larks tongues in aspic
Dat is nog eens geweldig thuiskomen. Na een(kort ditmaal )dagje school de brievenbus open en jawel daar ligt een pakketje van cosmox.nl. De cd's zijn binnen en laat ik nu net larks tongue in aspic besteld hebben. Gelukkig heb ik deze cd van te voren vaak beluisterd. Niets voor niets word dit wel eens het meest experimentele album van de misdadig(goede) kings genoemd.
De eerste keer dat ik beluisterde was vlak nadat ik het debuut gekocht had. Nog helemaal in de ban van de fantasyscapes van in the court was ik vol dappere moet aan Lark''s Tongues in aspic begonnen. Helaas kon ik het de eerste keer niet waarderen. Was dit dan toch een draak van een album? MuMe zei van niet. 4 volle sterren dat kon toch niet waar wezen. Uit pure nieuwsgierigheid werd het album opnieuw op mijn laptop gedownload. Na een tijdje begonnen de nummers te wennen. Dit album is het aller-moeilijkste wat King Crimson op plaat heeft gezet. Zet het niet gelijk weg als zinloos gefröbel en wees open minded dit is misschien wel een van King Crimsons beste.
Bij dit album zien we King Crimson op een belangrijk keerpunt in hun carrière. Fripp bleef na het ontslag van Sinfield over als absolute heerser van King Crimson. Maar in je eentje musiceren is een beetje saai dus andere muzikanten moesten aangetrokken worden. Bill Bruford op drums is in ieder geval een briljante keuze, een betere drummer bestaat niet. Wetton op bass en vocalen is een even briljante keuze. Zijn vurige Bassspel vult Fripp perfect aan. Cross geeft dat statige klassieke laagje aan de muziek en Muir is ten slotte de man van experiment en ongewone percussie. Zelfs op papier klinkt dit als het ultieme kwintet. Maar genoeg om het album heen geschreven laten we de muziek eens gaan beluisteren.
het album
Het album begint met het eerste deel van het titelnummer. Een drumsolo als intro vind ik aan de ene kant heel fraai en hier is het dan ook heel sfeervol gedaan maar toch word ik in tegenstelling tot bijvoorbeeld red en 21 Century Shizoid man niet het album binnengeslingerd. Gelukkig verbreekt cross het gevecht der drums(het hoeft ook niet te lang te duren). De gitaar komt ook aanzetten. Lekker hard en vuig word opgebouwd naar de eerste werkelijk oorverdovende climax. Dit, dames en heren, is Crimson zoals ik hem het liefst hoor. Na nog een climax gaan ze even lekker snel spelen. Hierna krijgt de viool kans voor een sfeervolle solo. Al gauw komt wat Chinese percussie de eenzame viool begeleiden. Na 2 minuten samen gespeeld te hebben lijkt het nummer te stoppen. MAAR wacht wat hoor ik daar: de Gitaar ondersteunt door alweer de viool. Opeens hoor je als halve schizofreen stemmen om je heen. Je wordt naar het laatste hoogtepunt van het nummer getrokken.
Ik vind dit een heel bijzonder nummer. Het nummer weet de volle 13 minuten het gespannen onderbuikgevoel op te roepen. Voor mij het teken dat ik een klassiek King Crimson nummer achter de rug heb.
book of saturday valt bij de eerste luisterbeurt een beetje in het niet bij al die geniale bombastische grootheden. Maar ergens in dit nummer zit de kracht om enorm te ontroeren. of het nou komt door een haast treurig klinkende wetton of de geweldige viool van cross het raakt me diep in mijn hart. achter haar masker van terughoudendheid is book of Saturday gewoon een prachtig nummer.
Een track als
Exiles kun je alleen met bewondering aanhoren. HOOR, dat goddelijke en zeer mysterieuze begin. Vermoedelijk een samenwerking tussen de mellotron en Muir zijn percussie. Na 2 minuten geweldig intro bloeit het nummer op met gevoelig vioolwerk van cross. Dit nummer is van onbeschrijfbare schoonheid. Je voelt je als vluchteling in een niet verkend idyllisch land. Het intro keert even later weer terug als klein tussenstuk, het was dan ook zo mooi. Pas nu valt het me op dat Fripp op zijn akoestische gitaar mee aan het tokkelen is. Zelfs de harde duistere fripp weet dromerig en op de goede manier sentimenteel met het nummer mee te spelen. Een prachtig ontroerend nummer. Nogmaals onbeschrijfelijk mooi
now in this faraway land
strange that the palms of my hands
should be damp with expectancy
easy money is voor King Crimson eigenlijk een recht-toe-recht-aan rocker gestuwd door een ruige gitaarpartij van Fripp. Nogmaals valt het op dat de teksten zelfs na het vertrek van Sinfield weer ouderwets sterk zijn.
and i thought my heart would break
when you doubled up the stake
with your fingers all a-shake
you could never tell a winner from a snake
but you always make money
Zoals je ziet is het thema van het nummer door de kredietcrisis nog steeds actueel. Wat wel opvalt dat de bijzondere percussie geweldig de gitaar ondersteunt. Na ongeveer drie minuten krijgen we een geweldige opbouw met die gitaar die steeds harder tot de mix doorklinkt. Wetton komt nog even terug om het nummer te eindigen. Trouwens vinden jullie dat lachje op het einde ook al zo briljant.
De
talking drum kan zo in het rijtje moonchild en providence. Zeker als je dit de eerste maal hoort weet je niet wat je met het nummer aanmoet. Beste dames en heren dit nummer werkt verslavend. De opbouw is feitelijk heel simpel maar de uitvoering is grandioos. Argeloos word je door dit nummer opgejut tot een lekkere agressieve uitbarsting op het einde. Geweldig nummer.
Larks Tonque in aspic deel twee is een pure brok agressie. Knetterhard rammen bruford en Muir op alles wat ze kunnen vinden. Ook Robert trekt aardig van leer met zijn gitaar. Het nummer heeft af en toe iets weg van een oorlogsmars. Op de achtergrond is van alles te horen. Het nummer lijkt in zijn mineur te eindigen. alleen de drums zijn nog over. Maar dan toch nog die verpletterende explosie van geluid.
dit album heeft echter een nadeel. Met uitzondering van exiles missen de nummers een klein beetje sfeer. Alsof ze in alle experimentatiedrang de beoogde emotionele band met de luisteraar af en toe uit het oog verloren. bij een normale band zou ik hier niet zo veel problemen van maken maar we praten hier over king crimson misschien wel de meest gave band van de seventies. ik moet kritisch wezen mensen.
Conclusie toch een van de beste albums van king crimson. Het eerste album in de heilige trilogie. Wat vooral opvalt, is het geweldig gebruik van opbouw en ritme. Ik mis enkel een beetje een totale albumsfeer hoewel het hele album continue blijft boeien. 4,5*
beste nummer: larks tongues in aspic part 2 en exiles