Tool - Fear Inoculum (2019)

geen stemmen

Rock / Metal
Label: Volcano

1. Fear Inoculum (10:20)
  2. Pneuma (11:53)
  3. Litanie contre la Peur * (2:14)
  4. Invincible (12:44)
  5. Legion Inoculant * (3:09)
  6. Descending (13:37)
  7. Culling Voices (10:05)
  8. Chocolate Chip Trip (4:48)
  9. 7empest (15:43)
  10. Mockingbeat * (2:05)
totale tijdsduur: 1:19:10 (1:26:38)
  • vanaf vrijdag 30 augustus te koop
avatar van chansadres
Recensie's van NME en Revolver hebben het over een meesterwerk. Ben benieuwd tot het schijfje in mijn speler zit! Al zal ik niet kunnen wachten en toch Spotify aanslinger.

avatar van progressive
All aboard the hype-train!

avatar van legian
Volgens mij komen de bonus tracks tussen de nummers door, begreep dat die dienen als soort van brug/opbouw naar de nummers. Tenminste als ik Loudwire moet geloven.

Ja, bonus tracks zijn de segues.

Dit is de digitale tracklist:

Track 1: "Fear Inoculum"
Track 2: "Pneuma"
Track 3: "Litanie contre la Peur"
Track 4: "Invincible"
Track 5: "Legion Inoculant"
Track 6: "Descending"
Track 7: "Culling Voices"
Track 8: "Chocolate Chip Trip"
Track 9: "7empest"
Track 10: "Mockingbeat"

Track 3, 5 & 10 is het "bonus" materiaal.

Kijk erg uit naar dit album. Fear Inoculum is geweldig, Descending was live een "masterpiece", Invincible erg sterk en Chocolate Chip Trip was lekker trippy (vooral met de visuals).

avatar van Mindscapes
legian schreef:

Op Wikipedia staan er ook 10 tracks: Litanie contre la peur (Fear Inoculum in het Frans?), Légion Inoculant en Mockingbird erbij.
Fear Inoculum - Wikipedia - en.wikipedia.org

avatar van Edwynn
In de kringetjes waarin ik mij begeef, wordt het nieuwe nummer als matigjes bestempeld. Die klanken zijn ook her en der waar te nemen op het wereldwijde web. Ik begrijp die kritieken niet zo. Het wordt ontzettend gehyped maar Tool laat wel degelijk horen hoe je na al die tijd relevant kunt zijn. Een typisch Tool nummer maar toch een beetje ander dan anders. Dynamisch, spannend en sfeervol. Je wacht op die beslissende groove die je voorgoed op de grond legt en die komt eigenlijk niet. Ik vind dat mooi gedaan

avatar van Ludakris
Ik ben nu ook nog niet weggeblazen door het nieuwe nummer, maar ik vind het wel goed genoeg en ik vertrouw erop dat het wel goed komt met het album. Ik vind Tool geen band om echt aparte nummers van te luisteren, ik hoor veel liever hun albums in het geheel, dan komen de nummers beter tot hun recht.

Daarom dat ik eigenlijk eerst nog niet wou luisteren naar het net uitgebrachte eerste nummer, maar ja, de verleiding

Fear Inoculum heeft waanzinnig mooie organische flow in het nummer.

En de productie is heel heel erg goed.

avatar van Edwynn
Abumcontext wordt vaker genoemd als vluchtargument voor een 'matig' danwel 'slecht' nummer. Dat zou voor elke artiest kunnen opgaan natuurlijk. Vooral voor Tool is dat helemaal waar. Uiteindelijk zal het wel wat tijd nodig hebben voor we dit binnen het oeuvre kunnen plaatsen. Deze track vond ik echter al vrij compleet door zijn afwisseling en interessante details.

avatar van Rudi1984
Ik vind het vooral een nummer dat zo op 10,000 Days had kunnen staan zonder op te vallen. Hoewel ik dat een geweldige plaat vind en het knap is dat ze op zo'n leeftijd nog zoveel kwaliteit kunnen leveren, komt het ook een beetje gemakzuchtig over. Na zoveel tijd en bombarie verwacht je toch iets dat meer toevoegt aan wat er al was.

avatar van Ludakris
Edwynn schreef:
Goh, toch niet volledig hoor. Er zijn veel artiesten die "single" nummers schrijven. En ik moet het eerste matige of slechte Tool-nummer nog horen.

Rudi1984 schreef:

Wat vind je dan precies gemakzuchtig? Een nummer als Vicarious vind ik voor Toolbegrippen gemakzuchtig (niet slecht). In dit nummer gebeurt nu juist heel veel en ook veel weer niet. Hetgeen weer onverwacht is.

avatar van Zagato
Wat vinden we eigenlijk van het nieuwe logo en de hoes?

Tof.
Mooi hoe het logo samenvouw tot een spuit.

Ben erg benieuwd naar het complete limited edition pakketje.

Edwynn schreef:

Dat ze na 13 jaar iets uitbrengen wat ze ook 13 jaar geleden hadden kunnen bedenken. Na zoveel tijd verwacht ik iets heel bijzonders, geen opgewarmd kliekje.

Maar veel liever dit dan zo’n Guns n’ Roses hoor, dat jarenlang zo interessant liep te doen en uiteindelijk met een heel slechte plaat op de proppen kwam. Een opgewarmd kliekje van Tool is nog steeds goed.

Vicarious vind ik overigens hun beste nummer.

avatar van Zagato
horizon schreef:
Tof.
Mooi hoe het logo samenvouw tot een spuit.

Ah idd inoculum - spuit ik had het verband nog niet gelegd.

Rudi1984 schreef:

Vicarious vind ik overigens hun beste nummer.

Opgewarmd kliekje? Voor mij klinkt Fear Inoculum als een van de betere nummers uit hun hele catalogus. Gezien de tijdsduur tussen 10,000 Days en Fear Inoculum vinden sommige stukken wellicht al hun oorsprong ergens dik 10 jaar geleden en zijn ze tien jaar lang bewerkt en gegroeid tot wat ze nu zijn.

avatar van Edwynn
Idem. Er zit erg veel moois in terwijl het ook vertrouwd klinkt. Ik vraag mij echt waarop je dan zelf zit te wachten wil je het bijzonder gaan vinden?

avatar van Rudi1984
Iets wat niet vertrouwd klinkt. Iets wat me wakker schudt.

Dat van dat '10 jaar lang bewerken en groeien' kan trouwens heel goed het probleem zijn. In zo'n geval is het logisch dat elk gevoel van spontaniteit ontbreekt.

Alleen al die hele intro is anders. En Maynard's zang is ook nieuw.

avatar van Edwynn
Het klinkt mij niet als kapotgeschaafd in de oren. Niet zoals Guns n Roses. Nee, verre van. Mooie warme, rijke sound. En een uitstekende opbouw. Heel anders dan het in mijn oren wat al te generieke Vicarious. Echt verrassend zijn zal heden ten dage moeilijk zijn. Of ze moeten met een Ronnie Flex-achtig ding komen maar dan haakt mijn conservatieve geest wel af. In die zin verraste Lateralus mij al niet meer na Aenima. Laat staan 10.000 Days. Maar ik vind het niettemin prachtige platen die ik erg graag luister.

Ik kan niet wachten! Het al uitgebrachte nummer vind ik alvast briljant. Ik lees best wel wat kritieken over het feit dat het weinig vernieuwend zou zijn. Ik snap juist dan het probleem niet...

avatar van Hoedijk
Eindelijk op Musicmeter. De bestelde limited edition cd heeft trouwens wel een lange levertijd, zie ik in m'n mail. Hopelijk kunnen we voorlopig vooruit met Spotify.

avatar van ASman
Blijf toch benieuwd. Ze hebben me tot dusver niet teleurgesteld.

avatar van Don Cappuccino
De titeltrack is een natuurlijke progressie van de 10,000 Days-sound: denk aan het Wings for Marie-tweeluik en Right In Two, maar ook Reflection van Lateralus. Tool focust zich volledig op de meditatieve en hypnotiserende aspecten van zijn sound. Vooral Danny Carey heeft een glansrol op deze track, zijn percussieve spel is zo mogelijk nog meer bezwerend en gelaagd geworden. Carey's partij draagt de gehele track en Justin Chancellor haakt daar op in met een waanzinnig funky baspartij die helemaal niet zo moeilijk is om te spelen, maar door juiste delay en effecten weer dat weidse geluid creëert en zeer doeltreffend is. Hetzelfde geldt voor het gitaarspel van Adam Jones: vrij minimalistisch, maar heel smaakvol met zeer goed effectengebruik. Maynard houdt het ook zeer ingetogen en zingt prachtig. Alle overgangen zijn meesterlijk en het nummer is tien minuten waanzinnig spannend zonder een enorme uitbarsting. Het lijkt niet ''catchy'', maar na meerdere luisterbeurten blijven ontzettend veel motieven van het nummer behoorlijk lang in je hoofd hangen.

Ik verbaas me over de redelijk koele receptie van dit nummer. Dit is precies wat ik van Tool wilde horen: een verdere uitwerking van het meer uitwaaierende geluid wat op 10,000 Days steeds meer tevoorschijn kwam. Zeer benieuwd naar de rest van de plaat.

avatar van Jazper
Het nummer Fear Inoculum weet me nog niet echt te overtuigen. De zanglijnen hier en daar wat te gekunsteld en het geluid borduurt wat te veel voort op het wat mij betreft minst interessante tool-geluid.
Maar ala, het klinkt op het eerste gehoor beter dan het m.i. zwakke 10.000 days. Dus wie weet wordt het wat. Hopen dat het geen herhalingsoefening wordt.

Valt mij op dat maar weinig mensen begrijpen (voelen) dat Tool met Fear Inoculum een hoogstaand, intelligent & zeer verrassend meesterwerk heeft geproduceerd. Hoor veel mensen klagen over dit nieuwe nummer omdat het kennelijk niet voldoet aan de verwachtingen die zij hebben opgebouwd gedurende de jaren dat deze band bestaat. Merkwaardig dat veel volwassen luisteraars kennelijk moeite hebben die verwachting los te laten, zodoende niet in staat zijn met open verwachting dit nr nog eens goed te beluisteren (zonder het steeds te vergelijken met eerdere tracks, steeds leggend langs de lat der hoge verwachting). Kennelijk is een nr van Tool dat licht afwijkt zonder duidelijk exploderende climax direct een flauw minder nummer. Ik krijg elke keer dat ik dit fenomenale nummer hoor steeds opnieuw kippenvel, moet op een bepaald punt elke keer steeds bijna huilen.
Voor mij bezielt dit ogenschijnlijk ingehouden nummer hun werkelijke klasse. Ze brengen je met hun opzwepende klanken, wisselende ritmes, intelligente overgangen en zang bijna in een meditatieve staat van zijn.... Ondertussen heeft de tekst een boodschap voor de wereld die op bijna spirituele manier je systeem binnen sijpelt. Dat er geen duidelijke climax in zit doet daar niets aan af. Dit was de intro naar de rest van het album. Dit nummer heeft een duidelijke bedoeling, het is de inleiding op wat daarna komen gaat. Probeer je verwachting los te laten zodat deze frisse vernieuwende & toch bekende Tool sound zijn werk kan doen. Hier is over nagedacht, deze band heeft een hoger doel. Tool verschaft mij via hun muziek nieuwe spirituele inzichten die ik in het dagelijks leven goed kan gebruiken. Hoop dat sommige liefhebbers van deze band zich wat meer kunnen openstellen voor dit vernieuwende album. Het is overduidelijk Tool! Tool is volwassen geworden en trekken in dit album werkelijk alles uit de kast om hun energie en inzichten over te brengen. I feel it, hope you feel it too!

Eike schreef:

Dan heb je het niet over de mensen op deze site, gok ik.

Nou Rudy1984 vindt het maar een saai opgewarmd kliekje

avatar van Jazper
Ik zie hier vooral veel mensen die enthousiast zijn.

Ik kan me overigens wel iets voorstellen bij de mening van Rudy1984