Triptykon with the Metropole Orkest - Requiem (2020)

Alternatieve titel: Live at Roadburn 2019

Zwitserland
Label: Century Media

1. Rex Irae (6:34)
  2. Grave Eternal (32:28)
  3. Winter (6:54)

avatar van gigage
Geweldig! Zijn er nog mensen hier die in de zaal waren?

avatar van Mindscapes
gigage schreef:
Geweldig! Zijn er nog mensen hier die in de zaal waren?
Hierzo! Weliswaar enkel het laatste kwartier. Ik weet niet goed meer waarom, want ik wilde dit echt wel zien. Misschien te verklaren als ik het programmaboekje er nog eens zou bijnemen... Maar dat kwartier heeft me wel helemaal opgeslorpt in de sfeer. Mooie herinnering aan overgehouden!

avatar van CWTAB
Bij de streaming versie is de middelste track in 5 stukken gekapt...

avatar van gigage
Rex Irea is mijn favoriete song van mijn favoriete Celtic Frost - Into the Pandemonium (1987) - Winter komt van Monotheist (2006) en wat daar tussen staat is een niet eerder uitgebrachte Celtic Frost requiem.
Ik vind het allemaal geweldig maar dat heb ik al snel als een orkest de moeite neemt om dit te oefenen en samen met een metalband uit te voeren.

avatar van Barney Rubble
Gave opzet. Metal met orkest kan erg goed werken.

avatar van Edwynn
Ik was er helaas niet bij. Maar ik vind dit een mooie geste om het toch te kunnen beleven. Op het puntje van de stoel.

avatar van the crook
Dat metal met een orkest een goede combinatie kan zijn hebben o.a. Satyricon en het National Norwegian Orchestra al eens bewezen. Ook hier is weer sprake van een nu al memorabele samenwerking. En extra leuk doordat er een Nederlands tintje aan zit. Blij dat Century Media de moeite heeft genomen om dit op vinyl, cd én DVD te kwakken! Met name de art book edition is een prachtige package en meer dan je zuurverdiende centen waard!

avatar van Don Cappuccino
Metalbands met orkesten zorgt bij mij voor gemengde gevoelens. De bombast is vaak niet iets waar ik warm voor loop, maar dat komt omdat metalinstrumentatie dan vaak nog grootser wordt gemaakt met een orkest waardoor subtiliteit volledig weg is en het juist geen indruk maakt. Triptykon valt absoluut niet in die valkuil. De rollen zijn hier omgedraaid: het Metropole Orkest neemt de hoofdrol, waarbij Triptykon bepaalde passages meer aanzet en accentueert met de typerende doordringende doomy riffs. Ook zijn de orkestpartijen niet ontzettend volgepropt met instrumentatie, maar is het allemaal vrij minimalistisch en ruimtelijk, waardoor de uitbarstingen die er zijn ook echt binnenkomen. Gastzangeres Safa Heraghi zingt fenomenaal goed, die zou van mij op een derde Triptykon-album ook mogen zingen. Dit is een heel erg geslaagd project.

avatar van Edwynn
Ja, precies. Het is mooi ingetogen. Grave Eterna duurt lan maar is ontzettend fraai opgebouwd. Zo is Winter een prachtig coda geworden.
En die zangeres heeft een soort Floor Jansen stijl. Geeft kracht aan Rex Irae

Eigenlijk duurt dit allemaal veel en veel te kort.

avatar van AOVV
Net beluisterd, en 't klinkt erg goed. De wisselwerking tussen Triptykon en het orkest is zeer sterk, en de toevoeging van vrouwelijke vocalen is een schot in de roos. Wat een sfeer wordt hier toch weer gecreëerd..

Voor een beoordeling is het nog wat te vroeg, maar het zou wel eens hoog kunnen uitvallen. En hopelijk komt er ook nog een nieuwe Triptykon-plaat.

avatar van Kronos
Tja, ik weet het nog niet. Vooral veel sfeer. Op een gegeven moment lijkt het wel Pink Floyd met zwaardere riffs. En die zangeres weet nergens het etherische stemgeluid van Claudia Maria Mokri te benaderen, waardoor het sterke contrast in Rex Irae, het enige echte nummer, verloren gaat. Het zal wel aan mij liggen. Ik ben over het algemeen niet zo'n fan van liveopnamen.