clipping. - There Existed an Addiction to Blood (2019)

Hip-Hop / Avant-Garde
Label: Sub Pop

1. Intro (1:04)
  2. Nothing Is Safe (4:57)
  3. He Dead (4:22)

met Ed Balloon

4. Haunting [Interlude] (0:57)
  5. La Mala Ordina (5:46)

met Elcamino, Benny the Butcher en The Rita

6. Club Down (With Sarah Bernat) (4:30)
  7. Prophecy [Interlude] (1:11)
  8. Run for Your Life (4:52)

met La Chat

9. The Show (3:04)
  10. Possession [Interlude] (2:10)
  11. All in Your Head (4:29)

met Counterfeit Madison en Robyn Hood

12. Blood of the Fang (4:39)
  13. Story 7 (3:40)
  14. Attunement (With Pedestrian Deposit) (4:46)
  15. Piano Burning (18:00)
avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Nothing Is Safe

avatar van aerobag
De laatste track ‘Piano Burning’ is letterlijk een field recording van een brandende piano.

avatar van jordidj1
La Mala Ordina clipping. en Benny the Butcher zijn momenteel wel de grootste bazen van 2019

hoe heb jij 'm al kunnen checken aerobag ?

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Op basis van de singles gok ik dat dit voor mij het beste album van Clipping gaat worden tot dusver.

aerobag schreef:

En emmert veel te lang door. Dat compromisloze van clipping. is tof, maar deze track had echt korter gemogen.

` Piano Burning,” a performance of a piece written by the avant-garde composer Annea Lockwood. Yes, it is the sound of a piano burning.

The piece, written in 1968, was the first piece of Lockwood’s Piano Transplants suite, conceptual pieces involving the destruction of pianos already ruined beyond repair:

Set upright piano (not a grand) in an open space with the lid closed.
Spill a little lighter fluid on a twist of paper and place inside, near the pedals.
Light it.
Balloons may be stapled to the piano.
Play whatever pleases you for as long as you can."

Dus als je de regels van het geschreven stuk volgt mag het niet korter. Ik hou er wel van, zelfs erg mooi. Noem het "natuurlijke" noise of "harsh fieldrecordings". Of het op dit album MOET staan kun je over praten - ik denk het niet, eigenlijk. Had dan een 2e cdtje erbij gedaan met enkel deze track, dat was veel cooler geweest. Of ga de "verborgen bonustrack" route op, zoals vroeger.

Klinkt - zonder het gehoord te hebben - als typische avantgarde: concept over inhoud. Gelukkig is het het laatste nummer, dus kunnen we de plaat eventueel afzetten, indien nodig

Ik kijk iig wel uit naar de rest van het album, met name Nothing Is Safe is een van de dikste tracks van dit jaar.

avatar van Slowgaze
Beetje een tegenvaller. Te veel intermezzo's halen het tempo en de flow uit de plaat, en die afsluiter is compleet onnodig. Jammer, want er zitten echt dikke nummers tussen.

avatar van aerobag
Een van de beste hiphop album releases van het jaar, album zit vol met slimmigheden.

Nothing Is Safe wat zich openbaart als een filmscript, De verse van Benny The Butcher die bijna geheel wegvalt in een ocean van noise, de melodieuze beats die middels langsrijdende auto's worden toegevoegd aan "Run For Your Life".

Blood of the Fang is dan ook gewoon even een van de best tracks van dit jaar. Daveed Diggs is misschien een behoorlijk monotone rapper, maar als hij los gaat, showcased hij toch even zijn skills is hij haast niet bij te benen.

Conclusie na enkele luisterbeurten is toch dat het niveau van de singles verder nergens wordt gehaald. Te veel flauwigheden om een goede score te halen. Al moet ik zeggen dat 18 minuten naar een brandende piano luisteren best rustgevend is tijdens het werk, maar met muziek heeft het niet zo veel van doen...

avatar van aerobag
clipping. Is een trio uit Los Angeles en is een van de meest opvallende hiphop verschijnselen van dit decennium. Ze staan bekend om hun experimentele hiphop en ze schuwen niet om glitch en noise elementen te gebruiken in hun muziek.

“There Existed an Addiction to Blood” is – met gepaste afstand – de consistentste release van clipping. tot nu toe. Wat meteen opvalt zijn de cinematische invalshoeken. De productie keuzes schetsen duidelijk een soort muzikale podiums, waarop levendige verhalen zich afspelen. Wat research (=lezen wat Koenr bij het Song van het Jaar 2019 -topic schreef) toont dat deze invloeden niet zomaar ontstaan zijn. Producers William Hutson en Jonathan Snipes kennen een achtergrond in de power electronics en hebben eerder muziek voor films ontworpen. Daarnaast is Daveed Diggs, rapper en frontman van clipping., ook acteur.

Het beoogde genre is overduidelijk horror/thriller. Na de intro start ‘Nothing is Safe’, een nummer die zowat gelijk is aan een actiefilm. In de eerste verse wordt de setting van een hide-out/drugslab beschreven, waar spoedig de pleuris uit gaat breken. De kracht van deze track ligt hem juist in de kunst van het weglaten. Door één simpele pianotoon, een sluipende synth en intelligente tempowisselingen in de rapflows wordt de spanning opgebouwd. De wijze waarop het drama zich openbaart doet een beroep op je eigen verbeelding. Het verhaal eindigt ook nog eens in een cliffhanger. De ware kwaliteit van clipping. wordt machtig tentoongesteld.

‘Blood of The Fang’ is de absolute banger van het album. Een waanzinnige combinatie van een sterke beat, creatief sample werk en een genadeloze flow. Daveed Diggs wordt vaak monotoon genoemd, maar liet hier even zien dat hij onwaarschijnlijk hard kan gaan. De track opent met een sample uit een jaren 70 vampierenfilm en verklaard gelijk de titel van het album. De sample van een koor halverwege de track is ook erg geslaagd.

Het album staat verder bol met kleine en grote creatieve uitspattingen. De noise aan het einde van ‘La Mala Ordina’ symboliseert een slachtoffer die zijn gehoor/bewustzijn verliest. ‘story 7’ vertelt een verhaal over een weerwolf met terugkoppelingen naar personages uit andere nummers uit voorgaande albums. Op “Club Down” worden de schreeuwen van Sarah Bernat verworteld met de noise voor een meeslepend en tegelijk verontrustend effect.
Mijn absolute favoriet is de productie op ‘Run For Your Life’ waar de beats komen en gaan via langsrijdende auto’s. Dit levert een soort point-of-view perspectief van Daveed. Het werk van een ware artiest.

Als ik wat kritieken moet leveren, dan is dat sommige delen van het album net even iets té doordacht zijn en dat (vooral op het middenstuk) de noise elementen net iets te veel in herhaling vallen.

Al met al een album vol creativiteit en karakter, niet eerder werd een hiphop album benadert met zoveel gevoel voor sound design. De fieldrecording van de brandende piano is een leuke bonus en benadrukt hoe dit hiphoptrio denkt in concepten. Benieuwd naar waar deze mannen ons in de toekomst nog mee gaan verrassen.

avatar van Gretz
Een 4,5 (equivalent van <2,5 ster) op P4K, serieus?

Als de rest van deze plaat in de buurt komt van het niveau van Nothing Is Safe en Blood of the Fang kan ik dat maar moeilijk geloven

avatar van Arrie
Pitchfork is nooit fan van clipping. geweest, vorige albums scoorden ook laag.

Gretz schreef:
Een 4,5 (equivalent van <2,5 ster) op P4K, serieus?

'Nothing is Safe' is wat mij betreft de uitschieter. Verder is het nogal hit and miss op dit album: veel heerlijk werk, veel dingen die in goede bedoelingen blijven hangen. Als die saaie en misplaatste afsluiter er niet op had gestaan had ik afgerond naar een 4*, maar clipping. snijdt zichzelf met die track nogal in de vingers. Maar die score van Pitchfork is inderdaad wel belachelijk laag.

Gretz schreef:
Een 4,5 (equivalent van <2,5 ster) op P4K, serieus?

Alhoewel ik 10 jaar geleden p4k frequent bezocht, ben ik definitief afgeslagen nu ze de laatste 5 jaar een weg ingeslagen zijn waar ze een duidelijke agenda nastreven. Wat hiphop betreft pushen ze vooral de trap rappers met een zware achtergrond (Lil Uzi Vert, Maxo Kream, Denzel Curry). clipping. bestaat uit 3 mannen die gestudeerd hebben/naar filmschool zijn gegaan en achtergronden hebben in productie en slam poetry. Daar houdt p4k niet van. Ze zijn niet van de 'streets' en worden door de schrijver van deze recensie weggezet als cosplayers, alsof je geen dragende hip hop kan maken als er een verbeeldende aanpak aan vooraf gaat.

avatar van Johnny Marr
Een heel bijzonder album.

Johnny Marr schreef:
Een heel bijzonder album.

Je bent zelf bijzonder.

avatar van jordidj1
Als je kijkt naar wat voor toptracks clipping. de laatste jaren heeft uitgebracht, dan zou je het zowat zonde vinden dat ze die nummers niet op één album hebben gezet; je zou dan zonder twijfel een meesterwerk hebben gehad. Ik noem een Enlacing, Say The Name, La Mala Ordina, Nothing Is Safe en Blood of the Fang.

Maar de laatste drie die ik noem, zijn ook echt echt dé uitschieters van deze plaat. Heb TEAATB een paar keer gedraaid in de auto laatste weken, maar op die genoemde tracks na veer ik niet echt op. Terwijl ik twee jaar terug toch wel hyped was voor deze plaat, maar de gelauwerde reacties hielden me tegen. Nu snap ik waarom.

avatar van Don Cappuccino
jordidj1 schreef:
Heb TEAATB een paar keer gedraaid in de auto laatste weken

Lekker Piano Burning op hoog volume met het raam open.

avatar van exsxesven
Visions of Bodies Being Burned vind ik een veel sterkere plaat, maar jezus wat is La Mala Ordina toch een geniaal nummer.