Nightwish - Human. :||: Nature. (2020)

Alternatieve titel: HVMAN. :||: NATVRE.

Finland
Label: Nuclear Blast

1. Music (7:23)
  2. Noise (5:40)
  3. Shoemaker (5:19)
  4. Harvest (5:13)
  5. Pan (5:18)
  6. How's the Heart? (5:02)
  7. Procession (5:31)
  8. Tribal (3:56)
  9. Endlessness (7:11)
  10. All the Works of Nature Which Adorn the World - Vista (3:59)
  11. All the Works of Nature Which Adorn the World - The Blue (3:35)
  12. All the Works of Nature Which Adorn the World - The Green (4:42)
  13. All the Works of Nature Which Adorn the World - Moors (4:44)
  14. All the Works of Nature Which Adorn the World - Aurorae (2:07)
  15. All the Works of Nature Which Adorn the World - Quiet as the Snow (4:05)
  16. All the Works of Nature Which Adorn the World - Anthropocene (Incl. "Hurrian Hymn to Nikkal") (3:05)
  17. All the Works of Nature Which Adorn the World - Ad Astra (4:41)
Nu ik "Human Nature" meerdere keren gehoord heb zal ik maar van wal steken. Eerst beschrijf ik de nummers, dan de conclusie.

'Music'
Begint donker en onheilspellend, sound verandert in filmmuziek. Duurt wel erg lang voordat het nummer op gang komt, maar wel mooi. In z'n geheel wel goed. Als het eenmaal op gang is vind ik het nummer erg sterk. Gelukkig haalt Floor dan eens goed uit.

'Noise'
Vind ik één van de betere van het album, lekker aanstekelijk, gelijk raak zonder lange intro's, recht voor z'n raap,..mijn soort Nightwish.

'Shoemaker'
Begint wat rommelig, vooral qua zang. Een overvloed aan woorden. Opzich niet slecht maar in z'n geheel wat rommelig. Het afsluitende gedeelte de sopraanstem van Floor is bijna bovenmenselijk, buitengewoon briljant. Dit soort momenten zou "Human Nature" meer moeten hebben.

'Harvest'
Zit als geheel goed in elkaar maar doet me weinig.

'Pan'
Dat hakt er gelijk in. De zang waaiert wel een beetje alle kanten op, dit maakt het wat rommelig, maar van dit nummer kan ik het wel hebben.één van de betere nummers hoe rommelig dan ook.

'How's the heart'
Begint classic Nightwish dus verwachtte ik wel wat. Redelijke song maar ik mis wat spanning. Beetje middelmatig, had iets spannender gekund.

'Procession'
Begint prachtig met Tuomas z'n synthesizer.
Floor haar stem is loepzuiver. Een nummer dat naar een hoogtepunt toewerkt, dacht ik,..maar blijft tot mijn verbazing een beetje doorkabbelen, het klinkt opzich wel lekker, maar meer dan dat ook niet.

'Tribal'
Stevig nummer, erg bombastisch, Nightwish op z'n stevigst, vind ik wel leuk op z'n tijd, ook flink wat getrommel tussendoor,..geslaagd.

'Endlessness'
Het laatste nummer alweer van de eerste cd.
Helaas sluit "Human Nature" zo af, dat vind ik een beetje jammer.
Ik vind dit nummer een beetje zeurderig en droevig. Marko die eens geen uithalen geeft,..weleens jammer, dit mis ik dan wel eens een beetje. Beetje slepend nummer. En eigenlijk naarmate het langer duurt een beetje een zeiknummer.

conclusie:
Ik vind niet alles geslaagd, maar sommige nummers wel gewaagd. Met nieuwe invalswegen waar ik wel eens aan moet wennen. Floor had van mij best eens meer op de voorgrond mogen treden met haar stem. Tuomas had dit meer uit moeten buiten in het songwriten.
Al met al, zeker vakwerk,..maar van Nightwish verwacht ik ook niks anders. Maar ik had toch iets meer verwacht,..meer Floor die eens een stevig stukje zangwerk laat horen. Nogmaals zij kan er niks aan doen, Floor is gewoon o.k. En van alle 3 de Nightwish-zangeressen de meest veelzijdige.
Aan het instrumentale gedeelte 2e cd ben ik nog niet toegekomen, hier wacht ik nog even mee. Ik vind op "Human nature" vooral veel slepende momenten voor komen. Het zit allemaal knap in elkaar, maar het pakt me soms niet zo. Ik mis weleens de strakke en scherpe nummers die uitblinken in hun eenvoud. Hopelijk keert Nightwish bij een volgend album weer eens terug naar een album, als voorbeeld "Oceanborn".
Ik geef voor "Human Nature" het voordeel van de twijfel. Ik geef het net aan 4 sterren.

SoundWave schreef:

De tijden van Oceanborn liggen alweer heel ver achter ons. Ik denk dat Nightwish alleen nog maar meer de nadruk zal gaan leggen op symfonische muziek met de nodige bombastische en epische invloeden. De metal-randjes lijken meer en meer daardoor verdrongen te worden. Dat hoeft niet per se slecht te zijn, integendeel.
Alhoewel ik vooralsnog niet achterover ben geslagen door de sound van het nieuwe album, vind ik het wel degelijk erg mooi allemaal. Maar het is toch wel even wennen na de knaller die EFMB heet. Gevoelsmatig had ik misschien wat meer verwacht na 5 jaar.

Ik hoop voor je dat je 4 punten blijft staan, als je eenmaal CD 2 beluisterd hebt...

Die zal ik zeker eens beluisteren. Ik heb er overigens al 2 nummers van gehoord, en die klinken inderdaad heel erg mooi. Dus ik denk dat dat ik die 4 punten wel zal laten staan. De toekomst zal het uitwijzen hoe ik het beoordeel.

avatar van Timk
Ik weet nog niet echt wat ik als cijfer moet gaan geven ! Het eerste deel vindt ik na een paar luisterbeurten een dikke 4. maar als ik dan ook het tweede deel moet gaan beoordelen tsja ... ... ... heb ook het idee dat de gemiddelde 4 waar het nu op staat ook echt alleen gebaseerd is op de eerste 9 tracks van dit album.

Bedankt voor sjabloon

'Music'
Redelijke goede openingstrack vooral in de rustige gedeeltes, de hardere stukken doen wat recycled aan.
Floor heeft wel toffe zanglijnen.

'Noise'
Erg erg matig nummer.

'Shoemaker'
Misschien wel beste nummer van het album. Leuk en een heel erg kunstig einde.

'Harvest'
Potentiele Eurovisie Songfestival winnaar. Redelijk leuk

'Pan'
En is het niet Shoemaker dan is Pan het beste nummer. Gewoon ontwikkeling die je van Nightwish wil horen. Tof nummer.

'How's the heart'
Erg matige ballad in het oeuvre van Nightwish

'Procession'
Goed nummer. Had misschien iets korter gemogen maar dat is miereziften.

'Tribal'
Op die onzinnige stem van Hietala na een best stevig nummer wat wel te waarderen valt.

'Endlessness'
Wat een draak.

conclusie:
Iets van een 3,5 dan misschien. Benieuwd naar album twee, bij korte luistering hoorde ik Road to Awe en Tree of Life....
Floor krijgt gelukkig deze keer wel leuke zanglijnen en trekt een paar nummers daarmee over de streep naar de positieve kant. Hietela is toch wel minder. Op bijvoorbeeld Rest Calm een geweldige toevoeging, op Tribal en Endlessess hopeloos.
Als geheel een kleine revanche voor het inspiratieloze en zwakke EMFB maar helaas ook nog geen mokerslag om mee terug te meppen.

avatar van permafrost
oh oh oh, wat waren we allemaal uitgelaten toen bekend werd dat onze Floor Nightwish ging versterken maar nu na 2 albums met haar moet ik voor mezelf helaas toch de conclusie trekken dat deze laatste 2 albums zeker niet tot de beste uit het Nightwish oevre behoren. Ligt dat aan Floor ? vast niet maar als je toch zo`n zangeres binnenhaalt schrijf dan arrangementen waarin haar kwaliteiten tot een maximum benut worden en dat gebeurt op deze laatste schijf zeker niet. voor mij dus tot nu toe de let-down van het jaar.

permafrost schreef:

Is gewoon beetje vervelend. Als je Floor de oudere nummers (behalve Imaginaerum, dat is gewoon Annette) hoort zingen is dat geweldig maar de laatste twee albums zijn gewoon minder goed gecomponeerd. Tuomos heeft weer eens een trap onder zijn muzikale creativiteit nodig.

Als ik "Noise" zo hoor kunnen ze mooi de theme song voor het vervolg op Game of Thrones maken

Het geheel komt nogal (plicht)matig over. Af en toe krijgen we een sprankje van de zangkunsten van Floor (Music, Shoemaker) te horen maar vaak valt ze weg in de (overgeproduceerde) geluidsbrij. De songs zijn ook niet echt pakkend genoeg.

avatar van gigage
Ik heb nog niemand horen klagen over de productie of overgeproduceerde geluidsbrij. Dus die kan ik even niet volgen. Maar ik luister m ook meestal op een koptelefoon en daar is alles in detail te volgen. Deed me wat aan Ayreon denken, zo helder.

avatar van The_CrY
Na een aantal luisterbeurten pakt dit album me nog steeds niet echt. Begrijp me niet verkeerd, het klinkt goed, hoor. Redelijk vertrouwd en tegelijkertijd alsof Nightwish zichzelf niet probeert te herhalen. Het is ook een redelijk ambitieus project geworden. Net als de vorige plaat is het een conceptalbum, maar dit maal lijken de twee schijven ook echt als een geheel weg te luisteren, zonder echt individuele uitspattingen naar boven of naar onder. Enkele hoogtepunten hou je toch; voor mij zijn dat 'Harvest' en 'How's the Heart?' gebleken. Dat hele filmische, wat op de vorige plaat ook al wat aanwezig was, daar moet je van houden. Ik vind het prima te doen, maar zou op de volgende plaat weer wat meer individuele songs willen horen. Met name de tweede schijf met de pretentieuze titel 'All the Works of Nature Which Adorn the World' is, hoewel goed uitgevoerd, niet iets waar ik nou bijzonder warm van wordt. Eigenlijk wel gek, want dat Dagobert Duck album vond ik geweldig. Ach ja.

avatar van Dukebox
Is het de enorme verwachting die ik had van dit tweede album met Floor? Op elke Nightwish plaat waren er wel een paar echte hoogtepunten, maar op deze plaat mis ik dat. Misschien moet ik deze plaat anders benaderen, meer vanuit een soort River dance optiek.

De positieve punten voor mij: beste gedurfde aparte sound, soms behoorlijk introvert, mooie romantische luisterstukken als achtergrondmuziek, de soms prachtige kwetsbaar klinkende stem van Floor, eens een keer wat anders, bijna een soort etnische volksmuziek, sferisch af en toe. Conclusie: ik moet deze plaat van Nightwish benaderen alsof het een andere band is. Dat schept minder frustratie.

De negatieve punten voor mij: nauwelijks metal, saaie composities, minder interessante, niet geschoolde stem van Donockley die teveel op de voorgrond staat, Hietala's stem niet optimaal benut, Floors stem niet optimaal benut, herhalingsoefening van de bekende Nightwish melodietjes, teveel nadruk op de in een kringetje rondcomponerende Holopainen.

Dan is het weer tijd voor Allen/Olzon. Of voor een van de twee Dark Elements. Of Metalite. Of de nieuwe van Dynazty. Of Ghost Love score, of Northward....:-)

avatar van Timk
Bij de eerste twee luisterbeurten had ik zo iets van dit is eigenlijk best goed en zou ik een 4 hebben gegeven (voor de eerste 9 tracks) maar als ik het nog eens extra aandachtig luister en er goed voor ga zitten, is het toch niet de nieuwe NW die ik zo graag gezien had. Waarom geef je een van de beste zangeressen sowieso niet een grote hoofdrol als je een band Nightwish heb. Ik volg Floor al vanaf de eerste After Forever cd tot nu en ze is zoveel beter dan dat ze nu laat horen. Voor mij momenteel een 3 en dan alleen gebaseerd op de eerste 9 tracks.

avatar van Sir Spamalot
Liggen / Lagen de hoge verwachtingen ook niet een beetje aan de fantastische live-versie van Ghost Love Score, waar Floor ongelooflijk excelleert (en dan volgens mijn bescheiden mening nogal oneerbiedig als Floorgasm betiteld)? De eerste keer had ik ook zo mijn bedenkingen, maar ik begin erin te komen. Het is nog wachten op de één cd-versie... All the Works of Nature Which Adorn the World was voor mij goed voor twee keren, atypisch voor Nightwish en toch niet gezien het grote orkestrale element in hun muziek.

CorvisChristi (crew)
Ik vrees met grote vreze dat dit album geen indruk op mij gaat achterlaten. Nergens spatten de vonken ervan af, nergens rockt het echt. Muzikaal klinkt het mooi, Floor zingt prachtig, maar toch mis ik iets.
Dan hebben binnen het genre bands zoals Edenbridge en The Dark Element toch onlangs betere albums gemaakt.
Een langere review volgt nog...

avatar van Ayreonfreak
The_CrY schreef:

Best wel een hoog cijfer dan als je deze omschrijving leest ...

avatar van Ayreonfreak
permafrost schreef:

Even voor alle duidelijkheid.

Nightwish is Toumas Holopainen.
Dan is Troy Donockley de laatste jaren een dikke vriend en vinger in de pap geworden.

Daarna komen Emppu en Marco,

Dan pas Jukka en Floor.

Alle acties in het verleden bewijzen dat de vocalisten in de ogen van Toumas ondergeschikt zijn aan zijn geweldige composities. Waarom dan de verwachting dat zij een halve vinger in de pap zou krijgen?

avatar van The_CrY
Ayreonfreak schreef:

Best wel een hoog cijfer dan als je deze omschrijving leest ...

Tsja, ik laat me misschien wat negatief uit, maar met Nightwish ben je altijd wel van kwaliteit verzekerd. En 4 sterren is het me (tegenwoordig) eigenlijk altijd wel waard bij Tuomas. Ik geniet er wel zeker van. Maar bij sommige bands liggen de verwachtingen hoger; je wil dat meesterwerk horen waarvan je weet dat ze het kunnen maken. Voor mij is Nightwish zo'n band en hoewel ik hier prima van kan genieten, had ik stiekem toch op iets meer gehoopt.

Jongens, waarom gaan jullie altijd vergelijken!!!!! als het nieuwe album op een van de vorige had geleken hadden jullie daar weer over lopen zeiken.
Zoal Henk Poort zegt: goede muziek is goede muziek, wat voor naam je er ook aan geeft!!
Ik vindt dit een erg sterk album, luister er maar eens naar zonder vooroordeel en je zult versteld staan.
Zoals Floor eens zei eens in de tijd van After Forever op ook een criticast: After Forever kan niet altijd zomaar even After Forever zijn!! een goede verstaander weet wat ze hiermee bedoeld.....
Dit album is erg vernieuwen en klinkt niet zomaar even als Nightwish!!......gelukkig maar anders werd het allemaal erg saai!!
Veel luisterplezier en Thanks Nightwish for this awsome album!!

Dat is in ieder geval wel positief niels1997.
Erg vernieuwend is het zeker, om 2 totaal verschillende albums als 1 uit te brengen, want eigenlijk staan ze gewoon los van elkaar. Zo kun je "All the works of nature which adorn the World", de 2e schijf van "Human Nature" net zogoed "The works of Tuomas Holopainen" noemen. Maar volgens mij kan Tuomas toch wel eens een eigenzinnige zijn. Dat betekend niet dat ik het geen prachtige muziek vind. Echt een werkstuk. Maar mijn beoordeling blijft hetzelfde. Ik houd het geheel op 4 sterren.

CorvisChristi (crew)
Je moet het Tuomas Holopainen nageven: hij laat zich niet leiden door wat de massa wil, maar volgt zijn eigen wil, zijn eigen weg. Bevalt je deze niet, dan is dat jammer. Bevalt je deze wel, dan is er niets aan de hand.

Human Nature klinkt eigenlijk in alles als het logische vervolg op het succes-album Endless Forms Most Beautiful, maar tegelijkertijd kiest Nightwish niet direct voor de gemakkelijkste weg. En dit komt met name door het ruim een half uur durende slotstuk van het album, het grotendeels instrumentale (op een paar gesproken woorden en wat woordloze zang van Floor Jansen na) "All the Works of Nature Which Adorn the World", opgedeeld in acht stukken.
En het moet gezegd, muzikaal klinkt het prachtig. Meneer Holopainen weet prachtige instrumentale stukken te schrijven. Alleen werkt het niet als geheel, omdat het teveel van het goede is. Teveel voor een Nightwish-album. Had hij een deel van deze muziek gebruikt en verweven met de rest van de gezongen nummers, dan had het i.m.o. meer effect gehad. Nu klinkt het vooral als een stuk muziek wat hij beter onder zijn eigen naam had kunnen uitbrengen.
Daarnaast zit ik ook niet echt te wachten op de grote Tuomas Holopainen-show. En ja ik weet dat de beste man de grote kracht achter Nightwish is, maar met alle respect denk ik niet dat de doorgewinterde Nightwish-fan op muziek zit te wachten, die ik eerder zou verwachten op een album van bijvoorbeeld de Oostenrijkse multi-instrumentalist Gandalf. Het nummer "The Green" bijvoorbeeld had zo op een album van Gandalf kunnen staan. Maar met alle respect, dan zet ik wel een album van Gandalf op of een willekeurige soundtrack van een film met soortgelijke muziek. Daar luister ik geen Nightwish voor.

Maar het pretentieuze instrumentale tweede deel van het album, hoe mooi het ook moge zijn, is niet het enige probleem van dit album. Naast dat e.e.a. al niet lekker loopt op dit album, staan er binnen het kader van de gezongen nummers, nou niet bepaald al te memorabele nummers tussen.

Het album begint weliswaar veelbelovend met het verrassende en nou niet bepaald voor de hand liggende opener "Music". Het is een prachtig nummer met een sterke opbouw en ongelooflijk sterke zanglijnen van Floor Jansen. Een nummer die ook tot volle wasdom komt, bij elke nieuwe luisterbeurt.

"Noise" volgt daarna vlot en is een meer voor de hand liggende Nightwish-knaller, die ondanks dat deze niet per se verrast, wel erg lekker klinkt en daardoor ermee door kan.

"Shoemaker" is ook een pareltje en vooral vanwege het slotstuk, waarin Floor haar sopraan-kwaliteiten voor de dag legt. Prachtig nummer die wat mij betreft wel wat langer had mogen duren.

Na "Shoemaker" begint het echter te rammelen. "Harvest" is hoe goed bedoelt ook, nou niet bepaald memorabel te noemen. Het klinkt herkenbaar en op deze wijze hebben we het allemaal uiteraard al eens eerder gehoord; echter is het nummer niet sterk genoeg om te blijven hangen.

Gelukkig is daar "Pan", wederom weer een pareltje zoals ik ze graag hoor van Nightwish. Sprookjes-achtige zanglijnen van Floor, een gaaf refrein en pakkende bombastiek zorgen ervoor dat dit nummer naast de eerste drie nummers boven de rest uitsteekt.

Helaas blijft het niveau dus niet constant. Vanaf de tweede helft van de gezongen nummers kakt het in. "How's the Heart" is an sich best mooi, maar beklijft niet. Het saaie refrein en grotendeels matte muzikale ondersteuning zorgt er zelfs voor dat het nummer wat saai klinkt. Jammer!

"Procession" is muzikaal ronduit zwak. Het kabbelt voort zonder dat het echt interessant wordt. Natuurlijk is het muzikaal best mooi, Floor zingt mooi, maar kom op jongens, wat een richtingloos nummer is dit zeg!

Neem dan "Tribal". Wauw, ik hoor metal. Maar ik hoor ook een vorm van geforceerdheid, die ik niet vind thuis horen binnen Nightwish. Naar ik vernomen heb, is dit voor velen een favoriet. Ik hoor het er niet direct in terug helaas.

En om dan het vocale gedeelte te eindigen met het ronduit wel erg saaie "Endlessness", is gewoon een teleurstelling. Het nummer sleept zich op een saaie manier zeven minuten lang voort en ondanks de bezielende zang van Marco Hietala (het enige nummer waarop hij, met uitzondering van wat achtergrondzang, prominent te horen is), red hij het niet om het nummer naar grote hoogten te leiden. Daar is het compositorisch gezien te zwak voor.

Conclusie is dat Human Nature muzikaal gezien een album is van uitersten. Er zullen wagonladingen mensen zijn die dit prachtig zullen vinden. Maar laten we eerlijk zijn: teveel van het goede is gewoonweg teveel van het goede. Het instrumentale tweede deel van het album is, hoe herkenbaar het bij vlagen ook mag klinken, niet iets waar de fan op een Nightwish-album zit te wachten. Althans, dat denk ik tenminste.
Dan is er natuurlijk de oplossing, om het vervolgens niet te luisteren. Tja, dan blijven er negen nummers over, waarvan de ene helft goed is en de andere helft middelmatig. En is dat dan het album waar we vijf jaar op hebben zitten wachten?
Is het niet eerlijk dan? Had ik niet zulke torenhoge verwachtingen moeten hebben? Is het album wél goed, maar valt het kwartje gewoonweg niet? Welnu, na meerdere luisterbeurten blijkbaar niet.
Maar wat ik al eerder aangaf: het rockt ook niet. De vonk spat er niet vanaf. Dat Nightwish ervoor kiest om nu steeds meer van het metal-pad af te raken, is een keuze. En die wil ik best respecteren. Maar waar de band op vorige albums die stevige metal-ondergrond nog goed wist te behouden en deze wist te combineren met het theatrale en bombastische tintje die meneer Holopainen steeds meer in de muziek stopte, lijkt dit op Human Nature nu door te slaan op een manier dat het songmateriaal er zelfs onder lijdt. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest toch?

Human Nature krijgt nog steeds een voldoende. Maar een krappe dit keer. Simpelweg vanwege het feit dat ik hier zoveel meer van had verwacht. Ik zal zeker de nummers die ik wel goed vind, nog vaak gaan beluisteren. Maar de rest zal een minder lot beschoren zijn. Het is wat het is, maar jammer is het wel. Want na de knaller die Endless Forms Most Beautiful heet, is Human Nature, hoe goed bedoelt ook, het allemaal nét niet.

avatar van Edwynn
vanuit artistiek oogpunt is het zeker te prijzen dat er niet steeds een nieuwe Oceanborn of een nieuwe Once gemaakt wordt. Human :II: Nature staat bol van de prachtige passages maar het is ondanks dat ook geen album dat ik vaak opzet.

CorvisChristi schreef:

Ik kom er net pas achter dat die spoken word-stukken niet eens door Floor zijn gedaan. Het enige wat ik daarop te zeggen heb is waarom het niet gewoon door Floor gedaan is...

avatar van wimmeken
Ik vind deze een mooie verdere evolutie van de sound van de laatste plaat, en een knap geheel.

Dat gezegd zijnde vind ik het spijtig dat er zo weinig momenten zijn waar Floor Janssen écht kan schitteren (zoals bvb het einde van Shoemaker), dan heb je één van de beste zangeressen in de metalscène...

Ook ontbreekt het me aan échte uitspringende nummers. Het is allemaal best te pruimen tot zeer goed, maar ik hoor weinig dat ik niet eerder of beter heb gehoord van hun of elders.

Ondanks de muzikale groei bevalt Endless Forms Most Beautifull me momenteel veel beter. Ik ben benieuwd hoe deze verder zal groeien voor mij.

avatar van jasper1991
Nightwish neemt de afgelopen 13 jaar telkens de tijd voor zijn albums, maar geeft ons dan wel gelijk ongeveer 80 minuten luisterplezier. In de pre-cd-tijd kun je dat gerust een dubbel-lp noemen. Dat legitimeert de vier-vijf jaar telkens dan ook. Ik moet alleen dan gelijk eerlijk zeggen dat ik de halfuur durende tweede cd niet helemaal serieus kan nemen. Dit soort muziek is voor mijn gevoel, vrij naar Hans Teeuwen, door anderen veel eerder, veel vaker en veel beter gedaan. Ja, ik hoor wel dat er aandacht aan is besteed en ik zeg niet dat ik het zelf ook zo even zou kunnen bedenken, maar hiervoor luister ik niet Nightwish. Bedenk hiervoor een zijprojectje zou ik zeggen, en laat Nightwish als Nightwish klinken: symfonische metal dus. Let wel: op het vorige album was er The Eyes of Sharbat Gula, dat nummertje vind ik best aardig als uitstapje te midden van de rest, en was kwalitatief denk ik geslaagd, maar 30 minuten vind ik te veel van het goede.

Blijft over Human, en deze cd vind ik er best mee door kunnen. Een betere opening dan ‘Music’ had ik me niet kunnen wensen: prachtig hoe het mysterieuze begin overgaat in bombastisch strijkwerk dat abrupt maar uiterst subtiel wordt doorbroken met een prachtige en fraai gezongen coupletmelodie. Die lijkt ook weer moeiteloos over te gaan in een evenzo prettige refreinmelodie. Wat wil een mens nog meer. Het andere hoogtepunt is ‘Pan’ dat vol gave hooks zit en een krachtig refrein heeft. Doet al met al wat filmisch aan. Sowieso lijkt de Hans Zimmer-inspiratie weer een beetje teruggekeerd ten opzichte van het toch meer rechttoe rechtaan Endless Forms Most Beautiful. Ook prima is ‘Noise’: snel, herkenbaar en degelijk. Er is hier ook weer de tijd genomen voor een meeslepende symfonische bridge. Al met al een prima verzorgd nummer met een spannende break voor het refrein. ‘Shoemaker’ komt met een lekker ontregelend ritme en weet heel fraai en episch te eindigen, zeker niet alleen door Floors hemelse operazang. De 50 minuten van Human voelen ondanks de niet al te gewaagde liedjesstructuren divers en avontuurlijk aan. Net als bij het vorige album weet Holopainen de nummers leuk en effectief aan te kleden, waardoor de mindere nummers overeind worden gehouden. Die mindere tracks vind ik vooral op de tweede helft van Human, hoewel het met ‘Endlessness’ met de slepende themamelodie acceptabel eindigt. How's the Heart heeft dan weer een zeikerig refreintje. Na een positieve eerste indruk bij ‘Harvest’ begint dit nummer me jammer genoeg dan weer steeds meer te vervelen.

Al met al ben ik over de eerste cd zeker niet ontevreden als ik bedenk hoeveel nummers er ook nou echt bovenuit schoten op de vorige Nightwish-schijven. ‘Music’ en ‘Pan’ geven blijk van het maximum van Holopainens kunnen en ook met ‘Noise’, ‘Shoemaker’, ‘Tribal’ en ‘Endlessness’ is het Nightwish-oeuvre heel aardig uitgebreid. Floor doet haar werk uiteraard prima met haar krachtige borststem en en enkele machtige uithalen zoals in een variatie op het refrein van 'How's the Heart'. Ze lijkt echter net als op het vorige album niet helemaal tot uiting te komen als je zag wat ze allemaal in haar mars heeft bij het tv-programma Beste Zangers. Een positief aspect is ook dat de lijn van Endless Forms Most Beautiful wordt doorgezet in de zin dat het weer een album is dat ergens over gaat en dat de teksten mooi en origineel zijn. Het experiment van cd 2 vind ik niet geslaagd jammer genoeg, dus als beoordeling houd ik het bij een ruime voldoende.

avatar van blaauwtje
Ik zal maar gelijk maar met de deur in huis vallen, ik ben geen fan van het eerste uur, eigenlijk had ik nog nooit van Nightwish of Floor Jansen gehoord, moet ik me daar voor schamen, nou nee niet echt( vind ik zelf). Mijn aandacht werd getrokken door het bewuste programma, wij waren op vakantie in Noorwegen , en via de bewuste Z app hebben we in de avond uren tv gekeken , en natuurlijk viel Floor hier bij op.

Thuis gekomen Endless op cd gekocht, en dat beviel goed, met deze plaat in het achterhoofd ook maar gelijk deze nieuwe release op vinyl gekocht , hoewel ietsje minder dan zijn voorganger, kan deze elpee mijn goedkeuring wel wegdragen , strakke harde melodien , die gedragen worden door de strakke zang van Floor Jansen, zelfs het door velen verguisde Harvest met Donockly vind ik prima te pruimen, de derde lp valt ook redelijk in de smaak, eigenlijk is er maar 1 minpuntje, en dat zijn mijn buren, normaal zijn ze het hele jaar op vakantie, alleen door de periode die we door moeten komen zij nauwelijks de deur uit , ik heb de plaat nog niet echt op volle sterkte kunnen draaien

avatar van Zeedeveel
Ik was eerst ontzettend negatief na het beluisteren van de Nieuwste Nightwish telg, maar na een kleine twee weken durf ik mij iets positiever uit te laten over Human. : || : Nature.+ Als je de twee schijf, 'The Tuomas Holopainen Show', niet meerekent dan heeft deze dubbele plaat weinig nieuws te bieden. Echter, Nature is voor mij niet te verteren, terwijl ik het wel gewend ben om naar lange nummers (bijv. die van Moonsorrow) te luisteren. Misschien is mijn maag beter opgewassen tegen Finse ongerepte pagan black metal dan melodieën die iets meer weg hebben van natuurdocumentaires á la Disney.

Gelukkig gaan sommige nummers van Human er wil in als pap. 'Shoemaker' is het nummer waarvan ik stiekem hoopte dat Floor die ooit met Nightwish zou maken. 'Pan' is weinig nieuws onder de zon maar net zoals bij 'Shoemaker' vind ik de zanglijnen van Floor erg leuk gedaan. 'Tribal' is een beetje het primitieve broertje van Once's' 'Romanticide' van Human. Beukt best lekker voor Nightwish begrippen.

'Noise' klinkt nogal Game of Thrones-achtig en dat is geen compliment en 'Music' vind ik tekstueel te cheesy en ook veel herhaling (volgens mij door die tekstuele verwijzingen). Floors favoriet is How's the heart , maar aan dit nummer heb ik mijn hart niet verloren. (Al ligt dat niet aan Floors zangprestaties.) Bij deze plaat heb ik net het gevoel alsof Tuomas op het laatste moment nog Marco van stal moest halen omdat hij nauwelijks echt te horen is, behalve op Endlessness.

Over Harvest zijn de meningen overal verdeeld. Al heb ik dat nummer liever uren op repeat dan 'The Tuomas Holopainen Show'. Nee, met Human. : || : Nature heeft Nightwish niet de show gestolen. Ik zou Tuomas vaker achter de coulisse houden en Floor en Marco meer ruimte geven voor eigen inbreng.

7/10

avatar van james_cameron
De sprookjesachtige fluitketelmetal van Nightwish weet ditmaal niet helemaal te overtuigen. Herhaaldelijk klinkt het materiaal nogal kitscherig, met name in het flauwe, folky Harvest. Daar krijg ik nogal een riverdance-achtig gevoel bij, en dat is nooit goed. Floor Jansen is uitstekend bij stem; zolang zij een hoofdrol vervult is het album de moeite waard. Helaas zijn er ook enkele songs aanwezig waar zij amper op te horen is. Echt stevig wil de boel ook maar niet worden. Hier en daar een lekker zware gitaarriff, maar daar is alles ook wel mee gezegd. Het klinkt allemaal erg mooi en lekker bombastisch, maar de band kan veel beter. Het tweede schijfje is hoofdzakelijk instrumentaal en laat zich beluisteren als de soundtrack van een niet bestaande film. Niet slecht, maar acts als Audiomachine en Two Steps From Hell doen min of meer hetzelfde, alleen dan een stuk beter.

avatar van RuudC
Eigenlijk had ik wel verwacht dat de tweede plaat met Floor beter zou zijn. Endless Forms Most Beautiful paste voor mijn gevoel niet bij Floor. Nu hebben ze tijd gehad om aan elkaar te wennen en dan merk je dat het resultaat echt een stuk beter is. Floor levert wat mij betreft haar beste performance ooit af. Ik heb haar nog nooit zo vrij horen zingen. Tegelijkertijd gaat de band qua geluid en kwaliteit terug naar het oude werk. Je merkt het aan de folk deuntjes en de zwierige natuurklanken. Het enige dat ik wellicht wel mis, is de volle power metal sound. De gitaar is er vooral voor de ritmepartijen en ook de toetsen staan wat op de achtergrond. Wel vind ik dat de band hier echt een teamprestatie aflevert. Veel mooie songs en dan vooral door het geweldige zangwerk. Op Tribale en Endlessness zelfs nog een wat agressieve finale van de eerste cd. Ik ben erg onder de indruk. Dat had ik, om eerlijk te zijn, echt niet verwacht.

Eindstand:
8. Once
9. Endless Forms Most Beautiful
10. Dark Passion Play

avatar van lennert
Nightwish verrast niet en verrast stiekem toch een beetje. Ik ga niet moeilijk doen over een tweede cd die ik niet snel op zal zetten, omdat ik het gewoon als een leuk extraatje zie bij een album met 9 losse tracks die gewoon prima bevallen. Waar Endless Forms Most Beautiful vooral vriendelijke songs en een knaller van een uitsmijter had, is het hier wat consistenter qua sound. Ergens over het algemeen wat soft en qua tempo allemaal vrij traag, maar ik heb alsnog het idee dat er dit keer iets meer tijd is gestoken in het uitwerken van de songs, waardoor de subtiele details gewoon meer opvallen. Ergens jammer dat het weinig meer met de sprookjesachtige power metal van weleer te maken heeft, maar als orkestrale, verhalende muziek werkt het nog steeds prima.

Floor krijgt meer te doen dan op de voorganger het geval was in ieder geval. Meer sopraan, meer licht/engel-achtig, maar ook meer stevigere uithalen. De zanglijnen op een song als Pan dansen als het ware, het geeft zo'n nummer meteen een heel herkenbaar karakter. Dat de doedelzakspeler dit keer ook vocalen voor de rekening neemt, levert ook nog iets moois extra's op. Harvest deed me in het begin niets, maar is nu gegroeid naar een nummer dat ik echt heel goed trek. Op Tribal barst het even lekker los en het epische Endlesness (waar Marko ook toch nog mag meedoen) is gewoon een fijne afsluiter. Er springt niets enorm uit, maar een dikke 8 voor het geheel is er zeker wel.

De tweede cd is gewoon een rustige instrumentale soundtrack. Mooi, niet bijzonder, maar niet iets dat ik voor de totale beoordeling heel zwaar laat gelden. Met betrekking tot de 'echte' nummers is gewoon duidelijk dat Nightwish volwassen muziek maakt die misschien niet heel uitdagend meer klinkt, maar zo vol kwaliteit zit dat ik er met niets dan liefde naar kan luisteren. Intrigerend dat de metalliefhebbers (getuige de scores op Rate Your Music en metal-archives) er nog weinig van moeten hebben. Ik vind het gewoon erg mooi.

Eindstand:
1. Oceanborn 5*