Coldplay - Everyday Life (2019)

Label: Parlophone

1. Sunrise (2:31)
  2. Church (3:50)
  3. Trouble in Town (4:38)
  4. BrokEn (2:30)
  5. Daddy (4:58)
  6. WOTW / POTP (1:16)
  7. Arabesque (5:40)

met Stromae

8. When I Need a Friend (2:35)
  9. Guns (1:55)
  10. Orphans (3:17)
  11. Èkó (2:37)
  12. Cry Cry Cry (2:47)
  13. Old Friends (2:26)
  14. بنی آدم (3:14)
  15. Champion of the World (4:17)
  16. Everyday Life (4:18)
  17. Flags * (3:36)
Er komen wekelijks prachtige nieuwe albums uit van bekende en minder bekende bandjes, zangers en zangeressen. Waarom moet er in hemelsnaam reclame gemaakt worden op tv voor dit product ?

WillemM schreef:

Dat heet de macht van het grote geld. Bij het lokale restaurantje op de hoek eet je meestal 100x lekkerder dan in een prefab-vreetschuur. Alleen heeft het lokale etablissement niet de mogelijkheid dat op de radio en tv te vertellen.

Ik vind deze Coldplay hun beste sinds lange tijd. Je moet die propaganda gewoon los zien van de muziek. Lekker zelfstandig op zoek gaan naar pareltjes is gewoon leuk.

Geen nood. Pareltjes genoeg. Heb ik geen reclame voor nodig .

Dim
Na een paar keer beluisteren weet ik nog niet welke weg Coldplay is ingeslagen, en wellicht weten de heren dat zelf ook niet. Feit is dat het beter klinkt dan alle eenheidsworst die de band de afgelopen jaren liet horen.

avatar van SOAD
Moet zeggen dat ik dat Orphans aardig kut vind dus voor mij is het nu definitief klaar met Coldplay

avatar van blur8
Eerste indruk was natuurlijk positief voor dit comeback album. Wel dan weer jammer dat na een paar draaibeurten ik mijn interesse al weer kwijt ben.
Op de geslaagde songs doe ik niets af. (Trouble in Town, Daddy Èkó Old Friends)
maar ook weer draken als Orphans. Album met net even te veel beperkingen, zoals die intermezzo's.
Wel goede poging. dus Ga door.

Screenager schreef:

- Zowel BrokEn als WOTW/POTP zijn m.i. ergerlijk... Geen idee wat die op het album doen behalve het ritme op een zeer onaangename manier brekEn.

Sterker nog: de laatste seconden van Trouble in Town zijn gelijk aan de eerste tellen van Daddy. BrokEn is er tussen gepropt en breekt die overgang.

Ik heb niks tegen gospel, maar op deze plek op het album vind ik het ook een onaangename onderbreking.
Met WOTW/POTP heb ik minder moeite.

avatar van Screenager
WOTW/POTP ergert ook mij 'iets' minder dan BrokEn, maar het blijft gewoon doodzonde.

Dit album een 10tal minuutjes inkorten (zonder BrokEn, WOTW/POTP en mss zijn When I Need A Friend, Guns en Cry Cry Cry ook wat minder nodig) en ik was ontzettend blij verrast geweest en ik zou getwijfeld hebben tussen 4 en 4,5 sterren.

Maar goed, dat blijft ntrlk persoonlijke smaak, mss zit ik hier iemand zijn 5 favoriete nummers uit het album te keilen

Nu blijft het een album met een 5-tal zeer grote positieve uitschieters, maar jammer genoeg eveneens heel wat dalen.

avatar van BrotherJohn
Rattle & Hum revisited. Een grote band met een grote boodschap die wat geforceerd klein probeert te doen met uitstapjes naar gospelkoortjes, korte rommelige lo-fi akoestische liedjes e.d.. Maar toch eindelijk weer eens een Coldplay album waar wat leuke nummers op staan. Voordat X&Y uitkwam werd "Talk" al uitgebracht herinner ik me nog. Het is het laatste wapenfeit waarvan ik onder de indruk was. Vanaf X&Y heb ik Coldplay nooit meer echt interessant gevonden maar zijn de allereerste EP's (verzameld met enkele andere pareltjes op de bootleg A Rush Of B-Sides To Your Head) en het album Parachutes overeind blijven staan als persoonlijke favorieten. Hoewel dit nieuwe album een heel wisselvallig Rattle & Hum-esque allegaartje is en het véél te aangedikt geproduceerd is, is er toch hier en daar wat van de oude Coldplay songwriting en vibe terug te horen, zoals op Champion of the World bijvoorbeeld. Het nummer Arabesque vind ik dan weer een gedrocht eersteklas terwijl ik het door sommigen hier verafschuwde Orphans dan wel weer Arcade Fire achtig aanstekelijk vindt. Hmm, m'n review is eigenlijk niet veel samenhangender dan het album.

avatar van Frisoboei
Had de hoop al opgegeven dat ze ooit weer muziek zouden maken na de vorige twee albums. Wat een heerlijke verassing
Gaat alle kanten op, dus heeft nog wel wat luistersessies nodig om echt te landen. Dan valt er wat meer over te zeggen denk. Maar ik ben blij met een aantal interessante vernieuwende songs!

Inmiddels 3x beluisterd, en het raakt me helemaal niet meer. Positief is wel het lef om dat gladde gelikte pad te verlaten en iets vernieuwends te brengen, maar voor mij is het te veel een muzikale grabbelton geworden. Maar ja, dat is ook maar een persoonlijke mening.

avatar van fish
@haka, alles is een persoonlijke mening hier.

De mijne: Kudoos voor het experiment, jammer dat ze vergeten zijn om een coherente plaat te maken met een aantal top songs. Wat een wisselvalligheid. Orphans vind ook ik buitengewoon middelmatig, Arabesque een aardige poging, maar het nummer komt wat mij betreft niet tot leven.

Wat hoop ik? Dat dit album hun grootste succes van de afgelopen tien jaar wordt en dat ze daardoor op dit pad blijven. Alsjeblieft niet terugvallen op die stadion rock/pop meuk. Blijf dan maar experimenteren.

avatar van Nicolage Rico
WillemM schreef:

Je geeft zelf al één reden...

avatar van Bradlinho
Ik ben sowieso niet echt een Coldplay fan, maar ik probeer toch veel nieuwe albums te luisteren, al is het niet geheel mijn smaak.

Dit album is qua sound wel wat anders dan andere Coldplay albums, maar toch pakt ook dit album mij totaal niet. De producer heeft wel goed werk geleverd, maar het produce gedeelte bij Coldplay is over het algemeen toch wel goed voor elkaar.