Prince - Originals (2019)

Pop / Funk
Label: Warner Bros.

1. Sex Shooter (3:06)
  2. Jungle Love (3:04)
  3. Manic Monday (2:51)
  4. Noon Rendezvous (3:01)
  5. Make-Up (2:27)
  6. 100 MPH (3:31)
  7. You're My Love (4:24)
  8. Holly Rock (6:39)
  9. Baby, You're a Trip (5:51)
  10. The Glamorous Life (4:12)
  11. Gigolos Get Lonely Too (4:41)
  12. Love... Thy Will Be Done (4:07)
  13. Dear Michaelangelo (5:22)
  14. Wouldn't You Love to Love Me? (5:56)
  15. Nothing Compares 2 U (4:40)
  16. Nothing Compares 2 U [Cinematic Mix] * (4:24)
totale tijdsduur: 1:03:52 (1:08:16)
lennon schreef:

Dat vind ik ook de mooiste versie, doet erg aan de sfeer uit de film Under the Cherry Moon denken (ja cinematic en ja Susan).

E-Clect-Eddy schreef:
In de laatste 30 seconden van Manic Money lijken zowel Prince als de achtergrondzangeres niet op de juiste toonsoort te zitten. Klinkt wat onnatuurlijk.

Ik begrijp wat je bedoelt en heb hetzelfde. Ook het stukje "Doesn't it matter that I have to feed the both of us, employment's down" moet ik aan wennen. Althans dat denk ik. Prince had wel vaker van die tegendraadse stukjes die later op z'n plek vallen, dus wie weet is het mijn beperking.
Daarmee kom ik ook bij het leuke van dit album. Er zitten echt weer nummers bij die kunnen groeien. Wat heb ik dat gemist.

De korte repeat songs waar Make-up me aan deed denken (ik moest even graven) zijn trouwens Da Bang en vooral Loose!
En Hollie Rock blijkt Eddie M. op sax te hebben zie ik nu op Discogs. Die jam had nog langer gemogen.

Verdere credits:
•Holly Rock: Percussion, Backing Vocals – Sheila E. // Saxophone – Eddie Mininfield
•Baby You're A Trip: Backing Vocals – Jill Jones
•The Glamorous Life: Cello – David Coleman // Saxophone – Larry Williams
•Gigolos Get Lonely Too: Drums, Backing Vocals – Morris Day // Guitar, Backing Vocals – Jesse Johnson
•Dear Michaelangelo: Percussion, Backing Vocals – Sheila E. // Saxophone – Eddie Mininfield
•Nothing Compares 2 U: Backing Vocals – Susannah Melvoin // Saxophone – Eric Leeds

Ik vraag me echt af hoe Prince een samenwerking zag in Wouldn't You Love to Love Me, in deze dan wel de totaal andere de bootleg versie, i.p.v. Bad. Jammer dat we nooit zullen weten hoe dat geklonken zou hebben. Ik snap wel dat ze (Michael en Quincy) het niet bij het album vonden passen.
En tenslotte die hoes.. Is deze foto ook in Paradiso gemaakt rond Dirty Mind? Het lijkt erg op die bekende foto's maar ineens een totaal ander kloffie.

avatar van muziekobsessie
manic monday vind ik werkelijk prachtig en steekt er voor mij met kop en staart boven uit. Zo subtiel en meer mineur past vele malen beter bij de tekst en muzikaal geniaal! Die van the bangles hoef ik nooit meer te horen.

avatar van erwinz
lennon schreef:
Goed verhaal erwinz maar ik wil nog wel de kanttekening maken dat Nothing compares 2 u niet werd geschreven voor Sinead,maar voor the Family. Sinead heeft t nummer later dus gecoverd en absoluut verbeterd ten opzichte van het Family origineel. Echter is de Cinematic version die op de Japanse uitgave van Originals staat eigenlijk nog mooier vind ik zelf.

Tevens denk ik dat Prince de vocalen op Manic monday bewust zo ingetogen heeft gehouden, want dat creëert immers het gevoel wat de tekst van de song bevestigt... ook dit nummer schreef hij niet speciaal voor the Bangles, Maar was bedoelt voor Appolonia 6. Dat kwam er niet van,en dus werd t doorgeschoven naar Hoffs en haar vriendinnen. Ik persoonlijk vind die versie dan weer lekkerder. Want prince klinkt inderdaad wat uitgeblust op zijn versie. Echter vind ik mijn vermoeden waarom dan wel weer grappig.

Bedankt voor de aanvulling. Deze details had ik weer gemist, maar maken het nog leuker om naar Originals te luisteren. Weet je toevallig ook wat er met Jill Jones is gebeurd? Haar album vond ik beter dan dat van al zijn andere protegees.

erwinz schreef:

Ze woont tegenwoordig in Duitsland (getrouwd met een Duitser) en maakte vlak voor het overlijden van Prince nog een best lekker nummer. (En album wat ik niet zo goed vind) Ook na zijn overlijden heeft ze een mooi tribute opgenomen. Ze is erg actief op sociale media en antwoord ook open en veel terug. Erg leuk. Haar dochter is tegenwoordig ook zangeres en die promoot ze ook uiteraard.

avatar van erwinz

Thanks !

Minneapolis schreef:

Dezelfde fotograaf als van de Dirty Mind hoes: Al Beaulieu, en dat was volgens mij niet de fotograaf in Paradiso (dat was Kees Tabak dacht ik).

De Prince estate wilde de vibe behouden van het tijdperk waar deze nummers ongeveer zijn opgenomen en dat was in die tijd.

aERodynamIC schreef:

Bedankt voor de info! Fotografie is mijn tweede (of eigenlijk eerste) passie, dus vandaar. Ik had in elk geval de periode van de beelden goed. Dat Kees Tabak verhaal ken ik, maar kennelijk stonden ze met z'n tweeën te fotograferen voor die Paradiso muur.

Viginia Turbett:
Prince – virginia turbett – photographer - virginiaturbett.com
Kees tabak:
contactblad Kees tabak
Ik ben jaloers op zo'n kans.

Sorry voor dit zijstapje.
Over het album en de bijpassende sfeer: zijn de meeste nummers niet juist een paar jaar later opgenomen??
En zijn de meningen over You're my love al wat bijgesteld? Dit soort gekke verassingen maken zo'n release toch geweldig?
Dit is wel een plaat die vraagt om veel achtergrond informatie vind ik. Voorziet de lp daarin?

avatar van lennon
Ja. Zeker niet alles komt uit de periode van de foto. Veel zelfs later.

Vreemde eend in de bijt is Love thy will be doen,de enige 90s track.
Die had ik zelf bewaard voor een 2e of 3e deel, maar blijkbaar wilde Jay-Z deze er perse op hebben.

Ik vond dat ook raar over die foto: hoezo het tijdsbeeld vangen?! Weet de estate het zelf wel...

aERodynamIC schreef:

Wat betreft de video van Manic Monday, die ik net heb toegevoegd, i.i.g. wel.

avatar van Thorgal
Manic Monday, wat een prachtige versie van het nummer zeg!

avatar van Poeha
"Dat lekkere nummer" slaat wat mij betreft nog meer op I Miss You. Groovy is ook wel lekker, maar I Miss You topt hier overduidelijk, incluis de "Prince uithalen".

aERodynamIC schreef:

Gelukkig is het wel een waanzinnig gave foto & cover.

Ik was ook benieuwd waarom jij naar 4,5* was gegaan. Ben toch al verrast door de zeer hoge gemiddelde waardering voor dit album. Maar misschien komt het nog bij mij? Draai deze maar zo'n 1x per week in afwachting van het vinyl eind juli. Anders is dat een beetje mosterd na de maaltijd.

avatar van Kronos
Na een aanvankelijk lichte teleurstelling begin ik dit toch een erg fijn plaatje te vinden. Ook omdat het nu verschijnt, voldoende tijd na zijn overlijden. De laatste albums waren prima en nu zo kunnen terugkeren naar de beginperiode maakt de cirkel rond, helpt om af te ronden, om te aanvaarden. It's over, but the music never stops.

west schreef:
Ik was ook benieuwd waarom jij naar 4,5* was gegaan.

Volgens mij heb ik dat min of meer al uitgelegd. Aanvankelijk moest ik er even inkomen: nummers die ik al door en door ken nu in een andere versie en dan met zijn eigen stem. Manic Monday is voor dé perfecte popsong en de vocalen van Susanna heerlijk. Dan hoor je ineens Prince het zelf zingen. Voor mij was dat echt even aanpassen en nu pas vind ik die versie echt goed

Jill Jones zingt Baby You're a Trip zo geweldig, dat nummer zit al sinds 1987 (concert SOTT) in mijn muzikale genen.

Dat soort dingen. Na verloop van tijd ga je de Prince versies van dit album steeds beter plaatsen en waarderen en dan heb je het over een tijd waar mijn fan-zijn heel erg groot was. Niet verwonderlijk dat dat halfje er zeker bij moest. De nummers an sich waren al erg goed in de versies van andere artiesten.

avatar van lennon
Dit verklaart ook meteen waarom de meeste versies niet al bekend waren in bootleg vorm.

lennon schreef:
Toch een lichtelijke deceptie nu ik weet dat de meeste tracks toch zijn gemixt en niet helenaal origneel zijn.

Wat is het precieze verschil tussen een niet gemixte en wel gemixte versie? Is er iets nieuws aan toegevoegd?

avatar van Minneapolis
Ik ben ook wel benieuwd waar het dan om gaat bij een "remix". Het lijkt i.i.g. logisch dat de boel geremasterd wordt met wellicht wat editing (foutjes er uit, meerdere takes samengevoegd?). De nummers waren ook niet klaar om op een album te komen tenslotte.
Ik heb er ook geen probleem mee als het in een prettigere luisterervaring resulteert. Een brakke demo luister ik hooguit een keer uit nieuwsgierigheid. Je komt wel al snel op glad ijs als je gaat ingrijpen, maar het klinkt wel authentiek.

avatar van Kronos
Gelukkig is het meer dan een brakke demo. Ik denk wel dat Prince de nummers nog verder zou afwerken als ze op de mensheid werden losgelaten. Dat niet-helemaal-af gevoel zorgde aanvankelijk voor de lichte teleurstelling. Inmiddels vind ik het wel een charme hebben omdat de muziek nu erg puur en eerlijk klinkt.

Bijvoorbeeld:
Voor Sex Shooter hebben ze gewoon de Apollonia-versie gebruikt waar de stem van Apollonia af is gehaald en een los spoor met Prince' stem uit een andere take overheen is gezet.

Het zijn wat truukjes om de nunmers dus wat mooier te maken dan hoe de werkelijke demos klonken. Niet alles werd als geschikt beschouwd. Commerciëel gezien snap ik die keuze enigszins wel.

avatar van Minneapolis
lennon Het is vast een bonte verzameling qua verschil in periode, kwaliteit en stadium van uitwerken. Dus een verschil in aanpak van wat nummers kan ik me voorstellen. Als er eentje tussen had gezeten met een heel simpele begeleiding, dan zou het de samenhang van het album niet ten goede komen.
Als je een link naar meer info over de rest hebt ben ik wel benieuwd.

Minneapolis schreef:
Als je een link naar meer info over de rest hebt ben ik wel benieuwd.

Bijvoorbeeld hier: Interview: Prince’s vault archivist, Michael Howe, talks to SDE | superdeluxeedition

Ik heb dat interview ook gelezen. Ik heb er voor wat deze release niet zo veel moeite mee. Zo vind ik Wouldn't You Love to Love Me al wat matig klinken en een heel album vol (zoals op Piano and a Microphone) zou ik minder interessant vinden. Ik heb veel nummers al gehoord en het is nu niet zo dat ik die dagelijks op zet. Originals zet ik makkelijker op.

Bovendien: de man leeft niet meer. Nieuwe releases zijn gewoon geen nieuwe releases meer. Je kunt het ook houden bij zijn uitgebrachte werk en de nooit uitgebrachte nummers die we kennen, al dan niet in brakke versies.

Maar ga je nummers een behandeling geven zoals bij sommige postume Jimi Hendrix albums dan zal ik niet blij zijn nee, maar hier valt het wel mee. Dat er dan wat trucjes worden uitgehaald.... vooruit. Het moet niet te gek gaan worden uiteraard.

avatar van lennon
Hier ben ik t wel over eens. Wat is gedaan, is eervol gedaan... maar de titel matcht nu niet zo meer....

lennon schreef:

Die matcht sowieso niet echt toch? Zag daar pas een discussie over: wat zijn nu originals... toch de nummers die als eerste zijn uitgebracht was daar de conclusie, en toen dacht ik ' ja daar zit wat in'.

Ik zit niet te wachten op meer Piano & Microphone-achtige albums, leuk als bootlegs en lekker houden zo. Waarom bootleg kwaliteit als je dat toch al in huis hebt of in huis kunt halen? Ik wil lekker draaibare albums zoals de extra's op Purple Rain en op dit album, dat ze hier en daar een beetje vals spelen vind ik niet erg (tenzij het te gek gaat worden).

Alles gelezen hebbend van jullie, ben ik het er ook mee eens. Lijkt toch wel goed gedaan zo, voor dit album.

lennon schreef:

Dan blijkt dat juist aan die versie het meest achteraf is gesleuteld
En toch vind ik hem mooi

Thnx man !

avatar van Kaaf
Persoonlijk vind ik het best een overbodig album. Leuk om een keer te beluisteren, maar voegt weinig toe aan de versies die we al kennen. Zeker omdat die al zo genesteld zijn in je hoofd en er in de meeste gevallen weinig aan is veranderd. Alleen de stem van Prince. Wel grappig dat nothing compare 2 U meer klinkt als de Sinead versie dan die van The Family. De versie van The Family is overigens echt vreselijk.