werkelijk prachtig en 'Groundbreaking' voor die tijd. Verder valt er weer geen enkel nummer tegen. Zoals ik al zei heeft elke track iets unieks ; of het nu de opgewekte gitaarrifs zijn, violen, trompetten of een pianospel. Het zit er allemaal tussen !

5* alweer voor dit album.

avatar van Ronald5150
Ik ben geen grote Beatle fan of een uitgesproken kenner. De studioalbums van The Beatles beleef ik dan ook erg verschillend. Op "Revolver" hink ik een beetje op twee gedachten. Aan de ene kant hoor ik weer die typische prachtige popliedjes zoals "Eleanor Rigby", "Good Day Sunshine" en "Got to Get You into My Life". Zo hoor ik The Beatles het liefst. Aan de andere kant is er ruimte voor experiment. En dat vind ik persoonlijk toch echt wat minder. Zo vond ik "The White Album" ook al best een hele opgave. Zo ver wordt het experiment op "Revolver" niet doorgevoerd, maar met name de Oosterse invloeden komen toch op een aantal liedjes prominent terug. Het is een kwestie van smaak, maar ik vind het afbreuk doen aan het liedje. Ik krijg het gevoel dat vorm boven inhoud wordt verkozen. Al met al is "Revolver" gewoon een prima album, met een aantal pareltjes van popliedjes, maar voor mij persoonlijk dus ook wat minder aantrekkelijke kanten. Toch een ruime voldoende, want het zijn wel The Beatles.

Ronald5150 schreef:

Ook geen groot fan, maar niet om de redenen die u hier aanhaalt, Tomorrow never knows vind ik het beste Beatle nummer, mijn grootste probleem is dat er op elk album wel 1 of meerdere draken te vinden zijn en op Revolver zijn dat Yellow submarine en Doctor Robert, hoe kan een band toch geniale nummers zo afwisselen met draken, waren het nu nog mindere nummers dan kon ik het nog wel begrijpen, constant niveau als je zo productief bent is wat lastig, maar door de ondergrens heenzakken is toch wat anders.

Quizvraag....
Hoe kun je als je niet van deze muziek houdt toch blijkbaar uitlatingen doen over de kwaliteit van deze muziek? Ik kan de helft van de repertoire van Pink afdoen als ''draken'', maar dat betekent eerder dat ik sommige van haar songs me niet aanstaan. Gelukkig staan er nogal wat fans tegenover die de zogenaamde draken erg genietbaar vinden!

avatar van Tony
(willie) zegt 't niet zo handig, maar hij heeft wel een puntje. Ik geef dit album 5*, maar deel zijn mening over Yellow Submarine, voor mij is dat ondanks de (in 1966) baanbrekende geluidseffecten niet meer dan een skipmomentje op dit verder haast perfecte album. Het is hieronder al vaker gememoreerd. En YS is samen met o.a. All You Need is Love voor mij een van de heel weinige misperen in het oeuvre van de Beatles.

bawimeko schreef:

Quizvraag....

Wie is Pink?

Maar ik zei niet dat ik niet van deze muziek hield, het door mij eerder aangehaalde Tomorrow never knows vind ik geniaal, evenals Eleonar Rigby.

Ik vind het alleen enorm storend dat vrijwel elk album naast een paar mindere nummers ook echte draken bevat, dat is of O-bla-di-o-bla-da is of Yellow submarine of All you need is love of Michelle of Let it be of veel van voor Help!

Maar aangezien het hier om Revolver gaat, voor mij de beste Beatles plaat, haalde ik de 2 nummers er uit die op deze plaat staan.

avatar van Sanderzzz
Die laatste track blijft echt geweldig.

Stijn_Slayer
Eigenlijk hadden ze een heel album in die stijl moeten maken. Dat was pas een meesterwerk geweest.

avatar van Sanderzzz
Maar neen dat is het nu al

Wie is Pink?

Er zijn mensen die nou eenmaal moeite te hebben met de veelzijdigheid van deze band. De Beatles namen zichzelf niet zo serieus als de luisteraars 40-50 jaar later zouden doen en in combinatie met een Engels gevoel voor humor krijg je af en toe een track als Honey Pie of (zoals hier) Yellow Submarine. Op die manier ''verkochten'' ze juist tracks als Tomorrow Never Knows. Een heel album van dit soort tracks had ze de kop gekost; juist in 1966 waren ze even niet meer zo onstuitbaar populair als twee jaar daarvoor....

Het heeft uiteraard zijn redenen, 386 albums maken in 7 jaar tijd helpt ook niet mee aan de kwaliteit, maar dat was de tijd.

Wat dan voor mij overblijft is dat ik albums beoordeel op wat er op staat en kom ik niet verder dan wat ik hierboven al beschreven heb en dat de Beatles ondanks hun sellout (dat is namelijk wat u hierboven beschrijft) toch ontzettend goede nummers hebben gemaakt en dat is tesamen met hun invloed op de popmuziek bewonderingswaardig.

Maar voor een echte klassieker hadden ze toch meer compromisloos moeten werken, zoals Mothers of invention, Velvet underground en iets later Can dat wel gedaan lijken te hebben.

Edit: overigens hou ik wel van Honey pie, vooral in Pixies vorm.

avatar van heartofsoul
Ik vind Yellow Submarine prachtig, sorry. Doet daarom naar mijn smaak geen afbreuk aan het gehele album. Als ik naar de statistieken kijk zie ik dat er toch 63 maal gestemd is ten faveure van Yellow Submarine. Smaken verschillen dus, en dat is maar goed ook.

Stijn_Slayer
Ja, er zijn ook mensen die naar Radio NL luisteren. Of 'Dr Robert'.

De bands die (willie) opnoemt vind ik ook een dikke klasse beter en vooruitstrevender. En op hun topalbums staat geen rotzooi.

avatar van Sanderzzz
Dr Robert is toch een geweldig lied? Liedje over drugs en als dat weirde refrein komt begin ik zelf van de wereld te gaan

avatar van heartofsoul
Ik haal mijn schouders op als de smaakpolitie weer langskomt...

Stijn_Slayer
Als je de boete maar betaalt.

avatar van heartofsoul
Stijn, waarom zou onverdraagzaam? Niemand zal het je kwalijk nemen dat je Zappa en the Velvet Underground hoger waardeert dan the Beatles, ik tenminste niet. Maar het is uiteraard een misvatting dat je eigen smaak de (aller)beste is. Het is zó kinderachtig... Ik vind MuMe een fantastisch medium om kennis te nemen van de smaak en opvattingen van andere users, en leuke tips zijn ook altijd welkom. Maar al dat machogedoe, nee...

Overigens: Yellow Submarine werd door McCartney beschouwd als een children's song, en voor mijn oren is het een welkom moment van muzikale ontspanning. Als je de lol daarvan niet kunt inzien, dan luister je gewoon anders. Niets mis mee, natuurlijk. Ik vind overigens de geluidseffecten, zeker voor die tijd,erg avontuurlijk. Heb je daar wel eens goed naar geluisterd, of heb je gelijk geskipt? Als ik het mag samenvatten zou ik zeggen dat Revolver incompleet is zonder Yellow Submarine.

Met Sanderzzz trouwens eens dat met Dr. Robert in het geheel niets mis is.

heartofsoul schreef:
Ik haal mijn schouders op als de smaakpolitie weer langskomt...

Dit is zo'n zwaktebod, de enige die het over smaak heeft bent u, projecteer dat niet op anderen, zeker niet omdat de enige achterliggende reden is dat iemand niet meegaat in de 5 sterren klassieker beoordeling.

Ik geef precies aan wat ik er aan vind ontbreken en vervolgens trekt u zich in uw smaakschulp, terwijl het gewoon een mening is en er gewoon over het album en nummers gesproken wordt en als u dan zo reageert is dat jammer, want ik kan er helemaal niets mee, zeker niet omdat smaak bij mijn muziekontdekkingen geen factor is.

avatar van heartofsoul
@ (willie): Zie mijn vorige bericht. En U mag mij wel tutoyeren hoor, al ben ik geboren in 1948...

avatar van LucM
Yellow Submarine vind ik zeker niet het beste Beatles-nummer maar het hoort gewoon op Revolver omdat het een (vrolijk en grappig) tegengewicht vormt voor de meer experimentele of serieuze nummers en ik vind het op zich knap in elkaar gestoken (en muziek moet per definitie niet altijd serieus of experimenteel zijn). Tja, Stijn_Slayer wil alleen maar experimentele nummers, Ronald5150 heeft het daar dan weer moeilijk mee ... het bewijs dat hét volmaakte album niet bestaat (overigens erger ik mij net als heartofsoul soms ook aan de 'elitaire' toon van Stijn_Slayer).
Revolver is niet het meest vooruitstrevende album, ook niet de meest poppy, noch de meest perfecte album op technisch of vocaal vlak. Maar The Beatles weten wel alle kwaliteiten te bundelen op dit album (en nog veel andere).

heartofsoul schreef:

Ik veeg net alles onderuit en dan komt u weer met zo'n loos bericht.

Prima, dat mag, ik zal u er verder niet mee lastig vallen, ik heb mijn zegje wel gedaan.

avatar van heartofsoul
Oké, dan zet ik nu weer wat muziek op.

(willie) schreef:

Edit: overigens hou ik wel van Honey pie, vooral in Pixies vorm.

Het helpt niet als je me woorden in de 'mond' legt...ik zeg niet dat de Beatles ''sellouts'' waren!
Hun albums waren een briljante mix van kinderlijke eenvoud en geavanceerde rockmuziek! Bovendien leg jij meteen de link met ''kwaliteit'' en het lijkt er meer aan te liggen dat het je smáák niet is. Ik vind Yellow Submarine kwalitatief niet minder dan She Said She Said net zoals ik Michelle veel hoger aansla dan Run For Your Life! Het is een ander genre en een andere energie, maar beiden zijn Beatles!
Frank Zappa, Lou Reed en Can mochten alleen maar dromen van zo'n absoluut statement als Rubber Soul of Revolver, waarin hasj, acid, flauwekul en het Tibetaanse dodenboek hand in hand gaan.

heartofsoul schreef:

Zeg ik toch niet (goed, over Radio NL durf ik het wel te zeggen, erg hè?)? Ik zeg alleen dat ik die nummers afschuwelijk vind. Waarom zou ik mijn mening afzwakken? En eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat iemand ze waardeert, maar dat is wat anders.

Na al die jaren hier op MuMe moet je toch ook wel in de gaten hebben dat ik graag een beetje chargeer om een discussie uit te lokken.

Als we dan toch bezig zijn: overigens 'erger' ik me wel eens aan de voorspelbaarheid van LucM, maar vul lekker de hits in als favoriete nummer, dan kies ik 'Love You To' en 'Tomorrow Never Knows'. Oh, en laat nog even weten welke nummers evergreens zijn geworden.

bawimeko schreef:

Nee, dat klopt, ik leg dat ook niet in uw mond, ik schreef dat hetgeen u omschrijft, namelijk het maken van een Yellow submarine om de andere nummers te verkopen, een sellout is, dat betekent dat die conclusie voor mijn rekening komt en dat ik dat dus niet in uw mond leg.

Maar mooi, Stijn en ik zijn beide enthousiast over dit album en toch krijgen we het aan de stok met Beatlesfans.