Madonna - Madame X (2019)

Pop / Dance
Label: Interscope

1. Medellín (4:58)

2. Dark Ballet (4:14)
  3. God Control (6:19)
  4. Future (3:53)

met Quavo

5. Batuka (4:57)
  6. Killers Who Are Partying (5:28)
  7. Crave (3:21)

met Swae Lee

8. Crazy (4:02)
  9. Come Alive (4:02)
  10. Extreme Occident * (3:41)
  11. Faz Gostoso (4:05)

met Anitta

12. Bitch I'm Loca (2:50)

met Maluma

13. I Don't Search I Find (4:08)
  14. Looking for Mercy * (4:50)
  15. I Rise (3:44)
  16. Funana * (3:42)
  17. Back That Up to the Beat * (3:50)
  18. Ciao Bella * (5:36)
  19. Medellín [Offer Nissim Madame X in the Sphinx] * (5:30)

met Maluma

20. I Rise [Instrumental] * (3:44)
avatar van Minneapolis
judgepaddy schreef:
Ach nu zie ik pas dat de titel op haar mond staat na uitvergroten van de hoes.
Ik dacht eerst dat haar mond was dichtgenaaid, en dat niet eens wishful thinking,...

eh.. volgens mij een beetje het idee?

Het hele album gehoord en het ontstijgt volledig de nummers die we al kennen van het album. Geheel eigen, gedurfd, bizar zoals God Control, Extreme Occident en Batuka. Mooi met Crazy, Killers Who Are Partying en Looking For Mercy.... back to her roots met I Don't Search I Find. Het album is een wereldreis en een hele aangename. Haar beste album in jaren, misschien wel van haar hele carrière!

avatar van judgepaddy
Minneapolis schreef:

eh.. volgens mij een beetje het idee?

Oh ja, je hebt gelijk. Net even opgezocht.

avatar van Mjuman
Tweemaal gedraaid en dit album valt gewoon niet tegen - sterker nog om een aantal redenen vind ik het een behoorlijk actueel album - imo is het postmoderner dan Arcade Fire - Everything Now (2017) dat niet van de zelf gecreëerde dubbele bodem kon opstaan. Zou ik een beperkte hoeveelheid pegulanten kunnen stuk slaan, zou ik die eerder in dit album stoppen dan in de laatste van The National, alhoewel velen daar anders over denken. Dit album - Madonna bedient zich knap van de dubbele bodem - houdt je, met alle stijlgrepen en klassieke citaten wel even bezig.

Madame X. Leuk hoor, dat Madonna allemaal types bedenkt ('She is a dancer, a professor, a head of state, a housekeeper, an equestrian, a prisoner, a student, a mother, a child, a teacher, a nun, a singer, a saint, a whore') en daar een heel concept van brouwt. Echt nieuw is het niet natuurlijk.

Op het Songfestival was het niet zo leuk, een optreden waar ze aardig wat kritiek door kreeg, en terecht. Haar carrière was nu definitief over, bleek een veelgehoorde opmerking.
De al verschenen nummers maakten mij niet erg enthousiast, alleen met Medellín kreeg ik ineens een enorme klik en dat nummer blijft gewoon ook leuk.

Maar Madonna zou Madonna niet zijn als ze mij en ongetwijfeld veel andere muziekliefhebbers niet weet te verrassen. Ik was bang voor alweer dat geforceerde jong willen blijven. ja, dat doet ze, maar hier voelt het natuurlijker dan op bijvoorbeeld een Hard Candy. Sterker: zo geforceerd komt Madame X wat dat betreft niet eens over. En ik vind het best dat ze zich niks van haar leeftijd aantrekt.

Dan is er nog die autotune. Vooruit: die gebruikt ze inderdaad aardig wat, maar we weten ook wel dat zingen niet haar sterkste kant is (alhoewel.... remember Evita?) Echt storend is die autotune niet eens en ja, dat komt uit mijn mond. Op de individuele vooruitgesnelde nummers irriteerde het me, in de hele album flow ineens een stuk minder. Opmerkelijk nietwaar?!

Madame X blijkt een zeer gevarieerd album te zijn en weet toch eenheid te bewaren. Het is een avontuurlijk album geworden met bizarre nummers als bijvoorbeeld Dark Ballet, maar ook latin pop, eurotrash en zelfs disco keert terug.
Op Batuka krijg ik zelfs een Leftfield-gevoel, en dat mag toch wel verrassend te noemen zijn. En dan ineens denk ik aan Nakhane. Ik vind het jammer hij niet op dit album opduikt, iets waar ik wel van uitging, ook al zei hij me al dat de geruchten dat hij mee zou doen niet klopten. Batuka is in elk geval een schitterend hoogtepunt van dit album.

Killers Who Are Partying heeft een heerlijke vibe en laat horen dat ze momenteel in Portugal woont. Maar hoe heerlijk ook: de activiste is hier luid en duidelijk aanwezig. 'I will be gay if the gay are burned'. 'I’ll be Islam if Islam is hated'. 'I'll be Israel, if they are incarcerated'. 'I know what I am, and I know what I'm not'. Ietwat geforceerd wellicht, maar ach.... ze hoeft het ook niet te doen. En het is toch nooit goed wat ze doet weten we inmiddels wel, kritiek krijgt ze hoe dan ook.

I Don't Search I Find lijkt een beetje terug te gaan naar haar Vogue periode. Een uitstekend, zwoel dansnummer is dit.

Looking for Mercy is een prachtig nummer dat zich kan meten met soortgelijke nummers op Ray of Light.

En zo gaat ze nog wel even door op deze avontuurlijke reis vol flamboyante types en dito nummers. IJzersterk geproduceerd door Mirwais, nummers die beslist niet tot haar zwakste gerekend hoeven te worden en waarmee ze wel degelijk nog even haar stempel weet te drukken op de moderne popindustrie.
Goed, die flater op het Songfestival moeten we maar achter ons laten, daar horen we hier uiteraard niets van terug.
Wat dan overblijft is een uitstekend nieuw Madonna album, waar nog een hoop te ontdekken valt en waar het gewoon lastig is om favoriete tracks aan te wijzen. Ja, dat had ik dus niet gedacht geef ik eerlijk toe.

Het is makkelijk om dit album te haten (ook voor mij: ik was al voorbereid op een 2,5* album of zo). Madonna is niet echt hip zullen we maar zeggen, dat vreselijke Songfestival debacle, reggaeton, de stemvervormingen... maar het is verdorie gewoon een verslavend lekker album!

Ongetwijfeld zullen velen dat totaal niet met me eens zijn. Het is geen Ray of Light, maar het is zeker niet slecht.

avatar van funforremi
Een nieuwe Madonna was de laatste jaren als een bezoek aan de tandarts. Hopende dat het meeviel, maar toch elke keer pijnlijk. Met vrees (de ESF flop) en nieuwsgierigheid (de leuke single Medellin) tegelijkertijd toch deze ook maar beluisterd. Godzijdank, wat een verademing! Tot nu toe al het beste sinds Confessions. Je kan horen dat ze goed gedijt in Portugal, dat mediterraanse sfeertje bij sommige nummers past haar goed. Op enkele nummers hoorde ik zelfs de "oude" Madonna van eind jaren 80, begin 90. Zelfs de autotune stoort inderdaad niet.

De laatste minuut van Come Alive voelt als een wederopstanding, kippenvel...…...

1,5
yikes Killers who are partying is zo cringey..
"I'll be Islam, if Islam is hated
I'll be Israel, if they're incarcerated
I'll be Native Indian, if the Indian has been taken
I'll be a woman, if she's raped and her heart is breaking", seriously?

Op eerste gehoor klinkt deze plaat best vreselijk. Zoveel interessantere popartiesten op dit moment die op Musicmeter nog steeds stiefmoederlijk worden behandeld in vergelijking met deze Madonna (Billie Eilish, Beyoncé, Ariana Grande...).

avatar van meneer
swoon schreef:
yikes Killers who are partying is zo cringey..

"I'll be Islam, if Islam is hated
I'll be Israel, if they're incarcerated
I'll be Native Indian, if the Indian has been taken
I'll be a woman, if she's raped and her heart is breaking",

seriously?

Dit verkoopt momenteel zeer goed. Madonna heeft altijd wel een oog voor commercie gehad.

swoon schreef:

Ik was wat verbaasd over jouw reactie, ook omdat ikzelf Beyoncé's laatste 2 albums hier op lp heb en heb het even gecheckt. Die albums hebben een gemiddelde van 3,62/3,63 met 153/139 stemmen. Dat is toch geen stiefmoederlijke behandeling? Madonna's vorige 2 albums haalden een lagere waardering en minder stemmen.

Ariana Grande's beste album Dangerous Woman vind ik heel aardig. Die staat hier op 3,60 met 44 stemmen. De overige albums scoren inderdaad lager, maar wel met aardig wat stemmen.

west schreef:

Daar heb je wel een punt. Het was gewoon een gevoel dat ik had bij het lezen van de feeds onder Madonna en iemand als Beyoncé. Ik merk dat er al vaak over het icoon Madonna wordt gesproken (positief), en over het marketingmachine achter Beyoncé (negatief). Maar misschien lees ik ook gewoon specifieke posts, en dus was ik misschien iets te vlug in mijn reactie, zonder de feiten na te kijken.

swoon schreef:

Maakt niet uit hoor. Ik weet nog dat het mij ook meeviel hoe hier op de laatste 2 prima albums van Beyoncé werd gereageerd. Juist bij het vorige album van Madonna vond ik de kritiek wat pittig, maar ja hoge bomen...

avatar van musicfriek
Dit is trouwens de tracklist van de deluxe-versie, correctie ingediend. Zo jammer dat de hoezen niet omgedraaid zijn, die andere is zoveel mooier.

west schreef:

Ja het is ook deels natuurlijk eigen voorkeur. Ik vond namelijk het vorige album van Madonna zelf helemaal geen noemenswaardige nummers bevatten, daar waar Lemonade ook gewoon officieel overal werd bejubeld en ik het met die lofuitingen eens was.

Zie net dat de Deluxe 2CD Hardbook op dodax.nl mooi geprijsd is.

avatar van esteban
Ik heb een zeker respect voor Madonna als artiest en bewonder het feit dat zij vandaag de dag nog meedraait. Hoewel, een radio-hit is een eeuwigheid geleden. Overleeft zij dan enkel op de immens grote aanhang die slechts uit gewoonte of trouw die nieuwe platen koopt? A random thought, oprecht, geen uithaal.

Maar deze ervaar ik voorlopig helaas als verschrikkelijk, echt niet aan te horen bij momenten. De zeer positieve reacties hier, ik probeer ze te begrijpen. Ik lees gefundeerde commentaren die uitleggen waarom het goed is, maar kan mij er absoluut niet in vinden. De 2,5 is in het voordeel van de twijfel. Wie mij kent weet dat ik meerdere luisterbeurten de kans geef aan een plaat, ook als die mij niet bevalt. We'll See.

Madonna presteert het toch weer om een aangenaam popalbum te maken. Ze levert op de Deluxe versie/2LP van 15 nummers toch weer een aantal hele aardige pakkende songs af die in een moderner 2019 jasje zijn gestoken met ook een aantal features. Thematisch neemt ze iedere song een andere rol in en in de teksten gaat ze zoals gewoonlijk de controverses niet uit de weg. En dat is maar goed ook. Opvallend leuk zijn de Spaanse, Braziliaanse en Afrikaanse invloeden die terug te horen zijn.

Het afwisselende album is gevuld met moderne, rustiger en retro- songs, maar vormen samen wel een eenheid. Mijn favoriete nummers zijn one two cha cha cha oftewel Medellin, het klassieke stuk in Dark Ballet, het fraaie God Control, het rustiger Crazy, mogelijk songfestivalnummer Come Alive en de retro (dance-)songs I Don't Search I Find & Looking For Mercy. De voetbalmoeder uit Portugal (Faz Gostoso) kan het nog steeds!

musicfriek schreef:
Dit is trouwens de tracklist van de deluxe-versie, correctie ingediend.

De vinylversie is wel weer hetzelfde als de gewone cd versie

Maar inderdaad staan twee nummers niet op de gewone cd.

Zo jammer dat de hoezen niet omgedraaid zijn, die andere is zoveel mooier.

Ja, dat vind ik ook echt zonde. Deze hoes vind ik vreselijk, waar ik die andere juist heel mooi vind.

avatar van E-Clect-Eddy
Ook de eerste beluistering van dit album valt tegen mijn verwachtingen in niet tegen. Wel wat aan de lange kant en Latin.... tsja... er zit hier en daar wat verwijzingen naar.

Madam EX of EX Madam? Ze is het beiden wel een beetje. Die plastische chirurgie is wel erg duidelijk als je de hoezen van albums en singles zo zie... iets te ver doorgeslagen. Deze hoes mikt op de Aziatische markt

En eens met aERodynamIC de andere hoes is mooier... die gelukkig op Spotify staat. En inderdaad die auto-tune valt iets minder op als je de nummers achterelkaar voorbij hoort komen.

avatar van musicfriek
De vinylversie is wel weer hetzelfde als de gewone cd versie
Dat zag ik net in de winkel dus ook. Maar ik heb de 2cd-deluxe versie gehaald en daar staan 18 nummers op 3 nummers staan op een aparte cd, best gek eigenlijk..

Het gaat om de tracks Funana, Back That Up to the Beat en Ciao Bella. Ik ga ze nu beluisteren.

musicfriek schreef:

Best geinige tracks. Funana is wel erg flauw over wie Madonna allemaal nodig heeft (alle grootheden die zijn overleden worden genoemd, van George Michael tot Prince, Elvis, Bowie, Whitney, James Brown, Bob Marley enzovoort). Maar als nummer zeer fijn.

Back That Up to the Beat is heerlijk opzwepend.

Ciao Bella klinkt ook goed met Afrikaanse invloeden (Madonna heeft hier een bijrol). Dit zijn niet zomaar wat bonustracks. Ze misstaan niet op het hele album.

1,5
Wat een troep levert deze dame af. Exact in lijn met haar optreden in Tel Aviv. Ik kan het niet meer aanhoren. Geen geheel. Gekunsteld. Ze moet weer hip doen maar het wordt zielig inmiddels. Stuk voor stuk kan ik ze niet meer aanhoren.

Dat ze niet kon zingen wisten we, maar heeft ze ons weer even fijntjes aan herinnert vorige maand, Nu blijkt fijntjes dat ook goede muziek maken haar niet goed meer afgaat. Ze doet zo haar best om nog trendy te zijn dat het zielig aan het worden is. Het is niet trendy, het is gezocht en geforceerd.
De nummers doken afgelopen weken op in Discober Weekly lijst die ik eigenlijk beluister zonder te kijken wat er speelt. Ik schrok steeds toen ik me achteraf realiseerde dat daar dan steeds Madonna tussen stond met een nummer dat nietszeggend was in de lijst die ik afspeelde. De stem is ook zo bewerkt en vervormd (dat snap ik nu nog beter) dat de nummers ook niet meer meteen herkenbaar zijn. Ze valt niet meer op in de massa. Bijvoorbeeld Dark Ballet, lachwekkend en geforceerd. Er zal geen 18 jarige zijn die deze muziek vrijwillig zal gaan luisteren en waarderen. Ze moet het hebben van haar oude fans. Een deel zal het goed vinden, die vinden alles goed wat ze maakt, een ander deel luistert het album 3 maal op Spotify en that's it. Ze glijdt langzaam af naar vergetelheid. Jammer.

Thorgal schreef:
Wat een troep levert deze dame af.

Het is en blijft een kwestie van smaak, daar valt niets tegen in te brengen. Toch verbaas ik me er dan wel over dat je haar vorige album 4* geeft. Een album met nummers als Unapologetic Bitch en Bitch I'm Madonna. Wat maakt Rebel Heart dan wel goed? Voor Hard Candy ben je ook heel mild zag ik (dat zou dan toch ook een draak moeten zijn in jouw oren?), terwijl MDNA hetzelfde oordeel krijgt als deze. Het is geen kritiek, ik vind het wel aparte verschillen

aERodynamIC schreef:

Je hebt voor een deel zeker gelijk. Ik ga mijn waardering voor die albums aanpassen. Die nummers die je benoemt vind ik ook dikke shit, waardoor Rebel Heart geen 4 verdient. Mijn punt is dat het steeds wanhopiger en niet natuurlijk gaat klinken. Ik haal altijd het verschil met Kate Bush aan. Iemand die Madonna erg bewondert zo concludeerde ik toen ik haar in 2015 tijdens het concert van Kate zag in Londen. Kate doet echter op haar oude dag precies wat ze wil doen. Het is niet helemaal mijn smaak met, maar ik waardeer het ten zeerste. Het is puur. Dat is wat de hedendaagse wereldburger toch wil? In plaats van hier een voorbeeld aan te nemen gaat Madonna steeds wanhopiger verbanden aan met vooral jonge en liefst populaire en goed uitziende mannen. De muziek klinkt vervolgens geforceerd. Stem is inmiddels ook enorm vervormd op deze cd. Jammer want juist die stem maakte haar muziek ook zo herkenbaar. Vanochtend toch weer opnieuw de cd een laatste poging gegeven. Ik moet dan bekennen ik 1 nummer wel goed vind een daar is God control. De politiek verantwoorde teksten laat ik trouwens maar helemaal voor wat ze zijn. Kan dat nooit zo hebben van mensen die kapitalen bezitten en vervolgens de wereld gaan vertellen hoe het allemaal moet. Het interview in Tel Aviv zat ook vol met lege hulzen. Wij hebben er met onze vriendenkring in ieder hartelijk om moeten lachen. Ze begint in mijn irritatiezone te komen merk ik. Ik ga me lekker concentreren op al dat moois dat ik via Spotify ontdek. En ik wens haar veel succes toe.

PS. Stemmen aangepast. Ik moet concluderen dat er destijds iets niet goed is gegaan met het stemmen geven aan Rebel Heart. Ik ben daar ook meteen een vrij slecht album gevonden. Nu gecorrigeerd dus.

Rudi1984
Zeker niet goed, maar ook lang niet zo slecht als ik vermoedde. Er staan best wat lekkere nummers op en wat je er ook van vindt, zo’n Dark Ballet is eigenzinniger dan alles wat je op de radio hoort.

Het voelt wat ongemakkelijk-aandoenlijk als je haar met dat ooglapje haar best ziet doen bij die talkshows en ze behoort natuurlijk allang niet meer tot de top van de pop, maar voor haar carrière kun je alleen maar respect hebben. En daar is dit een best aardige verlenging van.

Thorgal schreef:

Dan rest mij de verbazing over het feit dat zoveel mensen Madonna al jaren kut vinden, ze moet met pensioen enzovoort, maar wel op de dag van release (of daarvoor) al willen luisteren, elke nieuwe release opnieuw. Ik begrijp dat niet zo goed. Op een gegeven moment haak je dan toch gewoon af? Waar komt die drang vandaan?

avatar van Mausie
Mausie (crew)
aERodynamIC schreef:

Ik ben die groep wel dankbaar, anders zou ik zomaar misleid kunnen worden door een hoog gemiddelde

Rudi1984 schreef:

Dat is nog zwak uitgedrukt, ik ga helemaal stuk om dat ooglapje. Ach, ik zou wss ook knettergek zijn op mijn 60e na zoveel jaren aanbeden te zijn.

Mausie schreef:

Zoiets als bij The National, de nieuwe helden op deze site die niet veel fout kunnen doen?

Iedereen weet van tevoren al dat een nieuw Madonna album afgezeken wordt zelfs zonder dat iemand er een noot van gehoord heeft. De gemiddeldes van al haar albums gezien? Knappe jongen die zich dan laat misleiden

Het zal mij verder een zorg zijn, en nee ik ben geen megafan die alles verdedigt (integendeel). Maar ik verbaas me wel over het feit dat je er nog naar wil luisteren als je al jaren weet wat voor albums ze maakt. Ik zou mijn tijd aan andere muziek besteden. Maar ja, dat zie ik bij wel meer artiesten gebeuren. Voorspelbaarheid troef af en toe.

Rudi1984
Een beetje op de hoogte zijn van wat er in de business gebeurt zodat je aan de lunchtafel kunt meepraten, daar is toch niks mis mee?

aERodynamIC schreef:

Dat zal ik je dan uitleggen. Ten eerste komt ze automatisch langs op mijn release radar op Spotify, dat al wekenlang. Dus maak ik, zonder dat ik zelf initiatief neem, weer kennis met haar nieuwe nummers. Ten tweede kan het zo zijn dat ze na een tweetal slechte albums toch weer met wat goeds op de proppen komt, vooral als ik hier dan lees dat het album beter is dan wat er vooraf bekend was geworden. Dus niet zo vreemd dat ik hele album ga luisteren als ik door Spotify al wekenlang getrakteerd wordt op nummers.
Geen drang dus.