The Raconteurs - Help Us Stranger (2019)

Label: Third Man

1. Bored and Razed (3:35)
  2. Help Me Stranger (3:36)
  3. Only Child (3:41)
  4. Don't Bother Me (2:53)
  5. Shine the Light on Me (3:27)
  6. Somedays (I Don't Feel Like Trying) (4:06)
  7. Hey Gyp (Dig the Slowness) (2:25)
  8. Sunday Driver (3:38)
  9. Now That You're Gone (4:00)
  10. Live a Lie (2:20)
  11. What's Yours Is Mine (2:49)
  12. Thoughts and Prayers (4:42)
Lekker plaatje. Roept wel een vraag bij mij op: wat voor muziek had Jack White gemaakt als hij zelf in de jaren 70 groot was geweest?

avatar van Jelle78
Heerlijke zomerplaat! De afgelopen Jack White soloplaten bleven bij mij niet echt hangen, maar hier hoor ik de ene na de andere oorwurm voorbij komen. Wordt bij elke luisterbeurt sterker. Benieuwd waar dat gaan eindigen.

avatar van Mastroianni
Hé, een nieuwe van Jack White! Net waar ik zin in heb!

avatar van TomPSV
Help Me Stranger is echt een ontiegelijk goed nummer, zeg. Al verschillende keren op repeat gehad en ik blijf er zo enorm van genieten. De rest van het album is overigens ook erg sterk, met voor mij verder als uitschieters Now That You're Gone en Only Child. Dit album heeft zeker de potentie om nog verder door te stijgen dan de 4* die ik nu na twee luisterbeurten geef.

avatar van iHateDolphins
Eens met @TomPSV Help me stranger is ook mijn absolute favoriet. Daarna kan ik niet kiezen tussen Bored and Razed, Only Child en Don't Bother Me. Ik wil die eerste 4 allemaal als favoriet aanmerken.

Die gitaarsolo in Don't Bother me aan het einde. Heerlijk

Inmiddels heb ik hem al een halfje verhoogd en weet nu al zeker dat dit album in m'n toplijstje van 2019 gaat komen Erg blij met dit album.

avatar van Frenz
Phoe, die komt lekker binnen. Eens met Jelle78dat zijn solo platen het net niet zijn. Dit klinkt heerlijk en kan prima in de afwisseling met Fontaines D.C.'s Dogrel.

avatar van Lontanovicolo
Inderdaad The Raconteurs - Help Us Stranger & Fontaines D.C.'s - Dogrel zijn ook mijn favoriete momenteel.

Echter zijn solo platen kunnen mij wel bekoren.

avatar van WoNa
Help Us Stranger is mijn favoriete The Raconteurs album tot op heden. 'Broken Toy Soldier' was het album met die ene waanzinnig sterke single, een van de beste van de jaren 00. "Consolers Of The Lonely' was een goed album zonder een hit in zicht. Inmiddels is het radiolandschap volkomen veranderd. Een hit voor een band als The Raconteurs is net zo onmogelijk als energievriendelijke vliegtuigen. Zeer gewenst, maar gewoon (nog?) niet mogelijk.

Er staan genoeg nummers op Help Us Stranger die het verdienen om een hit te worden. Zowel up tempo als ballads en dat maakt het een gevarieerd en sterk album. Daarnaast staan er een aantal sterke albumtracks op. Ook een beperkt aantal dat ik toch als filler zal bestempelen. Dat maakt het geen wereld album, wel een heel sterk album.

Kennelijk is in 2013 al een poging ondernomen om een nieuw album te maken, wat niet lukte. Wat er toen mis is gegaan, weet ik niet, maar aan de relaxte manier waarop hier gemusiceerd wordt, blijkt uit alles dat deze vier heren, maar voor alles Benson en White natuurlijk, elkaar alle ruimte geven om het beste in zichzelf naar boven te halen. Dat leidt tot een goede wisselwerking waarin een plus een regelmatig drie wordt.

In de discussie wat beter is solo of band meng ik me niet. Beide heren hebben zeer verdienstelijke soloplaten gemaakt om niet te spreken van een paar werkelijk superbe The White Stripes platen natuurlijk. Met Help Us Stranger is The Raconteurs helemaal terug aan het front en daar gaat het om. Genieten voor zolang het weer duurt.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van Cor
Cor
Lekker, lekker, lekker, maar ook niet meer dan dat. Energiek gespeeld, maar ik vind de songs niet heel erg opvallend.

avatar van Mctijn
Help me Stranger is echt een Benson nummer. Vraag me af of Jack White daar grote inbreng in heeft gehad.
Ik zie Benson ook als het brein van The Raconteurs. Hij weet de kracht van Jack White te pakken in zijn arrangementen.

Zijn beste nummers:
Metarie - Brendan Benson - YouTube
Brendan Benson "Cross Eyed" - YouTube

avatar van frolunda
Goed dat ze weer terug zijn the Raconteurs,heeft zo'n tien jaar geduurd maar het wachten is de moeite waard geweest,Help Us Stranger is een prima album geworden.
Na zijn wat vreemde en niet overtuigende laatste solo album was dit ook wel wat Jack White nodig had.Een band waar ie niet alleen de kar hoeft te trekken met als gevolg een uitstekende wisselwerking met Brendan Benson en de twee andere leden.
En dat alles resulteert weer in twaalf boeiende en veelzijdige songs,die een mooie mix van gitaarrock,pop en wat blues opleveren.De drie vooruit gesnelde singles waren al een voortreffelijk voorproefje en dat niveau wordt op Help us stranger grotendeels volgehouden.Heerlijke songs waar het enthousiasme vanaf druipt,inventief en ijzersterk gitaarspel van Jack White,sterk drumwerk van Patrick Keeler en niet te vergeten de vocale progressie van Benson.
In het midden van de plaat zitten wel wat 'modale' nummers maar naast de singles Sunday Driver/Now that you're gone en Help me stranger smaken ook Bored and Razed,Don't bother me en Live a lie erg lekker.
Een geslaagd,krachtig en gevarieerd derde album van the Raconteurs.

Net aangeschaft. Niet slecht . Voorlopig zweeft deze tussen Consolers of the Lonely en Broken Boy Soldiers.
Maar alleszins een goede rock-blues plaat.
Voorlopig 3.5*

avatar van MeesBowieFan1
Geweldig plaatje!

avatar van overmars89
Enthusiasme iets getemperd na een aantal luisterbeurten. Hij luistert heerlijk weg, maar over het algemeen toch redelijk simpele doorsnee liedjes. Waar echt niks mee mis. Maar toch een stuk minder geniaal dan Jack White's laatste soloplaat

overmars89 schreef:
Enthusiasme iets getemperd na een aantal luisterbeurten.

Bij mij werkt het anders. Tijdje niet gedraaid en nu alweer aangenaam verrast door deze sterke plaat van The Raconteurs. Blijft voor mij één van de favorieten van 2019.

avatar van Pantaviar
Vaak ben ik langer van stof, maar bij dit album houd ik het kort. Mijn mening hier is puur gebaseerd op mijn buikgevoel: een heerlijke enthousiaste plaat met leuke afwisselende nummers, waarvan enkele een oorwurm zijn. Het zal geen unieke mijlpaal in de muziekwereld zijn, maar ik geniet gewoon hiervan! En niet alleen toen de plaat uitkwam, maar na 3 jaar nog steeds.