Vampire Weekend - Father of the Bride (2019)

Label: Spring Snow

1. Hold You Now (2:33)

2. Harmony Hall (5:08)
  3. Bambina (1:42)
  4. This Life (4:28)
  5. Big Blue (1:48)
  6. How Long? (3:32)
  7. Unbearably White (4:40)
  8. Rich Man (2:29)
  9. Married in a Gold Rush (3:42)

10. My Mistake (3:18)
  11. Sympathy (3:46)
  12. Sunflower (2:17)

met Steve Lacy

13. Flower Moon (3:57)

met Steve Lacy

14. 2021 (1:38)
  15. We Belong Together (3:10)

16. Stranger (4:08)
  17. Spring Snow (2:41)
  18. Jerusalem, New York, Berlin (2:54)
avatar van RoyDeSmet
Volgens mij is Father of the Bride op deze site het meest controversiële popalbum van dit jaar. Het begon met de cover: "graflelijk", "zum kotzen", "inspiratieloos gedrocht", "mooi is anders". Daarna zou het album zou te lang duren en werd er geklaagd dat het album "best een rommeltje" was zonder cohesie, waarna het grote Compileer-Je-Eigen-Alternatieve-Tracklist-festijn begon.

Intussen staat het album al een tijdje op nummer 1 in de rotatielijst. Ondanks alles zetten mensen dit album dus toch vaak aan en proberen ze toch dit geheel te bevatten. Na vier luisterbeurten wist ik nog niet precies wat ik van dit album moest vinden, maar langzaamaan begin ik mijn oordeel klaar te krijgen.

Bij aanvang, met het zeer minimalistische (en modern klinkende) country duet, lijkt Father of the Bride een modern conceptalbum te gaan worden, maar met Harmony Hall en daarna Bambina slaat het album definitief een andere richting in: wat na het openingsnummer volgt, is een esoterische mengeling van onder meer Modern Vampires of the City, Pete Townshend, Paul Simon, The Beach Boys, Willeke Alberti, Iron & Wine, AlascA en Fleetwood Mac.
Met de country-invloeden, nummers die dikwijls korter dan 3 minuten duren, en fun lyrics die af en toe voorbij komen (Baby, I know pain is as natural as the rain; I just thought it didn't rain in California ), lijkt het album een eerbetoon te brengen (of in ieder geval een knipoog te geven) aan de muziek uit de jaren '50 en '60. Misschien dan toch een conceptalbum? De bruid uit de albumtitel staat dan voor de muziek die Vampire Weekend maakt, en dier vader staat voor de muziek uit de vorige eeuw waarop de muziek van VW werd geïnspireerd.

Father of the Bride is een album van krap een uur dat in rollercoaster-vaart alle kanten opschiet. De muziek zit ijzersterk in elkaar en klinkt enorm eigentijds. Een belangrijke rol is weggelegd voor bas en percussie, maar het belangrijkst zijn de melodieën. De teksten zijn intelligent zonder hoogdravend te doen en vormen in combinatie met de muziek een album van krap een uur waarop individuele nummers niet altijd boven het geheel uitsteken, maar het geheel desondanks erg fijn is om te luisteren.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (inschrijven kan hier):

Het nadeel van lange albums is dat nummers aan het slot wat weg kunnen vallen. Zo viel Jerusalem, New York, Berlin, de ingetogen afsluiter van het bijna een uur durende vierde album van Vampire Weekend, mij in eerste instantie amper op. Pas door deze gloedvolle uitvoering bij Jimmy Fallon ontdekte ik deze wat weggestopte parel. Wat een mooie samenzang van voorman Ezra Koenig en Danielle Haim!

Deze zangeres van popgroep Haim geeft Father of the Bride op meer plekken kleur. Neem Hold You Now, het markante duet van Haim en Koenig waarmee de plaat opent. Dit nummer wordt opgesierd door seconden lange stiltes én een sample van nota bene de soundtrack van oorlogsfilm The Thin Red Line (1999). Vrij briljant, origineel en bloedmooi. Ook het ogenschijnlijk vrolijkere duet Married in a Gold Rush (totdat je goed naar de tekst luistert) met synthpop én country-invloeden behoort naast de ijzersterke singles Harmony Hall, This Life en Sunflower tot mijn favorieten.

Net als op hun vorige platen wisselt Vampire Weekend weer als geen ander behendig tussen verschillende stijlen. Ondanks de forse lengte verveelt het gevarieerde Father of the Bride met tal van gastmuzikanten daardoor geen moment.