Tool - Fear Inoculum (2019)

Rock / Metal
Label: Volcano

1. Fear Inoculum (10:20)
  2. Pneuma (11:53)
  3. Litanie contre la Peur * (2:14)
  4. Invincible (12:44)
  5. Legion Inoculant * (3:09)
  6. Descending (13:37)
  7. Culling Voices (10:05)
  8. Chocolate Chip Trip (4:48)
  9. 7empest (15:43)
  10. Mockingbeat * (2:05)
  11. Recusant Ad Infinitum * (6:42)
totale tijdsduur: 1:19:10 (1:33:20)
avatar van Banjo
!! ik kan het nog niet geloven dat er een nieuwe Tool komt...
Ik druk op de link verwacht, en daar staat hij dan hoor met z'n vreemde hoes het had gefotoshopt kunnen zijn.. Maar dit is het dan.. en ik hoop weer op een heel persoonlijke en harde Tool!.

Maar waarom na 13 jaar wachten maar 7 nummers? ik had een dubbel album verwacht met posters en stickers er bij .

Ludakris wat dacht je van Die Eier von Satan....

Nummer 6 klinkt als een vervolg op die Eier .

serieus?

Qua titel. Ik heb het
album nog niet gehoord natuurlijk.

Banjo schreef:
!! ik kan het nog niet geloven dat er een nieuwe Tool komt...

Hey maar je krijgt er een 4 inch videoscherm bij. En hopelijk een download in losless format. Dat compenseert toch wel de stickers neem ik aan.
Maar ze hebben niet 13 jaar gewerkt aan dit album. In het Kerrang interview vertellen Justin en Danny dat ze er "pas" de laatste vijf jaar aan hebben gewerkt. Dus net zo lang als de vorige albums en dus is 7 nummers en 1 cd logisch.

gerardus en Banjo
Chocolate Chip Trip (CCTrip) is dus geen vervolg op Eier. Weird, funky, trippy, toffe drumsolo (+ effecten) van Danny. Afgelopen tour al te bewonderen geweest.

Eike
Jazper schreef:
Ik zie hier vooral veel mensen die enthousiast zijn.

Ik kan me overigens wel iets voorstellen bij de mening van Rudy1984

Begrijp werkelijk niet waarom sommigen (zie YouTube) zo veel aan te merken hebben op dit nieuwe nummer. Alsof een nummer van Tool zonder harde ruige stukken erin niet te pruimen zou zijn. Alsof een band verplichtingen heeft richting haar fans, alsof zij moet blijven voldoen aan de door de fans hardnekkig vastomlijnde regels & structuren. Ik vind Fear Inoculum onmiskenbaar het beste nummer dat ze ooit gemaakt hebben, gebaseerd op het feit dat je duidelijk kan horen dat ze zich doorontwikkeld hebben. Naast hun eigen herkenbare sound blijven zij toch steeds vernieuwend. Het opzwepende meditatieve ritme, de tekst, de opbouw naar steeds weer andere delen van het nummer, de intrigerende overgangen. Ik vermoed zomaar dat dit nieuwe album het beste album is dat zij ooit geproduceerd hebben! De ultieme perfectie van deze getalenteerde muzikanten gebundeld in misschien wel hun laatste album. Let's wait and see soon!!

avatar van Jazper
Eike schreef:

Het kan toch gewoon zijn dat je dat nieuwe nummer van Tool niet zo goed vindt?

avatar van legian
Ik vind het eigenlijk wel meevallen met de superlatieve reacties. Ik lees zie/hoor/lees voornamelijk reacties die het een prima nummer vinden. Voor mijn gevoel zijn de meeste allang blij dat er nieuwe muziek is/komt.

avatar van Jake Bugg
De eerste beluisteringen ging het nummer vrijwel onopgemerkt voorbij.
Als je daarna het nummer toch nog blijft beluisteren begin je dingen te herkennen en hoor de de schoonheid ervan pas echt doorsijpelen.
Ik ben onder de indruk van het openingsnummer.

avatar van Bert Wasbeer
Ik kijk wel uit naar het album (al vind ik de prijs voor het cd-tje volstrekt absurd hoe mooi het ook wellicht kan zijn).

Enerzijds verwacht ik dat de plaat me muzikaal wellicht tegenvalt ten opzichte van de vorige albums, dat deed 10.000 days ook ergens (al groeit die plaat nog steeds). De grenzen waarbinnen Tool werkt zijn ruim maar zeker niet grenzeloos (trap, jungle, polka, dubstep, salsa, flamenco, je zal het niet aantreffen). En meestal levert dat na een aantal platen een al bekend patroon op. Dus ik sluit niet uit dat ik ergens ga denken dat ze het al eerder deden en al beter. Het onverwachtse is er vermoedelijk af.

Maar ik verwacht bij hen in ieder geval geen snel afgeraffeld werkje, want Tool denkt op een wiskundige manier na over hun muziek. Behalve Arcade fire (en die waren later) ken ik geen enkele andere band die ooit een stereoscopische hidden track heeft bedacht waarbij meerdere nummers over elkaar heen moeten/kunnen worden beluisterd om de volledige rijkdom en diepte te kunnen zien (het artwork van 10.000 days had niet voor niets zo'n brilletje). En gelet op die houding kan ik me niet voorstellen dat ze zich er nu ineens halfbakken van af maken. De plaat zal op zijn minst ambachtelijk een dikke voldoende opleveren. Of het dan in hun oeuvre een uitschieter is, dat moet blijken (ik reken nergens op).

Dat wiskundige maakt het tegelijk overigens, hoe knap ook bedacht, wel minder spontaan. Er is zeker ruimte voor solo's maar binnen strakke kaders. En dingen die buiten de formules vallen worden er vakkundig afgesneden. Soms irriteert me dat, net als de lengte van de albums. Tool is daarom niet iets dat ik eventjes spontaan tussendoor opzet, je moet er (lang) voor gaan zitten en als je er maar half naar luistert klinkt het vaak irriterend, je moet er vol bijblijven met je hoofd. En daar ben ik lang niet altijd aan toe.

Maar goed, als je er totaal niet tegen kan is Tool sowieso niet je band. En het tegenovergestelde (lees: bijna geen kaders maar wel oeverloze vrijheid voor de muzikanten om ellenlange jazz, blues- en drumsolo's te beginnen) vind ik meestal niet om aan te horen. Ik wacht vooralsnog toch wel met enige spanning af dus.

avatar van horizon
Op Fourtheye was een iemand die na eerste luisterbeurt dacht dat dit slechtste nummer ooit van TooL was. Maar na het wegzetten van verwachtingen en er zonder vooropgezette mening ingaan is hij het gaan waarderen als een heel erg goed nummer.
Iemand anders werd pas enthousiast nadat hij de FLAC versie op Tidal had geluisterd.

Ik was meteen enthousiast maar ik wacht ook niet op Lateralus pt2 of een vervolg op Aenima. 10,000 Days is mijn favoriete cd.
Maar Descending, Invincible en Fear Inoculum…. nieuwe favo eraan komende...?

Over alles mathematisch : schijnt dat de nieuwe meer experiment kent.

Kan niet wachten op Mockingbeat.

avatar van oceanvolta
Bert Wasbeer schreef:

Zaireeka van The Flaming Lips (1997): vier albums die tegelijkertijd afgespeeld moeten worden.

avatar van Razoreater
Neurosis deed het ook met een volledig album: Tribes of Neurot - Grace (1999)

Hoe dan ook, Fear Inoculum vind ik een sterk nummer. Benieuwd naar de volledige plaat.

avatar van Kill_illuminati
Jounalisten van Metalinjection hebben het album mogen luisteren. Voor wie geïnteresseerd is in spoilers, al is het artikel niet bijster verhelderend.

avatar van THEMARSVOLTA
Kijk naast Cult of Luna - A Fear of Dawn hier enorm naar uit, ik lieg niet als ik zeg dat ik Fear Oniculum al meer dan 60 x gedraaid hebt.

avatar van Bert Wasbeer
oceanvolta schreef:

Ja, das waar, die vergat ik even. Al moet er bij worden gezegd dat de lips het niet als hidden track verstopten. Ik weet verder niet of al die vier albums los van elkaar nog beluisterbaar waren?

avatar van kaztor
Iedereen al klaar voor het feest?

Ik heb alvast 40 Amerikaande pegels verstuurd naar ImportCD!!

Het titelnummer en de geleakte live-nummers zijn alvast RAAK!!!

Ludakris wat dacht je van Die Eier von Satan....

Mij hoor je niet klagen over Eier.
Geweldige industrial nonsens!

Eike schreef:

Ik vind het wel een heftig nummer.
De heerlijk hakkende riffs zijn er zeker wel!
Ze hebben zich doorontwikkeld.

progressive schreef:
All aboard the hype-train!

Geweldig juist dat Tool records verbreekt!
Hier wordt eens een ECHTE band aan de man gebracht die alle belangstelling ruimschoots verdient!

Dat klinkt inderdaad hoopvol THEMARSVOLTA. Ik was eerst niet kapot van de nummers (Fear Inoculum en de live-tracks) die ik tot nu toe heb gehoord, maar ze beginnen nu toch te groeien.
Ik houd echter nog altijd het meeste van de pissige Tool (wanneer Maynard dus pissig overkomt) en de laatste track lijkt daar wel het meest op als ik de reacties zo lees. Laat maar komen die cd..

P.s. waar kun je het gewone album bestellen? Ik hoef geen versie van 80 euro ofzo, maar zie nergens de gewone versie aangeboden nog.

avatar van horizon
Pissige Maynard zal je niet meer zo snel horen. Toch wat ouder en wijzer geworden denk ik zo.

ventje schreef:

Nergens. Misschien einde herfst.
Digital streaming of kopen via Google Play ofzo.

horizon schreef:

Nergens. Misschien einde herfst.
Digital streaming of kopen via Google Play ofzo.

Dan wordt het toch het dure plaatje

avatar van Ludakris

Ludakris wat dacht je van Die Eier von Satan....

Oké oké, je hebt me daar Maar ik vind die interludes op Ænima dan ook geen echte "nummers". Al horen die interludes wel bij het album en de groep, dus ik kan me voorstellen dat anderen dit wel als volwaardige nummers interpreteren.

avatar van kaztor
Ziet er naar uit dat 7empest de Third Eye of Rosetta Stoned (zeg maar; de freak-out) van dit album wordt. ‘Crazed guitars’ etc.

avatar van Banjo
Weet Iedereen al dat je niet verplicht bent om die dure cd te kopen, maar voor 35 euro heb je hem ook op plaat. Al doen sommige winkels anders overkomen dat er geen platen te koop van zijn...
die hypen de boel flink op voor hun cd.

Rudi1984
Alsof 35 euro een normale prijs is...

avatar van Edwynn
Neen zeker niet. Ik hoop wel dat de prijzen tezamen met de gekte wat zullen dalen. Ik ga geen ruim 3 tientjes voor een elpee, laat staan acht tientjes voor een ceedee meer neertikken. Die tijd is geweest. Tool is mooi. Maar ik kan zonder hoor.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)