Pixies - Beneath the Eyrie (2019)

Label: Infectious

1. In the Arms of Mrs. Mark of Cain (4:12)
  2. On Graveyard Hill (3:26)
  3. Catfish Kate (3:08)
  4. This Is My Fate (3:21)
  5. Ready for Love (2:34)
  6. Silver Bullet (3:45)
  7. Long Rider (3:33)
  8. Los Surfers Muertos (2:54)
  9. St. Nazaire (2:27)
  10. Bird of Prey (2:37)
  11. Daniel Boone (4:52)
  12. Death Horizon (2:05)
avatar van raymondkeuters
Germ schreef:
De Oor is deze maand niet mals over het nieuwe werkje van de Pixies, maar ik ben toch wel weer benieuwd. Head Carrier vond ik ook prima te pruimen.

Heeft Oor nog enige relevantie dan?

avatar van yorkethom
raymondkeuters schreef:

Heeft Oor nog enige relevantie dan?

Vind ik wel. Die stukken worden nog veel gelezen en er wordt nog vaak uit geciteerd. Hun stijl van reviewen is hit-or-miss, maar ik vind ze als muziekkenners nog steeds een referentie.

Dit album kan natuurlijk niet op tegen Surfer Rosa/Come On Pilgrim maar staat na een eerste luisterbeurt op gelijke voet met Bossanova en Trompe Le Monde en dit wil veel zeggen. En natuurlijk veel beter dan de platen die ze uitbrachten na hun pauze.
De adrenaline rush bij het horen van deze nieuwe nummers was er echt wel en hoewel ik zeker Kim Deal mis is dit voor mij een zeer geslaagde worp van één van mijn favoriete bands.

avatar van Hoedijk
dihansse Ik sluit me (bijna) bij je aan. Beste "Pixies nieuwe stijl" album en kan zich mijns inziens wel meten met Trompe Le Monde, dat op enkele uitschieters na (Trompe Le Monde, Planet of Sound, Alec Eiffel, U-Mass, Motorway To Rosswell) toen op mij verder een matige indruk maakte. Zo goed als Bossanova vind ik het echter zeker niet. Met die heerlijk luchtige Californische (surf) sound (die ik nu ook op een totaal andere manier bij Lana del Rey hoor) maakte dat op album toen op mij een onuitwisbare indruk. Maar goed, ik was toen ook pas begin twintig. Ruim voldoende, ik ga 3,5* geven.

avatar van Juveniles
Hoedijk schreef:

Oei, Trompe le Monde is toch echt wel van een horse categorie waar Beneath the Eyrie geenszins aan kan tippen. Zelfs een recht toe recht aan rocker als Head On (als ik het goed herinner ook nog eens een cover) op Trompe heeft zo veel meer vuur als een St. Nazaire. Maar het is vooral de geïnspireerde waanzin op Trompe Le Monde (cumulerend in Subbacultcha) die ik bij de huidige Pixies niet meer hoor.

avatar van Hoedijk
JuvenilesEigenlijk kun je beide platen niet vergelijken. Charles was toen een jaar of 27, nu is hij twee keer zo oud. De scherpe randjes zijn eraf. De plaat klinkt meer gepolijst en doordacht. Maar ik blijf erbij dat ik Trompe Le Monde destijds een slap aftreksel vond van de albums daarvoor. Het klonk als een niet uitgebalanceerde B-sides plaat, alsof ze nog wat op de plank hadden liggen. Om voor Head On (TJAMC) als cover te kiezen vond ik toen ook zo inspiratieloos. (Live vond ik ze destijds ook dramatisch slecht in de Jaap Edenhal.) Maar goed, gezien mijn reactie vind ik dit nieuwe album dus ook niet goed, maar best aardig. Zeker als je het loskoppelt van de periode 87-91. Met het openingsnummer en St. Nazaire als favorieten. En helaas staan er ook wel wat niemendalletjes tussen. Hopelijk wordt het begin oktober "een best of", want ik denk niet dat veel liefhebbers zitten te wachten op een hele avond nieuw werk.

avatar van Juveniles
Hoedijk schreef:

is ook zo, niet te vergelijken beide bands én beide albums, maar dan nog blijft dit een slappe bedoeling vrees ik. Desalniettemin wens ik je een best of concert in oktober, als goedmaker.

avatar van Kos
Kos
Die eerste track, damn! die knalt er meteen goed in.