Eminem - Music to Be Murdered By (2020)

Label: Aftermath (II)

1. Premonition [Intro] (2:53)
  2. Unaccommodating (3:36)

met Young M.A.

3. You Gon' Learn (3:54)

met Royce da 5'9" en White Gold

4. Alfred [Interlude] (0:30)
  5. Those Kinda Nights (2:57)

met Ed Sheeran

9. Leaving Heaven (4:25)

met Skylar Grey

10. Yah Yah (4:46)

met Royce da 5'9", Black Thought, Q-Tip en Denaun

11. Stepdad [Intro] (0:15)
  12. Stepdad (3:33)
  13. Marsh (3:20)
  14. Never Love Again (2:57)
  15. Little Engine (2:57)
  16. Lock It Up (2:50)

met Anderson .Paak

17. Farewell (4:07)
  18. No Regrets (3:20)

met Don Toliver

19. I Will (5:02)

met KXNG Crooked, Royce da 5'9" en Joell Ortiz

20. Alfred [Outro] (0:39)
  21. Alfred [Intro] * (0:17)
  22. Black Magic * (2:54)

met Skylar Grey

23. Alfred's Theme * (5:39)
  24. Tone Deaf * (4:50)
  25. Book of Rhymes * (4:49)

met DJ Premier

26. Favorite Bitch * (3:56)

met Ty Dolla $ign

27. Guns Blazing * (3:16)

met Dr. Dre en Sly Pyper

28. Gnat * (3:44)
  29. Higher * (3:42)
  30. These Demons * (3:27)

met MAJ

31. Key [Skit] * (0:57)
  32. She Loves Me * (3:24)
  33. Killer * (3:15)
  34. Zeus * (3:50)

met White Gold

35. Thus Far [Interlude] * (0:16)
  36. Discombobulated * (4:12)
totale tijdsduur: 1:04:22 (1:56:50)
avatar van GijsV
Klinkt op het eerste gehoor alsof hij vooral veel lol heeft gehad met het maken van de muziek. Dat resulteert in een wisselvallige plaat maar wel met een aantal sterke nummers. Vooral de track met Black Thought is sterk.

avatar van thomzi50
Zitten inderdaad zo op het eerste gehoor wel wat aardige dingetjes tussen, Em had er duidelijk schik in, meer dan bij zijn vorige platen, alleen is er wel veel levenslust uit zijn flow geperst. Ook vreemd: waarom zulke goedkope, gare producties? Hij kan toch praktisch iedereen strikken voor beats? Gek overigens dat overal staat dat de plaat geproduceerd is door Dre; afgaande op de Wikipedia-pagina heeft die zich hier productioneel amper mee bemoeid.

avatar van Boy
Boy
thomzi50 schreef:

Als het goed is, is hij bij zeven tracks (een van de) producers. Volgens mij is dat meer dan zijn totaalaantal producties tussen 2010 en 2019.

Bradlinho
Na zijn mindere Revival kwam Em ijzersterk terug met het Kamikaze album. Music to Be Murdered By kwam voor mij eigenlijk wel als een verrassing, mede omdat ik tegenwoordig niet heel veel Hip Hop meer luister ( omdat de moderne sound mij niet aanspreekt) en ik er dus ook niet heel erg op de hoogte meer van ben. Dit album is voor mij net als Kamikaze een sterk album met een variërend geluid.

Eminem is voor mij een goed voorbeeld dat Rap niet perse een ''young man's sport'' is, want ik vind dit album van de 47 jarige Eminem beter dat het grote gross van de moderne '' Hip Hop'' die nu erg populair is.

avatar van mh040
thomzi50 schreef:
Blijkbaar is dit Eminems smaak. En je weet wat ze zeggen over smaak: daar valt niet over te twisten

Sterk album. Zitten er paar mindere nummers in maar gelukkig ook meer dan genoeg goede tracks.

Het hoogtepunt van het album is het meesterlijke nummer: 'Darkness'. Eminem kruipt in de gedachtes van de Las Vegas Shooter, en rapt over het moment van de shooting. Een prachtige en donkere rap op een briljante sample van 'Sound of Silence'. Het nummer eindigt met nieuwsberichten van meerdere schietincidenten die in de laatste jaren zijn gebeurd. Dit samen resulteert in een van de beste nummers die Eminem ooit heeft uitgebracht.

Maar goed, dit album heeft ook andere nummers. De features op dit album zijn vrijwel allemaal lekker, het is duidelijk dat Eminem geleerd heeft van Revival. De Ed Sheeran track is duidelijk bedoeld voor de radio, Skylar Grey matched zoals altijd perfect met Eminem, Godzilla (ft. Juice WRLD, r.i.p.) lijkt een soort Rap God pt. 2, waar Eminem weer eens laat zien hoe snel hij kan.

Ik ben niet overtuigd van elk nummer, maar dat hoef je ook niet te verwachten bij een album met 20(!) tracks. Alleen Darkness is al genoeg om dit album een voldoende te geven, de andere nummers zijn bonuspunten. Ik geniet veel van dit album, en vind m nog een stap omhoog van Kamikaze.

7.5/10.

avatar van Yoda you can call me
Haha heerlijk. Typisch Eminem totaal onverwachts weer. Heb nog niet genoeg geluisterd om hier echt mijn mening te geven maar klinkt aardig!

avatar van thomzi50
Boy schreef:

Haha. Dat zijn drie skits van maximaal 30 seconden én de intro. En alles heeft hij bovendien geproduceerd met een (flinke) rits andere producers. En dat over dat totaalaantal klopt niet, al produceert hij al jaren inderdaad weinig. (Een overzicht: Dr. Dre production discography - Wikipedia - en.wikipedia.org

avatar van Boy
Boy
thomzi50 schreef:

Dat totaalaantal was ook meer bij wijze van. Hij heeft ongetwijfeld ook meer gemaakt dan in die discografie staat, maar dat ligt dan waarschijnlijk in zijn privékluis, naast Detox en samenwerkingen met 2Pac, Biggie en Elvis die het daglicht nooit gaan zien.

avatar van Septua
Denk persoonlijk dat Eminem meer tot zijn recht komt met collaboratie albums. Tuurlijk, zijn solo materiaal verkoopt als warme broodjes, dus waarom stoppen? Maar ik trek het erg moeilijk hoe kleurloos zijn flow is geworden en de beats zo slap zijn als ieder ander hip-hop album anno 2019+.

Unaccommodating is de meest waardeloze track die ik ooit heb gehoord van Eminem en dat zegt heel wat na een Revival. Maar daar komt You Gon' Learn ineens en wordt het bevestigd dat Eminem het beste uit zichzelf krijgt geperst na een collabo met een waardige rapper van zijn eigen niveau. Natuurlijk, die enorm dikke beat helpt er ook bij. Daarna volgen weer allerlei slappe tracks met Godzilla dat tergend is dankzij het cliché van een Juice WRLD.

Vind het album enorm tegenvallen, wil het bijna een Revival meets Kamikaze noemen.

avatar van Insanity
Lekker album hoor

Helemaal mooi dat die een slaughterhouse nummer er op heeft staan kan ik erg goed waarderen verder lekker nummers stepdad is voor nu voor mij het mooiste nummer heerlijk hoe in de huid kruipt van een jongetje die word mishandeld door zijn stiefvader top dat Eminem weer terug is blijft toch een topper in zijn genre

avatar van ThingMan
Ben hier gewoon weer ouderwets benieuwd naar. Darkness vind ik een prima nummer. Zodra ik de nachtdienst uit ben ga ik de rest eens rustig beluisteren.

avatar van Kondoro0614
Vrijdagochtend, geen zin in werk en met de oortjes in opzoek naar muziek: in mijn geval zou dat muziek zijn met gitaargeluiden. Tot ik opeens op de voorpagina een uitgelicht album zag. Het was 'Music to Be Murdered By' van Eminem, een artiest die mijn verleden toch een soort rust heeft gegeven en me door de duistere periodes heeft gesleept. Hoewel ik mijzelf totaal niet beschrijf als groot hip-hop fan, laat staan dit dagen door luisteren (daarvoor heb ik een afwijkende smaak) is en blijft Eminem een hoog plekje houden in mijn hart en mijn luister geschiedenis (zoals te zien is op Last.FM).

Ik was natuurlijk overdonderd en hyped toen ik het nieuwe album zag en heb hem meteen aangedrukt, een uur lang dus dat kwam mij mooi uit, hopelijk ging de dag wat sneller. En eigenlijk vanaf minuut één vond ik het leuk, een leukere verassing dan de voorgaande twee albums waar ik totaal niks voor voelde. Eminem lijkt op het eerste gezien weer herrezen uit zijn graf en brengt ons weer nieuwe goede muziek met leuke collabs waar we wat aan hadden.

Godzilla sprong er voor mij het meeste uit, en vindt ik persoonlijk toch de betere track van zijn plaat. Eminem rapt goed, de beat is dan wel wat slap maar de collab met de artiest 'Juice WRLD' zat hoog in mijn smaak, beiden artiesten kan ik waarderen en helaas is Juice pas overleden dus dat maakte het nog bijzonder. En dat samen met de ontzettend snelle rap lines van Eminem maakt het plaatje compleet. En dan daarna achtervolgt door het nummer 'Darkness' die toch wel wat kippenvel los lijkt te breken, Eminem leek hier toch weer een beetje in zijn oude shape terug gevallen te zijn. Dat smaakt uiteraard naar meer.

Maar dan toch hoe verder het album zich afspeelt hoe duidelijker het word dat deze oude shape niet haalbaar meer is. Hoewel het een prima album is met echt wel leuke songs mis ik nu al langere tijd dat gene wat ik vroeger vooral bij Eminem voelde. De feeling bij zijn nummers, zijn eigen angst en woede en ga zo maar door, alles kon je bijna letterlijk voelen en die flow mist hij nu ontzettend en dat zorgt er ook voor dat dit album wederom niet zo sterk uit de kast weet te komen. Gelukkig sterk genoeg voor een vermakelijke zit, en ik ben er zeker nog niet klaar mee.

avatar van Nr.4
Jezus, wat een matig oor voor beats heeft Eminem toch. Karige plaat weer.

avatar van -marco-
Ben toch wel positief gestemd mbt dit nieuwe onverwachte Em album. Klinkt dope.

avatar van overmars89
Nr.4 schreef:
Jezus, wat een matig oor voor beats heeft Eminem toch. Karige plaat weer.

Ook mijn mening. Beats lijken echt uit de jaren 0 te komen. Ik heb eigenlijk elke keer weer spijt als ik een nieuw album op zet van Eminem. Ik heb ook totaal niks met zijn "snelle flow" trucje. Voor mij klinkt hij toch voornamelijk als een verbitterde oude artiest.

avatar van Kos
Kos
Darkness zet weer de trend voort van Eminems dramatische hippop met refreintjes van na zn 1ste 2 albums.

avatar van Glaciers of Ice
Thought op Yah Yah jammer van de afschuwelijk, chaotische beat.

avatar van Frenz
Vind dit album wel weer te pruimen hier en daar, had 'm al afgeschreven, iets te vroeg dus

avatar van Silky & Smooth
Ik luister hier toch wel met plezier naar. Refreintjes van Ed Sheeran en Skylar Grey hoeven van mij niet en zo'n 'Fuck The World'-line op Farewell is Eminem-onwaardig, maar dit album staat voor mij als een huis. Het niveau van de raps van Eminem is af en toe bovennatuurlijk goed en dat maakt voor mij echt veel goed. Voordeel is misschien ook dat ik mij niet bijzonder stoor aan de beats. Ze zijn niet geweldig, maar grotendeels wel functioneel.

Natuurlijk hoop je op meer bij Eminem en wil je niet dat woorden als 'degelijk' en 'functioneel' je te binnen schieten, maar ik kan ermee leven.

Nu dan toch een waardig nieuw Eminem-album!

Veel variatie ten opzichte van de vorige twee platen; zowel qua producers als qua flows van Eminem. Daarnaast bevat de plaat de nodige collabs, waarvan ik persoonlijk die met Anderson Paak, KXNG Crooked en die met Skylar Grey goed vindt.

Verder is het genieten van de Dr Dre producties op o.a. Lock it Up, Little Engine, en de intro Premonition. Je merkt echt een duidelijk kwaliteitsverschil op momenten dat de plaat van een DRE-productie switcht naar een plaat van een andere producer. Zeker tussen de de opener Preminition en Unaccomodating en tussen de intro van Stepdad (Dre-productie) en dan het daaropvolgende Stepdad waarop Dre opeens met de noorderzon vertrokken is. Dre mixt de beats toch steeds net wat vetter. Meer van dit!

Maar ook Farewell, een Eminem-productie met een reggae-achtige beat en slim shady signature lyrics - kan ik wel waarderen. Toch is het goed dat de redelijk eendimensionale beats die Eminem produceert op deze plaat worden afgewisseld.

Overigens lopen de nummers en skits op ‘Music to be Murdered By’ perfect in elkaar over, zoals je vroeger ook veel hoorde bij Dr Dre-albums; het maakt dat de plaat meer als een geheel aanvoelt. Op Eminems vorige 2 cds was dit niet of ronduit slecht gedaan.

Godzilla, waarin Eminem zijn eigen snelheidsrecord verbetert, wordt wel vergeleken met Rap God. Maar ik vind Godzilla persoonlijk lekkerder in het gehoor liggen. Op mijn stereo waren de super snelle lyrics voor mij onverstaanbaar, maar met koptelefoon hoor je dat Em de woorden verbazingwekkend goed uitspreekt op dat onvoorstelbare tempo.

De mr porter productie Yah Yah is mij te druk en vond ik maar irritant.

De outro met typische Dr Dre-humor is een mooie afsluiter; van een waardig album, met méér creativiteit en kwaliteit dan we de afgelopen jaren van Eminem gehoord hebben.

avatar van Funky Bookie
Ik vind Em wel weer geslaagd. Zoals hij zelf zegt: "If I’m half as good as I was, I’m still twice as good as you’ll ever be" en daar heeft hij gelijk in.
Darkness, Never Love Again en Stepdad zijn tekstueel weer briljant.
Dat hij nog altijd snel is, laat hij ook enkele keren horen. De Shady days komen niet meer terug, maar Em bevalt mij prima als hij maatschappij kritisch en meer volwassen is.

avatar van Joey Ramone
Hoppa, lekker album weer van die goeie ouwe Em.

avatar van Weirdo Wizzy
Eminem blijft voor mij toch wel de artiest waar het fanboy-gehalte weer boven komt drijven. Ondanks dat ik van mening ben dat de beste man al jaren niet echt meer iets relevants heeft uitgebracht, was ik weer benieuwd naar dit nieuwe album van hem. Dat lijkt overigens een nieuw ding van hem te zijn: onaangekondigd albums uitbrengen. Moet hij lekker weten.

Na de intro volgt Unaccommodating waar Eminem zich laat bij staan door Young M.A. Klinkt niet onverdienstelijk al gaat Em's gedeelte me te lang door. You Gon' Learn is dan gelijk een van de beste nummers van het album. Fijne beat, lekker refrein en Royce en Em leveren allebei een prima vers af. Na de interlude komen een aantal nummers die ik als meer pop-hiphop ervaar. Al vind ik de gastbijdrage van Juice WRLD wel erg lekker zeg. Eminem zelf kreeg weer eens zin om hypersnel te rappen. Van mij hoeft dat niet zo nodig. Die eeuwige Skylar Grey mocht helaas ook weer opdraven. En na dit rijtje komt Yah Yah op papier als een welkome afwisseling. Echter, die hele beat overheerst teveel. En dat is jammer, want de heren rappers zelf komen wel lekker.

(we gaan thee drinken...)

Dat betekent dat we over de helft van de speelduur zijn ongeveer. Stepdad is eigenlijk wel een tof nummer. Ik kan van alles opmerken aan Eminem. Dat die op vele facetten in de loop der tijd wel minder is geworden bijvoorbeeld. En toch...ranten op zijn familie kan hij nog steeds als geen ander. Nu is zijn stiefvader aan de beurt. Marsh heeft weer iets Slim Shady-achtigs. Ook wel een lekkere beat trouwens. Kan ik van een aantal andere beats op dit album helaas niet zeggen. En dan gaan we ook maar gelijk door naar het gaafste nummer van het album en dat is die samenwerking met zijn homies van Slaughterhouse. Tussendoor nog wat geneuzel over zijn ex en drugs. Ik geloof het inmiddels wel een beetje. I Will is gewoon een harde track. Ook echt zo'n nummer die je weer even terugwerpt in de tijd. Ouderwets spitten over een rauwe beat. Ze komen ook allemaal gewoon dope en die hook doet het hem ook wel voor mij. Over het toetje dus niets te klagen.

Ik hoor nog steeds goede dingen, maar over de gehele linie weet een Eminem-album me niet helemaal meer te overtuigen. Is niet erg verder, want na twintig jaar zijn bepaalde topics wat vaak de revue gepasseerd. Eigenlijk hoop ik erop dat hij eens een keer een underground hiphop-plaatje gaat maken, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. Voor nu 2,5 ster, want zal nog wel eens een nummertje opzetten, maar het album zelf klinkt alvast niet echt als een blijvertje.

avatar van james_cameron
Het vorige album, Kamikaze, was een aangename verrassing, met een als herboren klinkende Eminem. Ook op dit album is hij in vorm, al moet gezegd worden dat het songmateriaal over de hele linie genomen niet altijd even boeiend is. Vooral tegen het einde van het album is de rek er wel een beetje uit. Niettemin een vrij sterk album, met vooral in het begin een reeks prima tracks, waarop Eminem fel en vooral razendsnel rappend uit de hoek komt.

avatar van Johnny Marr
Darkness, wat een mooi nummer... Prachtig Happy B-day, Em.

Onverwacht sterk album hoor. jordidj1 let je op, let je heel goed op?

avatar van Weirdo Wizzy
Nu ik alle albums van Eminem weer eens bij langs ben gegaan zijn we nu bij het eindstation. Het positieve nieuws aan dit album is dat het beter is dan de vorige twee. Iets minder geforceerd allemaal en ik hoor er meer plezier in terug. En na al die jaren verwacht ik ook geen wonderen meer van Eminem. Verder prima dat hij nog albums uitbrengt en ik zal ze vast blijven checken. Kan altijd wel wat vets opstaan.

avatar van ThingMan
Ben heel erg benieuwd naar Side-B de Deluxe version. Ben het afgelopen jaar dit album steeds meer gaan draaien.

avatar van aminam19
Ik kan deze B-side veel beter hebben het normale album (en kamikaze of revival). Geen geforceerde schreeuwerige flows of die misplaatste bewijs drang van "kijk mij nog steeds heel goed kunnen rappen". Eminem heeft zijn strepen al lang verdient en heeft er op deze B-sides duidelijk weer plezier in. Het is allemaal wat meer laidback, fijne flows en geen album vol met gefrustreerd commentaar naar zijn fans of critics.
Uitschieters zijn voor mij she loves me en discombobulated.

avatar van Insanity
Die side -b is ook lekker hoor