Prince - Originals (2019)

Pop / Funk
Label: Warner Bros.

1. Sex Shooter (3:06)
  2. Jungle Love (3:04)
  3. Manic Monday (2:51)
  4. Noon Rendezvous (3:01)
  5. Make-Up (2:27)
  6. 100 MPH (3:31)
  7. You're My Love (4:24)
  8. Holly Rock (6:39)
  9. Baby, You're a Trip (5:51)
  10. The Glamorous Life (4:12)
  11. Gigolos Get Lonely Too (4:41)
  12. Love... Thy Will Be Done (4:07)
  13. Dear Michaelangelo (5:22)
  14. Wouldn't You Love to Love Me? (5:56)
  15. Nothing Compares 2 U (4:40)
  16. Nothing Compares 2 U [Cinematic Mix] * (4:24)
totale tijdsduur: 1:03:52 (1:08:16)
Eindelijk op vinyl: volume hoog en knallen maar. Ik ben uiteindelijk toch gezwicht voor de deluxe versie en zoals zo vaak met een fysiek product: het klinkt dan toch net even lekkerder lijkt het wel.

Ik ben niet altijd tevreden over nieuwe persingen, maar hier ben ik zeer tevreden over (ik hoor nu net wat meer kleine details t.o.v. de mp3)

avatar van Kronos
Lucky you.

Ik heb 'm vandaag zien liggen maar heb de cd al. En wel behoorlijk prijzig ook. Anders was ik misschien toch nog in de verleiding gekomen.

avatar van lennon
Ook hier de paarse deluxe binnen. Samen met de Japanse cd vind ik t wel goed zo. De witte en zwarte vinyl hoef ik niet.

Inderdaad mooie verpakking,, prachtig boek met veel fotos uit paradiso (1981) en het geluid is prima.

Opvallend is wel dat t paarse vinyl dezelfde looks heeft als de Sony releases, terwijl dit toch een Warner release is.

lennon schreef:

En daarom wacht ik nog op het witte vinyl vanuit the USA, nog wel dankzij jouw tip een tijd geleden.

Ik vind het namelijk suf dat ze alles hier op paars vinyl uitgeven. Bij deze hoes past juist wit en wat te denken van peach vinyl? Genoeg mogelijk bij Prince naast alweer paars.

avatar van lennon
Eerst was ik ook wel klaar met dat paars, maar vind t toch wel een mooi en passend geheel als t op de speler ligt.
Een eventuele heruitgave van Sott moet wel in peach and black.....

Mij interesseren die kleurtjes totaal niet. Als het maar goed klinkt en daar schort het nogal eens aan bij nieuw vinyl tegenwoordig. Dat vind ik veel belangrijker; ik erger me soms dood aan de beroerde kwaliteit van nieuwe albums (waar je nog aardige bedragen neer voor moet tellen ook). Gelukkig is de kwaliteit hier goed. Dan boeit het mij niet of het wit, zwart of paars is

avatar van Funky Bookie
In eerste instantie was ik behoorlijk sceptisch over deze uitgave. Mijn eerste reactie was weer iets wat we allemaal al jaren hebben, i.p.v. iets nieuws. Die mening moet ik echter bijstellen. Nagenoeg alle versies op dit album hebben we nog niet eerder gehoord (al dan niet door creatief knippen en plakken), dat maakt het de meest interessante release van de estate tot nu toe.
Uiteraard ben ik weer voor de deluxe versie gegaan en net als lennon begin ik dat paars langzaam passend te vinden. Wat deze plaat vooral laat horen, is dat Prince zijn protégé's kant en klare songs gaf en dat zij de guiding vocals vaak nauwgezet volgden. Leuk om te zien dat Jill Jones veelvuldig achtergrondzang deed.

Sex Shooter
Prince zingt in falsetto het nummer exact zoals we het kennen. Appolonia heeft later vooral gekreun en gehijg teogevoegd, maar verder is de Prince versie vele malen beter dan de Appolonia 6 versie.

Jungle Love
Morris doet de achtergrondzang en de apengeluiden aan het begin en Jesse speelt gitaar. Verder ook hier exact de versie zoals die bekend is van The Time. Het is uiteindelijk een bevestiging van het feit dat The Time geen creatieve inbreng had, maar gewoon de richtlijnen van Prince moest volgen. Prince is een betere zanger dan Morris en mede daardoor doet deze versie niets onder voor die van The Time, behalve dat het veel te kort is.

Manic Monday
Oorspronkelijk bedoeld voor Ap[polonia 6 wordt Prince hier begeleid door Jill Jones en Brenda Bennett. Prince zijn vlakke vocalen waren haalbaar geweest voor Appolonia, maar het nummer slaat wel wat dood. The Bangles liften het nummer en geven het de nodige pit, waardoor het een ontzettend fijn nummer bleeft. Het origineel van Prince is hier echt minder dan de bekende uitvoering.

Noon Rendezvous
De grootste verrassing van dit album. De versie van Sheila E. deed mij nooit heel veel, maar deze kale uitvoering met ijzingekkende vocalen gaat door merg en been en zorgt ervoor dat ik met open mond zit te luisteren.

Make-Up
Een heerlijk kil nummer waar Prince er ook een aantal van op Dirty Mind heeft gekwakt. Geschreven voor Vanity 6, maar Prince komt er met zijn controversiële sekse-onafhankelijke teksten prima mee weg. Hij zingt in zijn lage register en dat doet het nummer goed.

100 MPH
Het nummer dat Prince schreef voor Mazerati in ruil voor wat zij met Kiss hadden gedaan. Het nummer funkt er heerlijk op los en beide versies zijn m.i. even goed.

You're My Love
Het minste nummer van dit album. Ik kan ontzettend waarderen dat Prince hier zijn schrijftalent laat zien met een nummer behoorlijk ver uit zijn comfort zonde. Het doet mij in de verte wat denken aan Crazy You. Op het laatste stuk na waar Prince gas geeft en het nummer meer diepgang krijgt, vind ik het vrij matig en Prince heeft nog nooit zo blank geklonken.

Holly Rock
Bekend van Sheila E. uit de hip-hop film Krush Groove. In de vocalen is al te horen dat het nummer is geschreven voor Sheila E. die ook te horen is op percussie. DIt nummer is altijd al een funkfeest geweest en dan maakt het heel weinig uit wie de vocalen doet.

Baby, You're a Trip
Geschreven voor Jill Jones die hier de backing vocals verzorgt. De versie van jill is 1 van de hoogtepunten van haar album en hier horen we dat ze exact de guiding vocals van Prince heeft gevolgd. Ik kan hier niet goed kiezen welke versie ik het beste vind.

The Glamorous Life
De grote hit van Sheila E. De percussie ontbreekt waardoor het minder feestelijk is. Ik vind dat partygevoel toch wel een essentieel onderdeel van dit nummer waardoor ik voorjkeur heb voor de Sheila versie.

Gigolos Get Lonely Too
De versie van The TIme is niet wereldschokkend, maar Prince zingt zoveel beter dan Morris dat deze versie meer diepgang krijgt en wat serieuzer van toon wordt.

Love... Thy Will Be Done
Op verzoek van Jay-Z is dit nummer op deze plaat gekomen. Alhoewel het qua tijd buiten de boot valt, vind ik het een hele prettige toevoeging. Martika had er een hitje mee, maar ook de Prince versie was al bekend en bij mij zeer geliefd. Schitterend nummer.

Dear Michaelangelo
Wederom een nummer voor Sheila E. Hier gebeurt eigenlijk hetzelfde als bij de nummers van The Time. De versies zijn identiek, maar Prince zingt zoveel beter dat de Prince versie superieur wordt aan de bekende uitvoering. Lekkere 80s funk.

Wouldn't You Love to Love Me?
Dit nummer dat is geschonken aan Taja Sevelle had voor mij weggelaten mogen worden. Het geluid is kwalitatief veel minder dan de rest en alhoewel Prince zijn versie beter is, heb ik weinig met dit nummer.

Nothing Compares 2 U
Dit nummer werd geschreven voor The Family, maar Sinead O'Connor had er een wereldhit mee. Dit is duidelijk de vesie van The Family waar ik nooit zo kapot van ben geweest, mede door de matige vocale capaciteiten van St. Paul. Prince zingt beter en dat is prettig en Eric Leeds zijn bijdrage is fantastisch, maar uiteindelijk blijft de Sinead versie beter.
Op (o.a.) de Japanse CD staat ook de Cinematic versie van dit nummer. Kaler qua muziek, maar wel met meer bombast. Leuk om in de kast te hebben en doet weinig onder voor het origineel.

Al met al komt de estate eindelijk met een mooie release en dan ga je hopen dat ze hier meer van gaan brengen.

avatar van Minneapolis
Funky Bookie schreef:

You're My Love

De meningen zijn erg verdeeld over dit nummer als ik de recensies eb Youtube reacties/ blogs lees. Het nummer valt in erg geval op (of uit de toom zoals sommigen zeggen). Ik vind dit soort unieke nummers juist de pareltjes.

Funky Bookie schreef:
dat maakt het de meest interessante release van de estate tot nu toe.

Denk dat we de Purple Rain deluxe nogal eens vergeten: daar stond ook een hoop moois tussen

avatar van Funky Bookie
Nee, vergeet ik niet. Ik vind dat ze daat echter ook een gemiste kans hadden met een mooie live registratie die ontbrak. Ik ben wel met je eens dat dat verder een hele mooie release was.
Verder vind ik sowieso de vormgeving van estate releases prima op orde. Denk daarbij ook aan P&M.

De clip bij Holly Rock is gereleased: Prince - Holly Rock (Official Music Video) - YouTube

Je moet er even op wachten, maar dan heb je ook wat. Echt heel mooi de witte vinyl versie van dit Originals uit the Prince Store. Het vinyl & artwork is witter dan wit. En ik moet zeggen dat het vinyl een prima geluid heeft.

avatar van Rumour
Wat een mooi cadeautje uit The Vault is dit. Ik kende hiervoor slechts vier van deze tracks (3, 10, 12 en 15) in een andere uitvoering, dus voor het grootste deel zijn het voor mijn oren gewoon onbekende Prince nummers.

Afgezien van Wouldn't You Love to Love Me? is de geluidskwaliteit uitstekend. Jammer, want dat nummer bevat een heerlijke baslijn die nu niet volledig tot zijn recht komt. Daarnaast is Love... Thy Will Be Done de vreemde eend in de bijt, omdat deze zo op Emancipation had kunnen staan (joehoe One of Us) in plaats van de jaren '80 vibe van de rest. Maar wat een goede track.

Prijsnummer (letterlijk, want mijn Target edition cd was niet goedkoop) is de Cinematic Mix van Nothing Compares 2 U. De orkestratie van Clare Fischer voegt daarop een extra dimensie toe aan het acapella begin, prachtig.

Voor originele versies en al dan niet remixen daarvan van dit kaliber houd ik me levenslang aanbevolen.

avatar van muziekobsessie
kan aan mij liggen maar ik vind die Nothing Compares 2 U [Cinematic Mix] echt heel erg chaotisch en de orkestpartijen zijn te aanwezig waar je ze niet moet horen. Ze zitten ook niet goed in de mix. Denk niet dat Prince dit mooi had gevonden.

avatar van Minneapolis
Als de wereld in de fink staat ben ik best een nieuws-junky. Dat dat momenteel misschien niet heel verstandig is voor je gemoed besef ik, dus ik probeer toch te minderen.
Muziek is altijd mijn grootste motivator geweest, zo lang ik me kan herinneren. Daar ben ik zo gevoelig voor dat daarom de opbeurende stijlen (beetje funky) mij toch het meest trekken. Earth Wind & Fire doet me altijd goed bijvoorbeeld, maar ook Prince heb ik wel eens in een interview horen verklaren dat het zijn taak is mensen goed te laten voelen (als antwoord op een vraag over zijn songteksten die niet al te vaak sociale issues aansneden). En inderdaad.. daar was hij heel goed in.
Deze gaat weer even flink gedraaid worden.

avatar van lennon
Ik trok deze gisteren ook weer uit de kast en beb m op hoog volume gedraaid

Blíjft toch een erg leuke verzameling

avatar van dynamo d
Ook al klinkt You're My Love wellicht wat te zoet, ik vind het een erg mooi nummer en hierop kun je horen hoe ontzettend goed Prince kon zingen.

avatar van jraw
Hoog tijd voor een nieuwe 'Originals'.