The Chemical Brothers - We Are the Night (2007)

Dance / Electronic
Label: Freestyle Dust

1. No Path to Follow (1:04)
  2. We Are the Night (6:33)
  3. All Rights Reversed (4:42)

met Klaxons

4. Saturate (4:49)
  5. Do It Again (5:33)

met Ali Love

6. Das Spiegel (5:51)
  7. The Salmon Dance (3:40)

met Fatlip

8. Burst Generator (6:52)
  9. A Modern Midnight Conversation (5:56)
  10. Battle Scars (5:50)

met Willy Mason

11. Harpoons (2:25)
  12. The Pills Won't Help You Now (6:35)

met Tim Smith

13. Seal * (4:40)

met Juana Molina

14. The Rock Drill * (5:09)
  15. No Need * (5:14)
Inderdaad, niet blijven hangen in de jaren '90 dance! Er is zoveel meer, zie ook het 'electronic'-forum. Daar regent het tips.

avatar van FunkStarr
Haha ok bedankt voor de tip, ik zal het proberen.
Toch blijf ik van mening dat er in de jaren 90 gewoon de beste muziek is gemaakt ooit, en dat dat nooit meer overtroffen zal worden (wat ik ook vrij logisch vind).
Ik hou gewoon van de oudere electronic (UK) style, het hoeft van mij allemaal niet zo fris te zijn, als het maar goed klinkt.
Ik ben niet op zoek naar iets nieuws, maar naar iets goeds, en daar zit duidelijk verschil in, want fris hoeft niet altijd goed te zijn.
Maar ik ga jullie tips zeker oppakken, ben benieuwd...

Eerste nummer was mooie intro in HMH, met meteen daarna Galvanize

avatar van devel-hunt
IK had eigenlijk nooit iets met deze muziek totdat ik deze van een vriend kreeg, sindsdien ben ik om en mogen ze me er s'nachts voor wakker maken.

avatar van FunkStarr
Ik was er al bang voor Zwammer en Herman, ik heb namelijk die tips van jullie geprobeerd, en ik vind het echt drie keer niks.
Sorry maar dan blijf ik wel hangen in de 90's, ik heb die takkeherrie van teenage bad girl bijvoorbeeld voor een paar minuten aangehoord en was het eigenlijk al meteen zat.
De originaliteit is weereens heel ver te zoeken, en dat is nou juist iets wat de 90's electronic muziek zo uniek maakt, het was origineel en is het nu nog steeds (tijdloos).
Justice kende ik al wat van en dat is dan wel iets beter, en digitalism wordt ik ook totaal niet warm of koud van eerlijk gezegd.
Maarja ieder zijn mening...

Tsja, probeer eens een Trentemoller of Villalobos of LCD Soundsystem. Wellicht is dat meer je ding. Je moet de originaliteit van bands als The Prodigy en Chemical Brothers ook niet overschatten, zij hebben ook goed rondgekeken in de keuken bij bv. Underground Resistance en Meat Beat Manifesto.

thejazzscène
De jaren negentig was voor velen artiesten een vruchtbare periode. Ch. Br. en The Prodigy waren toen althans vrij apart en bepaalde samples, combinaties, gehelen, zorgden ervoor dat die muziek bijzonder interessant werd en zelfs wordt. Vele artiesten hebben zich daarop gebaseerd en verder gebouwd op dat soort muziek. Het is natuurlijk bijzonder moeilijk om een plaat te maken waarvan je denkt; 'die zal binnen tien/twintig jaar nog goed tegen het oor liggen en dus niet zo snel gedateerd zijn'. In feite is dat erg moeilijk. Vooral in elektronische muziek. Waarom? Omdat er altijd nieuwe belangstellingen ontstaan van de luisteraar in andere samples en effecten. De technologie gaat vooruit en doordat deze muziek afhangt van haar technologie zal het dus eveneens snel afhankelijk zijn van de periode waarin de muziek gemaakt is. Bij akoestische muziek heb je dat wat minder snel.
Toch blijf ik erbij dat muziek altijd afhankelijk is van haar omgeving en de tijd waarin ze gemaakt is. Daardoor is muziek altijd gedateerd en dat is dus een slechte maatstaf om muziek te gaan beoordelen. Het kan soms bijzonder interessant zijn om gedateerde muziek te maken met bijvoorbeeld erg oude muziekinstrumenten.
Orgineel waren The Chemical Brothers en The Prodigy zeker. Een tijd later komen de twee met een nieuw(e) album(s) af zoals dit bv. en je kritische oor zegt dan: 'hier valt een pak minder te beleven dan hun vorige album en albums die in de hedendaagse elektronische muziekscène gemaakt worden'. Dat is mijn mening althans.

Berichten verplaatst naar The Chemical Brothers

avatar van Chemical Brother
5. Do It Again

Zo'n chill nummer; als je dit begin hoort:

Oh my God what have I done,
(Do it again),
All I wanted was a little fun,
(Do it again),
Got a brain like bubblegum,
Blowing up my cranium,
(Do it again).

Dan zit je helemaal into the techno...

echt meesterlijke muziek

Mayne
Chemical Brother, jou posts hebben vaak niet zo veel inhoud, nietwaar?

Tot nu toe bevalt het album mij uitstekend, vooral The Salmon Dance blijft natuurlijk geweldig, hetzelfde geldt voor de clip!

Leuk album, beter dan Push The Button naar mijn mening, dat album viel eigenlijk een beetje tegen. We Are the Night brengt leuke dansplaatjes naar voren met Saturate en nog zo'n leuk nummer The Salmon Dance natuurlijk. Ik kan het album best smaken, Das Spiegel vond ik daarentegen eigenlijk pure bagger, de overige nummers zijn allemaal gelukkig wel van een beter niveau en vallen allemaal hartstikke goed mee.
Cijfer: 3,5*!

yEYo!
Elk album van de Chemical Brothers (op Dig Your Own Hole na) heeft naar mijn mening minimaal 2/3 mindere soms zelfs irritante nummers,daarom kom ik ook hier niet tot een voldoende ,2.5*

avatar van Rhythm & Poetry
Soms ontdek je muziek te laat, dat geldt voor mij bij het werk van The Chemical Brothers. Natuurlijk ken ik wel enkele nummers van deze dance/electronic formatie maar ik heb me nooit verdiept in een van hun albums. Dit is dan het eerste werk wat ik volledig van ze check en ik ben er zeer over te spreken. Leuk ook af en toe die hiphop invloeden (bijv. The Salmon Dance). Saturate is ook een nummer wat ik erg kan waarderen en zo zijn er enkele nummers meer die ik nog veel zal beluisteren. Mooi album 4*

avatar van Arrie
Probeer zeker hun andere albums, want WATN vind ik juist een van hun mindere. Ik kan je DYOH aanbevelen, ben ook wel benieuwd wat je daarvan vindt.

avatar van FunkStarr
Inderdaad, dit is 1 van de minste albums van de gebroeders.
Dig Your Own Hole en Surrender zijn wel zeer de moeite waard.

A*V
Ik ken eigenlijk alleen The Salmon Dance. Hoorde het nummer laatste voorbij komen en het refrein in dat nummer is echt helemaal geweldig, weet toch wel iets in me los te maken. Al moet ik eerlijk zeggen dat het nummer voor de rest niet zo veel waarde heeft. Maar goed, soms ben ik snel te vrede

avatar van nuf
nuf
nee, nee, nee... ik vind de 'nieuwe' chemical brothers (na surrender) gewoon kut. Ik ga het niet meer volgen ook .

avatar van Shelter
minder chemical meer richting bigbeat/groove/deephouse naar mijn mening. Desondanks vind ik het echt een vet album , met lekkere stevige beats die je lekker kan blazen. The salmon Dance is veruit het beste nummer, wat een lekkere beats zeg.
Maar naar mijn mening staat er toch geen slecht nummer op, kan het allemaal wel draaien. 4*

avatar van Norre
Alles na Burst Generator is compleet overbodig, de rest goed tot zeer goed. Vooral All Rights Reversed is heerlijk:
"It never stops.
And no one's stopping."
Hoeft ook niet bij zo een nummer .

avatar van Lakai
Hey!
Ik kom er nu net achter dat the pills wont help you know met midlake is...
Grappig! een combi die ik echt nooit had verwacht!

avatar van Darkzone
Saturate is erg goed, maar Do It Again is gewoonweg meesterlijk. Om over de video maar te zwijgen.
De rest van het album is wisselvallig imo.

magic spells
Beste Chemical Brothers album. All hail The Salmon Dance

avatar van BoyOnHeavenHill
Het probleem voor mij met dit album is een beetje dat het allemaal zó lekker vet klinkt dat ik eigenlijk niet eens doorheb dat de meeste nummers eigenlijk niet zo veel voorstellen. Het dendert allemaal lekker door, en het meeste is ook niet echt vervelend, maar als ik op de nummers apart ga letten zit er maar heel weinig echt spannends bij. Absolute hoogtepunt voor mij is All rights reversed met dat benauwende koortje.

avatar van Eis-T
gewoon een sterk album, halfje eraf voor het wat saaie modern midnight conversation en de wat flauwe salmon dance. The Pills Won't Help You Now is het mooiste nummer dat deze helden ooit gemaakt hebben.