The National - I Am Easy to Find (2019)

Label: 4AD

1. You Had Your Soul with You (3:26)

2. Quiet Light (4:15)
  3. Roman Holiday (3:34)

4. Oblivions (4:13)

met Mina Tindle

5. The Pull of You (3:58)

met Lisa Hannigan en Sharon Van Etten

6. Hey Rosey (4:14)

met Gail Ann Dorsey

7. I Am Easy to Find (4:30)

met Kate Stables

8. Her Father in the Pool (1:02)

met Brooklyn Youth Chorus

9. Where Is Her Head (4:41)

met Eve Owen

10. Not in Kansas (6:44)

met Gail Ann Dorsey, Kate Stables en Lisa Hannigan

11. So Far So Fast (6:36)

met Lisa Hannigan

12. Dust Swirls in Strange Light (3:18)

13. Hairpin Turns (4:27)

met Gail Ann Dorsey en Lisa Hannigan

14. Rylan (3:43)

met Kate Stables

15. Underwater (1:21)

16. Light Years (3:33)
avatar van Banjo
Jongens kunnen jullie ook een andere plaat op 1 zetten in jullie rotatielijst....
Ik word steeds geconfronteerd met de aanblik van deze voor mij teleurstellende plaat
van het jaar waarschijnlijk...

(Ik ben nu al bang voor het oud en nieuw top tien lijstje )

Banjo schreef:
van het jaar waarschijnlijk...

(Ik ben nu al bang voor het oud en nieuw top tien lijstje )

Teleurstellend? WoW! Waarom dat dan?

Ben iig blij dat Light Years als laatste komt, hoef ik niet telkens te skippen. Minste van de plaat!

McCready
Vanaf vandaag heeft I'm Easy to Find de meeste stemmen van alle albums die dit jaar tot nu toe zijn uitgebracht.... 292 stemmen.....

McCready schreef:
Vanaf vandaag .

Welke album had uit dit jaar had gisteren dan meer stemmen

McCready
Rudi S schreef:

Welke album had uit dit jaar had gisteren dan meer stemmen

Het album van de firma Balthazar

Thanks, scheelt nu 2 stemmen

avatar van Rain King
>2019
>the national

avatar van VladTheImpaler
Eigenlijk een beetje tegen mijn eigen verwachtingen in verhoog ik naar 4,5*. Ik ben een groot The National fan en bij de eerste luisterbeurten hoorde ik genoeg moois, maar toch was het iets minder dan ik van ze gewend was. Natuurlijk was het even wennen aan de vele (vrouwelijke) gastvocalen, maar inmiddels zijn een aantal daarvan uitgegroeid tot de hoogtepunten van het album. Zoals de magistrale bijdrage van Lisa Hannigan in So Far So Fast. Qua sound ligt dit album ergens in het verlengde van Sleep Well Beast (hallo You Had Your Soul with You) , en toch staat het ook wel weer op zichzelf.

Ik wist al wel dat The National een geweldige drummer heeft met Bryan Devendorf en dat hij belangrijk is voor de sound, maar op dit album lijkt het nog belangrijker. Bijvoorbeeld op Where Is Her Head, dat nummer leunt op zijn geweldige drums.

Inmiddels merk ik ook dat ik het album toch vaak wil opzetten, en dan vooral op de rustigere momenten van de dag. Daarvoor leent dit album zich perfect. Het heeft een bepaalde rust die ik erg prettig vind. Ik lees hier vaker dat de lengte van het album een minpuntje is maar ik heb daar eerlijk gezegd geen enkele moeite mee. Het voelt voor mij zeker niet aan alsof dit een album is dat langer dan een uur duurt, en dat zie ik als een pluspunt. En met Rylan en Light Years heb je ook nog eens twee 'nieuwe' klassiekers te pakken die bij het beste werk van de band horen.

avatar van sj0n88
Oké. Het is officieel: dit The National is voor mij als een ex-geliefde waar ik nog prima mee omga, maar waar ik amper nog warme gevoelens voor koester. Na de vorige plaat was ik ze al kwijt, maar met dit zwakke en uitermate saaie album wordt het er niet veel beter op.

Wel, ik vind het één van hun beste, smaken verschillen

asterium71 schreef:
Wel, ik vind het één van hun beste, smaken verschillen

Terecht. Gedroomde nieuwe richting die het fris houdt.

avatar van coldwarkids
Dit had vijf sterren kunnen zijn als Not In Kansas, Light Years, Dust Swirls In Strange Light en Underwater er niet op hadden gestaan. De meeste mislukte nummers in de geschiedenis van The National.

coldwarkids schreef:

Kansas en Light Years zijn top 3 meest aangevinkte nummers bij dit album.

avatar van jordidj1
Light Years

Not in Kansas

Dat wilt op MuMe natuurlijk niks zeggen

Vijf nummers weg willen poetsen en dan nog 4,5* geven - wat zegt dat dan over de beoordelaar?

Mjuman schreef:

Vijf? Dat zou veel zijn! Maar goed als je de vier songs eraf haalt dan houd je nog twaalf nummers over en laten die nou allemaal buitenaards goed zijn! Kom je al snel richting 4,5 ster met twaalf songs (let op! Vaak al een albumlengte bij de meeste bands)

avatar van Rudi S
Haha, jij zou bij de Nachtwacht ook kapitein Frans Banninck Cocq en luitenant Willem van Ruytenburgh er zo uit poetsen

Rudi S schreef:

Waarom denk je dat ze die nu aan het restaureren zijn - en plein public, achter glas?

Het ging mij erom dat het toekennen van een totaalscore van 4,5 * ster bij 4 - 5 k*nummers (waarvoor een waardering van zeg 1,5 -2*), voeg daarbij nog een enkel minder nummer, rekenkundig welhaast onmogelijk is. Bezie dat eens in het licht van de absolute waarde die sommigen eraan toekennen, zoals mag blijken uit het continue gemiep over de plaats van een (geliefd) album alhier in de top250.

Je geeft niet alleen (plus) punten voor de goede, maar ook aftrekpunten voor de slechte. In mijn geval: een album van The Cocteau Twins met drie matige nummers komt niet boven 3,5* uit.

avatar van sierrra
Luister naar de roepende in de woestijn...

avatar van jordidj1
Staan wel een paar toppers op die zich kunnen met hun beste werk, maar voor de rest is het wel een beetje een snoozefest.

avatar van overmars89
Met de luisterbeurt ga ik steeds wel meer verschillende nummers waarderen. Alleen de duur van het album en toch ook het tekort aan diversiteit staat de luisterervaring van het het hele album toch tegen.

Het album voelt voor mij aan als een warme deken en als een geheel. Net als een boek. Ik kan me dan ook niet zo goed verplaatsen in mensen die het album te lang vinden. Een goed boek wil je toch ook niet al na 30 pagina’s uit hebben

De eerste The National-avond live op pukkelpop gezien. Vooraf was beloofd dat die dag rond dit album ging draaien. Het draaide echter om de laatste 3 albums.
En ik kreeg alweer een...rock show met Berninger die alle aandacht op zich wierp. Ik had dit meesterwerkje van een album eens willen live zien op een manier die de sfeer van dit album veel meer benadert. Bedaarder, intimistischer, gevoeliger, met meer focus op de klassieke instrumenten, de vrouwen. Dat is gebeurd in bepaalde steden in de wereld ja..maarja, praktisch nogal moeilijk haalbaar. Volgens mij was het album toen nog niet eens uit. Ik kreeg natuurlijk nog altijd een topshow van 1 van de beste bands ter wereld, maar wil eens iets anders. Voor de meesten was het al gedurfd dat ze enkel van de laatste 3 albums speelden. Nuja, de meerderheid is sowieso conservatief eh,hehe.

avatar van Lighthouse
Die (ja, DIE) show op Pukkelpop toont nog maar eens hoe sterk deze nummers zijn. You Had Your Soul With You was een perfecte opener waarmee ze meteen met de deur in huis vielen. Hey Rosey, Oblivions, Quiet Light, Where Is Her Head (!) waren stuk voor stuk de hoogtepunten van misschien wel de beste show die The National ooit speelde in België.

En ik denk dat we Light Years en Rylan toch wel twee grote publieksfavorieten/nieuwe klassiekers kunnen noemen.

Dan hebben ze Not In Kansas en Hairpin Turns niet eens gespeeld, helaas.

avatar van Johnny Marr
En het titelnummer ook niet Where Is Her Head was live wel een absoluut hoogtepunt ja, veel beter dan op plaat. Quiet Light daarentegen kwam live ietsje minder sterk uit de verf, maar dat vind ik dan ook wel het beste nummer van het album.

Legendarische show met een laveloze Matt. Ladderzat was ie

avatar van vincentcorjanus
Ik vond ´Where Is Her Head´ live toch wel een stuk sterker. Het zou tof zijn wanneer ze van deze tour een mooi live-album gaan maken. De show op Lowlands was waanzinnig goed.

Dat is precies wat er aan komt toch? Zie bericht van 19 aug;
The National - americanmary.com

avatar van MDekens
Inderdaad, de show op Lowlands was zo ontzettend goed dat ik dit album helemaal in mijn armen heb geslopen. Er werden tranen gelaten.

avatar van Gretz
MDekens schreef:

Ik heb hem alleen een keer of 5 via de tv-registratie gezien (omdat ik hetzelfde weekend op Pukkelpop was ), maar ik kan me het nu redelijke voorstellen hoe goed het was

Dit was voor mij het mooiste moment van de show

The National - Fake Empire (Live at Lowlands, August 17, 2019)

Als je de gehele registratie wilt terugzien kun je me een pm sturen.

avatar van MDekens
Ik kan moeilijk oordelen/vergelijken met hoe het op Pukkelpop was, of überhaupt een concert van The National. Dit was voor mij de eerste ervaring met de band en een mega voltreffer. Na het zien van de video heb ik weer direct kippenvel. Het geluid in de Bravo-tent was ook zo magistraal.

Anyway; ik ga de coloured vinyl versie aanschaffen. Wat een parel.

avatar van jrn
jrn
Hoe kan het nou dat ik The National met hun stevigere, meer uptempo nummers absoluut één van de beste bands van de laatste jaren vind, en wanneer de ballades á la Light Years, I need my Girl en/of Runaway langskomen, ik haast wegvlucht. Ik hoor dat het ook daar om kwaliteit gaat, maar om de een of andere reden kan ik het nooit hebben. Teveel pathetisch gewauwel met een haast kitscherige ondertoon, naar mijn mening. Laat deze gasten maar nummers maken rond de geniale drumpartijen van de ritmekoning, dan neem ik de ballades voor lief.