Crosby, Stills & Nash - Crosby, Stills & Nash (1969)

Folk / Rock
Label: Atlantic

1. Suite: Judy Blue Eyes (7:22)
  2. Marrakesh Express (2:36)
  3. Guinnevere (4:43)
  4. You Don't Have to Cry (2:43)
  5. Pre-Road Downs (2:59)
  6. Wooden Ships (5:22)
  7. Lady of the Island (2:36)
  8. Helplessly Hoping (2:37)
  9. Long Time Gone (4:17)
  10. 49 Bye-Byes (5:15)
  11. Do for the Others * (2:49)
  12. Song with No Words * (3:18)
  13. Everybody's Talkin' * (3:14)
  14. Teach Your Children * (3:14)
avatar van teus
Wooden Ships

avatar van brandos
Dit album bleef ten onrechte een beetje in de schaduw van 'Deja vu', want deze is eigenlijk beter. Eigenlijk zijn de liedjesbijdragen van Nash, Crosby en Stills hier allemaal sterker dan op Deja Vu. Stills is wat dat betreft al helemaal een klasse apart. Oftewel; bij een Stephen Stills op dreef (zoals hier) mis je Neil Young niet. Naar verluidt was de sfeer in de band tijdens het maken hiervan ook veel beter (de leden omschreven het als een soort 'romance' -in overdrachtelijke zin uiteraard)

avatar van pmac
ik zag tot mijn verwondering dat ik nooit een stem heb gegeven aan deze plaat. afijn dikke 4 dus. Een klassieker waar een paar mindere momenten op staan maar vooral veel moois.

avatar van Dirruk
De nummers van Nash weerhouden mij ervan om dit album de volle score te geven. In de samenzang is hij onmisbaar, maar de nummers van Stills en Crosby zijn wat mij betreft wel 2 maten groter dan die van Nash.

avatar van teus
Dirruk schreef:

Daar heb je wel een puntje van gelijk ,die mening heb ik ook ,maar dat gevoel heb ik eigg.ook bij Déjà Vu
Gek genoeg hoor ik dan Nash liever solo op bv.Songs for Beginners (1971)

Moet wel opmerken dat ik de bijdrage's van Nash op beide albums ,dus meestal wel de minste vind ,maaar...zeker niet verkeerd (vandaar nipt de 5*)
Waarvan ik van 3x Nash op dit album...Marrakesh Express ...dan de betere vind

Ik vind Nash beter tot zijn recht komen als coirzanger. Hij heeft dat hoge wat net de slagroom op het toetje is.
Ik ben minder gecharmeerd van hem als leadzanger.
Hij is sowieso nogal prekerig en op ten duur vind ik zijn zang te zeurderig.
Crosby hoor ik liever. Heeft een vollere, meer uitgesproken stem en is all-rounder.
Stills is het buitenbeentje, maar in een stevigere setting vind ik 'm niet verkeerd.
Overigens is de zang in zijn totaliteit in Suite: Judy Blue Eyes buitencatagorie.
Krijg ik nog altijd kippenvel van.

avatar van Rogyros
Ik vind Nash ook geweldig op zijn tweede solo album Graham Nash - Wild Tales (1973). Zijn stem komt daar mijns inziens prima tot zijn recht. Ik hoor hem verder ook het liefst in combinatie met de andere heren, of alleen met Crosby. Met zijn tweeën hebben ze een paar schitterende albums uitgebracht.

De opener van dit album is inderdaad magistraal.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt bekend ben met zijn solowerk Rogier.
Ik baseer het voornamelijk aangaande zijn bijdragen met Crosby, Stills, Nash en soms Young.
Daar vind ik 'm als leadzanger minder indruk maken.
Maar het zal ook een kwestie van smaak zijn.
In de harmoniezang is hij ( nogmaals) een onmisbare kracht.

avatar van Rogyros
De meeste mensen prefereren bij het solowerk van Nash zijn debuut (Songs For Beginners, mooie titel!) boven de rest. Maar ik vind Wild Tales nog beter. Of het iets voor jou is, weet ik niet, Michel. Maar dat album vind ik beter dan zijn eigen songs op dit album.

De grootste ster op dit album is voor mij overigens Stills.

In ieder geval bedankt voor de info Rogier.
Ik kan het altijd even beluisteren.
Zijn idd wel albums van Nash die goed ontvangen zijn.

avatar van Kos
Kos
Zou de themesong van de Chipmunks geinspireerd zijn door het einde van Suite: Judy Blue Eyes?

avatar van rkdev
Naar aanleiding van het sublieme optreden van Her Majesty afgelopen vrijdag in Venlo weer in het oeuvre van CSN&Y aan het duiken en heb dit album echt compleet herontdekt. Meteen een halve ster erbij gedaan, want wat een prachtig album is dit. Door het optreden zijn me enkele nummers extra op gaan vallen, zoals het schitterende Wooden Ships, Pre-Road Downs en Long Time Gone.

avatar van pmac
De hernieuwde belangstelling voor CSN heeft zeker te maken met de inspirerende inspanningen van Her Majesty. Ik heb de band gezien niet lang na CSN in de Hmh. Er gaat natuurlijk niets boven de the real thing maar Her Majesty kwam dichtbij. En ook ik ben deze lp gaan herwaarderen. Mooi ook om te zien dat deze muziek nog zo leeft.

avatar van Obscure Thing

"Opvallend om te lezen dat men hier de bijdragen van Nash minder kunnen smaken. Ik vind Lady of the Island onbeschrijflijk mooi. Marrakesh Express is me dan wel weer iets te jolig. Maar Lady of the Island heeft iets ongrijpbaars, zo subtiel en kwetsbaar."

Graham heeft heel veel prachtsongs geschreven maar het lijkt een soort snobistisch trekje om Croby-songs goed (intelligent) te vinden en songs van Nash mainstream / gewoontjes. Wat mij betreft onzin, hij heeft geweldige songs geschreven en is een geweldige zanger.

avatar van Droombolus
Crosby slaat de plank ook wel eens mis, maar de naïve, overdreven lieve invalshoek van Nash krijg ik regelmatig antiperistaltiese bewegingen bij. Lady Of The Island is inderdaad prachtig en Marrakesh gaat nog net maar zijn bijdragen op Déjà Vu gaan mij echt 2 bruggen te ver.........

Ik waardeer C,S&N vooral om hun interactie. Als Neil Young aanschuift vind ik het eigenlijk minder.
Neil past niet in de samenzang en wat hij aandroeg had hij ook wel solo uit kunnen brengen. Stills heeft ook feitelijk geen dwingende gitarist als Young nodig in deze opzet.
De teksten van dit trio zijn vrij naïef, maar past wel in de tijdsgeest van 1969.
Het blijft interessant omdat alle drie het vermogen hebben om een nummer te dragen.
En als de stemmen samen komen kan het magisch worden. Suite: Judy Blue Eyes vind ik nog altijd één van de beste stukken ooit als het gaat om samenzang.
Wat Nash betreft is hij vooral de perfecte harmoniezanger en val ik ook lang niet voor al zijn persoonlijke nummers.
David Crosby blijft voor mij de ideale leadzanger en Stills komt wat beter tot zijn recht als het meer de rock op gaat.
Maar als er samengewerkt wordt betreft met name de zang, vind ik het een onverslaanbaar trio.