The Murder Capital - When I Have Fears (2019)

Ierland
Rock / Punk
Label: Human Season

1. For Everything (5:13)
  2. More Is Less (2:55)
  3. Green & Blue (6:16)
  4. Slowdance I (4:01)
  5. Slowdance II (3:14)
  6. On Twisted Ground (6:09)
  7. Feeling Fades (4:09)
  8. Don't Cling to Life (2:26)
  9. How the Streets Adore Me Now (4:38)
  10. Love, Love, Love (4:54)
avatar van Frenz
The Sound idd, maar toch ook wel wat Echo & the Bunnymen

Gekwelde stem, altijd goed pre-kerst. Overigens vind ik de energie van Fontaines cs van een andere orde.

Leuk die eindejaarslijstjes

avatar van sj0n88
Het Slowdance-tweeluik: smullen geblazen!

avatar van galleryplay
Erg sterk album. Ik ben wel blij met die rustmomenten (6 van de 10!). Dit album is daardoor toch wel onderscheidend in het -vandaag de dag- enorme aanbod binnen dit genre.

avatar van Rvdz
Als geheel pakt deze me wat minder dan de platen die stroming- en landgenoten Fontaines D.C. en Girl Band vorig jaar uitbrachten, maar For Everything, Feeling Fades en (vooral) Don't Cling To Life zijn geweldige nummers. Zin in de show in De Melkweg vanavond.

avatar van galleryplay
Rvdz schreef:

Na het optreden in de Melkweg te hebben bijgewoond kan ik alleen maar zeggen dat MC voor mij definitief het beste is dat deze stroming te bieden heeft.
Beetje kort optreden maar de intensiteit maakte dat helemaal goed.

avatar van sj0n88
Deze plaat is enorm gegroeid bij me. Achteraf snap ik niet dat ik dit zo lang links heb laten liggen, terwijl de plaat hier op MM toch best breed werd opgepakt. Absolute hoogtepunten zijn voor mij For Everything (die overgang in dat nummer ) en het tweeluik Slowdance I en Slowdance II. Na alle lyrische berichten over hun live-optredens keek ik enorm uit naar hun optreden op Down The Rabbit Hole. Het mag helaasch niet zo zijn. De eerstvolgende keer dat ze in Nederland optreden, ben ik er zeker bij.

avatar van stoepkrijt
sj0n88 schreef:
For Everything (die overgang in dat nummer )
De spijker op zijn kop! Beste fragment van het hele album wat mij betreft. Ik zal het liedje weer eens opzetten, het is alweer te lang geleden.

avatar van folkie-joey
Bij de up-temponummers moet ik eerder aan New Model Army denken, dan aan The Sound. Maakt verder niet uit, benieuwd welke stap zij nog gaan zetten.

Zo hoort een ronkende goede postpunkplaat te klinken. Na een treurig intro direct keihard toeslaan. Niet voorzichtig en dromerig vragen om een plek in de eindejaarslijstjes. Deze gewoon vol overtuiging opeisen. Met de bevlogen energie van hardcore punk in de zang, omgeven door het al niet misselijke gitaargeweld van Damien Tuit en Cathal Roper wordt For Everything als een ontembaar beest op je los gelaten. De softere nieuwe lichting die deze stroming verwoordt, wordt eventjes op hun plek gezet. Boosheid en verbittering zijn de kernbegrippen, niks van vleermuizenromantiek of ander liefdevol gezwijmel is hier aanwezig. De pijn moet voelbaar zijn, en oh wat doet het pijn. We hebben het hier over het uit Dublin afkomstige The Murder Capital die met When I Have Fears het indrukwekkendste postpunkdebuut van 2019 over je heen laat denderen.

James McGovern bevecht zijn demonen met de oerschreeuw die zich in de klagend gezongen vocalen verschuilt. Zijn therapeutische mentaliteit dwingt je om mee te gaan in alle persoonlijke ellende en dreigende wanhoopsdaden. De spierballenrock heeft de arbeideroverlevingsdrang in zich. Een spreekbuis voor de stadse jongeren die zich bewust zijn van een onzeker bestaan. De paniek dat Dublin het meeste te voorduren krijgt van de Brexit. Met dit doemscenario in de angstige ogen verbleken de kansen op een stabiele toekomst. Jagende gitaarnoise brengt More Is Less al tot de rand van de afgrond. Een enkel duwtje is genoeg.

De holheid van de jaren tachtig staat centraal in het dolgedraaide bas spel van Gabriel Paschal Blake wat nog flink sturing krijgt van de krachtpatserij van de drumslagen van Diarmuid Brennan in het sterke Green & Blue. Dat daarbij zelfs de gitaar nog even vrij spel krijgt levert nu al een monumentale track op. Het vriespunt wordt eventjes naar nieuwe maatstaven van tien graden lager terug gezet. De kilheid van een No Future beeldvorming komt weer een ijzige voetstap dichterbij.

Een stuk menselijkheid is hoorbaar in de rust die de zanger oproept in Slowdance. Hier zijn het de schrikbarende gitaareffecten die voor het wrevelige stekende verloop zorgen. Als vijandige ziektekiemen dringen ze het gehoor binnen om zich als deprimerende gastheren te nestelen in de sterfelijke hersencellen. Het tweede stuk is nog slopender dan het zware eerste gedeelte. Gelukkig wil de cello er een waardig einde aan maken.

Een prachtige overgang naar het overgevoelige kwetsbare soulvolle On Twisted Ground. De omslag wordt ingezet in dromerige geluidsbelevingen, waar doorheen een sprankje hoop op een bedje van hemelse klanken de overtocht naar een positief vervolg waagt. De vragende voordracht van een desperate James McGovern wil dat gevoel direct wurgen in de neerslachtigheid van Feeling Fades. We zitten weer opnieuw gevangen in de uitzichtloze vicieuze cirkel, het leven genaamd.

Alsof The Murder Capital een allergie heeft ontwikkeld voor alles waaruit hoop zich als een snelgroeiend zaadje kan ontwikkelen dient Don’t Cling to Life zich aan. Toch laat de diep gezonken zware stem van McGovern de sfeervolle pianoklanken toe in How the Streets Adore Me Now. Het verval kruist zich met de bepalende jeugdtrauma’s die buiten het blijvende littekenweefsel ook de nodige geborgenheid voortbrengt. Dat staat ook centraal in het wrange Love, Love, Love. Alles behalve een liefdesliedje.

When I Have Fears weet van het begin tot het einde te overtuigen. Een beklemmende trip door de op de voorgrond staande zelfkant van de menselijke geest. The Murder Capital is het overtuigende antwoord op toekomstige vraagstellingen. En die periode is volgens de heren niet rooskleurig.

The Murder Capital - When I Have Fears | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

Het begin is goed maar daarna zakt het met een uitzondering na wat in. Alles staat of valt met de zang en die kan me niet bekoren. Ik ken betere bands in het genre. Geen slechte plaat daarom wel een ruime voldoende.

Ik kom hierop terug. Een halfje erbij! Deze livefilm heeft me overtuigd.

The Murder Capital- Livefilm

avatar van stoepkrijt
Scarlet schreef:
Ik kom hierop terug. Een halfje erbij! Deze livefilm heeft me overtuigd.

The Murder Capital- Livefilm
Oh, wauw! Die is inderdaad steengoed! Als ik een keer de kans krijg om ze live te zien zal ik die met beide handen aanpakken.

avatar van popstranger
Beste song is hier Slowdance II, de rustigere nummers slepen zich teveel voort naar mijn zin. Ze zijn het sterkste wanneer het tempo wat hoger ligt zoals More is Less en Don’t Cling To Life.

stoepkrijt schreef:

De nieuwe tour is inmiddels uitgestippeld. Helaas zit ik in die periode midden in een verhuizing, dus ik moet de Paradiso-show aan me voorbij laten gaan.

En inderdaad: op deze plaat is minder tempo over het algemeen ook minder kwaliteit. Op de singles van de nieuwe plaat ligt het tempo niet per se altijd hoog, maar zijn de zanglijnen en is de zang zelf een stuk beter dan op het debuut.

My god, For Everything is fan tastisch.