Pendragon - Love Over Fear (2020)

Label: Toff

1. Everything (5:20)
  2. Starfish and the Moon (3:37)
  3. Truth and Lies (8:26)
  4. 360 Degrees (5:34)
  5. Soul and the Sea (5:44)
  6. Eternal Light (8:19)
  7. Water (7:57)
  8. Whirlwind (4:59)
  9. Who Really Are We? (8:41)
  10. Afraid of Everything (5:08)
  11. Tamen Omnia [Everything but Everything] *
  12. Who Really Are We? [Acoustic Version] *
avatar van Mssr Renard
Maar dat is toch niet alleen voorbehouden aan neoproggers?

Laatste keer dat ik checkte, heeft bijna elke muzikant een baan ernaast. Behalve misschien de popartiesten bij een major. Maar die klussen weer bij met reclamefilmpjes en endorsements.

Muziek maken kost voor een hoop mensen meer dan het oplevert. Vaak helpt ticketsales en merchandise.

Ach, het zijn moeilijke tijden. Met zn allen maar de plaat van Barrett en co. kopen en hopen dat de royalty's zo zijn verdeeld dat de drummer ook wat krijgt.

avatar van vigil
De mannen van Marillion kunnen goed leven hoor, ligt ook wel aan de manager en hun marketing afdeling die zorgen voor een zeer goede "oude dag". Maar overal uitverkochte middelgrote zalen zorgt voor een behoorlijke pot met geld gezien de huidige ticketprijzen.

avatar van Brunniepoo
Inderdaad. Een optreden in een uitverkochte Boerderij levert IQ of Pendragon een leuke winst op (en daarom komen ze ook elk jaar terug), maar van dat soort optredens hebben ze er in tegenstelling tot Marillion echt maar heel weinig.

20 dollar voor de download (inclusief belastingen?!?!?!)....

Ik luister en koop heel veel nieuwe muziek, en vooral vinyl kan duur zijn, maar een download is toch meestal ergens tussen de 5 en 10 euro (zonder belastingen).

Dag Pendragon, ik ga dat niet betalen voor een download hoor.
De CD is gewoon potdorie maar 15 euro??!?
Ik wacht wel tot Barrett wat vriendelijker prijzen vraagt aan zijn liefhebbers, en zo erg zit ik nou ook weer niet op die belegen neoprog te wachten.

(Overigens kan ik met 1 klik de plaat i****aal downloaden, maar dat doe ik niet)

20 dollar voor de download (inclusief belastingen?!?!?!)....

Dat is redelijk absurd ja. De download duurder dan de cd...

avatar van Brunniepoo
Op itunes kost de download zo te zien 9 euro (geen idee of dat belast of onbelast is) en op Google Music
8,50 incl. BTW, dus een hoop drukte om niets...

avatar van mulver64

Dat is een prijs waar ik hem meteen digitaal voor aan zou schaffen.
Maar ja, ik ben al zo een gek die ongeluisterd 45 pond neer legt voor de 3CD editie.

Brunniepoo schreef:
8,50 incl. BTW

Misschien een gesigneerde download?

Dat is een prijs waar ik hem meteen digitaal voor aan zou schaffen.

14,50 euro voor een download?? Geen haar op mijn hoofd die voor een download 14,50 neer gaat leggen.

avatar van mulver64
Ayreonfreak schreef:

Voor 14,50 euro kun je hier onbeperkt naar luisteren. Ik heb daar geen probleem mee.

Het concert aanstaande zondag kost me 30,50 euro plus nog een keer 2 x 240 auto kilometers. En dat voor eenmalig een kleine 3 uur top muziek.
Ook dat heb ik er graag voor over hoor.

mulver64 schreef:

Ook dat heb ik er graag voor over hoor.

Voor nog geen 20 euro koop je incl. verzendkosten een fysieke (standaard editie) cd. Een copy die je altijd tot je beschikking hebt en zelf kunt rippen. Mooi dat ik geen 14,50 euro ga betalen voor een bestand op mijn cd die wanneer mijn computer crasht voor altijd weg is en je opnieuw een download kan aanschaffen... Maar goed, wellicht ben ik wat dat betreft nog ouderwets.

Dat is een prijs waar ik hem meteen digitaal voor aan zou schaffen.

Klik maar door. Er komen nog belastingen bij

Brunniepoo schreef:
8,50 incl. BTW, dus een hoop drukte om niets...

Ik heb nog nooit iets van beide sites gedownload. Ik wilde bij het officiele kanaal, omdat ik dan de artiest het meest geef.

Maar als ik iets van Itunes of Google Music download heb ik dan een account bij één van de twee nodig?

Edit: via Google Play heb je de MP3's op je pc. Via bandcamp doe ik het meestal.

Edit 2: ik heb geen cdspeler. Vinyl of digitaal is wat ik speel.

Edit 3: spannend hoor, mijn eerste Google Play-download

avatar van harm1985
Spotify is ook voor mij de manier om nieuwe muziek te ontdekken. Jammer dat dit er niet op staat, want het hoge cijfers en reacties hier maken me nieuwsgierig. Ongehoord iets kopen doe ik al jaren niet meer.

avatar van Rogyros
Ik vind het ook niet echt slim van Nick Barrett. Streaming is de meest geëigende manier om muziek tot je te laten komen. Je kunt je daar tegen verzetten omdat je vindt dat mensen gewoon direct voor je product moeten betalen, maar het effect is juist het tegenovergestelde. Minder mensen zullen zijn muziek gaan beluisteren omdat de toegankelijkheid lager is.

Hij mag dan zijn principes hebben, maar ik ga ook niet ongehoord zijn album kopen. En die paar seconden per liedje op cdBaby was wel leuk, maar een enorm goed beeld van zijn muziek heb ik niet. Ik heb nu een beetje het standpunt: dan maar niet. In een gemiddelde cdzaak zal ik deze cd ook niet vinden. Er is nu eenmaal een kleine markt voor deze muziek, en Barrett maakt deze markt voor zijn muziek ongewild nog kleiner.

avatar van Mssr Renard
Ik baal echt enorm hiervan.

Ik koop graag platen van bands/artiesten, maar dit is echt niet leuk. Ik heb 8 euro betaald voor een plaat die ik niet goed vind.

Nu zijn er vast users hier die vinden dat ik niet moet zeuren, maar die moeten dit bericht maar gewoon negeren.

Ik ben echt een beetje boos ook. Maar die hele neoprog-scene is hopeloos ouderwets en ze doen maar. Zo te lezen zijn er genoeg mensen die 45 euro neertellen voor een cd en afreizen naar de Boerderij.
Na het vreselijke concert van Supersister en deze afzetterij, is voor mij de lol er helemaal af. Mij zul je ook geen neoprog meer zien supporten. Ook dat negatieve gezwets van Fish is me erg gaan tegenstaan. Hij dist gewoon zijn eigen fans? Wat de hel, ook echt?

Er zijn genoeg jongere bandjes die ik graag support en ook platen van bestel. Direct bij de band zelf, heerlijk om mee te mailen. Ze zoeken het maar uit bij die Pendragon. Iemand geïnteresseerd in een digitale versie van Love Over Fear? Ik kan het zippen en toesturen, als je wilt.

avatar van Rogyros
Nu scheer je wel een heel subgenre (neoprog) over één kam, toch Michiel? Je moet iedere band toch ook gewoon afrekenen op zijn eigen merites?

avatar van Mssr Renard
Het genre biedt mij geen plezier meer. Ik heb nog wel hoop voor de nieuwe Fish-plaat.

Wel bijzonder dat Wishbone Ash en Uriah Heep wel nog met een goede plaat zijn gekomen. Dus oude mannenmuziek kán wel okay zijn. Maar ik vind met name de producties van de moderne progplaten (ook AOR trouwens) steeds meer een brij worden. De dynamiek is totaal zoek. Het is een wall-of-sound, op een nare manier.

En dat is mijn mening uiteraard.

Mssr Renard schreef:
Het genre biedt mij geen plezier meer.

En dat is toch het enige echte belangrijke in de muziek.
Je hebt je standpunt wel helder gemaakt!

Rogyros schreef:

Vind ik wel moeilijk. Ik heb ook Spotify, maar wanneer ik iets mooi vind, koop ik het nog altijd fysiek (of vraag ik een recensie exemplaar aan)

Maar ik vrees (en weet) dat ik één van de laatsten ben. Jongeren tot 35 jaar kopen niets, maar dan ook echt niets meer fysiek. Ze luisteren en gebruiken alleen nog maar naar Spotify, of downloaden. Wanneer ze echt helemaal gek van iets zijn kopen ze I-tunes. Ik werk met veel jongeren en heb zelf ook kinderen en zelfs die van mij verklaren mij voor gek.

Ik denk dat het publiek wat Pendragon (nog) kent juist wel fysieke cd's koopt, want dat zijn de notoire fans van 30 jaar geleden. Die willen net als deze ouwe lul nog naar een hoesje kijken. Jongeren kennen deze band niet meer, daarbij hebben ze ook een suffe uitstraling. Zeker Barrett.

Met andere woorden; als Barrett op Spotify gaat staan met zijn muziek, vrees ik ook wel inkomensderving. De fans van weleer die ook spotify hebben, zouden naar aanleiding van één luisterbeurt dan wel eens kunnen besluiten het niet te kopen.

Want na twee luisterbeurten viel het mij ook nog niet mee. Voorlopig besluit ik het nog niet te kopen....

avatar van Prog66
Ik weiger gebruik te maken van zaken als Spotify, en val dus waarschijnlijk net als Ayreonfreak in de categorie “ouwe lul”.

Sites als deze verbreden mijn muzikale horizon. Zonder MuMe, Progwereld, Metalfan en nog een paar soortgelijke platforms had ik bands als Big Big Train, Antimatter, Soen, Klone, Swallow The Sun, Psychotic Waltz en nog heel veel anderen waarschijnlijk nooit ontdekt. En dan had ik heel veel moois gemist!

Niets mooier dan na weer een lovende recensie op een van deze sites bij de kleine platenzaak op zoek te gaan naar die ene band waar je nog nooit van had gehoord, en dan constateren dat je dankzij (bijvoorbeeld) Alicia of Neal Peart weer iets geweldigs aan je collectie hebt kunnen toevoegen.

Over de nieuwe Pendragon: ik ben er nog niet helemaal uit waar ik hem binnen het oeuvre van de band moet plaatsen
Eerste indruk is dat hij beter is dan de twee vorige albums, maar dat hij niet kan tippen aan Pure (maar dat laatste is niet zo gek, natuurlijk).

Ayreonfreak schreef:

Ik heb redelijk wat ervaring in dit gebied maar het beeld dat jij schetst is wel erg zwart. Over zwart gesproken, veel twintigers en dertigers zitten aan het vinyl en een relatief grote groep meisjes zo tussen de laat ik zeggen 13 en 18 koopt veel K-pop dat extreem populair is. Allemaal aan de prijs maar ook allemaal ltd uitgaves, grote fotoboek achtige verpakkingen met veel foto's e.d. het blijkt gewoon dat platenzaken die durven te investeren in (de juiste) voorraad (bv Sounds Delft, Sounds Venlo, Velvet Leiden, VanderVeen in Assen en Fame om maar eens wat te noemen) het nog erg goed doen. Maar, om weer op topic te komen, of de nieuwe Pendragon daar bij zal horen weet ik niet.

avatar van Mssr Renard
Het had voor mij gescheeld als IQ, Pendragon, Twelfth Night etc. ook op Bandcamp zaten. Daar betaalt de band geen of heel weinig commissie.

Ipv zitten ze bij CDBaby, die verdeelsleutel is pas armoede. Ik zit zelf ook bij CdBaby dus weet waar ik het over heb. In het dashboard kan de band zelf kiezen op welke platforms er wel en niet de plaat wordt aangeboden. Ze kozen wel voor google en iTunes maar niet Spotify. Dat vind ik merkwaardig.

Terwijl de plaat waarschijnlijk op dit moment al gratis te downloaden is (in Flac) op site die ik niet mag/ga noemen. En ook gratis via een p2p programma is binnen te halen (naam noem ik niet).

Bedien dan tenminste die lui die nieuwsgierig zijn. Want blind een plaat kopen, dat doet echt niet iedereen. Nou ja, ik dus ditmaal.

Heb trouwens net voor weinig bij het label via Bandcamp twee lp's van Maisha en Kokoroko besteld en rechtsreeks bij de band twee lp's van Magic Bus (progrock). Geen platenzaak, geen commissie, geen strijkstok.

Ik snap heel goed dat mensen eerst even willen luisteren. Alleen als je dan een illegale rip hebt binnengehaald, ga je dan nog 45 euro neertellen? Denk het niet.

Bandcamp biedt trouwens de mogelijkheid om een limiet aan het aantal malen gratis beluisteren te verbinden. Dan krijg je een popup, dat je het nu wel echt moet gaan kopen. Spotify biedt die mogelijkheid niet eens.

Snap nog steeds niet waarom niet iedereen massaal op Bandcamp zit. F*** die hele Spotify. Muziekinkomsten terug naar de muzikanten!
Ik weet waar ik het over heb: ik heb via Spotify 0,0001 cent verdiend in 3 jaar.

vigil schreef:

Toch denk ik dat het percentage jongeren wat nog cd's koopt erg klein is. Bijv. de niche K-pop die jij noemt is relatief klein. Natuurlijk kopen jonge fans van bands nog steeds cd's, maar dan moeten ze het echt heel goed vinden. Ik heb bijvoorbeeld een jonge collega die helemaal gek is van Snelle, vaak naar optredens gaat etc. Maar hij heeft nog geen enkele cd (of LP) fysiek! je merkt het ook in het genre waarin ik recenseer, heel veel bands brengen tegenwoordig al niets meer uit op cd. Het levert toch niets op en de bands zijn zeer negatief ten opzichte van de muziekindustrie. Door het uitgeven van rechtstreekse downloads (vaak gewatermerkt) verdienen ze iets wat rechtstreeks hun portemonnee invloeit.

Dit is bijvoorbeeld ook zo'n band. Erg goed, maar ze brengen alleen nog vinyl uit. Mount Hush - Mount Hush (2020)

avatar van Mssr Renard
Hey Ayreonfreak, wat is een gewatermerkte download? En wat recenseer je precies, want waar je naar linkt ziet er bijvoorbeeld erg interessant uit.

Ik denk dat je dat 1ste onderschat

Mssr Renard schreef:

Dat als je 'm zelf ergens upload ze aan een bepaalde code kunnen zien wie dat dan heeft gedaan. Elke download die ze uitsturen heeft dus een unieke code

vigil schreef:

Dus eigenlijk een soort read-only metadatakenmerk aan een bestand toegevoegd, zoals bijvoorbeeld e-signing. Want het is niet de bedoeling dat de code wordt weggehaald.

Er is trouwens ook al software beschikbaar om mp3's te rippen van streamingsites, dus ook daar is piracy al mogelijk. Maar volgens mij wist iedereen dat al.

Terug naar Pendragon
Hoe bevalt de plaat inmiddels?

avatar van Red Rooster
Ik werd in eerste instantie verrast met het voor Pendragon-begrippen ietwat onwennig begin. Heftig staccato drumwerk zonder veel opsmuk, met een orgel dat als een soort ouverture een sterk thema neerzet dat als een leidmotief gedurende het verdere verloop in verschillende varianten zal opduiken. Met na ongeveer een minuut plots de welbekende en meeslepende Pendragon-sound. Het contrast is groot; het effect sprankelend. En dat geldt voor het hele album.
Voor mij is het criterium niet dat het per se vernieuwend moet zijn (wat niet hetzelfde is als ‘goed’), maar dat het vooral raakt, vervoert, meesleept en misschien wel zin en betekenis geeft.
En dat doet Nick Barrett met dit album opnieuw weergaloos. Ja, het was zes jaar wachten - en het was het waard. Sowieso hadden we in de tussentijd nog genoeg andere mooie (Pendragon) albums om de tijd zinvol mee te vullen.
Ik sta iedere keer weer versteld van de diversiteit, virtuositeit, de veelvoud en melodieën en thema’s waarvan ik dacht dat die bron toch onderhand wel zou zijn opgedroogd.
Vanavond gaan we het vol verwachting live zien in Oberhausen. Ik heb er niet van kunnen slapen.

Ik denk dat je dat 1ste onderschat

Natuurlijk heb jij daar cijfermatig meer zicht op dan ik, maar voor mijn gevoel is dat wel zo, zeker ook aan de reacties die ik vaak krijg van jonge mensen om mij heen.