Lana Del Rey - Norman Fucking Rockwell! (2019)

Alternatieve titel: NFR!

Label: Polydor

1. Norman Fucking Rockwell (4:08)
  2. Mariners Apartment Complex (4:07)
  3. Venice Bitch (9:37)
  4. Fuck It I Love You (3:38)
  5. Doin' Time (3:22)
  6. Love Song (3:49)
  7. Cinnamon Girl (5:00)
  8. How to Disappear (3:48)
  9. California (5:05)
  10. The Next Best American Record (5:49)
  11. The Greatest (5:00)
  12. Bartender (4:23)
  13. Happiness Is a Butterfly (4:32)
  14. hope is a dangerous thing for a woman like me to have - but I have it (5:24)
Hoedijk
Tsja, het zijn twee totaal verschillende genres en dus eigenlijk niet te vergelijken. Feit is dat we de afgelopen week muzikaal gezien flink verwend zijn. Da's lang niet iedere week zo.

Hoedijk
west Da's nu jammer, ik heb net de blauwe vinyl versie besteld bij Plato. Gave kleur, dat lime green.

Hoedijk schreef:

En dan ben ik Bon Iver nog vergeten, die op dezelfde dag met i,i kwam. Nog zo'n heerlijke plaat. Eigenlijk vind ik zowel deze van Lana als die van Bon Iver kans maken voor m'n favo album van het jaar te worden. Met alleen concurentie van Big Thief. En die moeten nog met een tweede worp komen.

Hoedijk, zag dat die daar nu was uitverkocht. Gisteren stond er levering 3-5 dagen, maar ik vrees dat mijn winkelbestelling niet meer komt. Inderdaad een gave kleur lime green en ook de titel voluit voorop.

west schreef:
Met die lime green heb je zeker ook een mooi collector's item in huis gehaald!

Hoedijk
westHeb zojuist gekeken, maar de platomania website geeft aan dat blauwe versie nog gewoon verkrijgbaar is. Maar inderdaad: levertijd is nu onbekend ?

avatar van Jasper'sLament
Het is mij opgevallen dat de gitaar riff die in de "Venice Bitch" outro de basis legt, terug te horen is in "Happiness is a Butterfly", dit vind ik altijd mooie details in een album.

Nou weet ik het: het fraaie Fuck It I Love You heeft iets van Lovin' You van Minnie Riperton (uit 1974).

avatar van Johnny Marr
De circlejerks zijn helemaal terecht. Fantastische plaat, prachtig werkstuk. Venice Bitch is één van de hoogtepunten uit de jaren '10.

Hulde aan Lana. Instant fucking classic.

avatar van -SprayIt-
Off topic berichten verwijderd

avatar van Mjuman
Zullen we dit album dan maar uitroepen tot de leuterplaat van de week.

Een aantal songs van Lana achtereen kan ik wel hebben, de melancholie en de hunkering - je kunt haar songs ook wel typeren als filmisch, maar op een bepaald punt haak ik af, dan wordt het mij te maniëristisch.

Mjuman schreef:
maar op een bepaald punt haak ik af, dan wordt het mij te maniëristisch.

Dat had ik op haar vorige 2 albums heel erg. Maar hier zijn de nummers gewoonweg zodanig sterk dat ik geboeid blijf.

avatar van Jasper'sLament
Mjuman schreef:
Zullen we dit album dan maar uitroepen tot de leuterplaat van de week.

Laten we dat vooral niet doen, dit album omvat veel meer dan alleen de esthetiek die op haar voorgaande albums de toon zette. Het gaat hier om 14 sterke nummers die buiten de context van het album ook prima op zichzelf kunnen staan. Tracks zoals "Norman F*ng Rockwell", "Mariners apartment complex", "How to disappear" & "The Greatest" zijn toch meer dan alleen maniëristisch en filmisch?
Je doet haar/dit album te kort om het zo af te schepen.

Rudi1984
"maniëristisch"

Rudi1984 schreef:
"maniëristisch"

Nou, omdat je het zo lief brengt: gemaakt, onecht - verhip, typte ik bijna niet-authentiek

Maar, as you like it, da's een perzoonlijke invulling. Van recentelijk verschenen albums luister ik liever naar de laatste van Lamb, Hatchie of Weyes Blood en wat recente Ostgut 12"s; en misschien ga ik de laatste van jouw avatar nog wel eens beluisteren - Hester Carvalho was daar in NRC redelijk positief over

avatar van mr.oizo
Venice Bitch....WOW!

Eerste indruk was 'veel van hetzelfde'. Dit veranderd nu de tracks zich steeds meer van elkaar onderscheiden. Ik merk ondertussen dat deze plaat al drie dagen op repeat staat.

avatar van Gretz
De Volkskrant is ook gul met de sterren (5 stuks)

avatar van Slowgaze
Mjuman schreef:
Maar, as you like it, da's een perzoonlijke invulling. Van recentelijk verschenen albums luister ik liever naar de laatste van [...] of Weyes Blood [...]

Grappig dat je die noemt, want als er een recent album is dat ik maniëristisch vind is het wel Titanic Rising. Daarvan bevalt de eerste helft me prima, maar daarna begint het allemaal wel erg op elkaar te lijken en erg aan te voelen als een pose - en geloof me, ik heb het vaak genoeg geprobeerd met dat album. Soit, het maniëristische en de pose gaan voor Del Rey natuurlijk ook voor een groot deel op, zeker in de collageachtige aanpak vol citaten en verwijzingen, maar van haar kan ik het in elk geval een stuk beter hebben.

avatar van trebremmit
Haar vroegere singles vond ik altijd wel leuk, zoals Blue Jeans, Born to Die, Summertime Sadness, Video Games enz. Daarom had ik ook wel verwacht deze leuk te vinden door de hele hoge score en lyrische reacties, maar mijn hemel wat een saai geneuzel is dit zeg, niet door te komen, zelfs de singles zijn saai.

avatar van Rudi S
Ik kruip toch langzaam maar zeker naar *****
Wat een prachtalbum en wat een stap nee een grote sprong voorwaarts maakt Lana Del Rey hier.
Het album doet mij regelmatig aan de jaren '70 Joni Mitchel denken en dan komt in Bartender de regel " All the ladies of the canyon
wearing white for their tea parties " een mooi Joni referentie voorbij.

avatar van OscarWilde
Slowgaze schreef:

Ik zal jullie verzoenen. Ik heb dit jaar nog maar 2 platen met een 5 bekroond en dat is deze en Titanic Rising. Het zijn alle twee duidelijk nostalgische platen die muzikaal klinken alsof ze echt wel paar decennia eerder kunnen gemaakt zijn, maar het zijn ook twee geweldige platen. Titanic Rising is zo melodisch en die stem. Een heel ander album wel dan NFR! maar ik zie ook wel de gelijkenissen.

avatar van FoolsGold
Mariners Apartment Complex, schitterende plaat!

avatar van coldwarkids
1,0
trebremmit schreef:

Hier zit uiteraard een kern van waarheid in.

Gretz schreef:
De Volkskrant is ook gul met de sterren (5 stuks)

Ik zal er Gijsbert eens op aanspreken als ik 'em weer 'ns zie in de AH. Overigens is het een poor man's argument om de mening van een recensist (ook die van Spitsvork) te gebruiken om je eigen punt te adstrueren (= versterken in boerentaal), alsof je eigen mening onvoldoende kracht/geldigheid heeft.

Dit album zal heus nog wel wat draaibeurten krijgen, maar ik ben bang dat ook dit album zal gaan lijden aan het soufflé_met_te_vroeg_geopende_oven_syndroom; voor alle duidelijkheid: je bent er erin geslaagd om na veel inspanningen een mooie soufflé te maken, maar doet net te vroeg de oven open, waardoor de soufflé in elkaar klapt.

Tot nu toen nog niet meegemaakt dat ik een volledig LDR album in één draai kon uitzitten, i.t.t. de door mij genoemde albums, w.o. Titanic Rising. Dat album is mogelijk ook deels als maniëristisch te typeren (melodie bijv), maar is fraai gezongen en m.n. Lana's stem - te nasaal? - gaat na een bepaalde tijd vervelen; dat heb ik echter ook met de hier door velen gewaardeerde Susanne Sundfør (haar hoge tonen, uithalen, gaan irriteren.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Acht jaar geleden is het alweer dat Lana Del Rey in een klap een ster werd door wereldhit Video Games, met haar markante stem en warme, filmische arrangementen. Na dit monumentale nummer kon alles wat ze daarna maakte lange tijd alleen maar in de schaduw daarvan staan. Door overspannen verwachtingen en eigenzinnige keuzes kende haar carrière tot dusver een ronduit grillig verloop, met wisselvallige platen en dalende verkoopcijfers.

Daar komt met haar vijfde album sinds haar doorbraak verandering in. Muzikaal is er niet eens gek veel veranderd: Del Rey’s stem is nog altijd uit duizenden herkenbaar, de filmische instrumentaties zijn gebleven en de grandeur van Hollywood is nooit ver weg in haar teksten en video’s. Maar de liedjes zijn van een hogere kwaliteit. Norman Fucking Rockwell! is een knap geproduceerde plaat, waarop Del Rey beter zingt dan ooit. Dat laat ze onder meer horen op de uitstekende singles Mariners Apartment Complex, Hope is a dangerous thing.., Fuck It I Love You en The Greatest.

Gelukkig vallen de overige nummers niet tegen, waarbij er genoeg te gniffelen valt om de teksten. Neem het eerste couplet van de prachtige titeltrack Norman fucking Rockwell:

Goddamn, man-child / You fucked me so good that I almost said “I love you” / You’re fun and you’re wild / But you don’t know the half of the shit that you put me through / Your poetry’s bad and you blame the news / But I can’t change that, and I can’t change your mood, ah

Ja, Lana Del Rey neemt in haar scherpe teksten geen blad voor de mond. En het kan haar niks schelen als een krant als The New York Times de volledige titel van haar album niet afdrukt. Lana Del Rey blijft eigenzinnig, ook met een bescheiden meesterwerk op zak. Na Video Games maakt ze eindelijk haar grote belofte echt waar.

avatar van Gretz
Mjuman schreef:

Haha, het was niet mijn intentie om de recensie te posten om een eigen mening kracht bij te zetten. Ik vond het enkel een goed en fijn leesbaar stukje, de moeite om te delen dus. Mooi meegenomen wel dat ik me goed kan vinden in Gijsberts argumenten waarom we te maken hebben met een nieuwe klassieker.

avatar van mattman
Wordt dit de meest bejubelde plaat van het jaar? Daar lijkt het, tot nu toe, wel op.

Het leuke is dat dit een beetje vanuit het niets kwam. Oké; de single Venice Bitch kende ik langer en vind ik sterk, maar een hele plaat die zo’n waanzinnig hoog niveau aanhoudt had ik niet voorspeld.

How To Disappear is m’n nieuwe favoriet nu. Gelukkig (deze keer ?) geen doorslagje van den Radiohead nummer.

avatar van WoNa
Eerste beluistering is ronduit positief. Misschien wel haar beste tot op heden en na de tegenvallende vorige plaat is dit een bijzonder aangename verrassing.

mattman schreef:

Maar die titel... Norman Fucking Rockwell... het is alsof ze wil zeggen 'kijk mij eens stoer zijn'. Nietwaar Gretz?

avatar van Slowgaze
west schreef:

Volgens mij zegt ze gewoon dat Rockwell de receiver is.