The Teskey Brothers - Run Home Slow (2019)

Australiƫ
Blues / Soul
Label: Decca

1. Let Me Let You Down (4:13)
  2. Carry You (4:32)
  3. Man of the Universe (4:09)
  4. Hold Me (3:07)
  5. Paint My Heart (6:00)
  6. Rain (4:14)
  7. So Caught Up (3:48)
  8. San Francisco (4:48)
  9. Sunshine Baby (2:49)
  10. Sun Come Ease Me In (2:55)
  11. That Bird (4:46)
avatar van Joshua68
Goed album. Onbegrijpelijk dat er nog niet op is gestemd.

avatar van arjannospam
Joshua68 schreef:

Lijkt me ook lastig als album pas 2 aug uitkomt..
Oeps ?. Verkeerde in de veronderstelling dat ik naar dit album had geluisterd. Ik had echter naar Half mile Harvest geluisterd. Ik haal mijn punten weg.

Joshua68 schreef:

Lijkt me ook lastig als album pas 2 aug uitkomt..

Ik kijk er wel naar uit.... het debuut is een parel.

arjannospam schreef:

Zou nu gaan luisteren. Eerste luisterbeurten bevallen mij in ieder geval goed. In het verlengde van het vorige album met een paar bijzondere uitstapjes. Ik kom hier zeker nog op terug en stem binnenkort.

avatar van HenkiO
't Zölfde gaoren op een aander klossie. (oftewel; oude wijn in nieuwe zakken)

avatar van Zwaagje
Bovenstaande klopt. Soms is er ook wel een wat experimenteler geluid zoals bij het psychedelische paint my heart, of sunshine baby. Dan wijken ze van de gebaande paden af. Verder borduurt de plaat voort op het debuut. Laat ik dat debuut nou ook al zo'n pareltje vinden.....

Run home slow (drie sterren) - digitalekrant.volkskrant.nl
Vaak ben ik het met de Volkskrant recensenten eens. Deze keer niet.?
En.....kaartjes binnen om ze live te zien in Paradiso.

avatar van arjannospam
Zwaagje schreef:

Dank Zwaagje. Ik ga luisteren.

avatar van Sjaakspeare
Goeiedag, de vocalist uit dit gezelschap is niets minder dan weergaloos. Als ik probeer te zingen als Otis, blijf ik steken op 2,3%, deze man tikt de 98,1 aan, geloof ik.

avatar van Venceremos
Binnen een mum van tijd de Oosterpoort uitverkocht. Knap hoor, de muziek wordt ook wel goed uitgevoerd en de zanger kan zéker zingen maar het ontbreekt de broers aan eigen smoelwerk. Een coverbandje dat nieuwe nummers best aardig brengt, zoiets.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: The Teskey Brothers - Run Home Slow - dekrentenuitdepop.blogspot.com

The Teskey Brothers - Run Home Slow
Wat een fantastische, nee weergaloze soulplaat van de Australische band The Teskey Brothers, die de gloriedagen van de Southern Soul op indrukwekkende wijze doen herleven

Liefhebbers van goede soulmuziek hadden dit jaar al niets te klagen, maar de uit het Australische Melbourne afkomstige band The Teskey Brothers doet er nog een schepje bovenop. De instrumentatie en productie zijn prachtig, de songs blijven stuk voor stuk lekker hangen en hier en daar sleept de Australische band er bijzondere invloeden bij, maar de meeste indruk maakt zanger Josh Teskey, die beschikt over een soulstrot waarop heel wat soulzangers stikjaloers zullen zijn. Het levert een soulplaat op die direct zorgt voor broeierige temperaturen, maar het is ook een soulplaat die de fantasie maar blijft prikkelen. Jaarlijstjesmateriaal, dat zal inmiddels duidelijk zijn.

Er zijn dit jaar al heel veel goede soulplaten verschenen, maar na het fenomenale debuut van Black Pumas, dat weer net wat beter was dan het ook al zo goede debuut van Los Coast of de prachtplaat van Carlton Jumel Smith, lag de lat wat mij betreft wel erg hoog.

Ik begon dan ook met enige reserves aan de beluistering van het nieuwe album van de Australische band The Teskey Brothers, want wat kunnen deze blanke Australiërs nu weten van pure soul. Heel wat blijkt bij beluistering van Run Home Slow, want heeft deze band uit Melbourne veel soul.

The Teskey Brothers is een band rond de broers Josh en Sam Teskey. De eerste tekent voor een heerlijk soulvolle strot, terwijl de tweede heerlijk soulvolle gitaarlijnen uit de speakers laat komen. De band wordt aangevuld met een soepel spelende ritmesectie, terwijl voor de gelegenheid ook nog flink wat blazers en toetsen werden aangerukt.

Run Home Slow is een album dat je binnen een paar noten meesleurt naar de hoogtijdagen van de soul zoals die aan het eind van de jaren 60 in het diepe zuiden van de Verenigde Staten werd gemaakt. The Teskey hebben een goed gevoel voor tijdloze soulsongs en voeren deze op bijzonder fraaie wijze uit, waarbij ook nog wat invloeden uit onder andere de blues en de gospel worden meegepikt.

De instrumentatie op Run Home Slow is verrassend gevarieerd. De Australische band kan het authentieke Southern soul geluid uit de jaren 60 prachtig reproduceren, maar kan ook moeiteloos omschakelen richting zwoele soulpop of richting wat meer psychedelisch getinte klanken, zeker wanneer de orgels aanzwengelen en de gitaren mogen kiezen voor langer aanhoudende akkoorden. Het heeft dan opeens wel wat van de blue-eyed soul van Joe Cocker in zijn allerbeste dagen, maar op het grootste deel van Run Home Slow klinken The Teskey Brothers gitzwart.

De band uit Melbourne overtuigt bijzonder makkelijk met soulvolle muziek uit vervlogen tijden, met songs vol vuur en passie en met een instrumentatie die steeds weer de juiste snaar weet te raken, maar het sterkste wapen van de Australische band is zonder enige twijfel de fantastische stem van Josh Teskey. De Australische zanger heeft in zijn kleine teen al veel meer soul dan de meeste blue-eyed soulzangers van het moment en herinnert meer dan eens aan de allergrootsten uit het genre.

Ik was er een week of wat geleden nog 100% zeker van dat Black Pumas aan het einde van het jaar tekent voor met afstand de beste soulplaat van 2019, maar hoe vaker ik Run Home Slow van The Teskey Brothers hoor, hoe meer ik ervan overtuigt raak dat het zeker nog geen gelopen race is en dat de hoofdprijs in december net zo makkelijk naar een band uit Australië kan gaan.

Voor de liefhebbers van goede soulmuziek is er alleen maar winst, want na het overlijden van soulsterren als Sharon Jones en Charles Bradley staan er deze zomer gelukkig flink wat nieuwe soulsterren op. Natuurlijk helpt het dat ik Run Home Slow beluister op een prachtige en zomerse locatie, maar ik weet bijna zeker dat dit album ook de rest van het jaar wonderen gaat verrichten. Erwin Zijleman

avatar van vinylbeleving
Live op north sea jazz en zien en dan zijn deze gasten echt geweldig (eigenlijk vooral de zanger). Op plaat klinkt het toch iets te slick, en ontbreekt het de band inderdaad aan een eigen smoelwerk. Daarnaast zijn de liedjes eigenlijk niet sterk genoeg. Dit soort retro blues/soul kennen we nou wel.

avatar van Venceremos
Die band is ook niet van het niveau Dap-Kings of Menahan Street Band / Expressions.

erwinz schreef:
recensie op de krenten uit de pop:

Erwin Zijleman

Die ga ik luisteren. Bedankt voor de tip!

avatar van Marco van Lochem
The Teskey Brothers zijn bezig om hun naam langzaam maar zeker te vestigen in de muziekwereld. De band uit Melbourne Australië is vernoemd naar de 2 broers Josh en Sam Teskey en werd in 2008 geformeerd. Aangevuld met een aantal klasse muzikanten werd in 2017 het album “HALF MILE HARVEST” uitgebracht en waren de reacties zeer positief. Soul met een rocksausje en de geest van Wilson Pickett, Arthur Conley en Otis Redding die waart rond in elke track die de heren maken. Sinds een paar weken ligt album #2 in de winkels, “RUN HOME SLOW” en weer is het die geweldige rasperige stem van Josh Teskey die soms door merg en been gaat. Hij zingt alsof het zijn laatste kunstje is, met power en emotie. De songs zijn stuk voor stuk van een hoog niveau en beklijven vrijwel meteen. In iets meer dan 45 minuten komen 11 tracks voorbij die perfect in balans zijn met elkaar. Ballads, midtempo en dan weer een uptempo track, waarbij de blazers het geheel een heerlijke Memphis feel geven. Toch komt dus gewoon uit “Down Under”, maar het heeft dezelfde geweldige kwaliteit. Aanrader voor soulfans en muziekliefhebbers die avontuurlijk ingesteld zijn, je wordt volgens mij niet teleurgesteld.

Hendrik68
Ik mis nou juist dat avontuur. Iets wat een vergelijkbare artiest als JJ Grey veel meer heeft. Grey zit ook een beetje in die hoek, maar heeft veel meer blues en rock in zich, waardoor ik veel geboeider kan blijven luisteren. Luister eens naar dit album JJ Grey & Mofro - Ol' Glory (2015). De Teskey Brothers zijn zeker niet verkeerd, maar het kabbelt me uiteindelijk toch iets te veel voort. Ik mis de schop onder de kont of zoals 2 eerdere gebruikers zeggen "eigen smoelwerk". En in vergelijking met het voorgaande album mis ik hier de spaarzame bluesmomentjes, die het geheel net even wat afwisselender maken. Maar live kunnen ze het wel, ik twijfel er niet aan dat het op plaat ook nog een keer helemaal klopt.

avatar van Reijersen
Fijne plaat van de Teksey Brothers. Helemaal idolaat wordt ik vooralsnog niet, maar het zit allemaal wel erg goed in elkaar en ligt wel erg prettig in het gehoor. Bij deze van mij een korte impressie per nummer:
* Let me let you down - fijne rasp in de stem zeg. Ritmisch en muzikaal fijn. Lekkere opener
* Carry you - prima ballad
* Man of the universe - prima song
* Hold me - traditional, gospel blues ritme
* Paint my heart - het alternatieve psychedelische sfeertje brengt wel wat extra's
* Rain - prima gezongen ballad
* So caught up - prima
* San Francisco - ontspannen
* Sunshine baby - onbekommerd
* Sun come ease me in - aardig
* That bird - ook prima

Dim
Zeker geen slechte plaat, maar ik loop er ook weer niet helemaal warm voor. Komt hier en daar iets geforceerd over.

Bradlinho
Ook het 2e album vind ik geweldig! Keep it up!

Dim schreef:

En dat herken ik wel. Het debuut vind ik nog steeds een parel en deze is zeker niet slecht of veel minder, maar in vergelijking wel. In mijn optiek is het dus een geforceerde poging het debuut te evenaren. Ik doe er een halfje af en dan blijft bet een zeer ruime voldoende voor mij.

Venceremos schreef:

Dan heb ik vanavond in Paradiso zeker een andere band gezien.

Muziekverslaafd
Fantastisch album! Er wordt nog wel goede Soul muziek gemaakt. The Theskey Brothers zijn voor mij een aangename ontdekking sinds hun debuut album ' Half Mile Harvest ' dat ik net zo goed vind als deze. Heerlijke rauwe Soul met af en toe wat Blues elementen.

avatar van vinylbeleving
Muziekverslaafd schreef:
Fantastisch album! Er wordt nog wel goede Soul muziek gemaakt.

Jazeker! En nog veel betere soulmuziek dan deze aardige plaat Luister bijvoorbeeld maar eens naar Black Pumas. Ook een retro benadering en een benadigd zanger, maar met een stuk sterkere composities wat mij betreft.

Muziekverslaafd
vinylbeleving schreef:

Het Black Pumas album vind ik zeker ook goed, maar mede door de stem van de leadzanger van The Theskey Brothers vind ik dit net ietsje beter. Dat gezegd te hebben, ik moet nog stemmen op de Black Pumas.

avatar van Mssr Renard
Ik vind deze hoes zo gaaf, dat ik gewoon benieuwd ben naar de muziek.

Ik heb een paar keer geluisterd aangezien het hier zo'n hoge punten krijgt maar ik kom er niet in.
In Belgie zouden we zeggen 'Otis Redding van den Aldi'.