Keane - Cause and Effect (2019)

Label: Island

1. You’re Not Home (5:31)
  2. Love Too Much (3:09)
  3. The Way I Feel (4:06)
  4. Put the Radio On (4:11)
  5. Strange Room (4:23)
  6. Stupid Things (3:49)
  7. Phases (3:36)
  8. I’m Not Leaving (4:14)
  9. Thread (4:52)
  10. Chase the Night Away (4:03)
  11. I Need Your Love (4:11)
  12. New Golden Age * (3:44)
  13. Difficult Year * (3:28)
  14. The Way I Feel [Sea Fog Acoustic Session] * (3:35)
  15. Stupid Things [Sea Fog Acoustic Session] * (4:02)
  16. I'm Not Leaving [Sea Fog Acoustic Session] * (4:09)
avatar van chevy93
Nieuwe start, nieuw album. Ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in, maar wie weet...

avatar van Poles Apart
Als de hoes al een indicatie is....

avatar van TomPSV
Het eerste nummer is best leuk hoor!

Keane - The Way I Feel - YouTube

avatar van jellecomicgek72
Wtf moet die hoes voorstellen....? Lijkt wel op couscous dat verspreid ligt over een paar vellen papier

TomPSV schreef:
Het eerste nummer is best leuk hoor!

Keane - The Way I Feel - YouTube

Zeer gemiddeld doorsnee nummer wel.

'Love too Much' klinkt dan weer erg goed.

avatar van TomPSV
KKOPPI schreef:

Zeer gemiddeld doorsnee nummer wel.

'Love too Much' klinkt dan weer erg goed.

Die is ook goed idd! Chase The Night Away is tot nu toe m'n favoriet van de 3.

Keane - Chase The Night Away @ Hello Festival 2019 - YouTube

Keane – Love Too Much - YouTube

avatar van coldwarkids
Keane blijft gewoon altijd leuk!

avatar van max95
Stiekem, stiekem had ik ergens al de hoop opgegeven dat er ooit nog überhaupt een nieuw Keane album zou komen... De pauze die langer uitviel dan verwacht, Tom Chaplin bijna overleden in 2015... Het zat niet echt mee. Voor hetzelfde geld was de afstand tussen de mannen na verloop van tijd alleen maar groter geworden en hadden ze het voorgoed gelaten voor wat het was. Maar godzijdank liep het anders en begonnen Tom en Tim rond kerst 2017 zachtjes aan diens laatste nieuw geschreven materiaal onder de loep te nemen.
Niet voor niets dat ik ze tijdens hun optreden op Hello Festival in juni keihard en emotioneel een bedankje heb toegeschreeuwd toen Tom een opmerking maakte over hun nieuwe album...

Anyway, genoeg daarover. Tot zover heb ik alleen "The Way I Feel", "Love Too Much" en "Chase The Night Away" gehoord, van de laatste 2 uiteraard liveversies. Ondanks dat ze al ruim de helft van het album live hebben laten horen (op YouTube vind je genoeg amateuropnames van die nummers), wacht ik nog even tot september. "Love Too Much" vind ik van deze 3 de allerbeste, zou zomaar een toekomstige Keane klassieker kunnen worden. Het heeft een pijnlijk eerlijke tekst over hoe Tim het einde van zijn huwelijk heeft ervaren, en Tom weet het precies op de goede manier over te brengen. Bijna alsof het niet Tim zijn opgeschreven sores zijn, maar die van hemzelf.

Ik moet bekennen dat toen "The Way I Feel" uitkwam die even een paar luisterbeurten nodig had, maar zit ondertussen ook flink geramd (op Hello Festival werd ik verbaasd aangesproken door een vrouw hoe ik in godsnaam al zo snel de tekst van het nummer kende). Of dit een potentiële Keane klassieker kan worden á la "This Is The Last Time" of "Atlantic" weet ik niet, maar hij is wel verdomd single-gevoelig. En het einde is werkelijk allermooist, waar Tom nog één keer op zichzelf het refrein zingt. Dit is opnieuw Tim zijn pijn en radeloosheid op z'n aller-breekbaarst, perfect neergezet door Tom. Oprecht dat je er u tegen zegt.

Al met al? YES!!! En óf ik zin heb in deze nieuwe Keane plaat. Ergens in de releaseweek valt de super deluxe versie bij mij op de mat, eerstvolgende halte wordt de platenspeler. Het wachten heeft immers lang genoeg geduurd.

avatar van Mssr Renard
Ik ken een andere Keane. Opgericht door de gebroeders Keane. Ook pop, maar dan uit de jaren 80.
Ik dacht heel even toen ik deze zag: "hey wat leuk, weer een plaat van Keane, ik ben benieuwd".
Maar dit is een heel andere band. Leuk die naamverwarring.

Toch lijkt de muziek van beide Keanes erg op elkaar. Middle of the Road poprock, dus de verwarring is niet eens zo raar. Het is alleen niet meer zo aan mij besteedt, merk ik.
Ik denk dat ik toch stiekem de oude Keane-platen eens uit de kast trek. Misschien bevalt het me wel weer.

avatar van Vincent90
jellecomicgek72 schreef:

Doet me persoonlijk denken aan de kleurrijke versie van deze:

Phantogram - Eyelid Movies (2009)

Keane hoort al een tijd niet meer tot mijn lievelingsbands, en dit album doet wat we verwachten van de heren. Toch zijn nummers als Strange Room behoorlijk de moeite waard, waar andere nummers compleet langs me heen gaan.

Lekker gemiddeld dus. Prima pop.

avatar van KKOPPI
Ontzettend braaf maar wat mij betreft werkt het.

avatar van max95
Wat mij betreft ook. Los gezien van de singles zijn voor mij de voorlopige hoogtepunten van het album: "Put The Radio On" (die opbouw doet mij enigszins denken aan de climax van "Playing Along"), "Strange Room" ("Sea Fog" vibes), "Phases", en "Thread". Vooral die eerste en laatste zijn meesterlijk! En bleek ik het toch goed te hebben dat die snippet die ze in mei lieten horen in het introductiefilmpje van Thread (hun officiële fangroep op Facebook) inderdaad behoorde tot het nummer zelf!

Verder denk ik dat dit album alleen nog maar meer kan groeien. Ben heel benieuwd hoe dit album zal aanvoelen als het een tijdje heeft kunnen "rijpen" in het publiekelijke oor. Kan in ieder geval kwijt dat ie me nu al zeer goed smaakt.

avatar van Roscovitsch
Erg fijne eerste luisterbeurt vanmorgen vroeg in de auto. Fijne popplaat met prima wisseling van rustige en meer up tempo nummers. Stem van Tom Chaplin weet me altijd weer te raken. Hier kan ik wel even mee vooruit!

avatar van KKOPPI
Vind deze plaat overigens beter gelukt dan de laatste The National.

avatar van Edgar18
Daar is ook niet veel voor nodig

KKOPPI schreef:
Vind deze plaat overigens beter gelukt dan de laatste The National.

Doe niet zo raar!

coldwarkids schreef:

Doe niet zo raar!

Als je het over een zoetsappige emotionele plaat hebt vallen deze twee in de eerste plaats keihard in de zelfde categorie. Als je dan verder kijkt: Waar TN op die plaat wel eens gruwelijk de mist in gaat met die slechte koortjes en hier en daar saaie passages, blijft deze plaat coherent met verzorgde uitwerking.

KKOPPI schreef:

Ik ken sowieso veel betere Keane platen inclusief Perfect Symmetry! Maar de vergelijking gaat ten eerste te ver met TN. Ten tweede is de laatste plaat van TN super emotioneel beladen en gelukkig ben jij een van de mindere die dat vind. Dat is deze Keane plaat absoluut niet.

En daarbij zag ik dat je gewoon 4 sterren had gegeven en nu ineens je stem naar beneden pleurt. Dus rare bewering!

coldwarkids schreef:

Er zou een woord moeten bestaan voor het enthousiasme dat je iets geeft als je er de eerste keer mee in aanraking komt. Wat dat betreft werd ik er nu aan herinnerd dat ik mijn stem voor IAETF nog niet had aangepast. Wellicht verandert mijn stem voor deze Keane dus ook nog.

De rest betreft vooral een kwestie van smaak lijkt me.

KKOPPI schreef:

De rest betreft vooral een kwestie van smaak lijkt me.

Dat laatste klopt zeker! Mss verander dat bij mij voor deze plaat ook nog! Ik hoop het want Keane had me nauwelijks teleurgesteld.

avatar van blur8
De nieuwe KEANE is zo schaamteloos pleasend dat het nog moeilijk wordt hier iets onvriendelijks over te zeggen. Niet doen dus. Een zonnige zaterochtend zoals deze is het goede moment om de popliedjes te beluisteren.
Heb maar geen zoet beleg bij het ontbijt gedaan, want risico op een accute tandartsrun is aanwezig. Espresso en extra belegen kaas voldeden prima. Sluit ook niet uit dat ik over een paar minuten extreem veel behoefte aan The Murder Capital ga krijgen, maar dat is van latere zorg.
Tommy & Co. hebben op mn eerste gevoel hun 1 na beste album gemaakt.

avatar van vincentcorjanus
Dit plaatje klinkt ontzettend vertrouwd en dat is helemaal niet erg. Ik denk dat we in 2019 best wel weer een album van Keane kunnen gebruiken. Nergens wordt het echt spannend en dat hoeft ook niet, wat mij betreft. De heren doen waar ze goed in zijn en wij mogen er van genieten. Een luxe!

avatar van vincentcorjanus
KKOPPI schreef:

Smaken verschillen. Twee totaal verschillende platen. De nieuwe National is wat mij betreft een meesterwerk. Deze plaat van Keane klinkt ook goed, maar ik heb hier een totaal ander gevoel bij dan IAETF.

Eerste luisterbeurt viel niet mee. Er staan mooie nummers op (Put the radio on, I'm not leaving), maar het overgrote deel kabbelt maar wat voort en het wordt nergens echt spannend. Jammer, had me er meer van voorgesteld en zeker van een comeback album. Het niveau van Bedshaped, Crystal ball en My shadow wordt m.i. nergens gehaald. Samen met Strangeland de twee minste albums van de band. Gelukkig stellen ze live nooit teleur.

avatar van max95
Ondertussen staat Cause & Effect al een paar dagen bij mij continu op repeat (buren en collega's worden er niet goed van, maar dat terzijde), en ik word er hoe langer hoe blijer van. In de woorden van blur8: schaamteloos pleasend. Maar op wat voor een manier!
Ik krijg bij deze ook het gevoel dat ze deze gewoon hebben gemaakt in het hier en nu, in tegenstelling tot Strangeland, waarmee ze enigzins het geluid en gevoel van Hopes and Fears probeerden te evenaren. Hadden ze niet moeten doen, waardoor dat album in mijn ogen iets van authenticiteit mist. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een toffe plaat, maar het geeft me daardoor wel een "net niet"-gevoel wat ik niet heb bij de drie voorgangers. Dat had ik op 16-jarige leeftijd, en 7 jaar later nog steeds.
Met Cause and Effect heb ik dit gevoel niet. Op deze plaat hoor ik 4 mannen die in de opnamestudio met plezier aan een plaat werken zoals die op dat moment voor hun het beste voelt. Ik denk dat dat een belangrijk ingrediënt is wat Cause and Effect zo goed maakt.

avatar van Casartelli
Eerste indruk is een beetje in lijn met wat een aantal voorgangers ook al schreef: het is allemaal onmiddellijk herkenbaar, het strijkt niet tegen de haren in, etc. Dit is de band die ten tijde van de eerste drie albums wel een beetje belangrijk voor mij was, waar ik met Strangeland (hoewel ook gewoon in orde) al een stuk minder opgebouwd heb en waarbij een nieuw, vertrouwd klinkend album anno 2019 weinig meer reactie oproept dan: been there, done that.

Ik heb dit album nu stuk of 10x gedraaid en wordt steeds beter, het is een groeibriljantje. Iedere keer hoor je weer iets nieuws.....Favoriet: Chase the night away

avatar van blur8
id. Chase the Night Away is beste track op dit album en op gepaste afstand daarachter:
Thread & New Golden Age.