IQ - Resistance (2019)

3. Stay Down (7:54)
  4. Alampandria (3:47)
  5. Shallow Bay (6:21)
  6. If Anything (6:03)
  7. For Another Lifetime (15:22)
  8. The Great Spirit Way (21:44)
  9. Fire and Security (5:25)
  10. Perfect Space (8:33)
  11. Fallout (19:54)
avatar van Mssr Renard
Hahaha.... Zolang ik maar geen fallout krijg...

avatar van legian
Alicia schreef:

Ik las het al eerder, maar dacht in eerste instantie dat het slechts om pre-order exemplaren ging, maar ik kan het fout hebben. Hoe dan ook, na een maand wachten - bij Bol geannuleerd, toen had Sounds 'm ineens niet meer voorradig en nu allebei weer wel - heb ik 'm dan eindelijk in huis. Ik koop eigenlijk liever geen CD's meer, maar IQ doet helaas niet aan hi-res downloads via Qobuz enzovoorts, ik heb er maar een album kunnen vinden (Frequency), dus moest ik wel de CD kopen om te kunnen rippen om op mijn speler te zetten in lossless (flac). Spotify is slechts mp3!

Hi-res downloads/streams zijn inderdaad wel wat anders dan de mp3 van spotify. Zal nog wel even duren voordat ze daar ook allemaal naar overgestapt zijn. Ondertussen zijn de meeste artiesten ook wel aan spotify en dergelijke begonnen, dus wie weet. Tot die tijd blijf ik nog gewoon cd's kopen

avatar van Alicia
De CD klinkt in elk geval goed, je hoort nu nog meer details en hoe de muziek is opgebouwd.

oef , gelukkig nog iemand die cd's aanschaft . ….

avatar van liefkleinhertje
Heb een maand tandenknarsend zitten wachten maar nu heb ik ook mijn CD exemplaar (gewoon in de winkel gekocht) in mijn bezit.
Het is precies wat ik er van verwachte dus dat was weinig nieuws onder de zon met uitzondering dan van het uitstekende spel van Neil Durant want dat is toch wel een uitstekende aanwinst voor deze groep.
Deze muziek moet je natuurlijk lekker thuis ondergaan (met een drankje en een rokertje) op een normale geluidsinstallatie in plaats van een of ander snertgeluid uit zo'n kut telefoontje.

avatar van Mssr Renard
Ben ik echt de enige die hier niet veel aan vind?

IQ lijkt nou niet bepaald gegroeid en exact hetzelfde te doen sinds Dark Matter, maar dan met een lelijke synth en gitaarsound dat me doet denken aan Galahad.

IQ lijkt voor een stoere sound te willen gaan. De kant op die Pendragon ook al was op gegaan. Maar het wordt er niet mooier van. De volgepropte songs geven nergens rust maar denderen over je heen als een intercity. De dik aangezette riffs hadden voor mij niet gehoeven. En dan dat houthakkerige gedrum. Maar dat was eigenlijk altijd een issue bij deze band.

De tijd dat IQ mij plezierde ligt ver in het verleden (Subterrannea en Seventh House). Ik denk niet meer dat het goed komt tussen mij en deze band. Gek eigenlijk dat ik best een tijd erg over hen te spreken was.

Geen score voor deze plaat, want dat vind ik niet eerlijk voor de fans.

avatar van Rufus
Mssr Renard schreef:

Geen score voor deze plaat, want dat vind ik niet eerlijk voor de fans.

Persoonlijk vind ik het jammer dat je niet stemt op deze plaat.
Als we alleen hoge scores geven dan kunnen we beter het stemmen afschaffen, lijkt mij
ook niet eerlijk naar de fans en andere mume gebruikers zoals ik.

avatar van Mssr Renard
Dan wordt het een schamele 3***. Maar wie weet kom ik er ooit op terug en vind ik IQ ineens weer wel goed.

Maar heeft nu niemand problemen met het overweldigende geluid? De veel te dik aangezette synth, gitaarriffs en drums? Het totale gebrek aan dynamiek. Het klinkt als een mengsel van pop, metal en techno/trance.

avatar van Alicia
En dát vind ik nu juist zo mooi, die vette synthesizers en zware gitaren, maar een gebrek aan dynamiek, nee... dat ervaar ik totáál niet. Het zou IQ overigens wel sieren om deze prachtige klanken eens als hi-res audio uit te brengen. Daar vraagt deze muziek gewoon om!

avatar van Mssr Renard
Ik lees vaak over berichten over hi-res (high resolution). En dan met name bij progrock. Liefhebbers van andere genres hoor ik er nooit over.

Maar daar kan elke persoon die via streamingservices luistert toch voor kiezen? Ik luister via streaming via de hoogste resolutie.
Ik lees ook dat mensen stellen dat het 'slechts' .mp3's zijn die worden aangeboden. Maar het zijn volgens mij .wav-files waar je naar luistert. Behalve als je natuurlijk naar lage kwaliteit luistert, omdat je daar voor kiest.

Cd's verbeteren echt de geluidskwaliteit niet. Ik ga in enkel geval niet deze cd kopen. Ik heb niet eens een cd-speler.

Nu mijn vraag: als iedereen zo verzot is op hi-res,ven schijnbaar Spotify de duivel is. Hoe luister je dan deze plaat (zonder de cd te kopen?). Of moeten IQ-fans verplicht cd's kopen?

Noot: op mijn studio-apparatuur (ik heb professionele producer-spul) klinkt vinyl prima. Zelfs op Spotify-geuploadde albums klinken kraakhelder en prachtig. IQ klinkt als een bak herrie. Een dikke brei geluid zonder!!! dynamiek.

avatar van Alicia
Where can you buy hi-res music? Here are the top download sites | What Hi-Fi?

Nogmaals: IQ biedt haar muziek (helaas) niet aan in hi-res, dus kon ik alleen de cd of vinyl kopen. Spotify gaat niet veel hoger dan mp3 (ongeveer 320 kbps). De CD klinkt altijd beter dan Spotify. Voor het overige zijn over dit onderwerp genoeg topics op deze site te vinden! En.. natuurlijk luister ik niet alleen prog in hi-res.

avatar van Casartelli
Mssr Renard schreef:
Casartelli schreef:
Wel hoorde ik hier en daar wat van die lelijkere keyboardkeuzes terug die een deel van The Seventh House (het album) ook wat onderuit haalden.
Overigens denk ik dat ik op termijn de cd wel aanschaf, maar de hi-fi discussies laat ik aan me voorbij gaan.

Alicia schreef:
Where can you buy hi-res music? Here are the top download sites | What Hi-Fi?

Bedankt voor de info.
Toen ik toentertijd mijn eigen muziek aanleverde voor streamingservices moest ik wel wav's aanleveren. Maar schijnbaar converteert Spotify dat weer naar .mp3.