Madonna - Madame X (2019)

Label: Boy Toy

1. Medellín (4:58)

met Maluma

2. Dark Ballet (4:14)
  3. God Control (6:19)
  4. Future (3:53)

met Quavo

5. Batuka (4:57)
  6. Killers Who Are Partying (5:28)
  7. Crave (3:21)

met Swae Lee

8. Crazy (4:02)
  9. Come Alive (4:02)
  10. Extreme Occident * (3:41)
  11. Faz Gostoso (4:05)

met Anitta

12. Bitch I'm Loca (2:50)

met Maluma

13. I Don't Search I Find (4:08)
  14. Looking for Mercy * (4:50)
  15. I Rise (3:44)
  16. Funana * (3:42)
  17. Back That Up to the Beat * (3:50)
  18. Ciao Bella * (5:36)
Rudi1984 schreef:
Een beetje op de hoogte zijn van wat er in de business gebeurt zodat je aan de lunchtafel kunt meepraten, daar is toch niks mis mee?

Ben je nu serieus?

Dat is wel de meest bijzondere reden om naar muziek te luisteren die ik ooit gelezen heb.

Thorgal schreef:
Ten eerste komt ze automatisch langs op mijn release radar op Spotify

Ik heb geen Spotify, dus geen idee dat er nummers blijkbaar 'opgedrongen' worden. Des te meer reden voor mij om het ook lekker Spotify-loos te houden dan

Nou ja, het is maar verbazing hoor. Meer niet Dat mensen haar muziek niet pruimen snap ik verder wel. Bovendien heb je Madonna in je top 10 staan dus er is een tijd geweest dat je haar wel goed vond. Maar soms is het tijd om af te haken denk ik dan.....

esteban schreef:
Overleeft zij dan enkel op de immens grote aanhang die slechts uit gewoonte of trouw die nieuwe platen koopt?

Lijkt me sterk dat alleen haar fans daar verantwoordelijk voor zijn, als je ziet dat mensen tegenwoordig nauwelijks nog fysieke albums kopen. Waarom ze wel overleeft? Echt geen idee.
Maar misschien heeft ze inderdaad nog een zeer grote fanatieke fan achterban. Groter dan ik zou denken. En negatieve aandacht is ook aandacht he. Als je ziet hoeveel mensen dit al gehoord hebben en het toch niks vinden, terwijl honderden andere nieuwe, zeer interessante releases genegeerd worden. Zowel voor- als tegenstanders zetten haar telkens weer in de schijnwerpers. Misschien is dat het? Dat die tegenstanders een enorm groot handje helpen, waar dat bij andere artiesten niet of nauwelijks gebeurt?!

avatar van Thorgal
1,5

Ben je nu serieus?

Dat is hoe de algoritmes van Spotify werken. Op basis van mijn luistergedrag proberen ze een inschatting te maken van wat ik wil horen. Aangezien ik Madonna vaak heb beluisterd stellen ze me de nieuwe nummers voor. Ik vind het geen opdringen. Met 1 druk verwijder ik ze ook weer even makkelijk of skip ik. Voor mij is het de meest ideale manier om makkelijk kennis te maken met veel nieuwe muziek. Wekelijks krijg ik zo 60 nummers voorgeschoteld in 2 afspeellijsten. Er zitten altijd wel een paar leuke nieuwe artiesten bij. Iedereen zijn ding. Ik ga net als Madonna met de tijd mee, alleen iets minder geforceerd denk ik dan.

avatar van Rudi1984

Ben je nu serieus?

Wat is daar zo raar aan? Ik wil gewoon een beetje op de hoogte zijn van de grote releases en niet alleen maar dom meelachen als een ooglapje of vals optreden belachelijk gemaak wordt.

Het zal mij verder een zorg zijn, en nee ik ben geen megafan die alles verdedigt (integendeel). Maar...

Je klinkt een beetje als die foute dronken oom die zijn verhalen steevast begint met "Ik ben niet racistisch, maar...".

Rudi1984 schreef:

Ja sorry, ik vind dat een rare reden. Ik wil niet van alle grote releases op de hoogte zijn om de volgende dag bij de lunch er dan over te kunnen praten. Dan gaat het werk worden, en muziek luisteren moet voor mij geen werk zijn.

Rudi1984 schreef:

Een vergelijking doortrekken naar een racistische oom... hmmmm... het zal wel grappig zijn gezien de knipoog. Ik weet alleen niet zo goed wat dat bij dit album moet voorstellen.

Het is me duidelijk verder: dank voor de uitleg. On topic over het album dan maar.

avatar van Mausie

Maar goed, ieder zijn ding zullen we maar zeggen

Je weet dat je met de man discussieert die de top 250, tegen beter weten in, aan het doorploeteren was, een aaneenrijging van onvoldoendes?

Mausie schreef:

Nope. Boeit me verder niet. Was die nieuwe van Hayden Thorpe geen grote release? Daar is de belangstelling niet echt groot en gezien wat ik nu lees........ wie weet.........

avatar van Mausie

Ik had het niet over mijzelf, maar die jongen uit 1984

avatar van Rudi1984

Maar goed, ieder zijn ding zullen we maar zeggen

Heel bijzonder inderdaad, je horizon verbreden door ook eens een artiest erbij te pakken die niet direct in je straatje ligt.

Maar goed, veel plezier verder met het niet met hand en tand verdedigen van de artiest waar je geen megafan van bent.

Mausie schreef:

Ik had het niet over mijzelf, maar die jongen uit 1984

Snapte ik en die gaat graag nieuwe grote releases langs dus wie weet bevalt dat album beter, alleen zie je de meeste mensen nu niet zo vlotjes verschijnen bij dat soort artiesten en dat was een beetje mijn punt. Maar ik denk dat het allemaal wel duidelijk is hoor. Madonna roept nu eenmaal meer over zich af en dat is op zich ook niet zo gek. Ik ben en blijf alleen altijd verbaasd over het feit dat mensen het dan maar blijven volhouden en daar is uitleg over gegeven (wat ik daar dan verder ook van mag vinden).

Rudi1984 schreef:

Kan je nog zo sarcastisch doen, echt kloppen doet het niet, want ik schrijf al een paar keer dat ik snap dat mensen het niks vinden en in mijn eigen 'mening' zeg ik zelfs dat ik er vooraf weinig vertrouwen in had. Dan vind ik dit soort reacties een zwaktebod.

avatar van esteban
Een nieuwe plaat van dergelijk artiest checken, doen meerdere mensen in mijn omgeving standaard. Ik zelf ook. Je hoopt toch altijd dat het nog eens prijs is? (zoals wij dat zeggen) Het is niet omdat een band een paar keer de verwachtingen niet kon inlossen, dat die niet opnieuw kan scoren. Dat is al vele, o zo vele, malen gebleken. Daarom blijf ik, en met mij duidelijk vele anderen, nieuwe muziek van dergelijke namen een kans geven. Hier gaat het dan ook nog eens over een icoon uit de muziekwereld. Mensen die een band of artiest voor altijd opgeven, dat is voor mij dan weer raar. Ik luister nieuwe dingen altijd (meestal) met een open mind.

Ondertussen Madame X nog drie keer volledig laten afspelen (ik ben geen opgever) en het ziet er naar uit dat ik alsnog een halve ster zal zakken. Ik ben nochtans geen laagstemmer (ze bestaan), maar dit valt in de grote lijnen echt enorm tegen. Of ze nu al dan niet haar stempel op deze hedendaagse sounds wist te drukken, daar valt over te discussiëren. Maar het doet er weinig toe als het niet kan bekoren. Eigenzinnig is niet automatisch gelijk aan goed, zo blijkt.

avatar van frolunda
Al jaren niet meer naar Madonna geluisterd,geloof dat Ray of light de laatste was,maar eerlijk gezegd valt me Madame X helemaal niet tegen.Het album luistert lekker weg,is goed geproduceerd en biedt meer dan voldoende afwisseling.
Ik vind de nieuwe Madonna dan ook een stuk leuker dan het gros van wat ik tegenwoordig op de radio (niet thuis natuurlijk) hoor.

Een lovend recensieoverzicht, waaronder 4* gegeven door de NRC:

Recensieoverzicht Madame X van Madonna: 'Theatraal' en 'gedurfd' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Een mooie quote uit Het Parool:
"Een album bovendien dat haar beste is sinds Confessions on a Dance Floor uit 2005. Dat heeft Madame X te danken aan de maatschappijkritische teksten die de liedjes urgentie geven, maar vooral aan de omarming van invloeden uit de wereldmuziek."