The Beatles - Revolver (1966)

Label: Parlophone

1. Taxman (2:39)
  2. Eleanor Rigby (2:07)
  3. I'm Only Sleeping * (3:01)
  4. Love You To (3:01)
  5. Here, There and Everywhere (2:25)
  6. Yellow Submarine (2:40)
  7. She Said, She Said (2:37)
  8. Good Day Sunshine (2:09)
  9. And Your Bird Can Sing * (2:01)
  10. For No One (2:01)
  11. Doctor Robert * (2:15)
  12. I Want to Tell You (2:29)
  13. Got to Get You into My Life (2:30)
  14. Tomorrow Never Knows (2:57)
avatar van devel-hunt
Hmmm weet ik ook niet. De rode had In my life, nowhere man, drive my car, you've got to hide your love away, and I love here etc. en dat waren allemaal geen singles.

De reden is een andere. Vreemd genoeg was Revolver, toen die plaat uit kwam, hun minst populaire tot dan toe, ook de verkoopcijfers vielen iets tegen. Waarschijnlijk liep Revolver zijn tijd te ver vooruit. Pas met het verstrijken van de jaren wordt Revolver over het algemeen gezien als één van de belangrijkste Beatles platen.

avatar van Vortex
goldendream schreef:
Mijn ontdekkingstocht van The Beatles gaat verder. Nu heb ik volop 'Rubber Soul' en 'Revolver' leren kennen en dat geeft een nieuwe top:
1 Revolver
2 Rubber Soul
3 Help
4 A Hard Day's Night
5 Please Please Me
6 With The Beatles
7 Beatles For Sale

Opvallend hoe slecht 'Revolver' vertegenwoordigd is op de blauwe en rode verzamelaar in vgl. met 'The Magical Mystery Tour'.

Wat staat Please Please Me laag!
Een heerlijke rauwe plaat man!

avatar van goldendream
Wat staat Please Please Me laag!
Een heerlijke rauwe plaat man! [/quote]

Tja. Zelfs de laatste in de rij vind ik goed. Dat valt dus wel mee. De voorlopige winnaars zijn de albums zonder covers, ik vind die gewoon beter. Hun jaren '50 covers zijn niet mijn ding: 'Twist & Shout', 'Roll Over Beethoven', 'Long Tall Sally' ...
Hun zesde en zevende album steken er voor mij met kop en schouder bovenuit. Bij die albums besef ik dat ze echt een wereldband zijn en begrijp ik alle lof die ze krijgen.

avatar van Mindscapes
Ik heb Revolver pas echt goed ontdekt na Sgt. Pepper's en Abbey Road, maar hij moet er zeker niet voor onderdoen. Bovengenoemde platen zijn de constante in mijn onderling voortdurend wijzigende top drie. Het is een plaat die ik op road trip door Zuid-Frankrijk in september vorig jaar twee weken non-stop gedraaid hebt. De perfecte muziek daarvoor. 'Good day sunshine!'

@goldendream
Je staat nog voor een mooie ontdekkingstocht als je Sgt. Pepper's en Abbey Road nog niet ontdekt hebt

avatar van joyce19791
Mijn favoriete beatles-plaat, na "Abbey Road". Nummer drie is "Magical Mysterie Tour".
Ik vind echt geen enkel slecht nummer op dit album. Ja, zelfs "Yellow Submarine" vind ik leuk , in tegenstelling tot velen hier.

avatar van kobe bryant fan
Yellow Submarine.

avatar van Dungeon
Ik vind het ook een goed nummer. Speels en erg leuk gedaan. Wel een beetje een vreemde eend in de bijt zo op dit album. Maar dat vind ik niet erg.

avatar van heartofsoul
Revolver is een album dat zich als eenheid laat beluisteren, het is in balans en alle songs zijn fenomenaal, zowel de uptempo en stevige nummers als de imo ontroerende nummers als "For No One" (behorend tot de allermooiste Beatles songs!) en "Eleanor Rigby". Dan valt "Yellow Submarine" een beetje buiten de boot, maar zó knap gedaan... En het afsluitende "Tomorrow Never Knows" vond ik al in 1966 (toen het album uitkwam) een revelatie. Samen met "Rubber Soul" wellicht het beste Beatles album (imo). Ik raak hier nooit op uitgeluisterd, al 46 jaar...

avatar van Screenager
Yellow Submarine doet me nu eigenlijk vrij weinig. De afsluiter Tomorrow Never Knows vind ik dan toch véél indrukwekkender. Wat een geluid, zo 'modern', echt briljant. Denk dat bv. een Kasabian dat nummer goed beluisterd heeft.
Edit: en ook zeker een nummer van The Chemical Brothers (Let Forever Be, met Noel G.) lijkt er wel sterk door beïnvloed.

avatar van Chronos85
En wat te denken van YouTube - The Chemical Brothers - Setting Sun. Ook niet geheel toevallig met meneer Gallagher.

avatar van avdj
Revolver was lange tijd een erg onbekend Beatles album voor mij. Mijn vader had zijn cassette stuk gedraaid waardoor ik de meeste nummers pas veel later leerde kennen. Achteraf is het de afsluiting van het 'rode' periode maar de kenner weet natuurlijk beter. Híer kreeg de rockmuziek pas echt vorm en begonnen de bandleden al uit elkaar te groeien.

Het begint al met het fantastische "Taxman". De kuch en het aftellen suggereren dat de groep te vroeg begint met spelen. Een subtiele manier om de experimentele periode in te luiden. Vervolgens komt Paul McCartney met misschien wel zijn allerbeste song: Eleanor Rigby. Een krachtige melodie en sublieme vocalen zijn voldoende om het nummer slechts te voorzien van strijkers. Ook de tekst vind ik fantastisch en onderstreept hun vooruitgang in dit opzicht.

Harrison levert het Indiase "Love You To" en het degelijke "I Want To Tell You". Wederom een bevestiging dat hij het schrijven van nummers steeds beter af gaat. Lennons vocalen zijn heerlijk dromerig in "I'm Only Sleeping" en tegendraads in "Tomorrow Never Knows". Hoeveel jaar is dat laatste nummer de toenmalige popmuziek vooruit?

Vreemd genoeg is dit ook het enige Beatles album waarbij ik de McCartney nummers sterker vind dat die van zijn Lennon. Meestal slaat bij mij de balans nét de andere kant uit. Maar met het tijdloze "Good Day Sunshine" en het eigenwijze "For No One" is Paul McCartney voor mij dé uitblinker in het geweldige muziekjaar 1966. Die hoorn die in een andere maat wordt gespeeld weet mij meer te boeien dan menig ellenlange trompetsolo op een willekeurig jazzalbum.

Het is op dit album de laatste keer dat The Beatles liedjes onder de drie minuten schrijven. De bandnaam ontbreekt wederom op de hoes, wat hun enorme beroemdheid destijds nog maar eens onderstreept. Persoonlijk vind ik het kippenvelgehalte op Rubber Soul hoger liggen maar in artistiek opzicht worden er wederom nieuwe maatstaven gezet.

avatar van IllumSphere
Wat is precies de rode periode ?

avatar van Arrie
Waarschijnlijk de periode die "the Red Album" beslaat, oftewel 1962-1966.

avatar van avdj
Dat bedoelde ik inderdaad te zeggen. Die scheiding suggereert de overgang naar de studiojaren terwijl The Beatles in 1966 stopten met live optredens. Mede daardoor was de opnametijd van deze plaat al opgelopen tot boven de 300 uur. Tegenover het debuutalbum van 15.

avatar van kobe bryant fan
Erg mooi stuk!

Grappig avdj , ik vind Lennon hier juist de man met de beste stukken.
Op de meeste albums vind ik het redelijk in verhouding, maar waar McCartney hier wel afwisselender is in zijn verzinsels (en zeker ook heel goed) is Lennon superieur.
Hij is compleet zichzelf en daarom vind ik zijn songs het meest oprecht.
Lennon experimenteerde natuurlijk al met geestveruimende middelen en de zweverigheid in zijn songs hebben een aanstekelijk gehalte.
En met Tommorow Never Knows kun je bij mij helemaal niet stuk. Een waanzinnige song.

avatar van devel-hunt
She said she said, één van de weinige Beatles nummers waar McCartney helemaal niet op te horen is. Voor aanvang van de opnames kregen ze bonje en liep Paulus boos de studio uit. Naast solo guitar speelt Harrison Bass guitar en zingt hij de backing vocals in. Aldus Paul McCartney in het boek Many Years From Now.

avatar van Zoute Popcorn
devel-hunt schreef:
Grappig verhaal. She Said vind ik overigens echt 1 van de mindere nummers. Eleanor Rigby, For No One en I'm Only Sleeping doen het toch wel voor mij op dit album

avatar van bawimeko
Ooit eens een blog over geschreven :
Beatles: revolver

Cured
I enjoy the first part and the last part: thus 3,5 *

avatar van Rogyros
Is er iets mis met de Nederlandse taal?

Cured
Rogyros schreef:
Is er iets mis met de Nederlandse taal?

Ja, soms wel.

avatar van Obscure Thing
Ik vind het tweede deel misschien nog wel sterker. Al is het eerste deel grandioos. Ach ik ga er niet uitkomen. Dit album komt gewoon zeeerrrr dicht bij perfectie voor mij. Beste Beatles-album in mijn ogen. vlak voor Abbey Road, SGT. Pepper en Rubber Soul.

Lazarus Stone
Here, There and Everywhere kende ik van de New Seekers.
Revolver bevat een verzameling brave melodietjes, soms ietwat ondeugende tekstjes, wonderlijk afgesloten met het dodenboek, alsof Lennon plotseling haast kreeg.

avatar van pmac
Lazarus Stone schreef:
Here, There and Everywhere kende ik van de New Seekers.

je bent vrij om te interpreteren wat je wil maar het slaat nergens op.

avatar van Vinokourov
Ik ken de Beatles niet extreem goed, groot was dus mijn verbazing toen ik Tomorrow Never Knows voor het eerst hoorde. Wtf hoor ik nu!? Wat klinkt dit modern, fris en ohja ook nog supervet. Als je me had verteld dat dit een track was van The Chemical Brothers, had ik het ook geloofd. Supergaaf hoe dit snerpende nummer de boel opzweept met zulke lekkere herrie. Groot is dan ook het contrast als je daarna een liedje opzet, waarin diezelfde Beatles zingen over dat "we all live in a yellow submarine". Niet dat dat meteen een minder nummer is.

Integendeel! Ik vind Revolver echt een steengoed album van The Beatles. Moet de latere albums van hen ook nog eens horen, maar denk wel dat dit één van de beste is. Je hoort echt hoe volwassen de band overkomt. Moeiteloos lijkt het hoe ze de ene gave track op de andere kunnen laten volgen. Zonder problemen worden er diverse muzikale ongein uitgeprobeerd, waarbij vooral die Indische sound opvalt. Normaal vind ik dat niet zo geweldig, maar hier past het prima. Dit album ga ik zeker vaker opzetten .

avatar van ricardo
Een aantal jaren geleden kwamen de geremasterde versies uit van alle Beatles albums, en had het verschil in de platenzaak gehoord in geluidskwaliteit met hun vorige cd,s. Ik dacht in eerste instantie van wacht wel tot de prijzen wat naar beneden gaan, maar dat gebeurde niet. Tot vandaag, ik zag deze en rubber soul en nog een aantal liggen, maar helaas geen abbey road en st peppers, anders had ik die 2 ook nog gekocht. Ze liggen nu voor 10 euro in geremasterde vorm.

White album heb ik al een tijd, maar daarvan vind ik het wispelturige karakter iets waar ik niet echt van houd.

Dit album heb ik 2 keer in zijn geheel beluisterd en vind het tweede gedeelte van de cd het lekkerste wegluisteren. Voor 1966 zal dit best een enorme revolutie zijn, maar vind b.v h65r van Bob Dylan uit dezelfde tijd een stuk vlotter klinken. Voorlopig vind ik minimaal een stuk of 10 nummers lekkerder wegluisteren van white album dan deze. Ik had hier eigenlijk een meer poppy album van verwacht nog, net zoiets als dat Dylan album.

Rubber soul heb ik niet gekocht vooral omdat deze hoger beoordeeld word, en aangezien ik niet een die hard Beatles fan ben, maar het toch wil proberen heb ik deze maar meegenomen.

Ik verwacht dat abbey road eigenlijk hun vlotste album is, en weet dat hun meest stevige nummers op de witte dubbelaar staan.

Tijdloos album. Klinkt nog steeds als een klok

avatar van ricardo
Ik kom na een 5 luisterbeurten op 3 sterren uit, vind het een mooi album, maar de bijzonderheid ervan is denk ik alleen maar te beoordelen door de mensen die met dit album opgegroeid zijn denk ik.

Voorlopig is er bij mij geen sprake van een Beatle mania, had een beetje gehoopt op hetzelfde effect als wat Bob Dylan op mij had, want dat vind ik ondertussen geweldig.

Misschien komt het nog, maar deze en de witte dubbelaar weten mij niet zo te raken dat ik denk van tjonge die hoge gemiddelden met de hoge hoeveelheid stemmen snap ik volledig.

avatar van Mindscapes
Da's grappig, ik ben helemaal niet opgegroeid met de Beatles dankzij mijn muzikale lekenfamilie, heb ze pas een viertal jaar geleden ontdekt op m'n 19e, toen m'n stiefpa de zwarte Remasters-box heeft gekocht, en ben er volledig weg van. Ongetwijfeld één van mijn favoriete bands aller tijden (ook al staat er niks in mijn top tien, I know) en Revolver hoort samen met Sgt. Pepper en Abbey Road bij m'n top drie Beatlesalbums. Anderzijds heb ik vrijwel niks met Bob Dylan... Wat ik er van heb gehoord, sprak me niet zo aan. Blood on the Tracks nog eens proberen?