The Killers - Imploding the Mirage (2020)

Rock / Pop
Label: Island

1. My Own Soul's Warning (4:34)
  2. Blowback (3:59)
  3. Dying Breed (4:06)
  4. Caution (4:29)
  5. Lightning Fields (4:18)

met k.d. lang

6. Fire in Bone (3:53)
  7. Running Towards a Place (4:13)
  8. My God (3:38)

met Weyes Blood

9. When the Dreams Run Dry (4:42)
  10. Imploding the Mirage (4:07)
avatar van Slowgaze
Thekillers87327 schreef:
Nope, het is een sample van can's moonshake! Niet gejat dus

Nee hoor, beide nummers worden gesampled. Jij en coldwarkids hebben allebei deels gelijk; jij stiekem net iets meer, omdat jij wél begrijpt dat een sample geen jatwerk is.

Wel altijd een gevaarlijk moment trouwens, wanneer rockbands opeens interesse krijgen in krautrock.

Goed album van een band die de muzikale vorm weer terug heeft gevonden. De zang is weer uitstekend. KD Lang is ook weer ff terug want die was ik al weer vergeten... Voor de rest weinig zwakke momenten.

Ben ik de enige die U2 hoort in Lightning fields? Vooral wanneer Brandon echt zingt lightning fields of love.

avatar van iHateDolphins
Zenbrain schreef:
Ik heb precies hetzelfde, KKOPPI, loop de hele dag met Imploding the Mirage nummers in mn hoofd, gebeurt niet vaak.
Dit album is bombastisch, niet subtiel en soms over het randje, maar ik vind het een fantastische plaat: hoopvol, positief en zeer melodieus. Ik draai deze vaker dan de laatste van Fontaines DC

Ben de killers ook een beetje ontgroeid, maar was nieuwsgierig naar dit nummer door je opmerking.

Jeetje...

Het lijkt wel musical.

Als ie dat stukje zingt: "Imploding the mira-aaaa-AAa-aaageee" echt plaats vervangende schaamte krijg ik ervan. Krijg een beetje associaties met volwassen mannen die hun kindertijd willen herbeleven ofzo. En hij zingt nog vals ook.

Toen ik pas een beetje bandjes begon te ontdekken vond ik ze tijdens sams town wel leuk, maar ik denk niet dat het me nog lukt een heel album uit te zitten.

avatar van Pinsnider
Bij een post als deze hierboven moet ik heel erg denken aan één van mijn meest favoriete passages in een lied:

...It kept me sane for a couple of years
Oh, maybe they're afraid to feel ashamed
To seem strange, to seem insane
To gain weight, to seem gay
I tell you this
That it takes a fool to remain sane...

Ontgroeid, volwassen mannen die hun kindertijd over willen doen....
Ik luister liever naar de boodschap van Ola Salo hierboven. (The Ark - It Takes a Fool to Remain Sane)

Thekillers87327 schreef:

Ben jij niet gewoon stiekem een beetje U2-fan? Ik las laatst ook al bij twee andere albums (een van Muse) dat je iets vergeleek met U2. En echt, ik hoor steeds niet wat je ongeveer zou kunnen bedoelen.

rebjuh schreef:

Mwah fan niet echt. Vind U2 zeker wel goed hoor! Maar echt fan ook weer niet.
The Killers hebben naast Bruce Springsteen ook U2 als grote invloed, dus opzich is het niet zo heel raar.

avatar van Boris1

Oh, maybe they're afraid to feel ashamed
To seem strange, to seem insane
To gain weight, to seem gay
I tell you this
That it takes a fool to remain sane...

Ontgroeid, volwassen mannen die hun kindertijd over willen doen....

The Ark.... Wat een mooie eendagsvlieg was dat. Sweet memories...

avatar van coldwarkids
rebjuh schreef:

Heb vaker vreemde vergelijkingen gehoord. Bizar soms.

U2 en the Killers vergelijken is echt niet zo raar hoor. Jammer dat jij mij in zo wat elk bericht van welke artiest dan ook probeert te trollen. Reageer gewoon niet als je me zo verschrikkelijk vind...

avatar van Deren Bliksem
Op zich snap ik de vergelijking wel, voornamelijk het bombastische van de latere U2.

Deren Bliksem schreef:
Toen was ik al een hele tijd afgehaakt, denk ik.

avatar van Deren Bliksem
rebjuh schreef:
Toen was ik al een hele tijd afgehaakt, denk ik.

Wellicht ben je wat te jong voor de vroegere U2.

Deren Bliksem schreef:

Wellicht ben je wat te jong voor de vroegere U2.
Grote kans. Maar ik denk dat het toch te maken heeft met mijn afkeer voor Bono.

Mr. Rock schreef:
ik hoor geen echte band meer spelen,

Daar heb je enigszins wel de kern te pakken aangezien er weinig over is van de originele band. Gelukkig is de drummer er nog die mijns inziens het grootste aandeel heeft qua sound en energie. Neemt niet weg dat het jammer en merkbaar is dat Keuning niet meer betrokken is. En ook Stroemer, al staat hij wel op de hoes. Is niet te bespeuren.

avatar van ZERO
Obscure Thing schreef:

Ik stem nooit op een album die ik slechts twee keer geluisterd heb en waarschijnlijk ook niet vaker op ga zetten. Zo zijn er meer mensen denk ik. Vandaar dat ik ook praktisch geen stemmen onder de 2.5 heb. Ik vind dat je een album pas echt goed kan beoordelen na minstens 4, 5 luisterbeurten. En waarom zou ik het mezelf aandoen om 5 x 40 minuten uit te zitten van iets wat mij op enkele momenten na totaal niet kan boeien. Als ik dus mijn 2.0 uit zou delen zou het eigenlijk nergens op slaan.

Ik ben volledig akkoord en stem op dezelfde manier als jij. Maar ik denk dat we daarin toch eerder uitzondering dan regel zijn. Naar mijn gevoel zie je hier op MusicMeter toch geregeld lage stemmen (en zelfs haatstemmen) van mensen die misschien met moeite het album één keer geluisterd hebben. Vooral bij bands waarvan het eerder cool is om ze af te kraken dan om ze goed te vinden.

Maar bon, dat kan mijn gevoel zijn. Ik bedoel het zeker niet persoonlijk naar iedereen die hier (of bij eender welk ander album) laag heeft gestemd

avatar van RichardKoning
0,5
Lukt mij steeds niet om dit album te waarderen Écht, sommige grappige melodietjes beginnen an sich “op te veren”, de zang had best wel anders afgemixt kunnen worden, ..ik heb mijn uiterste best gedaan.

RichardKoning schreef:

Prima dat je het niet goed vind, we weten het. Wat mij stoort is dat je zelfs een plaat van akwasi hoger hebt staan. Dat zegt eigenlijk genoeg over hoe serieus we je moeten nemen.

avatar van RichardKoning
0,5
Thekillers87327 schreef:

Dat zijn muziek jou niet aan lijkt te staan lijkt mij eerder jouw makken dan die van mij?

avatar van Joy4ever
Sam's Town vond ik destijds een vrij goed album. Het nummer Goodnight, Travel Well vind ik zelfs één van de mooiste nummers ooit gemaakt. Dit nieuwe album is niet vervelend om naar te luisteren maar het maakt ook nergens echt indruk op mij. Het blijft voor mij allemaal veilig binnen de lijntjes. Dan ligt verveling al snel op de loer. Blijf de band wel sympathiek vinden.

Joy4ever schreef:

Dat over Goodnight vind ik ook, maar die stond op Day & Age. Of was het een los statement?

Thekillers87327 schreef:

Net zoals alle populaire bands van dit genre die begin jaren 2000 begonnen.

avatar van vielip
Ik hoorde toevallig het nummer Blowback ergens voorbij komen. Te gek nummer zeg! Ken verder (nog) niks van het album maar dat nummer heeft m'n interesse gewekt zogezegd.

avatar van Marco van Lochem
The Killers brachten in 2004 het debuutalbum “HOT FUSS” uit en die sloeg in als een bom, qua verkoopcijfers en zeker ook wat betreft de kwaliteit van de songs. Opvolger “SAM’S TOWN uit 2006 continueerde het succes en het respect en waardering van critici, maar vanaf “DAY & AGE” uit 2008 veranderde dat langzaam. Op dat album staat hun misschien wel grootste hit “HUMAN” en de algemene mening was dat het allemaal net iets te veel poppy geworden was. “BATTLE BORN” uit 2012 met het, wat mij betreft, geweldige “RUNAWAYS” en “HERE WITH ME” en “WONDERFUL WONDERFUL” uit 2017 werden nog minder positief ontvangen, zonder dat het slechte albums zijn.

Met spanning werd dan ook uitgekeken naar album #6, “IMPLODING THE MIRAGE”, dat enkele keren werd uitgesteld en sinds begin september uitgebracht is. The Killers bestaan uit zanger, toetsenisten componist Brandon Flowers, bassist en gitarist Mark Stoermer en drummer Ronnie Vannucci Jr., alle drie al jarenlang lid van de uit Las Vegas afkomstige band. “IMPLODING THE MIRAGE” is dus het zesde studio-album van The Killers en in 42 minuten komen 10 tracks aan je voorbij die het beste van The Killers van de voorgaande 5 albums laat horen.

De opener laat meteen horen op wat voor een niveau dit album gemaakt is, “MY OWN SOUL’S WARNING” is het beste Killers nummer in 8 jaar tijd, heerlijke synthesizer, een ongelofelijke lekkere drive en een aanstekelijke melodie. “BLOWBACK” en “DYING BREED” zijn popliedjes die in je kop blijven zitten door een lekker melodie, “CAUTION” is ook weer een briljant nummer met daarin speciale aandacht voor ex Fleetwood Mac gitarist Lyndsey Buckingham, die de gitaar op zijn bekende wijze laat gieren en klinken. “LIGHTING FIELDS” is een duet met k.d. lang en deze kun je onderbrengen bij de softere tracks van dit album. “FIRE IN ROME” is een meer electro-achtig nummer, “RUNNING TOWARDS A PLACE” is een gedreven uptempo track met mooie zangpartijen, “MY GOD” is weer een duet, nu met de Amerikaanse singer-songwriter Weyes Blood en ook dit is weer een uptempo song die een aanstekelijke melodie heeft. “WHEN THE DREAMS RUN DRY” begint als het rustigste nummer van het album, maar na ruim anderhalve minuut gaat het tempo omhoog en is het een typische track van The Killers. Met het titelnummer wordt het album afgesloten en wat mij betreft drukte in de play knop weer meteen in.

Het is een album waar weer veel positiever op gereageerd wordt en dat onderschrijf ik. “IMPLODING THE MIRAGE” is een geweldig album geworden.

avatar van Marty McFly
Ein-de-lijk weer eens een wereldplaat van The Killers! Zo zie je maar, dit jaar heeft ook zijn schaarse lichtpuntjes. En wat is zijn "Caution" en "Imploding the Mirage" geweldige nummers zeg.

avatar van Bruce Almighty
Mijn geduld werd even op de proef gesteld, maar ik kan dan nu ook eindelijk zeggen dat ik het nieuwe album van The Killers ken en dusdanig vaak beluisterd heb dat ik er een mening over kan schrijven. Deze band betekent ontzettend veel voor me. Ik houd niet van het woord 'fan', maar in feite is het wel van toepassing hier. Toen ik als klein 'menneke' voor het eerst met Human in aanraking kwam, wist ik niet wat ik hoorde. Niet lang daarna heb ik alle albums beluisterd en sindsdien ben ik ze nauw in de gaten blijven houden.

Na het ietwat teleurstellende Wonderful Wonderful en het nieuws dat gitarist en bandoprichter Dave Keuning dit album volledig zou uitzitten, moet ik eerlijk bekennen dat mijn verwachtingen voor Imploding the Mirage niet bepaald hooggespannen waren. Die bedenkingen bleken deels terecht, en daar zal ik later ook op terugkomen, maar gelukkig waren ze deels ook onterecht. Het album heeft mij in ieder geval in positieve zin weten te verrassen.

De eerste vijf nummers zijn eigenlijk allemaal stuk voor stuk prima. Veel albums hebben dan al een iets minder nummer of een filler achter de rug, maar Imploding the Mirage houdt de spanningsboog goed vast. My Own Soul's Warning werd naar mijn mening te zeer de hemel in geprezen door Brandon Flowers en de fans, maar het is inderdaad een fijne opener. Blowback staat op de plek in de tracklist waar normaal de lead single staat bij de heren. Dat was dit keer eens niet het geval, maar dit is wel een nummer om te onthouden. Wat zingt Brandon hier prachtig! Dying Breed kent een (iets te) lange opbouw, maar zodra het refrein dan eenmaal losbarst, mogen ook gelijk alle confettikanonnen ontstoken worden. Geweldige climax! Caution is misschien wel het meest typische Killers-nummer op de plaat. Dit is een nummer dat doet denken aan wat ze op Sam's Town en Battle Born deden. Lightning Fields was niet meteen liefde op het eerste gezicht bij mij: pas na een aantal luisterbeurten viel daar het kwartje, al blijft het van de eerste helft waarschijnlijk mijn minst favoriete nummer.

Gelukkig opent de tweede helft met mijn favoriete nummer van het album: Fire in Bone. De mystieke sfeer, Mark Stoermer's geweldige baspartij en Flowers die zich zowel vocaal als tekstueel overtreft: ja, dat nummer pakt mij écht. Naast Fire in Bone schittert ook het prachtige My God: enerzijds typisch Killers, anderzijds iets dat ze nog nooit eerder hebben uitgebracht. Het gebruik van de pauken op dat nummer is vindingrijk en de gastvocalen van Weyes Blood vormen een fijne bijdrage. De overige nummers op de tweede helft, Running Towards a Place, When the Dreams Run Dry en in mindere mate het titelnummer Imploding the Mirage hebben mij na enkele luisterbeurten nog niet helemaal weten te overtuigen. Het zijn geen slechte nummers, maar ze weten maar moeilijk te beklijven.

Als je zeven (nou, vooruit, met de titeltrack erbij acht) van de tien nummers goed tot zeer goed vindt, dan mag je wel concluderen dat The Killers weer een fijn album hebben weten te schrijven. Wonderful Wonderful kon gelijk na de release al op een lauwere reactie van me rekenen en ik moet bekennen dat dit album ook niet of nauwelijks gegroeid is bij me. Ik vermoed dat het Imploding the Mirage iets beter zal vergaan in dat opzicht. En tóch zijn er ook hier wat dingen die me dwarszitten.

Het voornaamste wat me dwarszit is dat dit eigenlijk een Brandon Flowers solo album is onder de naam van The Killers. Daar klinkt het wat mij betreft ook wat naar: The Desired Effect Part II. Is dat een belediging? Niet bepaald, want ik vind The Desired Effect een erg lekker popalbum. Hetzelfde geldt dus voor Imploding the Mirage. De (rock)band The Killers, die ze wel nog waren ten tijde van Battle Born, zie en hoor ik echter al twee albums lang niet meer. Enkel op Caution en Fire in Bone, misschien niet geheel ontoevallig de twee nummers waar Stoermer aan meeschreef, zijn er nog wat echo's te bespeuren. De rest van het album is eigenlijk met name synthpop. Dat genre is altijd wel aan deze band gekoppeld en waardeer ik in principe ook, maar nog nooit eerder lag het er zó dik bovenop. Het zorgt ervoor dat ik tijdens het luisteren wel eens snak naar een nummer als A Dustland Fairytale, Uncle Jonny, This River is Wild, Sweet Talk of Runaways. Hoezeer ik ook een zwak heb voor popmuziek, deze band heeft ook meer dan eens bewezen lekker stevig te kunnen spelen. En net dat hoor ik hier te weinig op terug.

Nu snap ik natuurlijk dat dit laatste moeilijk te bewerkstelligen is als een (in veel gevallen zelfs twee) van de vier bandleden niet bij het album betrokken zijn. De eerste berichten over LP7 zijn dat Dave Keuning zou terugkeren en dat het wat meer 'back to basic' zou moeten worden. Laten we nog niet te vroeg juichen, maar wat mij betreft is dat precies de koers die deze band nu mag gaan varen. Ik ben benieuwd!

Al met al is dit een zeer geslaagde comeback. Ik weet dat veel medeliefhebbers van de band roepen dat dit het beste album is sinds Sam's Town, maar daar sluit ik mij niet bij aan. Zowel Day & Age als Battle Born genieten bij mij de voorkeur. Desondanks mag Imploding the Mirage er zeker zijn. Het is een vlot album geworden en de catalogus is uitgebreid met enkele zeer fijne nummers.