Morrissey - I Am Not a Dog on a Chain (2020)

Label: BMG

1. Jim Jim Falls (3:44)
  2. Love Is on Its Way Out (3:14)
  3. Bobby, Don't You Think They Know? (5:46)

met Thelma Houston

4. I Am Not a Dog on a Chain (3:52)
  5. What Kind of People Live in These Houses? (3:41)
  6. Knockabout World (3:25)
  7. Darling, I Hug a Pillow (4:47)
  8. Once I Saw the River Clean (4:19)
  9. The Truth About Ruth (3:45)
  10. The Secret of Music (7:52)
  11. My Hurling Days Are Done (5:01)
Tijdens mijn eerste luisterbeurt valt met name het gebruik van autotune op. Op sommige momenten is het zo nadrukkelijk aanwezig, zoals op het einde van knockabout world dat het wel een artistieke keuze moet zijn in plaats van noodzaak.

avatar van Nevele
Ik lees de meeste reviews van (meestal) Britse bladen die dit album toch behoorlijk onderuit halen, maar daarin voornamelijk over de persoon Morrissey aan het spreken zijn, en niet over het album.
Nou vind ik dit persoonlijk zijn beste werk sinds You Are The Quarry. Ik ben blij dat hij wat meer aan het experimenteren met zijn stijl is geslagen, iet swaar ik denk dat Joe Chiccarelli wel eens verantwoordelijk zou kunnen zijn.
Ik kom in veel nummers, behalve natuurlijk duidelijk Morrissey, ook Depeche Mode (Once I saw the River Clean), Motown, Talking Heads en zelfs een beetje Lou Reed tegen.
Ik luister dit album met veel plezier, hoe gemeen, cynisch, optimistisch of (slecht)zelf-reflecterend Steven Patrick ook is.

Wat een heerlijke plaat weer van Morrissey! Ik moest bij de losse singles even wennen aan het jaren 80 geluid, ondanks dat ik groot liefhebber ben van jaren 80 muziek, maar inmiddels vind ik hem prachtig van voor naar achter. Wie maakt er nog zo'n vernieuwend album op die leeftijd!? Ik hoor er zelfs een beetje Dreampop in (What Kind of People live these Houses?).. Het gezeik over dat het niet net zo goed is als The Smiths word zo ik moe van, die bestaan al 35 jaar niet meer, get over it. Morrissey is relevant, zelfs nu nog. Hij heeft volledig z'n eigen sound en blijft maar goede muziek maken..

P.s. ook de albumcover mag er gewoon zijn!

Doet me weer niets, blijft een held natuurlijk. Zijn solodebuut en Quarry zijn echt goed, rest waaronder deze mwah, doet me niets meer, zo'n 3e nummer geen idee waarom.
Next please

kennie
MeesBowieFan1 schreef:
Om eerlijk te zijn was ik voor het verschijnen van dit album totaal onbekend met Morrissey, ondanks The Smiths in mijn top 10 lijst van artiesten staat.

Na zijn repertoire globaal wat geluisterd te hebben en na het luisteren van dit album is mijn eerste indruk als voglt:

Voorop staat dat Morrissey naar mijn mening het niveau van de band The Smiths absoluut niet haalt.
Ik geloof dat de meeste nummers kwalitatief goed zijn, maar de enorm politiek geëngageerde teksten die er tegenover staan maakt dit voor mij muziek die ik niet snel op zou zetten.
Dit komt omdat veel van zijn nummers, met name uit zijn nieuwste album, nogal drammerig op mij over komen. Niet omdat ik zijn politieke mening niet accepteer, maar omdat ik vind dat in zijn muziek de balans tussen zogenaamd de 'entertainment' en het 'maatschappelijke doel' van de artiest, zoek is.

Ik denk niet dat je Morrissey's discography globaal kan beluisteren en dan zo snel met deze mening kan komen vooral niet als je de Smiths goed vind? Welke albums heb je nog meer beluisterd als ik mag vragen?
En om on topic te blijven. Dit album van Morrissey is niet een van mijn favorieten. Er staan een paar uitschieters op zoals Once I Saw the River Clean maar dit is voor mij niet een album wat lang blijft hangen helaas.

avatar van freekowtski
Knap dat een links blad zoals de Humo toch 4 sterren heeft aan Morrissey. Niet dat ik wat de man uitkraamt goed wil praten, maar in sommige buitenlandse pers zag ik dit niet gebeuren. Ze hadden meer over de rest, dan over het album.

avatar van venderkets
1 tm 6 is prima wat mij betreft, stuk beter dan vorig album, maar 7 tm 11 kan ik niet zoveel mee. 8 en mager zesje maakt samen een 7.

1,5
Wat een draak van een plaat. Het verval zette al eerder in. commerciële pulp. Morrissey onwaardig. Zonder bezieling. Met een prachtige stem alleen red je het niet. .

Heb het album net geluisterd. Zit niet echt een nummer bij die je na één keer bijblijft maar heeft een aangenaam geluid en het is altijd fijn om Morrissey's stem te horen, alsof een oude vriend zijn tweejaarlijkse bezoek brengt.

Ik zie dat er hier een aantal mensen zich ergeren aan het 'niet zo goed als The Smiths' opinie die boven het werk van Morrissey hangt. Dat vind ik enerzijds begrijpelijk, we zijn nu bijna 33 jaar verder. Ik ben zo iemand, The Smiths vind ik naast of na The Beatles de beste band aller tijden. Je hebt genieën als Prince en Bowie die in hun eentje geniaal zijn. En je hebt bands met genieën die elkaar nodig hebben om geniaal te zijn, dan kijk ik naar Jagger en Richards en ook naar Morrissey en Marr. Zonder elkaar zijn ze m.i. muzikaal minder briljant.
Morrissey heeft wel enkele songs gemaakt die het betere werk van The Smiths evenaarden (Every day is like sunday, Suedehead (met dank aan meestergitarist Vini Reilly)) en albums die in de verte bij The Smiths in de buurt komen (Vauxhall en delen van Viva Hate). De composities en het gitaarspel van Johnny Marr waren absoluut briljant, terwijl Morrissey solo toch vooral een MOR geluid heeft, competent ingespeeld maar op Suedehead na nergens overweldigend en magistraal zoals How soon is now?, This Charming Man, Bigmouth, Headmaster Ritual en Stop me if you think…
Dat maakt voor mij heel veel verschil en Morrissey heeft door het verstrijken van de tijd allang niet meer die briljante tekstuele talenten die hij tijdens The Smiths en vroeg in zijn solocarriere had.
Dus vermoeiend dat aanhalen van The Smiths 33 jaar na dato, maar het zal voor velen voor altijd boven Morrissey's solocarriere blijven hangen. Zoals het verleden voor de meeste artiesten niet geëvenaard kan worden. Of denkt iemand dat Bob Dylan Blonde on Blonde nog gaat evenaren? Of dat Radiohead nog een nieuwe OK Computer of Kid A gaat maken?

Voor mij blijft Vauxhall and I het laatste zeer goede album van Morrissey. En dan nog First of the gang en Irish blood english heart op You are the quarry, perfecte comeback singles. De latere albums zie ik als leuke ontmoetingen met een oude vriend, je drinkt een biertje en praat over de tijd dat je jong was en samen grote avonturen beleefde. Maar alles wat je echt met elkaar beleefde, ligt ver in het verleden.

avatar van AOVV
Degelijk album alweer van Morrissey. Je kan over de man beweren wat je wil, maar hij blijft toch aardig productief, en met échte rommel zadelt hij ons ook niet op.

Zo goed als The Smiths zal ik zijn solowerk wellicht nooit vinden, en zo zie je maar dat The Smiths veel meer in petto hadden dan de figuur Morrissey. Dit is gewoon een prima popalbum dat prettig in het gehoor ligt, al beklijven de songs me niet echt.

3 sterren

OOOOO
DirkDrikDurk schreef:
Autotune? hahaha, natuurlijk niet.

avatar van rkdev
Beetje een doorsnee album voor Morrissey, met weinig uitschieters naar boven en beneden.

De favorieten voor mij staan op kant A van het album, Jim Jim Falls, Bobby, Don't You Think They Know?, What Kind of People Live in These Houses? en het titelnummer.
Kant B vind ik niet zo heel sterk.

Wel blijf ik het opvallend vinden dat ze man die verantwoordelijk was voor de stijlvolle hoezen van The Smiths zelf vaak met oerlelijke komt .

kleine man
Weer zo'n werk van Morrissey dat zich de eerste keer luisteren niet laat kennen. Ben er nu mee bezig, maar net als altijd doet het me niets. Heb er moeite mee.
Dat is een goed teken. Waarschijnlijk vind ik het dan na tien keer draaien geweldig. Zo gaat dat eigenlijk altijd tussen Morrissey en mij.

Afwachten dus. Eind van de week zal ik het wel kennen.

avatar van Poles Apart
De opvolger is al lang klaar, maar Morrissey is nog aan het zoeken naar een label dat het ding wil uitbrengen.

"Bonfire of Teenagers" - hoes

9. ‘I Ex-Love You’
10. ‘Sure Enough, The Telephone Rings’
11. ‘Saint In A Stained Glass Window’

kleine man schreef:

Afwachten dus. Eind van de week zal ik het wel kennen.

Hmm, dat is niet een goed teken, kleine man.
Ben nu aan de vierde serieuze luisterbeurt bezig, en het valt allemaal prima op zijn plaats. Lekker plaatje. Maar dat is doorgaans veel te vroeg voor een Morrissey.
Hopelijk gaat dit niet betekenen dat het een saaie plaat blijkt.

Nou ja, we gaan het zien, we gaan het horen.

venderkets schreef:

Geinig. Voor mij is het juist de tweede helft die het maakt. De eerste paar nummers zijn standaard, gewoon Morrissey op automatische piloot. De tweede helft gaat het los.

The Secret of Music

kleine man schreef:

Hmm, dat is niet een goed teken, kleine man.
Hopelijk gaat dit niet betekenen dat het een saaie plaat blijkt.

Nou ja, we gaan het zien, we gaan het horen.

Wat nu, kleine man? Al een eindoordeel?

johan de witt schreef:

Wat nu, kleine man? Al een eindoordeel?

Ja, goed album, maar ben even helemaal door de war geschud door het album van ABBA. Sorry. Morrissey meerdere malen beluisterd, maar ben nu even in een ABBA-mode.

Geef me een weekje, dan kom ik hier op terug. Ben niet iemand die gewoon meerdere albums tegelijk kan absorberen, en helaas is Morrissey nu even de Dog on the Chain.

verder, en ten overvloede: mooi zoals je de vraag stelt. Niet toevallig dat het lijkt op "little man, what now?".

An afternoon, nostalgia

kleine man
Zo, ben nu weer aan Morrissey bezig. Medio volgende week komt mijn oordeel. Zal niet van topniveau zijn, want dat zijn mijn oordelen nooit.
Maar tipje van sluier: klinkt lekker weg dit, heb echter nog geen uitschieter gevonden. Gaat denk ik net als Ringleader eindigen. Gewoon alles ok, maar geen toppers.

Goed dus.

Goed dus.

Nee, sorry, meer als Years of Refusal.

Ringleader had natuurlijk altijd nog het sublieme 'Life is a Pigsty'.

OK, Johan de Witt.

Dit is voor zover ik kan zien op dit moment niet het beste van Morrissey. Ik kom niet verder dan voor elk liedje wel een tof plaatsen, maar het geheel komt me maar niet over als een album. Echt een verzameling liedjes dit.
Goede liedjes, maar de klik ontbreekt nog. Zoals ik al zei, of niet hier gezegd heb maar elders (dat kan ook). Dit album zou ik zo graag goed vinden, maar het komt niet op gang. Het komt gewoon niet op gang.
Slecht is het niet, zeker niet. Maar het komt niet op gang.

Nog maar een half jaartje luisteren, misschien komt het dan wel, maar ik ben bang. Liever dat Morrissey gewoon weer met nieuw werk komt, dat me beter valt.

avatar van Juul1998B
What Kind of People Live in These Houses blijft echt nostalgisch goed voor mij. Brengt me terug naar mooie herinneringen zeg...

avatar van Rainmachine
What Kind of People Live in These Houses deed mij afvragen, in wat voor soort huis woont onze Mozzer egenlijk? En toen kwam ik deze tegen: Morrissey's house on the Irish coast of Cork is up for sale . Zo zie je maar weer waar een song toe kan leiden...

avatar van ZAP!
Leuk optrekje. Veel ruimte om de hond uit te laten, ook.

avatar van Rainmachine
Dat wel, maar geen "Drinking tea with the taste of the Thames" op deze (mooie) locatie...

avatar van ZAP!
Wel als je speciaal flessen met Thames-water vult en meeneemt. Maar goed, dat gaat wat ver. Ga ik nu weer met m'n kussen knuffelen, aju!

avatar van Juul1998B
They look at television thinking its their window to the world.
Prachtige tekst uit het prijsnummer: who cares what people live in these houses?
Viva morrissey.