Bob Dylan - Nashville Skyline (1969)

Country
Label: Columbia

1. Girl from the North Country (3:41)

met Johnny Cash

2. Nashville Skyline Rag (3:12)
  3. To Be Alone with You (2:05)
  4. I Threw It All Away (2:23)
  5. Peggy Day (1:59)
  6. Lay Lady Lay (3:20)
  7. One More Night (2:25)
  8. Tell Me That It Isn't True (2:45)
  9. Country Pie (1:35)
  10. Tonight I'll Be Staying Here with You (3:23)
avatar van dudehere
De countryplaat van bob dylan

Bob dylan heeft zich altijd al laten beinvloeden door country maar had nog nooit een echte country plaat gemaakt.

De plaat begint met een duet met Johnny Cash een nieuwe versie van het nummer 'Girl From the North Country'
en gaat via het instumentaaltje 'Nashville Skyline Rag' (inclusief geweldige steel gitaar)

door met mooie country rock nummers uitschieters oa. 'I threw it all away', het prachtige en meest bekende nummer 'lay lady lay' en eindigd dan met het liefdevolle nummer 'Tonight I'll Be Staying Here With You'

het album klinkt erg lenteachtig, warm en luchtig
met de bomen groen, de bloemen in knop, de en wij samen in ons huisje op het platteland

Lay Lady Lay

weer een geweldig album! stuk voor stuk mooie nummers en het is leuk om te horen hoe z'n stem veranderd is, deze staat hoog in m'n dylan top 10!

Dit is inderdaad een geweldig album.
Niet zijn allerbeste maar hij staat bij mij toch ook in mijn
'dylan top 10'

Prachtige countryplaat!

avatar van Toon1
Ik ben op dit moment aan het luisteren naar de Dylan/Cash Nashville Sessions, klinkt erg goed (had ook niet anders verwacht ). Zeker de moeite voor fans van dit album om ook eens te beluisteren.

Het is mensen hier vast weleens opgevallen dat Dylan's stem op dit album en op "John Wesley Harding" wat vreemd (of in ieder geval: anders) klinkt. Honderden theorieën doen de rondte hierover, maar helaas: de oplossing is simpel.

Deze twee albums hebben te maken met een technisch probleem; op 33 1/3 toer heeft Dylan z'n vreemde stem, maar op 31 toeren, klinkt 'ie weer normaal. Oftewel: de snelheid van de albums klopt niet helemaal.

BTW: wel een crimineel kort album, dit! Het is ongeveer een bloody EP!

Wat een heerlijk album weer van Bob Dylan!
Geweldige country, met een vleugje rock.
5***** sterren

Davez
Prachtig album, korte maar melodieuze songs en het mooiste liefdeslied aller tijden samen met Johnny Cash

4.5

ik vind dit ook een heerlijk album. De muziek klinkt in mijn oren zoals de hoes al doet vermoeden. Een lekkere sound.

avatar van musicfriek
joshuamahe schreef:

Inderdaad, heerlijke zomerse muziek. Bob zoals ik hem nog nooit eerder gehoord heb. Niet alle nummers zijn even pakkend, maar een dikke 4 sterren verdiend deze wel.

avatar van musicfriek
Wat een heerlijke drive heeft Nashville Skyline Rag zeg. Zo vind ik country geweldig om te luisteren

avatar van Shangri-la
Country is zo slecht nog niet, als je niet te bekrompen bent in je smaak valt er nog heel wat te genieten.

avatar van Jeanneman
Ik ben officieel fan in wording. Wat een prachtmuziek!

avatar van Xel
Xel
ideaal zondagmiddagcd'tje is dit.
Niet Dylan's beste, wel ééntje om weer in te lijsten: wat een plaatje!

avatar van Lamontagne
Dit is een pracht album alleen jammer dat ie zo kort duurt.

Geen 1 slecht nummer

5 sterren

Luister 'Peggy Day' eens en daarna 'Holiday' van The Kinks.
Lijkt wel heel erg veel op elkaar.............

EVANSHEWSON
Shangri-la schreef:

Zo is dat maar nèt !

Mooie Dylanplaat, niet zijn sterkste, wel een zeer goede
Lay Lady Lay klassieker van formaat.
Dylan's stem klonk toen nog nèt anders dan tegenwoordig...

Girlf From the North Country zingt ie toch wel met een andere
gigant en één mijner favorieten zeker ; Johnny Cash!
(Hoe wist ie dat ? hihi)

Tonight I'll Be Stayin Here With you is een zeer mooie afsluiter van een boeiende plaat.

4 ****

avatar van George
Dit is een ontspannen en een niet 'bijtende' Dylan die wij op dit muzikaal buitenbeentje van hem uit de 60's kunnen beluisteren. Zijn stem klinkt anders , warmer en dieper , op deze Nashville C & W plaat.
Ongetwijfeld zal het met de zangmicrofoontechniek en misschien ook wel met de opnamesnelheid te maken hebben. Het stoort mij absoluut niet en past wonderwel bij de warme, country sfeer van het album.
Dylan heeft zijn bewondering voor Cash nooit onder stoelen of banken geschoven. Op deze C & W plaat komt de grote man Dylan's zang versterken in duet vorm met ' Girl from the north country.
Het is het openingsnummer en zet gelijk de toon voor de rest van dit zo genietbare,sfeervolle album.
Times they are a changing, zong Dylan , enkele jaren voor deze plaat .
Op Nashville Skyline lijkt de tijd even stil te staan.

Larsch
Laatst voor vijf euro meegenomen en dat was helemaal geen slechte beslissing achteraf. Het eerste nummer, Girl From The North Country, met Cash is prachtig en Lay Lady Lay is de overduidelijke Dylan-topper op dit album. Lekker rustig plaatje, dat nergens écht spannend wordt, maar zeker niet onaardig. Dylan's stem klinkt wat anders, maar dat mag de pret niet drukken. Ik geef deze CD (voor nu) dan ook 3,5*.

avatar van devel-hunt
Prachtig album, en een van zijn vrolijkste!! Voor het buitenleven, want het is een pure country and western plaat, misschien nog meer als voorganger "john Wesley Harding". Het hoogtepunt is natuurlijk Lay lady lay, maar de rest mag er ook zijn!!

avatar van Toon1
Dylan's countryplaat. Een unieke plaat in z'n oeuvre, en hij bewijst dat hij ook countrymuziek helemaal meester is. Lay Lady Lay is prachtig. Ook de rest mag er wezen, zeer genietbaar en een opvallende plaat in Dylan's oeuvre.

Father McKenzie
Ja, Toon1, Lay Lady Lay is schitterend, mooie plaat in zijn gheel hoor! Wijkt inderdaad nogal af van andere Dylan platen...

avatar van Lennonlover
Man, dit klinkt allemaal zo lekker vrolijk. Het gaat precies vanzelf en het gaat allemaal zo vlotjes. Ook Country is hem gegeven.

Ik heb er nog maar één draaibeurtje opzitten dus wacht ik nog even op het stemmen. Maar het zal snel komen daar het een heel kort album is.

wat ook geweldig is, is dat hij, het is ondertussen al 1969, en hij blijft gewoon zijn ding doen. Waar hij goesting in heeft op dat moment. Terwijl alle groepen wat creatiever worden, de elektische gitaren een grote rol spelen en de songs langer worden, gaat hij teruggrijpen naar country. Prachtig!

avatar van LucM
Bob Dylan gaat hier de countrytoer op en dat is daarmee een uniek album in het oeuvre van Dylan. Ik vind het erg goed klinken, "Lay Lady Lay" vind ik zelfs tot de beste nummers van Bob Dylan behoren, "I Threw It All Away" en de samenwerking met Johnny Cash vind ik ook erg geslaagd.

Dat was wel even schrikken, de eerste keer dat Girl From The North Country door mijn kamer galmde. Nu had ik wel gelezen Dylans stem raar klonk op dit album, maar dít had ik nooit verwacht. Het verpestte het nummer de eerste keer voor me, en ik was dan ook van mening dat deze remake het bijlange niet haalde bij de versie op The Freeweheelin'. Die mening blijft hetzelfde, maar inmiddels kan ik wel de schoonheid van het openingsnummer en de rest van dit album inzien. Heerlijke muziek om in de tuin mee te zitten en met een glimlach en een meedeinend hoofd mee naar te luisteren. En zelfs de stem van meneer Dylan weet me hier heel goed te bekoren

Ik zet meteen hoog in: 4,5*.

avatar van wolf
Ik vind deze versie zelfs veel beter dan alle anderen en dat komt door ene Johnny Cash. Lay Lady Lay is trouwens eens van mijn favoriete Dylannnummer en dat wil wat zeggen als je het repertoire van de meester bekijkt.

Johnny Cash zingt inderdaad erg mooi, maar alleen Bob Dylan met een gitaar en mondharmonica bevalt me een stuk beter. Die versie van Girl From the North Country raakt me veel meer dan die op Nashville Skyline. Maar het blijft een goed nummer, dat is iets wat zeker is.

Lay Lady Lay vind ik overigens niet de topper van dit album. Wat het precies wel is, zou ik niet kunnen zeggen; de nummers hebben allemaal hetzelfde (hoge) niveau, zonder dat er echt iets bovenuit springt voor mij.

avatar van dj maus
M'n Dylan-favoriet!

Halfje eraf bij mij. Het is prima muziek, maar het kan zich toch niet meten met het beste werk van Dylan.