Dream Theater - Metropolis Part 2: Scenes from a Memory (1999)

Metal / Rock
Label: Elektra

1. Scene One: Regression (3:37)
  2. Scene Two: A) Overture 1928 (3:37)
  3. Scene Two: B) Strange Deja Vu (5:12)
  4. Scene Three: A) Through My Words (1:02)
  5. Scene Three: B) Fatal Tragedy (6:49)
  6. Scene Four: Beyond This Life (11:22)
  7. Scene Five: Through Her Eyes (5:29)
  8. Scene Six: Home (12:53)
  9. Scene Seven: A) the Dance of Eternity (6:13)
  10. Scene Seven: B) One Last Time (3:46)
  11. Scene Eight: The Spirit Carries On (6:38)
  12. Scene Nine: Finally Free (11:59)
avatar van jasper1991
Vooral bij Pink Floyd vond ik dat vreselijk en de dame in kwestie vond dat ook van haarzelf. Net even te pathetisch.

avatar van FrodoK
Ik vind het vooral heel erg flauw van DT om dat schaamteloos te imiteren. Voor mij één van de voorbeelden dat op dit album de band behoorlijk aan eigenheid heeft ingeboet.

avatar van Edwynn
Schaamteloos zou ik het niet noemen. Het is eerder een bewust eerbetoon. Ik vind die aangeklede ballades erg mooi hier. Ook op die live-dvd pakt het mooi uit. Sommigen zouden het cheesy noemen, maar ik mag het wel.
Overigens speelde Dream Theater Dark Side Of The Moon ooit eens integraal. Is een officiële bootleg van.

avatar van the crook
15 jaar oud inmiddels en nog steeds even mooi als toen hij uitkwam. Ik heb bijzondere herinneringen (blije en zeker ook minder blije) aan dit album en daarom zal "Scenes" altijd een speciale plek in mijn hart houden.

Hoogtepunten zijn voor mij de afsluiters The Spirit Carries On en Finally Free, waar "Spirit" het wint door de machtige gitaarsolo (waar de haren op de armen nog steeds van omhoog gaan staan).

avatar van Johnny Marr
Ik hou wel van conceptalbums. Met 'Tommy' van The Who heb ik minder, en 'Scenes From A Memory' overtreft 'Tommy' dus wel in mijn ogen. Maar aan 'Operation: Mindcrime' en 'The Wall' kan deze toch zeker niet tippen. Alhoewel hij iets te lang duurt, en 'The Dance Of Eternity' zwaar irritant is, toch best een fijn metalen rockalbum.

'Home' vind ik zeker niet het beste nummer van het album, hoewel de statistieken iets anders doen verraden. Het nummer heeft veel meer voorkeursstemmen dan de rest, wat ik vreemd vind, want 'Beyond This Life' vind ik toch wel het beste nummer. Let op: dit is zeker geen album wat je na een eerste luisterbeurt kan beoordelen. Ik heb er dan ook maar op gestemd na een tweede grondige luisterbeurt.

avatar van Funky Bookie
Mijn eerste kennismaking met Dream Theater. Het talent druipt er aan alle kanten vanaf en ik vind vooral hun snelle nummers erg sterk.
Het 2e deel kakt deze plaat behoorijk in. De ballads zijn clichématig en de zang is wel heel erg jaren '80 rock, iets wat mij op de snelle nummers niet stoort.
Al met al een prima album.

avatar van horned_reaper
Funky Bookie schreef:
Al met al een prima album.

Dan heb je geluk. Dit is één van de rugstigste albums van Dream Theater. Train of Thought of Six Degrees of Inner Turbulence zijn in dat geval mooie aanraders.

avatar van Funky Bookie
Kijk, daar kan ik wat mee.
Ga ik eens checken. Thanks horned_reaper

avatar van Lau1986
Ik blijf dit een geweldige plaat vinden. Heerlijk afwisselend, genoeg emotie en ruimte voor de technische kant. Genieten! Ik vind Labrie hier trouwens erg goed zingen. Niks mis mee.

avatar van vielip
Klopt, in de studio is het allemaal best genietbaar.

avatar van Rudi S
vielip schreef:
Klopt, in de studio is het allemaal best genietbaar.

Nou tijdens de albumtour was hij ook behoorlijk genietbaar, veel rustige nummers, stoeletje erbij

avatar van vielip
Klopt ook. Het lagere, rustige werk gaat allemaal nog wel aardig. Maar zodra er power en hoogte bij komt kijken dan valt ie genadeloos door de mand. Althans, de 4 á 5 keren dat ik ze gezien heb wel.

avatar van Leptop
Er zijn toch ook echt wel concerten geweest dat alles goed viel. Ook bij Labrie. Maar vaak is hij idd de zwakste schakel.

avatar van Robertoooooh
Gisteren struikelde ik bijna over een cassettebandje tijdens de grote najaarsschoonmaak. Even kijken wat het is. Hè? Een voorbespeelde? Die kocht ik toch nooit? Metropolis: part 2 zegt de titel. Verdorie, da's lang geleden, zeg. Waar is je Nak wanneer je hem nodig hebt, non de pikkel? Van schoonmaken kwam die middag weinig meer. Nak aangesloten en de tape erin. Spelen maar. Wat een geweldig album is dit toch. Muzikaal blijft dit zoveel jaar na dato nog fier overeind. Met uitzondering van de hier en daar wat pathetische teksten klopt dit album gewoon helemaal. Afwisselend vliegen de spierballencomposities en sfeervolle rustigere passages me om de oren en ik vind het even prachtig als vroeger. Ik kan met de beste wil van de wereld geen echte favoriete songs noemen. Ik zie dit conceptalbum dan ook meer als een lange compositie. Ik kan me vergissen en het kan ook aan de Nak liggen, maar ik hoor voor het eerst ook dat Myung meedoet. Het is dat hij op lp of cd gecrediteerd wordt maar hij viel me in de mix nauwelijks op. Raar.
Enfin, het was lekker zwelgen in nostalgie dat als een warm bad voelde. En dat van een lullig cassettebandje.
Een nadeel heeft deze exercitie echter wel. Er staat weer een cassettedeck in de woonkamer....

avatar van FrodoK
Leuk verhaal!

avatar van gigage
Bij scene six home krijg ik een enorme Rainbow Rising kant B vibe alsof Dio zelf ook nog even mag uithalen ( I' m coming home) op de groove van Stargazer. Beste song van de plaat, maar daar sta ik niet alleen in aan stats te zien.

avatar van sirhc1982
Destijds ontdekt via een andere gebruiker op het platform 'Napster', alwaar ik 'The Spirit Carries On' aantrof. Ik was gelijk verslaafd en ben al snel het complete album gaan luisteren, wat een conceptalbum bleek; dus eigenlijk één grote vette track!

Home is voor mij een hoogtepunt met de snoeiharde gitaren en de oosterse invloeden. Voor de rest zit het instrumentaal gewoon geweldig in elkaar.

avatar van Zagato
Ik ga voor de volle mep (ondanks de sporadische tingel tangel honky tonk toetsenpartijen). Net weer eens geluisterd, één van de hoogtepunten van het oevre van de heren.

Holy moly wat een verschil met de laatste albums.