Nightwish - Human. :||: Nature. (2020)

Alternatieve titel: HVMAN. :||: NATVRE.

Finland
Label: Nuclear Blast

1. Music (7:23)
  2. Noise (5:40)
  3. Shoemaker (5:19)
  4. Harvest (5:13)
  5. Pan (5:18)
  6. How's the Heart? (5:02)
  7. Procession (5:31)
  8. Tribal (3:56)
  9. Endlessness (7:11)
  10. All the Works of Nature Which Adorn the World - Vista (3:59)
  11. All the Works of Nature Which Adorn the World - The Blue (3:35)
  12. All the Works of Nature Which Adorn the World - The Green (4:42)
  13. All the Works of Nature Which Adorn the World - Moors (4:44)
  14. All the Works of Nature Which Adorn the World - Aurorae (2:07)
  15. All the Works of Nature Which Adorn the World - Quiet as the Snow (4:05)
  16. All the Works of Nature Which Adorn the World - Anthropocene (Incl. "Hurrian Hymn to Nikkal") (3:05)
  17. All the Works of Nature Which Adorn the World - Ad Astra (4:41)
avatar van Edwynn
Dat Harvest is een stuk beter dan Noise. De folky melodielijnen en ook de sfeer lijken zo van Angels Fall First te komen rollen. De opmaak echter is weer heel anders. Groots en theatraal maar tegelijkertijd ook weer heel klein. Apart dingetje wel.
De stem van die doedelzakgast is degelijk maar doet me niet zoveel. Om niet te zeggen: het doet me helemaal geen bal.

Onbegrijpelijk om elke keer die Marco Hietala en nu weer die andere gast naar de microfoon te trekken terwijl je eerst Tarja Turunen of Anette Olzon had, en nu gewoon Floor Jansen in de gelederen hebt. Dat is hetzelfde als Mbappé eens op doel te zetten omdat dat voor de afwisseling zo leuk is.

avatar van permafrost
Tuomas Holopainen zeldzame lul. had dat harvest op een solo album uitgebracht of zo maar toch niet op een nightwish album man. het nummer is fraai maar je haalt niet floor jansen voor wat backing vocals op een door jou gezongen nummer. prutser !!!.

avatar van jasper1991
Edwynn schreef:
[...]
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant voegt het inzetten van Hietala wat toe aan de dynamiek en geeft het Nighwish een herkenbaar geluid, maar als je hem hoort duelleren met Floor Jansen in The Greatest Show on Earth, blijkt het verschil toch wel groot, zeg maar Real Madrid vs. IJsselmeervogels. Dan vraag je je af of al die momenten waarop hij zingt nou echt nodig zijn.

avatar van Edwynn
Ja het mannelijke tegenwicht was op Oceanborn nuttig en beperkt. Daar leken ze de zwalkende mannenvocalen van het debuut nog eens onder de loupe genomen te hebben.

Ik snap dat met het binnenhalen van Tarotman Marco Hietala ook gekeken is om zijn zangkunsten ergens te implementeren. Maar voor mij persoonlijk heeft dat nooit gewerkt binnen Nightwish. Vooral op de albums met Annette Olzon was het heel erg.

Ach, wie ben ik? Velen gaan er immers hard op. En ook de kritieken op de wel erg flets zingende Troy Donockley lijken gunstig te zijn. We gaan het allemaal snel kunnen meemaken.

avatar van horizon
Ad Astra klinkt als mooie afsluiter (op YouTube te horen).

avatar van horizon
Realiseerde me gister tijdens luisteren van Harvest dat het een geweldig nummer voor het Eurovisie Songfestival zou zijn geweest. Beetje aan de tijdsduur doen maar voor de rest makkelijk top 3.

Ja smaken verschillen maar de 3 nummers die ik tot nu toe gehoord heb zijn veel belovend voor het hele album.
Alle 3 zeer verschillend maar toch echt Nightwish.
Dat Floor nu de frontvrouw van Nightwish is maakt de band alleen maar beter [ze is een fenomeen] maar het draait natuurlijk niet alleen om haar.
Nightwish is een band met veel muzikaal vakmanschap die het ook nog eens live waar kunnen maken.
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar het nieuwe album.

avatar van jive
De zang aan het einde van Shoemaker... kippenvel

Pakketje uit Finland komt vandaag lang naar uitgekeken. Heb mezelf niet kunnen bedwingen te wachten met luisteren. Gelukkig maar wat een geweldige afwisselende plaat is dit met eigenlijk alleen maar hoogtepunten. Pan , Tribal kan ze eigenlijk allemaal wel opnoemen maar op dit moment is How's the heart mijn absolute favoriet met de Keltische invloeden en een melodie die niet meer uit je kop gaat. En een vocale wereld prestatie van Floor want dit is zeker geen makkelijk materiaal om te zingen. Cd 2 is mooie muziek waarvan ik het sluitstuk geweldig vind. Ik kan niet wachten om dit aan het eind van dit jaar live te aanschouwen maar liefst 2 dagen achter elkaar.

avatar van Mindscapes
Hoort de titel niet 'Hvman' en 'Natvre' te bevatten in plaats van 'Human' en 'Nature'? Ziet er imo niet trve genoeg uit anders

Ehm..

avatar van Mindscapes
Mindscapes schreef:
Ter verduidelijking: zo staat het ook gestileerd op o.m. de albumhoes, Rate Your Music en Wikipedia.

avatar van Edwynn
O, ik dacht dat we te maken gingen krijgen met een verrassend grimmig knisperende lofi productie.

avatar van Zagato
Edwynn schreef:

Nightwish: trve ende cvlt.

avatar van remcodulac
Wat is dat nou voor flauwekul met die v in plaats van een u? Op de Nightwish-site zelf staat het toch ook gewoon met u in plaats van v?

avatar van Slowgaze
remcodulac schreef:

In de Middeleeuwen werd de V nogal eens als de U gebruikt. Zagato snapt die shit, getuige zijn fraeye toespeling op de epische variatie.

avatar van DargorDT
Dat dit albvm twee titels zov hebben, mag inderdaad snel gecorrigeerd worden. Vitermate verwarrend en onnodig, als je het mij vraagt.

avatar van gigage
Shit, ik heb Human I nog niet gehoord.
En stylized is alles in hoofdletters. Lijkt me meer iets voor de alto titel.

avatar van Paalhaas
DargorDT schreef:

Zelfs de eerste titel vind ik verwarrend. Wat mij betreft is de enige echte titel van dit album heel simpel "Human Nature" en hoort dat ook de eerste titel te zijn. Er zijn helaas legio voorbeelden waarbij de tekst/tekens/whatever op de hoes zo devoot mogelijk wordt gerepliceerd, terwijl dat inderdaad gewoon in principe typografische gimmicks zijn en veeleer als onderdeel van het artwork moeten worden gezien dan als de titel van het werk.

edit: Overigens vind ik dit een geval waarbij er daadwerkelijk nog over getwist kan worden, er zijn schrijnendere voorbeelden.

avatar van Edwynn
Leuke theorie. Maar in dit geval staat de titel overal met die gekke tekentjes in het midden. Ook op de bands eigen dotcom.

avatar van namsaap
Gisteren is hier de 3-LP aangekomen. Ik heb inmiddels het eerste deel enkele keren geluisterd en vind dat dit deel erg sterk klinkt.

Ik moet wel zeggen dat de LP-hoes erg goedkoop aandoet. Voor €37,- verwacht ik geen flutkartonnetje als hoes.

avatar van Jelle78
namsaap schreef:

Ja, de lp valt me ook tegen qua uitvoering. Ik had toch wel een uitklaphoes verwacht en drie verschillende binnenhoezen. Nu zijn ze alledrie hetzelfde.
Gelukkig ziet het earbook er wel waanzinnig mooi uit. Mooi glossy papier en het artwork is echt fenomenaal, zeker op het grote formaat van een earbook. Ik ga zo aan de muziek beginnen, hopelijk is die even mooi.

avatar van horizon
Het was ooit Willem van Nassov (Wilhelmus); later werd dit Nassau.

Eerste luisterbeurt klinkt redelijk; niet de impact van een Imaginearum of Oceanborn. Maar Pan en Shoemaker zijn goede uitschieters naar boven. Deel II is geïnspireerd door diverse soundtracks.

avatar van Edwynn
Human. :II:. Nature is in zekere zin een logische opvolger van Endless Forms Most Beatiful en anderzijds ook een album dat zich wil laten onderscheiden binnen de discografie. Een stuk als Harvest geeft wat dat betreft al wel de stip op de horizon weer: meer folk en minder metal. Wat blijft is de bekende Nightwishbombast.

Music opent fraai met een theatraal intro. Het komt in rustigere vaarwateren als Floor Jansen haar mond open trekt. Erg bijzonder hoe die vrouw aan 'show off' doet zonder 'show off' te zijn. Ze geeft precies datgene wat een song nodig heeft en treedt zelden echt op de voorgrond terwijl het allemaal wel duizelingwekkend is wat ze doet. Of zoiets.

Noise blijft een lelijk eendje met zijn staccato versjes. Het is lawaaierig en verder niets bijzonders. Als het iets steviger moet, is Tribal meer geslaagd.

Harvest is als rustpuntje zeer aardig maar de vocalen van Donockley zijn tamelijk nikserig. Daar had absoluut meer ingezeten. Een ander mannelijk puntje van zangergernis is Marco Hietala die in Endlessness hopeloos probeert een Savatage/TSO declamatienten beste te geven. De sterke fundamenten van de song redden de boel enigszins.

How's The Heart? heeft de titel van een gezapige ballad maar is eigenlijk een goed in het gehoor liggende mellow hardrocktrack. Dat is echt een goed gelukt breekpunt op het album.

Schijf nummer 2 lijkt me meer een solo-escapade van Tuomas Holopainen. Een score-achtig werkstuk met enkele gevocaliseerde bijdragen. Het doet me wat denken aan BE van Pain Of Salvation maar dat niveau wordt nergens gehaald.

Al met al is het wel een fijne plaat om in huis te halen. Schijf 1 stelt op kleine smaakkwesties na nauwelijks teleur. De boel moet even rijpen maar dan is er ook zat te beleven.
Schijfje nummer 2 voelt een beetje als een bonusexperiment. Ik zal het zelf niet heel vaak draaien. Maar het is wel dapper om gewoon erbij te doen.

Nightwish herbevestigt haar status. De band is nog lang niet toe aan terugvallen op oude tijden. En dat is een gezond teken.

avatar van Jelle78
Na Human Nature vier keer gehoord te hebben kan ik vaststellen dat het wederom een kwalitatief zeer hoogstaande plaat is geworden. Werkelijk alles is tot in de puntjes uitgewerkt en het klinkt ook nog eens geweldig. Ik ben nog niet lyrisch over de nummers, maar ik heb het gevoel dat dit een plaat is waarvan het relatief lang zal duren voordat de muziek volledig is ingezonken.

Ik ben blij dat de band niet in herhalingen vervalt, maar een nieuwe interpretatie geeft van het bekende Nightwish geluid. Human Nature komt op mij iets minder uitbundig over dan haar voorganger Endless Forms Most Beautiful. Hoewel Tuomas in een interview heeft aangegeven dat hij het niet zo ziet, vind ik Human Nature een minder positieve plaat dan haar voorganger. Dat is puur het gevoel dat ik uit de muziek haal, in de teksten heb ik me nog niet verdiept.

Hoewel de tweede cd een ode is aan de schoonheid van onze planeet, zit ook in die muziek een soort melancholie verborgen, ongetwijfeld ingegeven door het feit dat de mensheid een groot deel van die schoonheid inmiddels vakkundig heeft vernietigd, of daar druk mee bezig is. Maar die melancholie kan ook heel goed geprojecteerd worden op de huidige staat van de wereld.

Ik weet overigens nog niet zo goed wat ik met de tweede cd aan moet. Het klinkt mij iets te veel als een half uur durend intro van een nummer dat nooit echt begint. Ik moet wel zeggen dat ook aan deze muziek hoorbaar zeer veel aandacht is besteed en wederom is het geluid werkelijk kristalhelder. Dus bewondering heb ik er zeker voor en ik zal er ook nog vaak naar luisteren. Temeer omdat het “Nightwish gevoel” ook in deze muziek duidelijk aanwezig is.

Nog geen cijfer, maar ik kan me niet voorstellen dat dit minder dan 4 gaan worden.

Nu, de eerste keer gehoord. Ik moet er aan wennen, ..dat betekend zeker niet dat ik het slecht vind,..integendeel, maar ik mis wel de scherpe uithalen van zowel Floor als Marco. Soms net iets te braafjes. Maar dit album moet bij mij eerst nog een beetje rijpen denk ik. Wel knap dat Nightwish voor nieuwe invalswegen heeft gekozen. Cijfer volgt later na meerdere luisterbeurten.

avatar van gigage
Er zijn al zoveel bands die Nightwish nadoen dat Nightwish zelf iets nieuws moest verzinnen. Het ontbreekt daardoor grotendeels aan de makkelijke meezingrefreinen van weleer. En dat is a good thing. Heel volwassen en afwisselende plaat. 4 + pingels voor HVMAN. : |
|: NATVRE is een wat overbodige toevoeging wat mij betreft en had ook zo maar Raveleijn mogen heten. Weg +.
Totalscore: 4. Album picks Tribal & Pan

Ravelijn..
Typerend ja.

CD 2 hadden ze van mij kunnen weglaten, die saaie soundscapes gaan nergens over. Troy is prima voor wat gefluit of een gezongen zinnetje hier en daar, maar een heel nummer is teveel.
Noise, Shoemaker, Pan, How's the Heart en Tribal zijn supergoede nummers, maar het is me toch wat schamel in vergelijking tot EFMB, de knaller van 2015.

avatar van Liampie
Erg matig allemaal. Het album uit 2015 vond ik een aardige verrassing, maar met deze plaat erachteraan is de stijgende lijn teniet gedaan. Nightwish heeft 15-20 jaar geleden gepiekt, heb weinig vertrouwen voor de toekomst. Nog steeds een leuk bandje, met een leuk albumpje, maar als Human Nature representatief zou zijn voor de hele discografie zou ik never nooit bij Nightwish uitgekomen zijn.