Madonna - Madame X (2019)

Pop / Dance

3. God Control (6:19)
  4. Future (3:53)

met Quavo

5. Batuka (4:57)
  6. Killers Who Are Partying (5:28)
  7. Crave (3:21)

met Swae Lee

8. Crazy (4:02)
  9. Come Alive (4:02)
  10. Extreme Occident * (3:41)
  11. Faz Gostoso (4:05)

met Anitta

12. Bitch I'm Loca (2:50)

met Maluma

13. I Don't Search I Find (4:08)
  14. Looking for Mercy * (4:50)
  15. I Rise (3:44)
  16. Funana * (3:42)
  17. Back That Up to the Beat * (3:50)
  18. Ciao Bella * (5:36)
Rudi1984 schreef:
Een beetje op de hoogte zijn van wat er in de business gebeurt zodat je aan de lunchtafel kunt meepraten, daar is toch niks mis mee?

Ben je nu serieus?

Dat is wel de meest bijzondere reden om naar muziek te luisteren die ik ooit gelezen heb.

Thorgal schreef:
Ten eerste komt ze automatisch langs op mijn release radar op Spotify

Ik heb geen Spotify, dus geen idee dat er nummers blijkbaar 'opgedrongen' worden. Des te meer reden voor mij om het ook lekker Spotify-loos te houden dan

Nou ja, het is maar verbazing hoor. Meer niet Dat mensen haar muziek niet pruimen snap ik verder wel. Bovendien heb je Madonna in je top 10 staan dus er is een tijd geweest dat je haar wel goed vond. Maar soms is het tijd om af te haken denk ik dan.....

esteban schreef:
Overleeft zij dan enkel op de immens grote aanhang die slechts uit gewoonte of trouw die nieuwe platen koopt?

Lijkt me sterk dat alleen haar fans daar verantwoordelijk voor zijn, als je ziet dat mensen tegenwoordig nauwelijks nog fysieke albums kopen. Waarom ze wel overleeft? Echt geen idee.
Maar misschien heeft ze inderdaad nog een zeer grote fanatieke fan achterban. Groter dan ik zou denken. En negatieve aandacht is ook aandacht he. Als je ziet hoeveel mensen dit al gehoord hebben en het toch niks vinden, terwijl honderden andere nieuwe, zeer interessante releases genegeerd worden. Zowel voor- als tegenstanders zetten haar telkens weer in de schijnwerpers. Misschien is dat het? Dat die tegenstanders een enorm groot handje helpen, waar dat bij andere artiesten niet of nauwelijks gebeurt?!

avatar van Thorgal
1,5

Ben je nu serieus?

Dat is hoe de algoritmes van Spotify werken. Op basis van mijn luistergedrag proberen ze een inschatting te maken van wat ik wil horen. Aangezien ik Madonna vaak heb beluisterd stellen ze me de nieuwe nummers voor. Ik vind het geen opdringen. Met 1 druk verwijder ik ze ook weer even makkelijk of skip ik. Voor mij is het de meest ideale manier om makkelijk kennis te maken met veel nieuwe muziek. Wekelijks krijg ik zo 60 nummers voorgeschoteld in 2 afspeellijsten. Er zitten altijd wel een paar leuke nieuwe artiesten bij. Iedereen zijn ding. Ik ga net als Madonna met de tijd mee, alleen iets minder geforceerd denk ik dan.

Rudi1984

Ben je nu serieus?

Wat is daar zo raar aan? Ik wil gewoon een beetje op de hoogte zijn van de grote releases en niet alleen maar dom meelachen als een ooglapje of vals optreden belachelijk gemaak wordt.

Het zal mij verder een zorg zijn, en nee ik ben geen megafan die alles verdedigt (integendeel). Maar...

Je klinkt een beetje als die foute dronken oom die zijn verhalen steevast begint met "Ik ben niet racistisch, maar...".

Rudi1984 schreef:

Ja sorry, ik vind dat een rare reden. Ik wil niet van alle grote releases op de hoogte zijn om de volgende dag bij de lunch er dan over te kunnen praten. Dan gaat het werk worden, en muziek luisteren moet voor mij geen werk zijn.

Rudi1984 schreef:

Een vergelijking doortrekken naar een racistische oom... hmmmm... het zal wel grappig zijn gezien de knipoog. Ik weet alleen niet zo goed wat dat bij dit album moet voorstellen.

Het is me duidelijk verder: dank voor de uitleg. On topic over het album dan maar.

avatar van Mausie

Maar goed, ieder zijn ding zullen we maar zeggen

Je weet dat je met de man discussieert die de top 250, tegen beter weten in, aan het doorploeteren was, een aaneenrijging van onvoldoendes?

Mausie schreef:

Nope. Boeit me verder niet. Was die nieuwe van Hayden Thorpe geen grote release? Daar is de belangstelling niet echt groot en gezien wat ik nu lees........ wie weet.........

avatar van Mausie

Ik had het niet over mijzelf, maar die jongen uit 1984

Rudi1984

Maar goed, ieder zijn ding zullen we maar zeggen

Heel bijzonder inderdaad, je horizon verbreden door ook eens een artiest erbij te pakken die niet direct in je straatje ligt.

Maar goed, veel plezier verder met het niet met hand en tand verdedigen van de artiest waar je geen megafan van bent.

Mausie schreef:

Ik had het niet over mijzelf, maar die jongen uit 1984

Snapte ik en die gaat graag nieuwe grote releases langs dus wie weet bevalt dat album beter, alleen zie je de meeste mensen nu niet zo vlotjes verschijnen bij dat soort artiesten en dat was een beetje mijn punt. Maar ik denk dat het allemaal wel duidelijk is hoor. Madonna roept nu eenmaal meer over zich af en dat is op zich ook niet zo gek. Ik ben en blijf alleen altijd verbaasd over het feit dat mensen het dan maar blijven volhouden en daar is uitleg over gegeven (wat ik daar dan verder ook van mag vinden).

Rudi1984 schreef:

Kan je nog zo sarcastisch doen, echt kloppen doet het niet, want ik schrijf al een paar keer dat ik snap dat mensen het niks vinden en in mijn eigen 'mening' zeg ik zelfs dat ik er vooraf weinig vertrouwen in had. Dan vind ik dit soort reacties een zwaktebod.

avatar van esteban
Een nieuwe plaat van dergelijk artiest checken, doen meerdere mensen in mijn omgeving standaard. Ik zelf ook. Je hoopt toch altijd dat het nog eens prijs is? (zoals wij dat zeggen) Het is niet omdat een band een paar keer de verwachtingen niet kon inlossen, dat die niet opnieuw kan scoren. Dat is al vele, o zo vele, malen gebleken. Daarom blijf ik, en met mij duidelijk vele anderen, nieuwe muziek van dergelijke namen een kans geven. Hier gaat het dan ook nog eens over een icoon uit de muziekwereld. Mensen die een band of artiest voor altijd opgeven, dat is voor mij dan weer raar. Ik luister nieuwe dingen altijd (meestal) met een open mind.

Ondertussen Madame X nog drie keer volledig laten afspelen (ik ben geen opgever) en het ziet er naar uit dat ik alsnog een halve ster zal zakken. Ik ben nochtans geen laagstemmer (ze bestaan), maar dit valt in de grote lijnen echt enorm tegen. Of ze nu al dan niet haar stempel op deze hedendaagse sounds wist te drukken, daar valt over te discussiëren. Maar het doet er weinig toe als het niet kan bekoren. Eigenzinnig is niet automatisch gelijk aan goed, zo blijkt.

avatar van frolunda
Al jaren niet meer naar Madonna geluisterd,geloof dat Ray of light de laatste was,maar eerlijk gezegd valt me Madame X helemaal niet tegen.Het album luistert lekker weg,is goed geproduceerd en biedt meer dan voldoende afwisseling.
Ik vind de nieuwe Madonna dan ook een stuk leuker dan het gros van wat ik tegenwoordig op de radio (niet thuis natuurlijk) hoor.

Een lovend recensieoverzicht, waaronder 4* gegeven door de NRC:

Recensieoverzicht Madame X van Madonna: 'Theatraal' en 'gedurfd' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Een mooie quote uit Het Parool:
"Een album bovendien dat haar beste is sinds Confessions on a Dance Floor uit 2005. Dat heeft Madame X te danken aan de maatschappijkritische teksten die de liedjes urgentie geven, maar vooral aan de omarming van invloeden uit de wereldmuziek."

avatar van Thorgal
1,5
Laat ik het in dezelfde woorden formuleren als die ik hierboven lees. Ik vind het bijzonder dat ik hier ter verantwoording wordt geroepen dat ik dit album beluister, omdat ik de laatste 2 albums ook niets vond. Het is een jeugdidool van me geweest. Er is niets, maar dan ook niets vreemds aan dat ik dan een album van deze artiest weer een kans geef en daar ook nieuwsgierig naar ben. Dat de vraag zo emotioneel wordt gesteld geeft me al te denken.

Kan iemand blijven roepen dat hij of zij niet met hand en tand de artiest verdedigt waar men geen fan van is. Het een aantal malen melden dat ze slecht zong op het songfestival en dat men vooraf weinig vertrouwen had in het album heeft de schijn van jezelf een alibi verschaffen.

Ik vind troep wat op dit album staat. Dat ze democratische waarden verdedigt op dit album zal zeker de pers aanspreken en de waardering geen slecht doen. Ik lees ook dat de wereldse invloeden het album ook goed doen. Ik hoor dan vooral Afrikaanse invloeden. Wel, begin dit jaar ben ik een maand door Afrika getrokken en wat ik daar hoorde was puur, zuiver, ongecompliceerd, vol met traditie en melodieus. Wat ik op dit album hoor is overgeproduceerde beats van iemand die wanhopig op zoek is naar blijvende aandacht. Daar is ze in geslaagd met haar optreden op het songfestival, maar niet met dit album. In de wereldwijde lijsten komen de nummers niet in de top 150 voor.
Het is veelzeggend dat ze nu zelf op haar kanalen een geheel andere versie heeft geplaatst van haar optreden op het songfestival. In die versie zingt ze loepzuiver. Het bevestigt voor mij het niet zuivere karakter van deze artiest en dit album.

Thorgal schreef:

Ik vind dat je wel erg ver gaat door haar karakter niet zuiver te noemen.

Ik lees even de pagina hierboven en verbaas mij over alle drukte over Madonna en haar nieuwe album. Ze heeft haar best weer eens gedaan en je vindt het (best) goed of niet (zo) best. That's all folks, lijkt mij.

avatar van Rudi S
Thorgal schreef:

Ik weet niet precies wat jij bedoelt, maar dit album krijgt toch zeker behoorlijk veel (vaak ook positieve) aandacht.
Dit is het wereldwijd.

Madonna Chart Positions on iTunes/Spotify/YouTube - kworb.net

En de pers,
Madame X by Madonna Reviews and Tracks - Metacritic

avatar van ohmusica
Een reviewer van de krant 'the independant' zegt het aldus:
- een intrigerend, vaak briljant, soms vreselijk album -
Ik kan me hier wel bij aansluiten, met nadruk op het laatste. (Woo)
Madonna zoekt maar al te graag de controverse op, daar is ze bepaald niet vies van. Missie weer eens geslaagd...

avatar van E-Clect-Eddy
Ben eruit...

Madonna's stem staat zachter in de mix met andere zangstijlen (bijv. staccato) en bovendien fluistert ze veelvuldig en de muzikale passages zijn veel lange. Zodoende valt dat 'artistieke' gebruik van de auto-tune veel minder op. Ook klinkt de auto-tune soms nadrukkelijke 'metaal'-achtig, Madonna met 'robot'-achtige stem wat dan voor een soort vocoder kan doorgaan.

En wanneer het echt duidelijk is dat de auto-tune echt nodig is de warm frequentie's benadrukt en de hogere frequentie meer onderdrukt. Zo klinkt die auto-tune op haar stem warmer.

Slim gedaan.

...en als dit Madonna is die Wereldmuziek omarmt dan doet ze dit al sinds La Isla Bonita

I Don't Search I Find lijkt mee een stukje van haar eigen hit Vogue te samplen.

avatar van Waste Management
Ik ben zowiezo te spreken over 'Dark Ballet', 'God Control', 'Extreme Occident', 'I Don't Search I Find' en 'Looking for Mercy'. Zijn voor mij de beste tracks van het album...

Voor nu een 3,5. Beter te pruimen dan het voorgaande album, hoewel ik Ghosttown en Heartbreak city wel kon waarderen.
Er staan voor mij zowel vreselijke (Killers who are partying) als fijne nummers op. Ik vind het nog moeilijk te bepalen hoe lang dit album mij weet te boeien.
Medellin vond ik in eerste instantie een tegenvaller maar ben ik steeds fijner gaan vinden. Favorieten zijn: I Don’t Search I Find, Faz Gostoso, Looking for Mery maar ook de wat saaiere tracks als Crave, I Ries, Crazy en Come Alice.

avatar van E-Clect-Eddy
Pas de 4e beluistering gehad, maar meen dat dit haar best te pruimen album is sinds Ray of Light.

Afgezien van het debuut de enige albums die hier meer dan 10x voorbijkwamen. De meeste van haar albums kom ik niet verder dan 3x a 5x luisteren, al dan niet door mijn vriendin aangemoedigd, die deze diva beter waardeert (voornamelijk vanwege de show, zal ze zelf ook toegeven).

Waste Management schreef:
Oh ja, 'Come Alive', 'I Rise' en 'Back That Up to the Beat' behoren voor mij ook als de beste tracks van het album

avatar van catdog
Ze flik het m gewoon weer! Inmiddels al urenlang trending wereldwijd met overtuigend positieve reacties.

avatar van Waste Management
Geweldige videoclip voor 'God Control', dat had eigenlijk de 1ste single moeten zijn, 'Medellín' vind ik toch verschrikkelijk...

Geweldig album!Ik luister er elke dag naar!

avatar van Bassie1978
Beste album sinds Confessions on a Dancefloor. Favorieten: Dark Ballet, God Control, Crazy, Come Alive en Faz Gostoso. Looking for Mercy op de deluxe versie is voor mij de enige track die mij minder aanspreekt

avatar van Gert1980
Jarenlang behoorde ik tot Madonna's absolute diehard fans. Die tijd ligt ver achter mij, maar nog altijd is de Queen of pop één van mijn favoriete artiesten. Helaas ging het na Confessions on a DanceFloor compleet mis en bracht ze drie matig tot zeer slechte albums achter elkaar uit (Hard Candy, MDNA en Rebel Heart). Ik had dan ook weinig hoop meer waar het een nieuw Madonna album betrof.

Wat heerlijk om geen verwachtingen te hebben en dan zo te worden verrast. Dark Ballet, God Control, Future (wat een rot nummer was dit live op het songfestival, maar ja, alles aan dat optreden was verschrikkelijk!!), Batuka, Crave, Crazy, Come Alive, I Don't Search I Find, I Rise... Het één na het andere nummer klinkt lekker tot geweldig. Nou ja, bijna dan... Medellín had van mij niet gehoeven, doet niets voor dit album en Killers Who Are Partying had nooit het daglicht mogen zien en van de bonustracks is Funana echt tenenkrommend slecht. Madonna en haar vreselijke rijmelarij onzin (denk I Love New York en Spanish Lesson, maar dan nóg erger) .
Maar ook tussen die bonustracks zit het verder meer dan goed, want Extreme Occident en Looking For Mercy hadden nooit bonustracks mogen zijn, maar verdienen veel meer een plek op het album dan Medellín, Killers en Bitch I'm Loca. Niet dat deze laatste slecht is, maar het is wel van het niveau B-side.

Het is jammer dat Madonna het afgelopen decennium zoveel slechts heeft uitgebracht en haar tijd verdeed met zielig gedrag (lees; terug naar haar Erotica roots), want daar zaten los van de die hard fans haar meeste volgers niet meer op te wachten. Met albums als Ray of Light en Music was ze een volwassener weg ingeslagen en ik denk dat haar meeste 'gewone' fans zich hier meer dan in konden vinden. En om mevrouw Ciccone dan weer los te zien gaan in leren pakjes en zweepjes en poesje lik liedjes te horen zingen is dan toch wel ietwat teleurstellend. Ik vrees dan ook dat hierdoor diverse mensen Madonna achter zich hebben gelaten en net als ik, op voorhand dit album al afschreven. Wat onterecht blijkt, want Madame X is haar beste album sinds Ray of Light!! Ja, MX is beter dan Music en beter dan Confessions on a DanceFloor. Voor mij staat Madame X op nr twee (samen met Erotica), net onder Like a Prayer en Ray of Light en dit album verdient meer waardering en erkenning dan het tot nu toe krijgt!