Westside Gunn - Pray for Paris (2020)

Label: Griselda

1. 400 Million Plus Tax (1:08)
  2. No Vacancy (1:35)

met Benny the Butcher en Conway the Machine

8. $500 Ounces (4:12)

met Freddie Gibbs en Roc Marciano

9. Versace (2:04)
  10. Claiborne Kick (3:17)

met Boldy James

11. Shawn vs. Flair (2:21)
  12. Party Wit' Pop Smoke (2:14)

met Keisha Plum

13. LE Djoliba (2:23)

met Cartier William

avatar van mh040
Production credits:
1. 400 Million Plus Tax
2. No Vacancy (prod. by DJ Muggs)
3. George Bendo f. Conway & Benny (prod. by Daringer)
4. 327 f. Joey Bada$$, Tyler, the Creator, Billie Essco (prod. by Camo Monk)
5. French Toast f. Wale & Joyce Wrice (prod. by Camo Monk)
6. Euro Step (prod. Beat Conductor)
7. Allah Sent Me f. Benny & Conway (prod. by Daringer)
8. $500 Ounces f. Freddie Gibbs & Roc Marci (prod. by Alchemist)
9. Ver$ace (prod. by Jay Versace)
10. Claiborne Kick f. Boldy James (prod. Alchemist)
11. Party wit Pop Smoke f. Keisha Plum (prod. by Tyler, the Creator)
12. LE Djoliba f. Cartier William

nedbed
Ik ben heel erg benieuwd naar de bijdrage van Tyler.

avatar van jordidj1
Wow, wat wordt dit dan? o.a. Benny, Tyler, Joey Bada$$, Freddie Gibbs features... Dit ga ik zeker checken, Johnny Marr ook wel

Rene1979
Westside Gunn is de minste rapper van Griselda maar maakt wel de beste platen van Griselda. Benny en Conway komen vaak niet boven de middelmaat uit maar Westside luister ik erg graag.

avatar van aerobag
De schelle stem van Westside Gunn is niet helemaal aan mij besteed en de 'krrrrrrrrrrrrrrrrrrrr's en 'boomboomboomboomboomboomboom's word ik een beetje giebelig van, maar wat mijn bovenbuurman zegt: Zijn albums zijn wel het meest consistent vergeleken met zijn Griselda partners.

Deze plaat met veel features en piekfijne productie bevalt me daarom ook zeer! George Bendo, 327, $500 Ounces, Versace en Shawn vs. Pair vind ik in ieder geval al bovenste plank materiaal

bennerd
Rene1979 schreef:
Truedat! WSG weet telkens weer dezelfde consistente sfeer te scheppen. Technisch zijn Conway en Benny veel beter, maar WSG lijkt wel de stijl het meest te belichamen.

Maar ook Conway zijn plaatjes draai ik erg graag. Met die van Benny ben ik het minst bekend.

aerobag schreef:

Wat jouw buurman zegt klopt helemaal, wat bennerd zegt ook. Misschien niet een hele goede rapper en een irritante stem, maar de sfeer die hij neerzet is gewoon dope. Hij kiest zijn beats goed uit en weet de juiste gastartiesten voor zich te winnen. Ook de hoezen passen goed bij de sfeer. Conway en Benny hebben over het algemeen slechte hoezen en de beats zijn ook niet best. Dan mogen die mannen beter kunnen rappen maar het zijn dan ook meteen allemaal teksten die ik al eens gehoord heb. Westside is daarentegen uniek. Dit wil niet zeggen dat ik al zijn platen heb, maar deze komt er wel. Dikke 4

avatar van aerobag
Rene1979 schreef:
Ook de hoezen passen goed bij de sfeer.

De hoes was inderdaad ook een element waardoor dit album opviel bij mij.

Hij deed me denken aan de hoes van Orpheus vs. The Sirens . Die renaissance schilderijen werken opvallend goed als hiphop hoezen.

avatar van 'rens.
Wil toch tegen mijn buren hierboven even opkomen voor mijn grote vriend Benny, en jullie vragen om Tana Talk 3 nog een paar keer aan te zetten. Vind ik het meest consistente album van hem.

Sluit ik me bij Rens aan. Tana Talk 3 is vuur. Samen met Flygod zijn dat voor mij de beste albums die ik tot nu toe heb gehoord van Griselda. Deze klinkt trouwens ook goed op het eerste gehoor. De man heeft inderdaad een uitstekend gehoor voor beats, spot on.

Wat klinkt Westside Gunn irritant op het refrein van Allah Sent Me

Vet album wel voor de rest, dope beats en goede spits. Alleen jammer van de soms wat lange skits/interludes.

'rens. schreef:
Vaak genoeg geluisterd, het is goed maar en begrijp me niet verkeerd, te gehyped. Ik blijf het een rommelig album vinden.

avatar van jordidj1
BOOM BOOM BOOM BOOM BOOM

jazeker, deze staat nu op. 327 is wel erg fijn hoor.

avatar van waxs
Indrukwekkende lijst aan gastoptredens

avatar van Osiris Apis
aerobag schreef:

De hoes was inderdaad ook een element waardoor dit album opviel bij mij.

Dit album viel mij ook op de MuMe release pagina door de cover. Ik ben niet zo bekend met Griselda. Onlangs wel het album Lulu geluisterd, maar daar was ik niet zo kapot van.

Ik heb aantal maanden terug het schilderij waarop de cover is gebaseerd in het echt gezien. Hij was namelijk te bewonderen in het Rijksmuseum bij de tentoonstelling Caravaggio-Bernini. Misschien is het schilderij nog te zien als de Corona periode voorbij is?

Caravaggio: David met het hoofd van Goliath (1606/07) | bijbel en kunst - statenvertaling.net

avatar van overmars89
Wat klinkt Westside Gunn irritant op het refrein van Allah Sent Me

haha absurde hook inderdaad. Afschuwelijk vals. Maar op 1 of ander manier komt Westside er mee weg voor mij dan. Ik houd wel van al die gekkigheid van Westside Gun. De absurde madlibs, over de top valse zang. Het blijft "rugged" en toch heeft het altijd wel iets.

avatar van overmars89
Ja dope album! Sowieso ik al eerder aangaf ben ik wel fan van de madlibs van Westside Gunn. Hij brengt zo toch een bepaald soort charisma. Overigens kan ik soms ook wel genieten van een charismatische "trap rapper".

Goed, ik vind dit wel weer een heerlijk album. Al ligt dat wel steeds minder aan de bijdrages van Westside. De beats en veel van de gastverses zijn om echt van te smullen. Tyler, Joey & Freddie leveren hier puik werk af. Ook de griselda features zijn weer dope. Van de solo tracks vind ik eigenlijk alleen Shawn vs Flair hard & Eurostep (1:50), maar dat is een hele korte track.

Eigenlijk kan Westside alleen boeien voor een kort moment op de track. Echt volwaardige tracks kan ie eigelijk zelf niet echt maken. Gelukkig zijn de Griselda boys razend populair, dus aan het eind product zal het niet liggen met al die fijne producers en gastrappers.

avatar van Kos
Kos
Zonder Westside Gunn was dit best een aardig album geweest.

Kos schreef:
Zonder Westside Gunn was dit best een aardig album geweest.

Nou oneensch, ik ga hier vrij hard op, met of zonder Westside Gunn. Toegegeven; de man heeft een wat eigenaardige stem en een aparte flow maar ik trek 'm best goed. Het is even wennen, net als bij een Danny Brown of een Action Bronson bijvoorbeeld. Gunn klinkt trouwens voor mij als de perfecte symbiose tussen de twee voornoemde heren.

En dan het tweede belangrijke aspect: de beats. Die zijn ook dik in orde zeg, jeetje. Wat een chille, relaxte vibes zijn er hier gaande. Net als The Plugs I Met is dit weer een zeer tof project, en gelukkig iets langer als eerder genoemde. Maar ook weer niet te lang, de perfecte lengte eigenlijk.

Voeg daar nog wat toffe guestverses aan toe van grote namen als Joey Bada$$, Freddie Gibbs en last but not least: Tyler, the Creator, die hier trouwens genadeloos hard komt, dan heb je voor mij wel een topper te pakken hoor. 327 is echt een meesterwerkje.

Alleen het toedoedoedoe en het trrrrrrrrr-gebeuren kan soms wat kinderachtig en irritant aanvoelen. Een enkele keer gaat wel, maar een heel album door? Nee, bedankt. Daarvoor een half punt aftrek. De interludes trek ik nu al beter, die zorgen voor de rode draad doorheen het album en geeft het een verhaal mee.

Topper!

bennerd
Johnny Marr schreef:

Een Westside Gunn zonder adlibs is als een Westside Gunn-plaat zonder Westside Gunn. Kilo's sfeer dankzij die dingen.

bennerd schreef:

Z'n aparte stemgeluid en delivery is voldoende voor mij, zolang hij niet overdrijft zoals in het refrein van Allah Sent Me.

bennerd schreef:
...een Westside Gunn-plaat zonder Westside Gunn.

Ik zou hier blij van worden

Johnny Marr schreef:

Nou oneensch. Beide heren hebben niet zoveel bombarie nodig om een album lang op te vallen. WSG is even wennen en daarna ook maar even interessant. Dit neemt overigens niet weg dat hij verreweg het meest interessante lid van Griselda is.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
327 en $500 Ounces zijn echt hard! Maar dat komt door de heerlijke producties en featurings, Westside Gunn is zelf de zwakste schakel. En ik heb inmiddels de hoop opgegeven dat ze ooit gaan kappen met hun ‘boom boom boom’ en ‘prrrrr’.

avatar van Deranged
Gaan ze nooit opgeven zit te diepgeworteld allemaal.

Haalt het voor mij nergens bij Benny. Zeker niet wat betreft stemgeluid.

Of toffe inzichtelijke dingen in de teksten die tussen neus en lippen door ook de bekende culturele clichés aansnijden.

Hou je toch altijd.

Hier hoor ik eigenlijk alleen dat laatste.

Haak ik af.

Rene1979
Na maanden van luisteren is mijn conclusie clip en klaar, zijn beste werk. Evenals de laatste Conway plaat zijn beste werk is. Als ik die mannen was zou ik stoppen op je hoogtepunt.

Rene1979 schreef:
Evenals de laatste Conway plaat zijn beste werk is.

Hmmm, zeker van? Die titel lijkt me toch meer weggelegd voor iets als G.O.A.T. of Blakk Tape.

Johnny Marr schreef:

Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Blakk Tape heb ik niks mee maar GOAT is dope. Toch is mijn standpunt dat No One Mourns The Wicked beter is

Ik stand bij Rene's punt

avatar van GarnalenPeller
Wat klinkt Westside Gunn irritant op het refrein van Allah Sent Me

Op die track vind ik het wel wat toevoegen dat gekras van WSG. Maar op French Toast daarintegen:

$500 Ounces wat een track!
"The seats in the benz lenny kravitz skin"