The Beatles - Revolver (1966)

Label: Parlophone

1. Taxman (2:39)
  2. Eleanor Rigby (2:07)
  3. I'm Only Sleeping (3:01)
  4. Love You To (3:01)
  5. Here, There and Everywhere (2:25)
  6. Yellow Submarine (2:40)
  7. She Said, She Said (2:37)
  8. Good Day Sunshine (2:09)
  9. And Your Bird Can Sing (2:01)
  10. For No One (2:01)
  11. Doctor Robert (2:15)
  12. I Want to Tell You (2:29)
  13. Got to Get You into My Life (2:30)
  14. Tomorrow Never Knows (2:57)

buizen
Och, wat vliegen de Beatleswaanzinnigen hier weer gierend uit de bocht. Stuitend.

Ziegler
Ik zie dat je je top 10 nogal rigoureus hebt aangepast. Als Paul McCartney dood gaat denk ik dat er zo ineens Beatle-albums in je top 10 terecht komen.

buizen
Nee hoor, Ziegler, die top-10 was in die eigenlijk zelfde samenstelling ook in de maand november al zo: heb veel geluisterd naar Bowie (her-ontdekking). Zijn passeren heeft daar op zich niet veel mee te maken.

avatar van fish
[quote=5219697]De aards conservatieve Elvis zag The Beatles als een bedreiging voor de seksuele moraal van de Amerikaanse jeugd. Eerst ontving hij ze allerhartelijkst in Graceland, ze hadden hun hielen nog niet gelicht of hij belde de Amerikaanse president om te bespreken of er maatregelen tegen The Beatles konden worden genomen. De waarheid was waarschijnlijk dat The Beatles qua populairiteit Elvis volledig voorbij waren gestreefd, afgunst dus, geen ballen [/quote]

Wauw, dat is een aardig stukje geschiedsvervalsing! Je maakt je eigen punt alleen maar zwakker door onwaarheden te gebruiken als argument, nee, zelfs als feiten.

devel-hunt schreef:

Niet helemaal waar, want Elvis kon in het begin nog goed overweg met ten minste één Beatle. Het is immers op de "shooting range" van Graceland waar Ringo op het idee kwam voor de titel van dit album. De rol van Ringo wordt sowieso wel eens onderschat vind ik. Kijk naar dit album, Yellow Submarine staat niet voor niets exact in het midden van de tracklisting (en is volgens velen ook het beste nummer van de plaat).

buizen schreef:

Het maakt niets uit, maar ik zag vrij recent nog Slayer op 1 staan.

Ziegler schreef:

Het maakt niets uit, maar ik zag vrij recent nog Slayer op 1 staan.

Ja maar jij refereert overduidelijk naar de relatie tussen de dood van iemand en de top-10. Nogmaals, dat is niet aan de orde. Wel is de top-10 inderdaad rigoureus veranderd. Soms draai je een tijd lang heel andere muziek (ik vind het veel draaien van de muziek wel een belangrijke maatstaf voor top-10 albums).
Beatles zal hier never nooit niet op de draaitafel belanden. Zelfs niet om te checken of er een tik of kras op zit. Vaak ruiken die oude Beatlesalbums ook niet zo lekker. Muf.

Ziegler
Nu ja, van 0 keer Bowie in de top 10 naar 3 keer . . . . Je zou toch bijna gaan denken dat het er iets mee te maken heeft.

Ziegler schreef:

Nee, als ik net hiervoor heb uitgelegd dat ik m.i.v. november veel Bowie ben gaan draaien dan hoor je niet meer te denken dat 'het' er iets mee te maken heeft. Lezen.

John Sokoloff schuift ook mooi op in de top-10.
Volkomen terecht, wonderschone muziek.

Ziegler
Ik blijf er bij: the Beatles gaan je top tien ook nog halen als Paul ooit nog eens komt te overlijden.

Het verhaal van afgunst van Elvis tov Beatles is overigens niet uit de duim gezogen, maar een feit. De man zag de heren als een enorme bedreiging. En terecht natuurlijk.

buizen
Goed, wederom is gebleken dat met de FabFourFreaks geen zinnig woord is te wisselen.
Daarom verlaat ik hierbij dan ook dit topic.

Veel plezier nog met het schrijven over hoe mooi de liedjes klinken.
En hoe ver ze hun tijd vooruit waren.
Hoe ze de beste ter wereld waren en zijn.
De beste van het heelal.

Daarom verlaat ik hierbij dan ook dit topic.

Eindelijk een zinnige daad van je, dat had je veel eerder moeten doen.

avatar van AdrieMeijer
Dag Buizen,
Dank je wel voor je diepe beschouwingen over de hoes enzo. Met ons valt geen zinnig woord te wisselen, maar jij hebt echt wel visie.

avatar van Robertus
En dan verschijn ik in het Beatles-forum omdat ik toevallig bij de updates zie dat buizen iets geschreven heeft. Dat wekt hoe dan ook toch mijn nieuwsgierigheid

Ik bespeur op de een of andere manier toch wat ambivalentie bij buizen..

Overigens mag ik hier "legaal" zijn, want ik heb een paar pagina's terug een recensie over Revolver geschreven. Ben op dit moment niet zo into The Beatles, maar ik ken mijn klassiekers uiteraard wel.

lennon schreef:

Je tijdslijn klopt voor geen meter en het woord afgunst is een conclusie van jouw kant. Als Elvis de Beatles inderdaad met jaloezie had beschouwd dan is het coveren van enkele van hun liedjes erg vreemd, niet waar? Je covert geen liedjes van een band die je als een bedreiging beschouwt, dat slaat nergens op. En al helemaal niet als je die band ook nog eens als een bedreiging beschouwt voor het moraal van een land.
Je zal je dieper in de materie moeten inlezen en dan kom je vanzelf tot een beter en zeker genuanceerder inzicht. Laat ons weten hoe dat gaat en succes.

fish schreef:

Of je kan uiteindelijk als zanger niet ontkennen dat de mannen toch wel mooie songs schreven, en omdat je eigen carriere aardig in 't slop dreigt te raken, ga je toch de goede songs coveren.... Het kan allemaal heel simpel zijn.

Desnoods over de rug van de King of Rock 'N Roll.

The king of singing misschien... king of performing other peoples music zeker!

lennon schreef:

The king of singing misschien... king of performing other peoples music zeker!

Inderdaad; je kan het zo simpel maken als je wilt en dan is er geen ruimte meer voor nuance. Ook jouw argument is ongeldig omdat de historische feiten andere zaken laten zien. Bijv. dat Elvis een paar Beatles liedjes coverde nadat hij zijn carriere weer op de rails had. Etc.
Genoeg mbt deze zinloze discussie maar weet; aan onwetendheid kan je iets doen. Aan moedwillig onwetend blijven nauwelijks iets, dat is een bewuste en zelfgekozen domheid.

fish schreef:

Nu weer even terug naar normaal, ik probeerde even op het niveau van Buizen te schrijven.

Maar, het is toch geen publiek geheim dat Elvis de hete adem van de 4 heren in de nek voelde, en ze inderdaad hartelijk ontving, maar na hun vertrek nogal graag wilde dat ze z.s.m. de USA weer verlieten... da's toch vreemd te noemen.

lennon schreef:

Dat is feitelijk gebeurd, naast de drie Beatles die daar in the Anthology serie nog steeds verbouwereerd maar ook met een dosis humor over praten, er zijn naast the Beatles meer bronnen die dat hebben bevestigd, het heeft iets gluiperigs, daar kan je toch moeilijk omheen

avatar van teus
Het is algemeen duidelijk door biografieën en docu,s dat mannen als Elvis, Cliff Richard en/of the Shadows Etc...Niet(zacht gezegd) blij waren begin '60.s oftewel vreesden voor hun tot dan welvarende carriere,
Door de opkomst van de zgn Beatexplosie oftewel the Britisch Invasion,Beatles,Stones,Kinks,Animals enz,het was een Complete wending of revolutie binnen de muziek

avatar van wilbur
Of zoals Malvyn Bragg zo mooi omschreef in de Volkskrant "De Beatles vingen de tijdgeest".
Dat is 50 jaar later lastig te controleren, maar ik geloof dat daar een kern van waarheid in zit.

avatar van echoes
Op Yellow Submarine na is dit een sublieme plaat. Ik heb niks tegen Ringo, integendeel, maar dit zeikerige deuntje haalt je helemaal uit de flow van dit album.

avatar van Rogyros
zalwelnikszijn! schreef:

Dit is een bijzondere. Ik ken werkelijk niemand die Yellow Submarine het beste nummer van Revolver vindt. Ik ken zelfs bijna niemand die het überhaupt een goed nummer vindt.

Dat de rol van Ringo Starr in de breedte wel eens wordt onderschat, deel ik. Maar ik vind niet dat Yellow Submarine daar symbool voor kan staan.

avatar van Arrie
Rogyros schreef:

Lijkt mij gewoon een grapje.

avatar van Stalin
Daarom verlaat ik hierbij dan ook dit topic.

Veel plezier nog met het schrijven over hoe mooi de liedjes klinken.
En hoe ver ze hun tijd vooruit waren.
Hoe ze de beste ter wereld waren en zijn.
De beste van het heelal.

Desnoods over de rug van de King of Rock 'N Roll.

Ik heb exact dit gevoel, maar dan bij RollingStonesFreaks

avatar van Rogyros
Arrie schreef:

Lijkt mij gewoon een grapje.

Aahh.... Gelukkig!

avatar van teus
Valt allemaal wel mee met Yellow Submarine,het is hier nog niet eens verkozen als minste track van Revolver,kijk maar naar de lijst van favoriete tracks hiervan,de song hoort erbij vind ik,heb er ook geen probleem mee ,is niet van het niveau van b,v Eleanor Rigby of Taxman...gewoon halverwege de tracklist een luchtige song met wat humor gezongen door Ringo wat bij vrijwel elk album de gewoonte was

Submarine is ook niet mijn favoriet, maar het is en blijft een meezinger en mega oorwurm van jewelste natuurlijk. Dat is ook knap.