Artificial Silence - Negative Space (2018)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Skin Deep (6:23)
  2. Latency (4:26)
  3. Innocent (3:50)
  4. In the Midst of a Dream (6:42)
  5. The Advocate (11:42)
  6. Our Happy Home (7:52)
  7. Manifest (2:00)
  8. Expose (3:44)
  9. Negative Space (7:39)
  10. A New Perspective (4:06)
  11. The Empath (4:27)
On-voor-stel-baar, wat een album, wat een debuut. Eindejaarslijstjesmateriaal. De zang en de gitaren, de toetsen en de drums. Het orkest en de arrangementen. De teksten die een concept vormen over de dood van een jong meisje bekeken vanuit verschillende perspectieven. Alles klopt, gitaren die de zang overnemen of drums die verdergaan waar de toetsen stoppen. Nummers die in elkaar overlopen, repeterende teksten die volledige andere zanglijnen kennen ondersteunt met indrukwekkende samenzang. Hoewel ik het genre incl. alle uithoeken van het genre, nu al een kleine dertig jaar volg, gebeurt het me maar zelden, zeer sporadisch zelfs dat een album een vergelijkbare indruk maakt als Gazpacho - Night (2007) , Zero Hour - The Towers of Avarice (2001), Dream Theater - Metropolis Part 2: Scenes from a Memory (1999) om nog maar te zwijgen over Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray (1997), Syzygy - The Allegory of Light (2003) en Echolyn - As the World (1995). Toch is dat wat deze eersteling van Artificial Silence met me doet, een hele diepe indruk maken. Topalbum.

avatar van Alicia
Bedankt voor de tip! Tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Ik ben nu op driekwart van dit album. En het is verbazingwekkend! Bovenal is het zeer boeiend wat er allemaal aan muziekstijlen voorbij komt sjezen: klassiek, pop, jazz, metal (invloeden), progressieve rock, filmmuziek, enzovoort. Dit zeer muzikale en klassiek geschoolde gezelschap - lijkt mij geen echte band, eerder een samenwerkingsverband - blijkt gewoonweg alles aan te kunnen en toch klinkt dit album absoluut niet als een allegaartje. Knap!

Oh, en die cello! Helemaal af!

avatar van Alicia
Het is notabene zelfs een 'name your price' plaat! En das natuurlijk géén geld voor deze mooie muziek!

Negative Space | Artificial Silence - artificialsilenceband.com

*en dus nu nóg mooier klinkt dan de 'Radio on Demand' Spotify versie*✨

Alicia schreef:
Bedankt voor de tip! Tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Ik ben nu op driekwart van dit album. En het is verbazingwekkend! Bovenal is het zeer boeiend wat er allemaal aan muziekstijlen voorbij komt sjezen: klassiek, pop, jazz, metal (invloeden), progressieve rock, filmmuziek, enzovoort. De prachtige 'close harmony' zang, de schitterende piano, de heerlijke drumpartijen, de echte strijkinstrumenten en het wervelende gitaarspel; het klinkt op het eerste gehoor al supermooi!

Oh, en die cello! Helemaal af!

Ik herken het gevoel; superlatieven schieten te kort - dit is Prog met een hele grote P

avatar van Alicia
Het geluid van dit album is ook zo mooi. Ik ben erg positief over Negative Space en dit album zou in elk geval hoog in jaarlijstje 2018 terechtgekomen zijn. Maar jaarlijstjes blijven natuurlijk te allen tijde aanpasbaar, niet waar? ??

avatar van ProGNerD
Ik sluit me volledig aan bij de collega reviewers hierboven: dikke 5 sterren !

avatar van namsaap
Na een tip van Proggy2 bij dit album terecht gekomen en van Bandcamp geplukt.

De muzikanten weten goed wat ze doen, kunnen veel op hun instrumenten en de zang is prima voor elkaar. Ik hoor invloeden van mijn favoriete bands terug ( Vooral DT ten tijde van mijn all time favoriete album SOAM) en de vroege Spock's Beard. En toch....... deel ik het enthousiasme van mijn voorgangers hier niet.

Ik mis iets.... als ik het album hoor, dan hoor ik verschillende muzikanten hetzelfde nummer spelen, maar niet met dezelfde beleving... niet als groep. Vooral de drumpartijen lijken mij af en toe een eigen leven te gaan leiden. Ik had in ieder geval moeite het album uit te luisteren.

Vooralsnog ben ik de eenling hier, dus zal het vooral aan mij liggen . Wellicht valt het kwartje nog.

Zie hier de clip voor het geweldige Skin Deep, slechts één van de prachtige nummers (niet geheel representatief voor de hele cd aangezien de diversiteit nogal groot is) op misschien wel dé ontdekking in progland

Artificial Silence - Skin Deep - YouTube

avatar van Alicia
Leuk recensie om te lezen en goed dat meer mensen dit fijne album ontdekken!

avatar van legian
Eerste luisterbeurt gehad en dit is toch wel een geweldige ontdekking. Dank Proggy2 voor de tip bij Dream Theater. Helaas zie ik dat de cd al is uitverkocht, jammer want deze had ik graag in mijn kast hebben staan. Ik wil trouwens alvast een pluspunt geven voor het gebruik van de pamfluit, dat instrument hoor ik eigenlijk nooit. Blij verrast.

legian schreef:

Ik denk dat ik nog wel een cd voor je kan bemachtigen bij onze grote helden, hoor het graag.

... en weer een prachtrecensie voor een prachtband: Artificial Silence – “Negative Space” | The PROG Mind - theprogmind.com

avatar van legian
Ze hebben de cd weer beschikbaar, wel met hoge verzendkosten via bandcamp. Gelukkig is er ook een EU store dus heb een exemplaar besteld. Ondertussen digitaal al een aantal keer beluisterd en het blijft elke keer weer genieten.

avatar van Aproxis
Kan me volledig aansluiten bij de positieve recensies hierboven. Bedankt Alicia voor het aanbevelen van dit album in het progalbum van de week topic op het forum.

legian schreef:

Welke EU store hebben we het over? Ik vind € 85,00 wel wat gortig voor verzendkosten, vooral als dat geld niet naar de band gaat.

Aproxis schreef:

CD Baby, maar ik zie net dat die sinds maart 2020 uit de lucht is omdat ze zich willen focussen op andere zaken. Ze verwezen zelf naar die shop, je zou ze eens kunnen vragen. Of misschien dat Proggy2 ergens kan helpen. Kan zo snel verder niet iets anders vinden helaas. Die €85 is wel belachelijk ja, zoveel moet het toch niet kosten om een cd de wereld over te sturen.

legian schreef:

Lijkt mij inderdaad ook niet zo lastig. Blijkbaar hebben ze het in eigen beheer en dan moeten ze toch best een mainland Europees uitgevertje kunnen vinden. Misschien doen ze dat nog wel als ze een nieuwe album uitbrengen. Voor die verzendkosten ga ik het album in ieder geval niet laten komen.

Aproxis schreef:

Ik heb het de band even gevraagd; via bandcamp - name your price is het beste wat op dit moment mogelijk is

Proggy2 schreef:

Ah ik had inmiddels ook bericht van ze via facebook en ze geven aan dat ze binnenkort amazon gaan restocken. Ze sturen me een berichtje zodra ze weer beschikbaar zijn en dan moet het allemaal wat schappelijker zijn qua kosten.

Thanks in ieder geval voor het meedenken. En gaat trouwens wel iets mis met je quote daar.

avatar van legian
Er gaat wel meer mis met de qoute aangezien ik net getagd wordt dat je mij geqoute had Aproxis. Maar fijn nieuws dit.

legian schreef:

Dat was mijn fout. Had de verkeerde quote verwijzing weggehaald. Nu heeft Proggy2 waarschijnlijk geen notificatie gehad van die quote.

avatar van legian
Aah vandaar, vond het al zo vreemd.