Bob Dylan - Under the Red Sky (1990)

Label: Columbia

1. Wiggle Wiggle (2:09)
  2. Under the Red Sky (4:09)
  3. Unbelievable (4:06)
  4. Born in Time (3:39)
  5. T.V. Talkin' Song (3:02)
  6. 10,000 Men (4:21)
  7. 2 X 2 (3:36)
  8. God Knows (3:02)
  9. Handy Dandy (4:03)
  10. Cat's in the Well (3:21)
avatar van spinout
De opnamen voor Handy Dandy duurden 34 minuten. Daarna is er in geknipt, tot ze een liedje hadden van 4 minuten. Niet origineel, want afgekeken van Miles Davis.

avatar van Deranged
Hoe dan ook vind ik dit lang geen slecht album, en Handy Dandy een behoorlijk vet nummer die er bij mij op z'n tijd nog altijd behoorlijk lekker ingaat.

He'll say ah you want a gun I'll give you one
she says boy you t-t-talking crazy

Dylan weet hier met zijn verschillende gastartiesten zeker wel een lekker geluid te creëren op bepaalde nummers. Unbelievable is ook noemenswaardig.

avatar van BoyOnHeavenHill
spinout schreef:

Ik denk eigenlijk dat de noodzaak om er een "hanteerbaar" nummer van te maken een grotere inspiratie was dan het voorbeeld van Miles Davis.

avatar van spinout
Niet volgens Patrick Roefflaer in zijn boek "Bob Dylan in de studio".

avatar van BoyOnHeavenHill
Helaas, dat boek ken ik niet. Maar als ik zoek op internet kom ik ook dat verhaal over Miles Davis tegen, en AOVV noemt het ook al in zijn bericht van 15 oktober 2013, dus je hebt helemaal gelijk.

avatar van AOVV
spinout schreef:
Niet volgens Patrick Roefflaer in zijn boek "Bob Dylan in de studio".

Ook zo'n beetje mijn uitgangspunt, dat boek, overigens.

avatar van spinout
Ik had het betreffende stukje in het stuk van AOVV niet gelezen, anders had ik het niet nogmaals vermeld.

avatar van Deranged
Ik vind Handy Dandy helemaal niet klinken als een nummer dat zo tot stand zou zijn gekomen.

Kortom, tot op heden klinkt dit voor mij net zo aannemelijk als de gemiddelde big smile anekdote van Leo Blokhuis.

Mensen hebben wel vaker de neiging om met verhalen te komen over hoe volgens hun dingen tot stand zouden zijn gekomen, of zelfs waar ze over zouden gaan, en mijn vraag blijft dan toch altijd.

Waren ze erbij.

avatar van Cor
Cor
Wat een tegenvaller na het prachtige 'Oh Mercy'. Die plaat zit toch wel ingeklemd tussen inferieure Dylan-albums. 'Under The Red Sky' heeft wel het organische geluid (naturel met soms een spaarzame accordeon), maar de songs zijn zo gruwelijk anoniem. Nergens een passage waarbij ik even verrukt op kan veren. Niet geweldig.

avatar van kort0235
Under the red sky is zeker nog wel de moeite waard, de rest is gewoontjes maar zeker niet slecht.
Wel een heel stuk minder dan zijn voorganger Oh Mercy.

avatar van Wandelaar
Dit is beslist geen meesterwerk, dat ga ik ook niet beweren. Het ontbreekt de troubadour hier aan concentratie. Wat slordig en mompelend alsof hij ter plekke nog met de tekst aan het schaven was. Toch kan ik er best naar luisteren. Het is een prettig album als geheel. Behalve de kinderrijmpjes noteer ik als geslaagd: Under the Red Sky, Unbelievable, Born in Time en God Knows. Toch nog een beetje gospel hier? Ja, Dylan is er nog niet los van.

avatar van spinout
Net op een nieuw topic gekeken, Top 10 Middelmatige Albums, staat dit album op nummer 1 in het eerste lijstje. Onterecht vind ik. Vinden ook de schrijvers van het boek Bob Dylan Compleet Het Verhaal van de 492 Songs. Die noemen dit album:het ondergewaardeerde album. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Blijf het raar vinden dat deze zo ondergewaardeerd word; Destijds heel veel in mijn stamkroeg gedraaid en tot op vandaag een4* waard !

avatar van Ducoz
Stijn_Slayer schreef:
Al Kooper, Bruce Hornsby, George Harrison, David Crosby en de twee Vaughan's vormen een indrukwekkende lijst aan gastartiesten, maar dit album is niet bepaald indrukwekkend te noemen.
....

En David Lindley (Kaleidoscope, Jackson Browne) , Waddy Wachtel (Keith Richards band), Robben Ford, Bruce Hornsby, Paulinho Da Costa(Sergio Mendes), Elton John speelt piano op 2x2...

Juist door al die gasten verwaard het tot een nogal generic album. Vleesch nog visch. Platen met zo'n lijst aan gastbijdragen slagen zelden; supergroepen prodceren zelden superplaten. Jammer. Gelukkig herpakte Dylan zich gauw weer door een stapje terug te nemen.

avatar van Cor
Cor
Cor schreef:
Toch niet zo matig bij herbeluistering.

avatar van kort0235
In mijn vorige topic bij Oh Marcy heb ik gezegd dat ik het album Under the red sky nog niet kende.
Schijnbaar heb ik hem wel eens beluisterd, maar waarschijnlijk geen indruk gemaakt.
Wel, vandaag beluisterd en ik moet zeggen dat ik toch positief verrast ben door een dit keer wat vrolijke Bob Dylan met heel aardige songs. Pretentieloos, maar mag het eens een keer?
Het hoeft niet altijd zwaarmoedig, dit is een album waar ik toch vrolijk van ben geworden.
Cat's in the well, heel leuk gedaan!
Via Spotify beluisterd, maar ik ga hem zeker nog wel eens kopen!
Ik geef een 3.5 !!

avatar van MarkS73
Ik begon aan dit album met het idee dat het een van zijn slechtste platen was maar dat valt nog best mee. Het luistert allemaal best lekker weg, een ongecompliceerd album. Dit keer eens geen diepgaande, cryptische of literaire teksten, maar gewoon lekker klinkende liedjes. Dylan is nooit een geweldige zanger geweest maar waar dat normaal gesproken juist zijn kracht is voor mij, vooral op zijn donkerder klinkende albums, is het hier soms wat storend. Op de een of andere manier passen luchtige albums niet helemaal bij hem. Niettemin staan hier toch best wat goede nummers op met als hoogtepunten de titeltrack en Born In Time. In ieder geval een stuk beter dan ik had verwacht.

avatar van Tijntje76
Uitstekende Dylan dit!

Zelfs een minder album van Dylan vind ik altijd nog beter te pruimen dan het gemiddelde product van even welke artiest. En dat orgeltje van Benmont Tech..., smullen!

...Tench (!)