The Beatles - Revolver (1966)

Label: Parlophone

1. Taxman (2:39)
  2. Eleanor Rigby (2:07)
  3. I'm Only Sleeping (3:01)
  4. Love You To (3:01)
  5. Here, There and Everywhere (2:25)
  6. Yellow Submarine (2:40)
  7. She Said, She Said (2:37)
  8. Good Day Sunshine (2:09)
  9. And Your Bird Can Sing (2:01)
  10. For No One (2:01)
  11. Doctor Robert (2:15)
  12. I Want to Tell You (2:29)
  13. Got to Get You into My Life (2:30)
  14. Tomorrow Never Knows (2:57)
avatar van Droombolus
Ik had meer met de Wim Kan versie

avatar van adri1982
flauwe versie, pfff . (gaat vast over oud-premier Jelle Zijlstra).

avatar van caravelle
Nee neem dan de Aad de Mos versie tijdens de Europacup 2 finale uit 1988 tussen Ajax en KV Mechelen. Die is wat pittiger.

Cured
Heb dit album eindelijk 'origineel' op CD (jewelcase) voor een leuk prijsje en nadat ik het meerdere keren beluisterd heb ,moet ik toch constateren dat dit het beste Beatles album is (maar 4 sterren is bij mij het hoogst haalbare en dat voor The Beatles ). Dank u.

Cured schreef:

Voor mij zijn dat toch Rubber Soul en Abbey Road. Yellow Submarine is hier "the pain in mijn spreekwoordelijke ass". Het voor mij slechtste Beatlesnummer ooit, dat overigens op het bijna-beste album staat.

Goede meezinger, maar op kleuterniveau. Ach, ze zullen er plezier mee gehad hebben in de studio.

Cured
Mja....om 3 á 4 liedjes/nummers vind ik dit geen 4,5 of 5 sterren. De meeste Ringo liedjes in het algemeen(hier dus YS), het Harrisson 'Shankar tribute' Love You To en een paar vind ik niet zo heel speciaal (Dr. Robert bijv. en Good Day Sunhine).

Als geheel van allerlei soorten liedjes vind ik het wel een goed palet, maar het wringt bij mij om een aantal losse nummers. Als palet : uitersten als de (bewuste) kneuterigheid/kindersong van YS tot de muzikale psychedelica in Tomorrow Never Knows en alles wat er tussen zit.....

avatar van Robertus
Doctor Robert vind ik juist wel gaaf, maar ik ben één van de weinigen..Love You To valt bij mij in de categorie fijn tussendoortje. Kant A gaat wat op en neer, Kant B vind ik nagenoeg perfect.

Ik moet zeggen dat ik niet eens zo'n hekel heb aan de stem van Ringo an sich, maar hij wordt vaak "misbruikt" voor in essentie mindere songs. Zijn stem is wat fragieler, breekbaarder, maar dat maakt het nog niet persé slecht. Zelfs als Lennon, Mccartney of Sinatra Yellow Submarine had gezongen blijft het gewoon een throwaway voor mij..

Cured
Ja, daar zit wel wat in. Overigens vind ik 'zijn' leukste/beste nummer, voor zover ik weet , één die op Abbey Road staat : Octopus Garden.

Robertus schreef:
Doctor Robert vind ik juist wel gaaf, maar ik ben één van de weinigen..

Samen met mij dan

Robertus schreef:

Het lijkt er ook op dat de nummers echt speciaal voor Ringo werden geschreven. De man met humor kreeg vaak ook jolige vrolijke deuntjes toegeschoven. Dus klinkt het wat theatraler en minder serieus.

Cured
Voor de duidelijkheid : ik vind Dr. Robert niet zozeer slecht, maar ietwat gewoontjes. Hij schrijft je overigens wel allerlei 'zweverige snoepjes' voor....beste man.

Cured schreef:
Ja, daar zit wel wat in. Overigens vind ik 'zijn' leukste/beste nummer, voor zover ik weet , overigens één die op Abbey Road staat : Octopus Garden.

Ja, daar kan ik wel in meegaan. En eigenlijk, alhoewel behoorlijk kapotgedraaid, With A Little Help From My Friends ook wel. Juist dat heerlijk Engelse, stoïcijnse zingen van Ringo heb ik altijd beter gevonden dan die bombast van Joe Cocker. Maar ik denk dat ik met deze uitspraak wel eens hele volksstammen tegen me in het harnas jaag.

Samen met mij dan

Logisch, een typische lennon-song!

Cured schreef:

Wist ik! Juist daarom..... Onder andere...

avatar van caravelle
Persoonlijk vind ik Dr. Robert een perfect nummer met dat heerlijke gitaarwerk en arrogante stemgeluid van John Lennon en tweede stem van Paul McCartney maar had George Martin A:van de volume knop moeten afblijven tijdens de fade out of B: er een langere fade out van moeten maken. Nu eindigt dit nummer eigenlijk veel te abrupt voor mijn gevoel (eh gehoor). Dit is ook het geval met Ticket to ride, Day tripper, Paperback writer, Strawberry fields forever (niet het terugkerende I burried Paul/Cranberry sauce stukje) en nog wel wat andere nummers die mij niet direct te binnen schieten. Dit is een gemiste kans geweest want A; langer luisterplezier en B: de nummers worden er nog beter van. Iedere keer als ik Blondie's Heart of glass hoor moet ik altijd aan Day tripper denken. Tijdens de fade out van Heart of glass geeft de dienstdoende drummer een aantal heerlijke afwisselende drumroffels weg. Op een bootleg van Day tripper met een langere fade out doet Ringo Starr precies hetzelfde, echt geweldig mooi. Maar ja helaas weggedraaid door de technici. Zeker onder het motto van drie minuten is drie minuten ? Gelukkig is dat later met Hey Jude geheel gecompenseerd.

Cured
Waar zitten bij jou dan de "pijnpunten" bij dit album om er geen 5 sterren van te maken ?

avatar van Edski
ook hier een Doctor Robert - fan hoor. Prachtig puntig gitaargeluid!

Cured schreef:

Tja ook ik vind Yellow Submarine niet echt een topper. Vooral de eerst gezongen zin van Ringo Starr is tenenkrommend vals gezongen (op de YS soundtrack klinkt het daarentegen wel redelijk), Here there and everywhere is iets te zoet naar mijn smaak, Good day Sunshine iets te braaf alhoewel ik het einde wel weer prachtig vind, op I want to tell you wordt hier en daar wat vals uitgehaald. Verder vind ik het jammer dat de drums vaak niet wat beter in de mix zit (She said she said, And your bird can sing, Got to get you into my life). Tja wachten op een fijne remix van dit album want dan komt er vast nog een halfje bij.

caravelle schreef:

Waarom op die plaat wel redelijk? Is toch dezelfde?

avatar van caravelle
Het lijkt wel of die eerste zin beter klinkt (In the town where I was born).

avatar van AdrieMeijer
Er zijn wel twee verschillende "Yellow Submarine" versies in omloop: de mono-gemixte single en de stereo zoals hij op Revolver voorkomt. Het verschil is nog het beste te horen aan het zinnetje: "As we live a life of ease..." . John Lennon herhaalt hier steeds de laatste woorden van Ringo, maar op de cd mist "a life of ease!. Op de single hoor je dit wel.
Die eerste zin vind ik trouwens niet slechter of beter dan de rest van Ringo's belcanto. Hij doet zijn best, zullen we maar zeggen.

avatar van AstroStart
50 jaar 'Revolver' van The Beatles: hoe één album de (pop)geschiedenis veranderde 50 jaar 'Revolver' van The Beatles: hoe één album de (pop)geschiedenis veranderde - scientias.nl

Vandaag 50 jaar jong.

50 jaar... en nog steeds een klasbak van jewelste.

avatar van Fingertippie
lennon schreef:
Vandaag 50 jaar jong.

50 jaar... en nog steeds een klasbak van jewelste.

Met een gouden rand

avatar van musician
En een mooi stukje van de BBC, waarom Revolver het beste album van The Beatles is:

Why Revolver greatest Beatles album ever

avatar van Obscure Thing
Het tot stand komen van dit ...

Nog een leuk stukje over het tot stand komen van het beste popalbum aller tijden. Ik hou altijd wel van die achtergrondverhalen.

avatar van royals
Zeker een hele invloedrijke plaat in de muziekgeschiedenis. Eigenlijk een schoolvoorbeeld hoe je een perfect liedje moet schrijven. Revolver is voor mij denk ik de beste Beatles plaat omdat elk nummer goed is. En op andere van hun albums vind ik vaak 1 of twee mindere nummers staan. Maar 14 nummers is best lang voor een pop plaat in die tijd volgens mij (en nog steeds). Misschien was de plaat beter geweest zonder Love You To, Yellow Submarine en I Want To Tell You. Omdat de vaart er soms een buitje wordt uitgehaald. Maar dat is niet zo heel erg belangerijk. Ik vind I'm Only Sleeping, Here, There and Everywhere, She Said, She Said en And Your Bird Can Sing het beste. En de instrumentale versie van Eleanor Rigby luister ik liever dan de albumversie.

Die afwisseling doet het hier wel lekker vind ik dan.
Ringo en George krijgen ook hun momentje.
Lennon is en blijft voor mij de grote uitblinker hier.
Tommorow Never Knows is briliant.

avatar van heartofsoul
royals: wel curieus dat je de instrumentale versie van Eleanor Rigby prefereert...

avatar van devel-hunt
bikkel2 schreef:

Ringo en George krijgen ook hun momentje.
George krijgt op Revolver meer dan slechts een momentje.
Revolver gaat van start met een Harrison nummer. Hij levert drie composities af, Taxman, Love you to en I want to tell you, . Zijn gitaarspel is nooit eerder op een Beatle plaat zo bepalend voor de sound geweest. En niet onbelangrijk, hij legt met love you too de bodem van wat later wereldmuziek zou gaan heten.
De invloed van Harrison is behoorlijk groot op Revolver.

avatar van caravelle
Eens met Bikkel, Lennon is de grote uitblinker hier. Enkel en alleen hoogtepunten (3,7,9,11,14) en voeg Rain als B kantje van de single Paperback writer daar ook maar aan toe. Heerlijk gitaarwerk en zeker vooruitstrevend voor 1966. Er wordt trouwens heerlijk afgetrapt met Taxman. 2 en 10 zijn voor mij de McCartney songs op deze lp. Jammer van 13 dat Ringo zo slecht te horen is. Tijd voor een remix?

George idd zijn momenten devel-hunt.
Hij laat echt van zich horen hier.