Leonard Cohen - Thanks for the Dance (2019)

geen stemmen

Canada
Folk
Label: Sony

1. Happens to the Heart (4:33)
  2. Moving On (3:11)
  3. The Night of Santiago (4:15)
  4. Thanks for the Dance (4:13)
  5. It's Torn (2:57)
  6. The Goal (1:12)
  7. Puppets (2:39)
  8. The Hills (4:17)
  9. Listen to the Hummingbird (2:00)
  • vanaf vrijdag 22 november te koop
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Een nieuwe Cohen! Wat een verrassing!

avatar van Justus18
Ik ben erg benieuwd.

avatar van Wandelaar
Maartenn schreef:
Een nieuwe Cohen! Wat een verrassing!
Zeg dat! Een dag vol verrassingen trouwens. Het kon dus nóg darker bij Cohen. Als ik het goed begrijp zijn het poëtische teksten van Leonard, door anderen op muziek gezet. Zoon David Cohen schijnt dit bedacht te hebben en zette een flinke 'cast' aan het werk, incl. Jennifer Warnes en Daniel Lanois. Ben toch ook wel nieuwsgierig.

avatar van ArthurDZ
Wow, benieuwd!

avatar van ZAP!
Wandelaar schreef:
Dan is het toch geen echte Leonard Cohen plaat...?

ZAP! schreef:
Dan is het toch geen echte Leonard Cohen plaat...?

My thoughts exactly.

Ik weet niet of ik wel zit te wachten op 'anderen' hun muzikale interpretatie van Cohen's teksten.

avatar van Kronos
Maar wel gewoon Leonard Cohen op de hoes en nog geen commentaren te lezen over lijkenpikkers?

avatar van jerome988
Thanks for the Dance is not a commemorative collection of B sides and outtakes, but an unexpected harvest of new songs, exciting and vital, a continuation of the master’s final work.

Zo wordt het album beschreven op de Facebookpagina van Cohen.

avatar van muziekobsessie
the goal is hemels!!!

avatar van Slowgaze
Justus18 schreef:
Ik ben erg benieuwd.

Ik dacht niet dat ik dit ooit over Cohen zou zeggen, maar ik ben zelf niet echt benieuwd. De laatste drie albums waren over de gehele linie best sterk, maar konden echt niet mee met zijn beste werk. De composities en de teksten waren gewoon minder. Ik zie dat zijn zoon over vocale schetsen spreekt, die vervolgens door een hele lijst aan gastmuzikanten muzikaal ingevuld zijn. Het jasje kan nog zo mooi zijn, maar als het bronmateriaal niet zo interessant is, heb je niet alsnog heel toffe nummers. 'The Goal' spreekt mijn verwachtingen wat dat betreft ook bepaald niet tegen.

avatar van reptile71
Toch klinkt dit wel interessant:
‘Thanks for the Dance’ is een onverwacht nieuwe Cohen met alleen maar nieuwe liedjes. De nummers zijn gebasseerd op de sketches die Cohen achtergelaten heeft. Voor zijn dood heeft hij zijn zoon Adam gevraagd de songs af te maken. Deze sketches zijn overblijfselen van de voorbereidingen van het ‘You Want It Darker’ album. Daarop werkte vader en zoon ook al samen. Daarvoor trok Adam Cohen zich zeven maanden na het overlijden van zijn vader terug in een verbouwde garage in zijn achtertuin in de straat van het huis van Leonard, om zijn vader’s laatste wens te vervullen.

Thanks for the Dance is na de voorbereidingen van Adam op veel plaatsen in de wereld en met medewerking van veel verschillende artiesten afgemaakt. Javier Mas, de grote Spaanse luit speler die de laatste acht jaar Leonard op het podium vergezelde, vloog van Barcelona naar Los Angeles om de geest van de kunstenaar op Leonard’s eigen gitaar te vangen.

In Berlijn, op het People Festival, nodigde Adam vrienden uit om hun oren en talenten te lenen. Damien Rice en Leslie Feist zongen, Richard Reed Parry van Arcade Fire speelde op basgitaar, Bryce Dessner van The National speelde gitaar, componist Dustin O’Halloran speelde op piano, het in Berlijn gevestigde koor Cantus Domus zong en het Stargaze orkest begeleidde.

In Montreal stapte Daniel Lanois de studio in om de schaarse arrangementen te verrijken. Het Shaar Hashomayim koor, die zo’n belangrijke rol vervulde op het laatste Cohen album, deed mee op een nummer, en Patrick Watson bracht zijn talent in als co-producer.

Terug in Los Angeles zong Jennifer Warnes, een van de bewaarders van Leonard’s vlam, achtergrond vocalen en Beck droeg bij op gitaar en de Joodse harp. Michael Chaves die ‘You Want It Darker’ opnam en mixte, deed opnieuw de engineering en de mixes. En zo kwam ‘Thanks For The Dance’ tot stand, een geheel nieuw Leonard Cohen album dat griezelig goed herinnert aan het geluid van Cohen.

‘Thanks for the Dance’ is een onverwachte zegen, een geschenk van schoonheid en kracht. De stem van Leonard Cohen is niet verstild. De dans gaat door.

avatar van muziekobsessie
@themovies schreef:
Verbijsterend sterk in al zijn eenvoud: Happens to the Heart
verdomd zeg dit moet toch een bloedmooi plaatje worden! En Patrick watson, damien rice en daniel lanois erbij......droom ik nu? dit kan gewoon niet mooier!
Wordt gewoon t beste album van t jaar!!

avatar van niels78
muziekobsessie schreef:
the goal is hemels!!!

Helemaal mee eens!

Erg veel zin in dit plaatje

avatar van TomPSV
@themovies schreef:
Verbijsterend sterk in al zijn eenvoud: Happens to the Heart

Wat een geweldig nummer zeg.

avatar van RichardKoning
”Happens to the Heart” heeft mij zojuist ademloos en in tranen achtergelaten. M’n handen reeds bepakt met kippenvel

Wat een prachtig nummer (en video).

avatar van RichardKoning
Leonard had de mooiste grafstem ooit.

avatar van reptile71
Tip voor de liefhebbers: op jpc.de een gelimiteerde witte vinyluitvoering, alleen daar verkrijgbaar en... goedkoper dan het zwarte vinyl (sowieso goedkoper dan in Nederlandse shops).

Geen dank.

avatar van Savant
reptile71 schreef:

Geen dank.

Toch wel! Bedankt voor de tip!

Savant schreef:
Toch wel! Bedankt voor de tip!

Het leek me dat er wel meer liefhebbers voor zouden zijn. Het vinyl is erg duur, dus zo'n mooi witte schijf voor een gunstige prijs is erg welkom.