Vorige week besloten mijn drumleraar en ik eens gek te doen door The Sky Is Red te tackelen. Dat gaat zeker enorm veel tijd en moeite kosten, aangezien het introducerende pijlsnelle drumritme, in 11/4 gespeeld en bomvol ingenieuze accenten, ontzettend lastig is. Voor wie geen idee heeft waar ik het over heb of wat ik precies bedoel;
eat your heart out.
Maar goed, naar aanleiding van deze nieuwe uitdaging dacht ik er goed aan te doen de volledige LP weer eens uit de kast te pakken. Nog steeds weet de plaat mij voor het grootste deel te overdonderen; tot dusverre niets nieuws onder de zon. Below, Alleviate, At The Bottom en natuurlijk The Sky Is Red behoren mijns inziens tot de beste songs binnen Leprous' sterke catalogus. De nummers waar ik echter minder over te spreken was, door mij vaak betiteld als 'saai', 'duf' en 'elektronisch gebrabbel', beginnen hier echter steeds beter te vallen. Twee redenen kan ik daarvoor bedenken. Ten eerste is Pitfalls typisch zo'n plaat die, omdat hij veel lagen bevat, op vinyl veel beter uit de verf komt dan op een digitaal streamingsplatform. Ten tweede ben ik de afgelopen tijd (vat dat maar erg breed op) elektronische elementen in muziek veel meer gaan waarderen dan eerst, iets waar Leprous op deze plaat veelvuldig gebruik van maakt.
Enfin, over de nummers waar ik eerst niet zo over was te spreken. I Lose Hope begin ik meer te waarderen, Observe The Train is een heel mooi en fragiel nummer, en By My Throne groovet lekker door, waarna vervolgens het echte spektakel kan beginnen. Alleviate, met die werkelijk geniale uithaal, At The Bottem als topcompositie waar de electronics gecombineerd worden met een wat stevigere inslag, Distant Bells met een fenomenale opbouw richting de beste finale van een nummer die Leprous tot nu toe op plaat heeft gebracht en als afsluiter het progbeest dat The Sky Is Red heet.
Ondanks het feit dat de nummers die ik eerst minder vond nu wel beter in de smaak vallen, ben ik nog steeds van mening dat de opbouw van Pitfalls apart en niet logisch is. Ik blijf het bijzonder vinden hoe Leprous met een opener als Below begint, vervolgens drie relatief ingetogen nummers ten gehore laat brengen (vier als je Alleviate mee zou tellen), om vervolgens vanaf At The Bottum letterlijk alle registers open te trekken. Om een lang verhaal kort te maken: De individuele songs op Pitfalls bevallen me stuk voor stuk allemaal (sommige meer dan andere natuurlijk), maar de onderlinge samenhang is me nog steeds een raadsel. Desalniettemin verdient Pitfalls 4,5*, want hier staan toch wel enkele van de beste songs op die de Noren hebben uitgebracht.
Misschien geen gek idee om The Congregation eens te herbeluisteren. Ook daar ervaar ik sommige songs als werkelijk fenomenaal (The Flood en Slave bijvoorbeeld), terwijl sommige songs me ook minder goed bevallen. Het is ook alweer een poos geleden sinds dat album hier rondjes heeft gedraaid, dus dat wordt weer hoog tijd.
