Slipknot - We Are Not Your Kind (2019)

Label: Roadrunner

1. Insert Coin (1:39)
  2. Unsainted (4:21)
  3. Birth of the Cruel (4:36)
  4. Death Because of Death (1:21)
  5. Nero Forte (5:15)
  6. Critical Darling (6:26)
  7. Liar's Funeral (5:27)
  8. Red Flag (4:12)
  9. What's Next (1:39)
  10. Spiders (4:04)
  11. Orphan (6:02)
  12. My Pain (6:48)
  13. Not Long for This World (6:36)
  14. Solway Firth (5:56)
  15. All Out Life * (5:40)
totale tijdsduur: 1:04:22 (1:10:02)
avatar van Korreltje Zout
Hier heb ik zin an.

Heel vreemd dat All Out Life er niet op staat. Toch best een bruut nummer, en de titel van dit album is erop gebaseerd.

De huidige link naar Unsainted deugt niet ('Video niet beschikbaar'). Hier is een link die wel werkt.

avatar van ASman
Whoa de nieuwe track mag er best wezen.

Ik heb er...plots best wel zin in gekregen om eerlijk te zijn.

avatar van CWTAB
All Out Of Life blijkbaar een Japan only bonus te zijn...

avatar van Edwynn
Unsainted geluisterd. Het bestaat ongeveer uit bruut beginnen met knuppelende drums, daarna al snel een beetje vervelend grooven om vervolgens van die zeikerig gezongen winkelcentrumrefreintjes eroverheen te gaan janken. Want stel je voor dat de puistenbuberts eens een keer niets om mee te blèren hebben.
Deze kelk laat ik dus aan mij voorbij gaan. Slipknot en ik zullen wel nooit goed samengaan.

avatar van Leptop
Zij zijn duidelijk niet your kind....

Rudi1984
Edwynn schreef:
de puistenbuberts

Of gewoon mensen met een andere smaak dan jij, zou dat misschien ook mogelijk zijn?

avatar van Edwynn
Kweetniet. Wat denk jij?

avatar van AstroRocker
Vind het nummer dat gisteren online werd geplaatst wel erg gaaf:
Slipknot - Birth Of The Cruel (Vertical Video) - YouTube
Afwisselend, aggressief en apart!

avatar van Agony
1,5
Boring as hell. Zelfde trucje. Kleutermetal. Next.

avatar van AstroRocker
Heb je de hele cd al beluisterd Agony?

avatar van Oepsje
Natuurlijk niet ..... is nog niet uit! En als hij hem eerder zou hebben ontvangen als recensist of iets dergelijks had hij wel een beter onderbouwde mening. Gewoon negeren

avatar van JVT
JVT
Hij is overal al te vinden op het net hoor...

avatar van ASman
"Boring as hell. Zelfde trucje. Kleutermetal. Next."

Ik kan niet meteen beslissen waarvan ik uit plaatsvervangende schaamte nog meer rillingen krijg: van het gebruik van halfbakken Engels in een verder Nederlandstalige uitspraak of van het feit dat er nog steeds computerkrijgers rond paraderen die het hebben over "kleutermetal".

avatar van i-mac
Ik ben geen fan van Slipknot (op Graspop ben ik voor hun optreden al weggegaan), maar heb toch eens geluisterd. En er staan nummers bij die ik eigenlijk best kan pruimen, toch bij een eerste luisterbeurt. Dit album ga ik de volgende periode eens wat meer laten inwerken.

avatar van AstroRocker
Ik was ook geen fan van SlipKnot (als ouwe l.l ligt mijn roots in de begin jaren 80 met bands als o.a. Maiden, Priest, Sabbath, Motorhead), maar door mijn zoon ben ik die groep ook gaan waarderen. Iowa is gewoon bruut en soms is dat geweldig om naar te luisteren. Wat ik nu gehoord heb van dit album klinkt ook erg lekker. Morgen komt het album binnen. Ik ben benieuwd!

avatar van goldendream
Pfff, die hoes als je MuMe opent. Net iets voor een horrorfilm die je het liefst aan je laat voorbijgaan. Neen, ik ga echt niet luisteren.

Een aantal keer beluisterd, maar de eerste indruk is toch aardig minder dan de vorige platen. Sowieso een stuk minder hard. De typische Slipknot songs zijn aanwezig, maar op de een of andere manier grijpen ze nog niet echt aan. Liar's Funeral is interessant. Een wat rustige nummer, maar toch met indrukwekkende vocals van Corey. Daarnaast kan ik dan weer niets met een track als Spiders.
Ik moet het album zeker nog een paar keer goed luisteren om het een plek te kunnen geven, maar waar ik bij andere albums van Slipknot vrijwel meteen enthousiast was, ben ik dat hier nog niet.
Een ander minpuntje is het gebruik van de vele interludes, die halen de vaart eruit. Hetzelfde geldt voor de langzame tracks tegen het einde. De singles die tot nu toe uitgebracht zijn, zijn dan wel weer erg sterk.

RichardKoning
conspiracy schreef:

Minder hard? Ik ben zelf echter al na één luisterbeurt compleet weggeslagen. De skits/korte bruggetjes tussendoor waren voor mij een verademing ten opzichte van hun voorgaande platen. Ademruimte is mij heilig. Maar meningen verschillen.

Dat deze “We Are Not Your Kind” de sfeer heeft van een heuse horrorfilm geef ik hen graag als groot compliment. Een muzikaal spookhuis is het in mijn beleving ook echt. Is dat immers ooit anders geweest sinds het debuut? Wat mij betreft niet.

Over de nummers zelf. “Birth Of The Cruel” en “Critical Darling” zijn wat mij betreft regelrechte voltreffers in/binnen het Slipknot ouvre! ? “My Pain” klinkt ook zo heerlijk onheilspellend, met dat toffe speeldoosje (?). Doet mij zelfs bij vlagen denken aan de obscure films van regisseur/filmmaker David Lynch. Slotnummer “Solway Firth” is een genadeloze beuker die doet vermoeden dat we voorlopig nog niet klaar zijn met Taylor en kornuiten. In positieve zin weliswaar.

Het beste album? Nee. Het meest veelzijdig en interessantste sinds Iowa uit 2001? (..time flies! ?), ..absoluut! ?

avatar van Korreltje Zout
Volkskrant: 5 sterren vuistpompplaat van het jaar 2019.

Rudi1984
"Doorbraakplaat Iowa"? Die titelloze ging toch ook niet geheel ongemerkt voorbij, toch?

Rudi1984 schreef:

ach, 't is de volkskrant. de recensenten van die krant denken het altijd beter/anders te weten

Naar mijn mening beste plaat Slipknot.
Vooral de variatie vind ik geweldig. Het is een natuurlijke mix van hard en minder hard, beuken en melodie.
Solway Firth is zoooo goed.

avatar van MeesBowieFan1
Geweldige plaat! Hele fijne afwisseling tussen harde metal en wat zachtere stukjes. Een stuk toegankelijker dan de voorgaande platen. Daarbij het beste Slipknot album naar mijn mening

avatar van mkrake
Lekker!! Na de debuutplaat nooit meer naar Slipknot geluisterd eigenlijk, maar dit klinkt wel erg fijn.

Alleen Nero Forte had van mij niet gehoeven. Daar vragen ze wel heel veel van de metal-luisteraar.

avatar van Oepsje
Damn, niet verwacht dat ik nog ooit zo enthousiast zou zijn voor een slipknot plaat sinds Iowa. Hun titelloze debut was fantastisch en Iowa vond ik ook erg tof, maar daarna eigenlijk steeds minder tot geen aandacht meer voor de band gehad. Dit slaat in als een bom, heel erg tof!

avatar van Eddie
mkrake schreef:

Same here. Ben wel erg enthousiast over wat ik tot nu toe gehoord heb.

avatar van hendri
Deze plaat heeft mij positief verrast ??

Tegenvaller. Slechter dan het vorige album.

avatar van Don Cappuccino
We Are Not Your Kind is een uitgebalanceerd album dat echt als een geheel wegluistert. De songs zitten sterk in elkaar en de electronic is smaakvol in de muziek verwerkt. Toch voelt alles zo afgemeten aan dat het me weinig doet. Ik mis de ''fucked up'' en onheilspellende sfeer van de eerste drie platen, en daar heb je zeker geen gitaren en blastbeats voor nodig.

Bewijs: My Pain, met afstand het beste nummer van het album, samen met Insert Coin. Een onder de huid kruipende triphop/ambienttrack die een heerlijk ongemakkelijke sfeer neerzet die me doet denken aan de sfeerzetting van het oudere werk van de band, maar dan met een ander kleurenpalet. Het laat een volwassener Slipknot horen en ze zouden mij heel erg blij maken als ze deze invloeden ook echt in de metaltracks gaan stoppen.

Het ''metalwerk'' van het huidige Slipknot bevat namelijk weinig ''schwung'' en daar is drummer Jay Weinberg de grootste boosdoener van. Weinberg speelt goed, begrijp me niet verkeerd, maar heeft weinig groove of beleving. Luister naar Jordison: minder ''strak'' en met zoveel meer persoonlijkheid en creativiteit: fills die klinken alsof ze ieder moment verkeerd kunnen gaan. Het is een beetje hetzelfde als het vertrek van Lombardo bij Slayer en Portnoy bij Dream Theater: een groot gedeelte van wat de band goed maakte is weg. De gehele band klonk gevaarlijker met Jordison op drums, nu blijven de riffs vlak en monotoon klinken. Ook gaat het typerende stampritme op een gegeven moment een beetje op de zenuwen werken. Corey Taylor laat een mooi bereik horen op deze plaat, de refreinen zijn voor mij te zeverig.