Vampire Weekend - Father of the Bride (2019)

Label: Spring Snow

1. Hold You Now (2:33)

2. Harmony Hall (5:08)
  3. Bambina (1:42)
  4. This Life (4:28)
  5. Big Blue (1:48)
  6. How Long? (3:32)
  7. Unbearably White (4:40)
  8. Rich Man (2:29)
  9. Married in a Gold Rush (3:42)

10. My Mistake (3:18)
  11. Sympathy (3:46)
  12. Sunflower (2:17)

met Steve Lacy

13. Flower Moon (3:57)

met Steve Lacy

14. 2021 (1:38)
  15. We Belong Together (3:10)

16. Stranger (4:08)
  17. Spring Snow (2:41)
  18. Jerusalem, New York, Berlin (2:54)
avatar van Poa
Poa
Wat een wereldnummer is Sympathy. Ook Unbearably White en Flower Moon gooien hoge ogen hier. Opzich waardeer ik het wisselende karakter van dit album wel, maar die nummers met vrouwelijke vocalen kan ik echt niet aanhoren.

avatar van Frisoboei
Wow wat een album. Je weet bij de eerste song dat je op avontuur gaat, en dan blijkt elk nummer een avontuur op zich. Verassend in al zijn voorspelbaarheid. Prachtig hoe deze band de magie van "dat eerste album" weet te herhalen, te overtreffen zelfs? Die piano, love it.

avatar van Cor
Cor
Een kleine 4****. Het is niet overal even dwingend en pakkend. Maar het album ademt wel weer een inventieve frisheid en sprankeling. De plaat opent erg sterk (de eerste twee tracks). Hier en daar zijn de songs wat schetsmatig. Net geen 4, maar te goed voor een gemiddelde 3,5. De gunfactor doet overhellen naar een 4. Beloning voor de durfen moed om deze plaat te maken.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (inschrijven kan hier):

Het nadeel van lange albums is dat nummers aan het slot wat weg kunnen vallen. Zo viel Jerusalem, New York, Berlin, de ingetogen afsluiter van het bijna een uur durende vierde album van Vampire Weekend, mij in eerste instantie amper op. Pas door deze gloedvolle uitvoering bij Jimmy Fallon ontdekte ik deze wat weggestopte parel. Wat een mooie samenzang van voorman Ezra Koenig en Danielle Haim!

Deze zangeres van popgroep Haim geeft Father of the Bride op meer plekken kleur. Neem Hold You Now, het markante duet van Haim en Koenig waarmee de plaat opent. Dit nummer wordt opgesierd door seconden lange stiltes én een sample van nota bene de soundtrack van oorlogsfilm The Thin Red Line (1999). Vrij briljant, origineel en bloedmooi. Ook het ogenschijnlijk vrolijkere duet Married in a Gold Rush (totdat je goed naar de tekst luistert) met synthpop én country-invloeden behoort naast de ijzersterke singles Harmony Hall, This Life en Sunflower tot mijn favorieten.

Net als op hun vorige platen wisselt Vampire Weekend weer als geen ander behendig tussen verschillende stijlen. Ondanks de forse lengte verveelt het gevarieerde Father of the Bride met tal van gastmuzikanten daardoor geen moment.

Geweldig interessant en supercreatief album, zo enorm knap om dat niet gekunsteld te laten klinken. Overal wat interessants te horen met uiteraard betere en mindere tracks maar vooral fijn dat die lui uberhaupt muziek maken .

Een beetje van beide werelden wat mij betreft.
Harmony Hall, This Life en Sympathy zijn goed uitgewerkte liedjes die echt heel catchy zijn.
Maar My Mistake en Married in a Gold Rush bijvoorbeeld, pakken me niet. Over het algemeen is het album creatief qua instrumentatie, maar omdat het bijna een uur duurt, wordt het op een begeven moment een beetje eentonig.

De single "This Life" vind ik bizar genoeg 1 van de minst fijne songs. Die klinkt me te veilig, iets te veel dat refreintje ook in herhaling.

avatar van SilverGun
Mee eens, weinig enerverend nummer. Grappig dat Koenig de song ook bijna van het album had gelaten.

avatar van SOAD
gerre schreef:

Voor mij juist een hoogtepunt op een verder niet al te bijzonder album, bol van allerlei ideeën maar weinig goede songs. Dat gitaarstukje /riffje is nog typisch Vampire Weekend en heerlijk zomers.

Ik zoek juist naar vernieuwing en het atypische. Dat vind ik belangrijk in kunst en dus ook muziek. Herhalingsoefeningen vind ik saai.

avatar van SOAD
gerre schreef:

Ik verkies kwaliteit toch boven kwantiteit en diversiteit.

Door vooral te willen horen wat ze vroeger al deden? Voor mij staat het vol met toffe kwalitatieve songs maar daar zijn we het oneens. Unbearably White bijvoorbeeld.

avatar van Rudi S
Oh toch weer een heerlijk plaatje, kan niet wachten Gretz

Wordt steeds leuker en leuker (blijf erbij dat het ietsje ingekort had kunnen worden). Maar nu ik het debuut en deze achter elkaar heb gedraaid merk ik toch wel dat dit album een stuk volwassener klinkt. Het debuut blijft wel erg lekker spontaan en fris, dat wel.

1,5
Dim
Vier keer beluisterd en dat waren vier zware uren. Niet aan mij besteed, deze vierde LP van Vampire Weekend, wat een zeikerige muziek. Waar ik de andere drie platen nog wel in de kast heb staan, gaat deze er zeker niet bijkomen. Mocht iemand toch op het idee komen mij dit album cadeau te doen, zet ik 'm misschien wel op op m'n werk, gezien de sterke associatie die ik, met name in het eerste gedeelte, krijg met kleuterliedjes.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Dim schreef:
Ik vind het in die context wel grappig dat je Roltrap naar de Maan in je Top10 hebt staan

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
aERodynamIC schreef:
Ik heb precies hetzelfde! Stukjes lijken steeds meer op zijn plaats te vallen.