Leonard Cohen - Greatest Hits (1975)

Alternatieve titel: The Best Of

Canada
Folk / Rock
Label: Columbia

1. Suzanne (3:50)
  2. Sisters of Mercy (3:36)
  3. So Long, Marianne (5:40)
  4. Bird on the Wire (3:27)
  5. Lady Midnight (2:58)
  6. The Partisan (3:25)
  7. Hey, That's No Way to Say Goodbye (2:57)
  8. Famous Blue Raincoat (5:09)
  9. Last Year's Man (5:59)
  10. Chelsea Hotel No. 2 (3:07)
  11. Who by Fire (2:32)
  12. Take This Longing (4:05)
Leonard Cohen heb ik leren kennen, dankzij Herman van Veen's Nederlandstalige versie van Suzanne. Ik heb pas een LP van hem gekocht nadat Ron Brandsteder & Jose van Luv' een hit hadden met hun cover van So Long, Marianne.
Vrienden van mij vinden Cohen maar gejammer en eentonig klinken, maar ik denk dat ze de teksten niet eens goed beluisterd hebben. Als ik iets van George Brassens opzet, zeggen ze dat dus ook.
The Best of is gewoon een prima samenvatting van Cohen's 'beginjaren' en er zijn natuurlijk een heleboel pareltjes die hier niet opstaan.
Zijn latere werk heb ik natuurlijk ook in mijn verzameling en de man klinkt vandaag nog even zo vitaal als toen, maar dit laid back geluid spreekt mij meer aan en is intiemer.

avatar van Mille Vinyl
Deze lp draai ik thuis het meest van al mijn lp's .... meestal laat op de avond....Cohen heeft me te pakken ;;;;ik vind dit onbeschrijfelijk mooi !!!

avatar van Amicus
renske schreef:
Mijn vader was vroeger verslaafd aan Cohen. Altijd luisteren altijd luisteren. En ik altijd mijn oren dicht altijd mijn oren dicht.

Ondanks dat ik Leonard Cohen zeer kan waarderen kan ik erg van deze zin genieten, bijna Hypnothiserend, briljant in de eenvoud

avatar van Mille Vinyl
Net deze lp nog eens gedraaid ! allemaal super nummers mijn fovoriet nummer moet ik telkens aanpassen ! Deze keer 'who by fire' onbeschrijfelijk mooi

avatar van musician
Ik moest hier nog stemmen. En dat kan in deze Leonard-Cohen-in-een roze-wolk tijden voor mij natuurlijk niet anders zijn dan het volledige aantal sterren.

Hier vooral ook omdat het een prachtige bloemlezing is van de eerste (belangrijke) periode in de carriere van Cohen. Dat is te zeggen, de tijd van 1967 tot 1975. In die 8 jaar zijn 4 albums verschenen.
Die relatief korte periode maakt het tot een interessant overzicht. Niets overbodigs, geen rare verschillen in tijd.

En elk nummer dat is gekozen, is gewoon goed. Die eerste vier albums, hebben op musicmeter een gemiddelde dat uiteenloopt van 3,95 tot 4,28 sterren dus als je daar de beste 12 nummers van selecteert, hou je een super compilatie over.

En dat is The Best of Leonard Cohen dan ook. Natuurlijk zijn er inmiddels uitgebreidere versies van zijn verzameld werk te vinden, over desnoods de periode tot nu aan toe. Maar geen één niet zo mooi getroffen als deze.

sugartummy
jammer dat joan of arc er niet op staat, maar andere favourieten van mij staan er wel op:te veel op op te noemen, maar famous blue raincoat blijft uitzonderlijk mooi.

avatar van Broem
Thuis gekomen van een leuke 2e hands vinylbeurs met een fikse stapel zwart goud. Deze verzamelaar van bard Leonard is een lp die zooooo bekend is dat hij de status heeft van een regulier album (uhhh) Ondanks dat ik het hele oeuvre van Leonard, verdeeld over cd, lp en Flac, wel heb deze toch maar meegenomen. 2 euro. Tja. Heerlijk om al die prachtnummers achter elkaar te horen.

Cured
Via dit verzamelalbum van mijn vader ben ik ooit met LC in aanraking gekomen. In de loop der jaren heb ik zijn debuutalbum en Songs Of Love And Hate nog gekocht, die je eigenlijk wel blind kunt kopen en zo goed zijn dat je die eigenlijk in huis zou moeten hebben als je van LC houdt. Dit blijft toch een speciaal plekje bij mij hebben en is een prachtige kennismaking met de man voor wie hem nog niet kent.

avatar van otherfool
Een hoop nummers kende ik in één of andere (cover)vorm wel (Marissa Nadler's Famous Blue Raincoat is van een andere planeet), maar ik heb me nooit zo echt verdiept in de man zelf. Dan is dit een perfect instappertje, met 12 nummers aan schone liederen waarvan The Partisan mijn favorietje blijft.