The Flower Kings - Waiting for Miracles (2019)

Zweden
Label: Inside Out

1. House of Cards (1:57)
  2. Black Flag (7:39)
  3. Miracles for America (9:56)
  4. Vertigo (9:59)
  5. The Bridge (5:32)
  6. Ascending to the Stars (5:40)
  7. Wicked Old Symphony (5:46)
  8. The Rebel Circus (5:49)
  9. Sleep with the Enemy (6:01)
  10. The Crowning of Greed (4:49)
  11. House of Cards Reprise (1:21)
  12. Spirals (5:06)
  13. Steampunk (6:30)
  14. We Were Always Here (7:35)
  15. Busking at Brobank (0:52)
Oh wat leuk.
Ik houd wel van Flower Kings. Één van de weinige moderne symfobands die ik echt hoog heb zitten.

Ik vind de soloplaten en zijprojecten van de afgelopen jaren minder geslaagd. Flower Kings zijn zeg maar een sum of parts.

Ik kijk hier dus echt naar uit. En gezien de hoeveelheid songs, waarschijnlijk een dubbelaar.

avatar van ranboy
Heeft Poeha deze hoes al gezien?

avatar van Poeha
Whahahaha, je oog voor detail is voortreffelijk, ranboy.

Nu voel ik me toch haast verplicht om wat van deze copycats te gaan beluisteren.

avatar van Brunniepoo
Oh, dit is wel weer iets om naar uit te kijken! Hopelijk bevalt deze beter dan het laatste solo-album van Roine Stolt.

Brunniepoo

The Sea Within en de platen tussendoor van Hasse Froberg raakten mij ook niet zo, helaas.

Ik zal het internet even moeten raadplegen wie er trouwens tegenwoordig betrokken zijn bij The Flower Kings. De line-up wil nog wel eens drastisch veranderen.

avatar van Apieknar
The band, currently comprised of Roine Stolt, Jonas Reingold, Hasse Fröberg, Zach Kamins & Mirko DeMaio (the most recent live line-up)

Dit vond ik op de website van Roine Stolt.

Dank je wel hiervoor.

De eerste drie namen zijn oude bekenden, de laatste twee zijn nieuwkomers.

avatar van Mindscapes
Dank je wel hiervoor.

De eerste drie namen zijn oude bekenden, de laatste twee zijn nieuwkomers.
Die 2 nieuwelingen leverden in december vorig jaar alleszins al een oerdegelijke liveprestatie in de Boerderij

Ook erg benieuwd naar deze nieuwe. Ben vooral fan van de latere TFK. Leren kennen met The Sum of No Evil en daarna Banks of Eden en Desolation Rose, die ik stuk voor stuk erg goed vond... Wat een mooie herfst komt eraan, met een nieuwe Opeth, Flying Colors, Leprous, Cult of Luna, TFK,...

Mindscapes schreef:

Ik ken de oude platen al jaren. Maar ben toch meer gecharmeerd van de laatste twee. Omdat het enkele cd's zij in plaats van dubbelaars vind ik ze meer to the point.

Van dit rijtje ken ik alleen Opeth. Ik heb echt een slechte kennis van moderne prog. Overigens ben ik niet zo gecharmeerd van progmetal.

Piratenrock:
Flower Kings - Black Flag - YouTube

Flower Kings is al lang geen progressieve rock meer te noemen. Meer classic rock of melodieuze rock. Het is wel erg lekker, vooral het middenstuk (beetje een Rusland-sfeer).

Verder klinkt het okay hoor. Wel wat belegen en ingetogen. Ze trekken nergens van leer. Ik heb het vermoeden dat de hele plaat zal klinken als deze single.

Voor wie van meezingen houdt en gitaarsolo's is deze song in elk geval geslaagd

tweemaal live gezien in de Boerderij. Ook LIVE een top act!

avatar van meesterdch
Het tweede nummer heeft zich geopenbaard : THE FLOWER KINGS - Miracles for America (Album Track) - YouTube

Niet één nummer boven de tien minuten! De band is zichzelf niet meer

DargorDT schreef:
Niet één nummer boven de tien minuten! De band is zichzelf niet meer

Deze song is 2 seconden korter dan 10 minuten.

Edit: ik zie de tracktijden hierboven nu. Stonden deze er al? Nee toch?
Maar je hebt gelijk, voor Flower Kings-begrippen erg korte songs.

Mssr Renard schreef:

Deze song is 2 seconden korter dan 10 minuten.

Edit: ik zie de tracktijden hierboven nu. Stonden deze er al? Nee toch?
Maar je hebt gelijk, voor Flower Kings-begrippen erg korte songs.

Ik zag de tijden zojuist voor het eerst. De epics zijn toch een aardige traditie van de band, met o.a. The Truth Will Set You Free, Numbers, Monsters & Men, Love Supreme en uiteraard Stardust We Are. Voorbeelden zat. Op een enkele uitzondering na zijn dat soort nummers ook mijn favoriet bij deze band, vandaar dat ik er stiekem op hoopte dat er weer zo'n lange parel bij zou komen. Niet dus. Het maakt dat het nieuwe album voor een dubbelaar erg kort uitpakt, 84 minuten slechts. Ik had de hoop op twee uur, zeker omdat we best een tijdje op een nieuw album moesten wachten.

De vrijgegeven nummers ga ik nog niet luisteren, ik wacht liever op het album als geheel. Albums van The Flower Kings moet je als geheel beoordelen.

avatar van Mssr Renard
Ik houd er zelf meer van als bands niet gelijk met zo'n overkill-plaat komen. Misschien ben ik ouderwets, maar ik houd van platen tussen de 30 en 45 minuten. Makkelijker behapbaar en hebben ook een grotere kans op opnieuw-beluisteren.

De duur van 1:24:32 schrikt mij juist erg af bij deze plaat. Ik vond de voorgaande twee platen juist eens een normale gooi naar een goede speelduur.

avatar van namsaap

Het zijn dan ook twee platen van +40 minuten

avatar van Mssr Renard
Haha ja, verdeeld over 4 lpkanten zeker.

Maar toch. Ik houd toch niet zo albums van meer dan 45 minuten, denk ik. Maar dat wordt een heel lange discussie, die hier niet thuis hoort.

avatar van Mindscapes
Ik vond het wel fijn toen ze met The Sum of No Evil naar een 'enkelaar' zijn gegaan (weliswaar nog goed vol) en daarna met Banks of Eden en Desolation Rose naar nog wat minder. Ik leg bijna nooit 2 schijfjes (van eenzelfde album) na elkaar op een van artiest. Niet geheel toevallig zijn hun 3 meest recente albums ook die die ik het vaakst beluister(d heb). Vanzelfsprekend is deze Waiting for Miracles intussen ook gepreordered en zal ik er mijn tijd voor nemen Disc 2 is geen bonusdisc (elke versie van deze plaat heeft 2 schijfjes), maar qua tijdsduur lijkt het wel zo. Als disc 2 maar bij House of Cards Reprise begint, duurt hij maar 21-22 minuten...

ok . Ook geen fan van een dubbelaar, maar onlangs heeft IQ een wel zeer mooi dubbelalbum afgeleverd !!!!

avatar van DargorDT
Wow! Dat zijn toch mooie woorden. Is het al 8 november?

Die vrijgegeven tracks heb ik op Spotify bewust gemeden. Vrijdagavond ga ik op bed liggen, doe ik alle lichten uit en ga ik mijn oren verdrinken in dit nieuwe album. Ik kan niet wachten, zeker na deze mooie review. The Flower Kings is wel een van mijn favoriete bandjes, en dat al 23 jaar. Ik ben 45, dus meer dan de helft van mijn leven luister ik naar ze. Op basis van deze review heb ik al nu een bepaalde verwachting, hopelijk komt die uit. Maar Stolt en co. hebben mij nog nooit teleurgesteld.

avatar van DargorDT
Ik ben ervoor opgebleven Van twaalf tot half twee heb ik geluisterd.

Natuurlijk was ik moe, maar de muziek hield me wel wakker. Ik kan nu onmogelijk een diepzinnige review schrijven. De flarden nieuwe muziek zitten als een soort mistwolkjes in mijn hoofd. Ik weet dat ze er zijn, maar onderscheid geen details meer.

Het is op en top Flower Kings, maar je hoort duidelijk hoe de nieuwe bandleden accenten zetten. Dat is soms heel helder, soms valt het nauwelijks op, maar na afloop is het allemaal onmiskenbaar. De tijd gaat voorbij voor je het weet. Het tweeluik The Bridge/Ascending to the Stars trok bij beluistering de meeste aandacht.

Ik wil nog opmerken dat cd 1 aanvoelt als het daadwerkelijke album, en cd 2 aanvoelt als een bonus disc. De korte speelduur, de twee ietwat tegenvallende instrumentaaltjes (#11 en #15) en de geringe zanglijnen zorgen daarvoor.

Nog geen stem uiteraard, maar dit is zeker een dikke voldoende. Vanmiddag even de slaap inhalen en vanavond de tweede sessie.

avatar van Mssr Renard
Ik vind de spacerock elementen erg gaaf. Tegen het einde (van cd1) leeft de boel echt erg op. Tot nu to verrassen Rebel Circus, Sleep with the Enemy en The Crowning of Greed mij het meest.

Verder herken ik meer Yes dan ooit in de plaat (zangharmonieën vooral), maar ook wat Kansas.

De keyboards maken het wel een ander soort beleving dit keer. De drums zijn wat subtieler maar erg gedetaileerd. De zang is over het geheel genomen ook weer erg goed.

avatar van Jake Bugg
Die appelsienen zijn toch wel een metafoor voor Trump neem ik aan?
Nog nooit iets beluisterd van deze band, ik ga ze vandaag een kans geven...

Ik was even bang dat de nummers niet lang genoeg waren en de plaat te lang. Beide waren onterechte zorgen. De plaat is wat mij betreft misschien wel het beste dat ze ooit gemaakt hebben. Epic sound, enorm karakter; hoe vaker ik luister, hoe mooier ik hem vind en hoe vaker ik opnieuw wil luisteren. Na een mooi rustig intro is Black Flag en erg krachtige opening, dat rockend verder gaat met Miracles for America. Een van mijn favorieten is toch wel Sleep With The Enemy. Het krachtige vind ik toch weer de opzwepende en prachtig dramatische samenzang en eerlijk is eerlijk, voor mij geen mooier gitaargeluid dan dat van Roine Stolt. Ik werd door The Sea Within en Manifesto ook wat minder geraakt, maar wat mij betreft is dít een meesterwerk.

avatar van Mssr Renard
Op het eerste gehoor vind ik het wel veel te lang. Ik heb geprobeerd deze op repeat te luisteren en tot mij te nemen, maar heb na de derde keer echt een paar keer nummers geskipt tot ik bij het weergaloze Rebel Circus kwam, en daarna toch maar weer wat anders opgezet.

Ik stem dan ook nog niet, want ik ben er gewoonweg nog niet net. Het kan beide kanten opgaan, nu nog.

Ik ga in ieder geval geen 4,5* of 5* toekennen, want het is verre van een meesterwerk, daarvoor is het gewoon te doorsnee.

Sleep with the Enemy is ook inderdaad een erg fijne song.

avatar van DargorDT
Een meesterwerk... Zo. Hmm... Dat gevoel heb ik ook nog niet gekregen. Inmiddels zit de tweede luisterbeurt er ook op. Deze heeft even tijd nodig. Ik weet ook nog niet precies wat ik ervan moet vinden. Het is vertrouwd, maar ook weer anders. Soms klinkt het iets te los en lijken de ideetjes net iets te haastig aan elkaar geplakt... Ze hebben natuurlijk heerlijk lopen jammen, dat kan ik me althans voorstellen. De twee lange tracks, in het eerste deel van de plaat, kosten mij gek genoeg de meeste moeite. Terwijl normaal gesproken de epics juist mijn favoriete nummers zijn. Vanaf The Bridge veer ik op. Het enigszins weirde instrumentale Ascending To The Stars vormt de start van het betere tweede deel. Ook voor mij is dat het beste gedeelte.

Ik ga hier rustig aan wennen. Het beviel op zich wel hoor! Maar een gevoel van euforie heb ik nog niet en dat gaat ook niet komen, vrees ik. Al zeg ik dat nu, je weet nooit hoe zoiets over een paar weken aanvoelt. Maar bij Banks of Eden, Paradox Hotel, Unfold the Future en The Sum of no Evil was dat goede gevoel er wél meteen.

avatar van meesterdch
Of dit een meesterwerk is, dat weet ik nog niet. Maar ik vind het verbazingwekkend dat zelfs na twee redelijk oppervlakkige luisterbeurten (tijdens het sporten) mijn hart al diverse sprongetjes heeft gemaakt. De eerste gevoelens zijn in elk geval zeer prettig.... fris, complex melodieus, herkenbaar, verrassend, dynamisch, mooi. En de gitaar van Roine snijdt nog steeds door mijn ziel. Wat een feest dat mijn wereld weer gekleurd wordt door deze sympathieke Zweed.