Coldplay - Everyday Life (2019)

Label: Parlophone

1. Sunrise (2:31)
  2. Church (3:50)
  3. Trouble in Town (4:38)
  4. BrokEn (2:30)
  5. Daddy (4:58)
  6. WOTW / POTP (1:16)
  7. Arabesque (5:40)

met Stromae

8. When I Need a Friend (2:35)
  9. Guns (1:55)
  10. Orphans (3:17)
  11. Èkó (2:37)
  12. Cry Cry Cry (2:47)
  13. Old Friends (2:26)
  14. بنی آدم (3:14)
  15. Champion of the World (4:17)
  16. Everyday Life (4:18)
  17. Flags * (3:36)
Er komen wekelijks prachtige nieuwe albums uit van bekende en minder bekende bandjes, zangers en zangeressen. Waarom moet er in hemelsnaam reclame gemaakt worden op tv voor dit product ?

WillemM schreef:

Dat heet de macht van het grote geld. Bij het lokale restaurantje op de hoek eet je meestal 100x lekkerder dan in een prefab-vreetschuur. Alleen heeft het lokale etablissement niet de mogelijkheid dat op de radio en tv te vertellen.

Ik vind deze Coldplay hun beste sinds lange tijd. Je moet die propaganda gewoon los zien van de muziek. Lekker zelfstandig op zoek gaan naar pareltjes is gewoon leuk.

Geen nood. Pareltjes genoeg. Heb ik geen reclame voor nodig .

Dim
Na een paar keer beluisteren weet ik nog niet welke weg Coldplay is ingeslagen, en wellicht weten de heren dat zelf ook niet. Feit is dat het beter klinkt dan alle eenheidsworst die de band de afgelopen jaren liet horen.

avatar van SOAD
Moet zeggen dat ik dat Orphans aardig kut vind dus voor mij is het nu definitief klaar met Coldplay

avatar van blur8
Eerste indruk was natuurlijk positief voor dit comeback album. Wel dan weer jammer dat na een paar draaibeurten ik mijn interesse al weer kwijt ben.
Op de geslaagde songs doe ik niets af. (Trouble in Town, Daddy Èkó Old Friends)
maar ook weer draken als Orphans. Album met net even te veel beperkingen, zoals die intermezzo's.
Wel goede poging. dus Ga door.

avatar van m. pedri
Screenager schreef:

- Zowel BrokEn als WOTW/POTP zijn m.i. ergerlijk... Geen idee wat die op het album doen behalve het ritme op een zeer onaangename manier brekEn.

Sterker nog: de laatste seconden van Trouble in Town zijn gelijk aan de eerste tellen van Daddy. BrokEn is er tussen gepropt en breekt die overgang.

Ik heb niks tegen gospel, maar op deze plek op het album vind ik het ook een onaangename onderbreking.
Met WOTW/POTP heb ik minder moeite.

avatar van Screenager
WOTW/POTP ergert ook mij 'iets' minder dan BrokEn, maar het blijft gewoon doodzonde.

Dit album een 10tal minuutjes inkorten (zonder BrokEn, WOTW/POTP en mss zijn When I Need A Friend, Guns en Cry Cry Cry ook wat minder nodig) en ik was ontzettend blij verrast geweest en ik zou getwijfeld hebben tussen 4 en 4,5 sterren.

Maar goed, dat blijft ntrlk persoonlijke smaak, mss zit ik hier iemand zijn 5 favoriete nummers uit het album te keilen

Nu blijft het een album met een 5-tal zeer grote positieve uitschieters, maar jammer genoeg eveneens heel wat dalen.

BrotherJohn
Rattle & Hum revisited. Een grote band met een grote boodschap die wat geforceerd klein probeert te doen met uitstapjes naar gospelkoortjes, korte rommelige lo-fi akoestische liedjes e.d.. Maar toch eindelijk weer eens een Coldplay album waar wat leuke nummers op staan. Voordat X&Y uitkwam werd "Talk" al uitgebracht herinner ik me nog. Het is het laatste wapenfeit waarvan ik onder de indruk was. Vanaf X&Y heb ik Coldplay nooit meer echt interessant gevonden maar zijn de allereerste EP's (verzameld met enkele andere pareltjes op de bootleg A Rush Of B-Sides To Your Head) en het album Parachutes overeind blijven staan als persoonlijke favorieten. Hoewel dit nieuwe album een heel wisselvallig Rattle & Hum-esque allegaartje is en het véél te aangedikt geproduceerd is, is er toch hier en daar wat van de oude Coldplay songwriting en vibe terug te horen, zoals op Champion of the World bijvoorbeeld. Het nummer Arabesque vind ik dan weer een gedrocht eersteklas terwijl ik het door sommigen hier verafschuwde Orphans dan wel weer Arcade Fire achtig aanstekelijk vindt. Hmm, m'n review is eigenlijk niet veel samenhangender dan het album.

avatar van Frisoboei
Had de hoop al opgegeven dat ze ooit weer muziek zouden maken na de vorige twee albums. Wat een heerlijke verassing
Gaat alle kanten op, dus heeft nog wel wat luistersessies nodig om echt te landen. Dan valt er wat meer over te zeggen denk. Maar ik ben blij met een aantal interessante vernieuwende songs!

Inmiddels 3x beluisterd, en het raakt me helemaal niet meer. Positief is wel het lef om dat gladde gelikte pad te verlaten en iets vernieuwends te brengen, maar voor mij is het te veel een muzikale grabbelton geworden. Maar ja, dat is ook maar een persoonlijke mening.

avatar van fish
@haka, alles is een persoonlijke mening hier.

De mijne: Kudoos voor het experiment, jammer dat ze vergeten zijn om een coherente plaat te maken met een aantal top songs. Wat een wisselvalligheid. Orphans vind ook ik buitengewoon middelmatig, Arabesque een aardige poging, maar het nummer komt wat mij betreft niet tot leven.

Wat hoop ik? Dat dit album hun grootste succes van de afgelopen tien jaar wordt en dat ze daardoor op dit pad blijven. Alsjeblieft niet terugvallen op die stadion rock/pop meuk. Blijf dan maar experimenteren.

avatar van Nicolage Rico
WillemM schreef:

Je geeft zelf al één reden...

Bradlinho
Ik ben sowieso niet echt een Coldplay fan, maar ik probeer toch veel nieuwe albums te luisteren, al is het niet geheel mijn smaak.

Dit album is qua sound wel wat anders dan andere Coldplay albums, maar toch pakt ook dit album mij totaal niet. De producer heeft wel goed werk geleverd, maar het produce gedeelte bij Coldplay is over het algemeen toch wel goed voor elkaar.

Kor
Ik ben ook geen fan van Coldplay, maar op een of andere manier trok dit album toch mijn aandacht. En na een paar keer luistern op spotify, toch maar besloten hem te kopen op CD. Daar heb ik geen spijt van, ik vind het album zelfs steeds beter klinken. Mooi dat Coldplay het aandurfde om eens iets anders te doen. Misschien juist iets voor de niet-fans, dus toch marketing?
Na een flink aantal draaibeurten, leg ik de cd toch maar even weg, dan blijft ' ie in de toekomst ook nog leuk.

avatar van vanwijk
Ik moet bekennen dat ik Coldplay kwijt ben geraakt na Viva La Vida.
De daarop volgende albums wisten me niet te bekoren en ik had de hoop opgegeven.
Maar eerlijk is eerlijk, dit album heeft me wel weer geraakt. Ik kan nog niet precies aangeven waarom maar de opening bevalt me op de een of andere mani wel met Sunrise en Church en ook de laatste nummers spreken me wel aan. Arabesque is voor mij het hoogtepunt van dit album. Ga dit nog wel wat vaker draaien!

avatar van ProGNerD
vanwijk schreef:
Ik moet bekennen dat ik Coldplay kwijt ben geraakt na Viva La Vida.

Heel herkenbaar voor mij, al begon ik ze al iets eerder kwijt te raken. Toen ik dit laatste album als recensie onverwacht in iO Pages (!) voorbij zag komen, was m'n interesse toch weer gewekt. En inderdaad is het super gelikte / populaire er gelukkig af en is dit wat meer afwisselend en experimenteel en die zin voor een open-minded prog liefhebber best te pruimen...

medellia_of_the_gray_skies
Net zoals velen hier was ik Coldplay kwijtgeraakt na Viva la Vida. Mijn aandacht voor dit album werd getrokken door Arabesque, Champion of the World en Everyday Life die ik op de radio voorbij hoorde komen en door de positieve recensies. Afgelopen zaterdag voor €13.99 meegenomen en het album valt bepaald niet tegen. Ze mogen voor mij op deze manier verder gaan.

avatar van chevy93
Coldplay, je kunt er als zelfgenoegzame muziekliefhebber nauwelijks meer mee aankomen bij het serieuzere muziekpubliek. Alles na de eerste twee platen was matig, met een korte piek nog met Viva la Vida (want geproduceerd door Brian Eno enzo). Als je echt salonfähig wil doen, kun je natuurlijk nog zeggen dat je Parachutes zelfs al een overschatte plaat vond. Dat gezegd hebbende merk ik toch weer wat gematigd enthousiasme onder ditzelfde publiek. Arabesque kon zelfs op veel instemming rekenen. Allemaal randzaken die er eigenlijk niet toe doen, maar ik heb bijna het gevoel me te moeten verantwoorden wanneer ik 'beken' dat ik Coldplay (nog steeds!) een prima band vind. Het gedrocht in Mylo Xyloto hoor ik niet en zelfs hun poppy dance, of dansbare pop, zoals Something Like This kan ik goed hebben. Ghost Stories was een fijne terugkeer naar de eerdere platen, maar was uiteindelijk niet meer dan dat: een terugkeer van wat ze daarvoor al (beter) gedaan hadden. Verder kun je eigenlijk veel van Coldplay zeggen, maar niet dat ze blijven hangen, al dan niet tot frustratie van fans van het eerste uur. En Everyday Life is misschien wel hun meest ambitieuze plaat tot nu toe.

Everyday Life is een bonte mix van stijlen. Van klassiek tot gospel. Van conventionele pop tot Arabesque, misschien wel hun meest eigenzinnige nummer uit hun oeuvre. Natuurlijk is de klassieke muziek niet gelijk à la Stravinsky (dat zou ook vreemd zijn), maar ik vind de keuze erg geslaagd. Deze bonte mix van stijlen zorgt ervoor dat deze plaat iets minder coherent is dan haar voorgangers, maar tegelijkertijd nimmer verveelt. Met name de productie steekt erboven uit. Niet zo pompeus en opgeblazen als de laatste paar platen, maar subtiel met veel oog voor detail. Vooral 'deel 1' Sunrise behoort tot het beste werk uit hun oeuvre. De tijd zal leren of dit een echt blijvertje is en de status van A Rush of Blood zal deze voor mij vermoedelijk niet krijgen, maar dat dit één van de weinige memorabele platen is van vorig jaar waar ik nog steeds naar teruggrijp zegt vooralsnog genoeg over de kwaliteit.

Ben de afgelopen weken helemaal gegrepen door dit album van Coldplay. Voor mij zijn het stuk voor stuk meesterwerkjes. Wakker worden met sunrise in de vroege ochtend is echt heerlijk! Juist de uiteenlopende karakters van de nummers maakt het geen eenheidsworst maar een schitterende verzameling stijlen. Luister naar Church, Cry Cry Cry en noem maar op. Juist door hier helemaal zichzelf te zijn en niet in een keurslijf te ontwerpen is het een bijzonder gevarieerd album geworden waarin de band zijn enorme diversiteit, mogelijkheden en maatschappelijke betrokkenheid toont. Fantastisch

avatar van adri1982
Na ongeveer een 2 en 1/2 maanden dit album in mijn bezit te hebben (kreeg deze als kerstcadeau), kan ik hier pas een cijfer voor geven. Die is 4,5* (wat gelijk is aan een 9).

Dit is hun beste album sinds X&Y uit 2005. Orphans was het eerste nummer wat ik van het album hoorde, maar naarmate ik meerdere nummers ervan hoorde, ben ik dit steeds meer gaan waarderen.
De openingsstrook met Sunrise/Church enTrouble in Town is al behoorlijk goed, met halfklassieke passages erin (misschieen heeft Coldplay wel darvoor naar muziek van The Moody Blues, Procol Harum en The Verve) geluisterd).
Tot mijn drie favoriete nummers van het album behoren; Arabesque (mede om de saxofoon erin) en het gastoptreden van Stromae, Champion of the World en Everyday Life (mede door het vioolwerk).

Ik denk dat we het nummer Everyday Life vanaf december 2020 hoog in de Top2000 zullen zien staan.

adri1982 schreef:

Dit is hun beste album sinds X&Y uit 2005.

Dit is zelfs hun beste album sinds A Rush of Blood to the Head. Dit album is nog veel en veel beter dan X&Y.

avatar van E-Clect-Eddy
Coldplay gaven onlangs een akoestisch live optreden bij NPR en dat staat online, daarnaast is Champion of the world van die sessie als single uitgebracht. Ze werden bijgestaan door een koor, zo kreeg het een Gospel kleurtje.

Coldplay: NPR Music Tiny Desk Concert - YouTube

Champion Of The World (Live at NPR's Tiny Desk) - YouTube - audio

avatar van chevy93
E-Clect-Eddy schreef:

Coldplay: NPR Music Tiny Desk Concert - YouTube

Champion Of The World (Live at NPR's Tiny Desk) - YouTube - audio
Ik kwam hier precies om dat optreden te plaatsen hier. Heel fijn optreden. En bewijst maar weer wat een fijne persoonlijkheid die Chris Martin heeft.

Het hele optreden straalt sowieso een en al plezier uit.

Ik ben zelf erg fan van Coldplay. De eerste vier albums vind ik allen steengoed. Laat ik zeggen dat ik alles goed vind tot en met de LP Viva La Vida Or Death And All His Friends. Ook op de EP Prospek´s March stonden een paar interessante nummers die ze vind ik aan het Viva album hadden moeten toevoegen. Jammer genoeg werd Coldplay voor mij daarna een stuk minder. De albums werden over een geheel minder, desondanks stonden vaak nog altijd een stuk lekkere nummers op nieuwere albums, zoals Charlie Brown en O. Ik vond het nooit slecht maar natuurlijk kwam het nooit meer in de buurt van de eerste vier albums voor mij en dan voornamelijk A Rush Of Blood. Het is in mijn ogen in ieder geval mooi dat Coldplay nu voor een minder commerciëlere sound heeft gekozen dan voor de albums Mylo Xyloto en A Head Full Of Dreams. Wel is dan een nummer als Orphans erg jammer, echt een slecht nummer. Toen ik het album Everyday Life hoorde kon ik er eerst niet veel mee en ik was wederom teleurgesteld, maar moet zeggen dat als ik hem na een tijd op zet ik hem toch beter vond dan in het begin. Nummers als Sunrise, Trouble in Town, Everyday Life vind ik erg sterk. Sunrise is prachtig om in de ochtend op te zetten. Ook Arabesque is anders dan normaal en de samenwerking met Stromae is gedurfd.In het begin vond ik de voorichtige positieve kritieken voor dit album verbazingwekkend, maar begin dat toch iets meer te snappen. Het is iets heel anders dan de laatste albums en dat is toch al een stap in de goede richting, want veel minder kon het ook niet meer. Toch hoop ik tegen beter weten in nog een keer op een album van Coldplay die het niveau A Rush Of Blood weet aan te tikken....

Waarom al die haat voor Orphans, misschien wel mijn favoriet van dit album

Johnny Marr schreef:
Waarom al die haat voor Orphans, misschien wel mijn favoriet van dit album

Ik denk door het 'kinderkoor' en de woeh woeh's.

Aan de andere kant staat het nummer wel als 6e in het lijstje favoriete nummers aangevinkt.

west schreef:

Ik denk door het 'kinderkoor' en de woeh woeh's.

I wanna know, when i can go, back and get drunk with my friends.

Ik voel deze line zo hard in deze tijden. Visionairs, dat zijn het. aerobag en Koenr zeg er maar niks van.

avatar van musicfriek
Haha, Orphans is hier ook favoriet samen met Arabesque en Trouble in Town. Snap de aversie tegen Orphans ook niet zo goed, gewoon ijzersterke meezinger!

avatar van aerobag
Johnny Marr schreef:

I wanna know, when i can go, back and get drunk with my friends.

Visionairs zijn het inderdaad. Je moet wel heel diep in de intellectuele buidel tasten om met zulke teksten op de proppen te komen:

''Cause everyone hurts
Everyone cries
Everyone tells each other all kinds of lies'

Oeps, nu zeg ik er toch wat van