Keane - Cause and Effect (2019)

geen stemmen

Label: Island

1. You’re Not Home (5:31)
  2. Love Too Much (3:09)
  3. The Way I Feel (4:06)
  4. Put the Radio On (4:11)
  5. Strange Room (4:23)
  6. Stupid Things (3:49)
  7. Phases (3:36)
  8. I’m Not Leaving (4:14)
  9. Thread (4:52)
  10. Chase the Night Away (4:03)
  11. I Need Your Love (4:11)
  12. New Golden Age * (3:44)
  13. Difficult Year * (3:28)
  14. The Way I Feel [Sea Fog Acoustic Session] * (3:35)
  15. Stupid Things [Sea Fog Acoustic Session] * (4:02)
  16. I'm Not Leaving [Sea Fog Acoustic Session] * (4:09)
  • vanaf vrijdag 20 september te koop
avatar van chevy93
Nieuwe start, nieuw album. Ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in, maar wie weet...

avatar van Poles Apart
Als de hoes al een indicatie is....

avatar van TomPSV
Het eerste nummer is best leuk hoor!

Keane - The Way I Feel - YouTube

avatar van jellecomicgek72
Wtf moet die hoes voorstellen....? Lijkt wel op couscous dat verspreid ligt over een paar vellen papier

avatar van KKOPPI
TomPSV schreef:
Het eerste nummer is best leuk hoor!

Keane - The Way I Feel - YouTube

Zeer gemiddeld doorsnee nummer wel.

'Love too Much' klinkt dan weer erg goed.

avatar van TomPSV
KKOPPI schreef:

Zeer gemiddeld doorsnee nummer wel.

'Love too Much' klinkt dan weer erg goed.

Die is ook goed idd! Chase The Night Away is tot nu toe m'n favoriet van de 3.

Keane - Chase The Night Away @ Hello Festival 2019 - YouTube

Keane – Love Too Much - YouTube

avatar van coldwarkids
Keane blijft gewoon altijd leuk!

avatar van max95
Stiekem, stiekem had ik ergens al de hoop opgegeven dat er ooit nog überhaupt een nieuw Keane album zou komen... De pauze die langer uitviel dan verwacht, Tom Chaplin bijna overleden in 2015... Het zat niet echt mee. Voor hetzelfde geld was de afstand tussen de mannen na verloop van tijd alleen maar groter geworden en hadden ze het voorgoed gelaten voor wat het was. Maar godzijdank liep het anders en begonnen Tom en Tim rond kerst 2017 zachtjes aan diens laatste nieuw geschreven materiaal onder de loep te nemen.
Niet voor niets dat ik ze tijdens hun optreden op Hello Festival in juni keihard en emotioneel een bedankje heb toegeschreeuwd toen Tom een opmerking maakte over hun nieuwe album...

Anyway, genoeg daarover. Tot zover heb ik alleen "The Way I Feel", "Love Too Much" en "Chase The Night Away" gehoord, van de laatste 2 uiteraard liveversies. Ondanks dat ze al ruim de helft van het album live hebben laten horen (op YouTube vind je genoeg amateuropnames van die nummers), wacht ik nog even tot september. "Love Too Much" vind ik van deze 3 de allerbeste, zou zomaar een toekomstige Keane klassieker kunnen worden. Het heeft een pijnlijk eerlijke tekst over hoe Tim het einde van zijn huwelijk heeft ervaren, en Tom weet het precies op de goede manier over te brengen. Bijna alsof het niet Tim zijn opgeschreven sores zijn, maar die van hemzelf.

Ik moet bekennen dat toen "The Way I Feel" uitkwam die even een paar luisterbeurten nodig had, maar zit ondertussen ook flink geramd (op Hello Festival werd ik verbaasd aangesproken door een vrouw hoe ik in godsnaam al zo snel de tekst van het nummer kende). Of dit een potentiële Keane klassieker kan worden á la "This Is The Last Time" of "Atlantic" weet ik niet, maar hij is wel verdomd single-gevoelig. En het einde is werkelijk allermooist, waar Tom nog één keer op zichzelf het refrein zingt. Dit is opnieuw Tim zijn pijn en radeloosheid op z'n aller-breekbaarst, perfect neergezet door Tom. Oprecht dat je er u tegen zegt.

Al met al? YES!!! En óf ik zin heb in deze nieuwe Keane plaat. Ergens in de releaseweek valt de super deluxe versie bij mij op de mat, eerstvolgende halte wordt de platenspeler. Het wachten heeft immers lang genoeg geduurd.

avatar van Mssr Renard
Ik ken een andere Keane. Opgericht door de gebroeders Keane. Ook pop, maar dan uit de jaren 80.
Ik dacht heel even toen ik deze zag: "hey wat leuk, weer een plaat van Keane, ik ben benieuwd".
Maar dit is een heel andere band. Leuk die naamverwarring.

Toch lijkt de muziek van beide Keanes erg op elkaar. Middle of the Road poprock, dus de verwarring is niet eens zo raar. Het is alleen niet meer zo aan mij besteedt, merk ik.
Ik denk dat ik toch stiekem de oude Keane-platen eens uit de kast trek. Misschien bevalt het me wel weer.