The Killers - Imploding the Mirage (2020)

Rock / Pop
Label: Island

1. My Own Soul's Warning (4:34)
  2. Blowback (3:59)
  3. Dying Breed (4:06)
  4. Caution (4:29)
  5. Lightning Fields (4:18)

met k.d. lang

6. Fire in Bone (3:53)
  7. Running Towards a Place (4:13)
  8. My God (3:38)

met Weyes Blood

9. When the Dreams Run Dry (4:42)
  10. Imploding the Mirage (4:07)
  11. C'est la Vie * (3:05)
  12. Caution - Wasatch Style * (3:17)
  13. Blowback [Acoustic] * (3:29)
yorkethom schreef:

Het is niet dat die mijlenver uit elkaar liggen toch, komaan. Beide maken bombastische, gelikte, catchy en vaak ook zoetige/cheesy pop(rock). Qua liveshow moeten ze ook niet bij elkaar onderdoen qua Amerikaansheid. Witte tanden, blinkende vestjes, confetti en neonlichten. Klopt, bij Imagine Dragons is het allemaal nog wat holler en luider, maar het is niet dat de twee tegenwoordig mijlenver uit elkaar liggen. En dan heb ik het niet alleen over de stad waaruit ze beide afkomstig zijn. De tijd dat The Killers nog in een soort-van-alternatief hoekje zaten ligt al even achter ons.

Bombastisch Vind ik imagine dragons zeker niet en imagine dragons is altijd al poppy geweest. The killers met zeker de eerste 2 albums niet!
Overigens is dit album eerder pop gemixt met veel andere genres, iets wat ik niet bij imagine dragons hoor!
Dit album is nog 1000x alternatiever dan alles wat id gemaakt heeft. Overigens vind ik id niet slecht, ( hun laatste album wel ja!)
Wat is er mis met blinkende vestjes en neonlichten? Een liveshow moet je toch ook alles uit de kast halen. Of heb jij liever pure stilte met iemand in begrafeniskleding?

avatar van ZERO
Na een aantal luisterbeurten moet ik concluderen dat dit album toch een beetje als een verrassing binnenkomt. Hoewel ik altijd liefhebber ben gebleven van The Killers, vond ik het niveau na Sam's Town toch in dalende lijn. Elk album had nog wel wat hoogtepunten en ik vond (in tegenstelling tot vele anderen) geen enkel album slecht, maar een album dat over de hele lijn goed was, zat er wat mij betreft niet meer tussen.

Tot deze. Dit album vind ik wél over de gehele lijn goed. Voor mij is dit het meest constante Killersalbum sinds Sam's Town. En misschien ook wel gewoon het beste album sindsdien, dat zal de tijd moeten uitwijzen.

Akkoord, het is gelikt, het is catchy, het is poppy... Maar wat verwacht je anders van The Killers anno 2020? De meeste mensen die hier laag stemmen, lijken me eerder mensen die dat een nadeel vinden en dan begrijp ik om eerlijk te zijn niet goed waarom je de moeite neemt om een heel album te luisteren. Begrijp me niet verkeerd: van mij mag je laag stemmen. Als het tegenvalt, valt het tegen. Maar als je elk album van The Killers sinds 2010 een 2 of minder geeft, waarom doe je het jezelf dan nog aan om ook deze weer integraal te gaan luisteren?

Ik hoor ze qua sound ook liever een nieuwe Hot Fuss of (nog beter) Sam's Town maken. Maar dat verwacht ik niet meer. En dan is deze Imploding the Mirage zeker een waardig alternatief waar ik van kan genieten.

Moeilijk om favorieten aan te duiden, maar ik denk dat ik gewoon ga voor de 2 meest gelikte nummers: Blowback en Imploding the Mirage. Daarnaast vind ik Caution, Lightning Fields en When the Dreams Run Dry ook erg goed.

avatar van KKOPPI
Eerste indruk is toch wel dubieus:

Ik weet dat Adam Granduciel hieraan heeft meegewerkt, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je dan The War On Drugs compleet gaat toepassen en dat gebeurt hier naar mijn idee wel heel veel. Maargoed dat is niet de grootste ramp.

Wat meer zorgen baart is dat Flowers op het eerste gehoor (bij de meeste nummers) niet aanwezig lijkt te zijn, ondanks alle bombast. Zelfde geldt voor de instrumenten. Neem het nummer 'Imploding the Mirage': een vrolijk bedoeld nummer maar die energie springt gewoon niet over op me, ondanks alle instrumentjes en geluidjes, misschien te gepolijst? Of toch het missen van Keuning? Overigens bemerk ik deze 'aanwezigheid' verder wél bij 1, 4, 5 en 6.

Soms had ik het gevoel dat dit een verzameling nummers is ipv een samenhangende plaat. Er mist enthousiasme en energie in de uitvoering ondanks de bombast. Maar het kan ook aan mij liggen.

Dit was verder slechts luisterbeurt 1 wellicht verandert er wat voor mij.

avatar van Timk
gister naar me werk toe en terug, de eerste twee luister beurten gehad.Het klinkt allemaal niet verkeerd, dacht ook geen enkel moment ik moet skippen, maar op een of andere manier is het meeste toch redelijk langs me heen gegaan, zonder dat het bleef hangen. Ik begin voorzichtig met een 3 wie weet later nog wat hoger. Caution was tot nu mijn meest positieve ervaring op deze plaat. en Fire in the bone echt een draak van een nummer pfff. Van de week nog maar eens aanzetten in de auto.

avatar van AOVV
Toch maar eens geprobeerd, en dit klinkt mierzout, pompeus en o zo zoutloos in mijn oren. De nummers blijven wel plakken, maar op de verkeerde manier, als kauwgum waar je onverhoeds intrapt. De samenwerking met Adam Granduciel levert ook niet al te veel op; een flauw doorslagje van een toch al matig nummer van The War on Drugs, zo lijkt het wel.

Vergelijken met het oude werk van deze band is als appelen met peren, maar als ik dit zo hoor, ontwaar ik toch een lichte heimwee naar patente songs als When You Were Young en Bones.

2 sterren

avatar van Rudi S
mijn nieuwe lievelingstopique.

Omdat jij net als ik er erg veel van Toto, Cold Play en Nick &:Simon houdt kan ik jou dit album van harte aanbevelen.

avatar van VladTheImpaler
Vroeger luisterde ik toch best veel naar The Killers, maar de laatste paar jaar ben ik The Killers wel ontgroeid. Toch zijn er met elk nieuw album nog wel een of twee singles/nummers die ik wel kan waarderen (The Man bijv op het vorige album). Bij dit album ontbreekt dat echter, al kan denk ik gezegd worden dat dit album over het geheel consistenter is dan zijn voorgangers.

Ik las hier voor het eerst dat Adam Granduciel van The War On Drugs zou hebben meegeschreven met dit album, en op de opener is dat gelijk direct te horen (de synths & drive). The Killers lijken dus voorzichtig wat nieuwe invloeden te absorberen. Dat is de rest van het album meer te horen, ik hoor gladde Britpop invloeden in 'Blowback' (doet me denken aan een Blossoms nummer), Bruce light in 'Caution', Fleetwood Mac in 'Running Towards a Place' en in "Fire in Bone' zijn er zelfs funky invloeden. De vraag blijft echter welke kant ze nou eigenlijk op wilde? Verder krijg je wat je verwacht van The Killers, een groots en bombastisch geluid.

Genoeg over de invloeden, want als de nummers zelf lekker zijn dan is een beetje leentje buur spelen niet verkeerd. Maar helaas zijn wat mij betreft te veel nummers het ene oor in het andere oor uit, of zijn vervelend (My God en When the Dreams Run Dry). Ik mis gewoon hier en daar een catchy hook of refrein. Ze proberen het wel vaak genoeg, maar het komt op mij dan te geforceerd over door bijvoorbeeld bij een refrein er ineens super bombastisch in te knallen.

Ik had niet de verwachting dat ik ineens weer liefhebber van The Killers zou worden, maar de positieve reviews maakte me toch nieuwsgierig. Die positiviteit deel ik zelf niet echt. Het is te veel middelmaat of daar nog net onder.

The Killers reveal plans to release another new album in 2021 - nme.com

Voor de fans alvast!
Nieuw album misschien al uit in 10 maanden!
Normaal brengen ze elke 3-4 jaar een album uit..

avatar van Johnny Marr
Thekillers87327 schreef:
The Killers reveal plans to release another new album in 2021 - nme.com

Voor de fans alvast!
Nieuw album misschien al uit in 10 maanden!
Normaal brengen ze elke 3-4 jaar een album uit..

hmmm

klik

avatar van zaaf
je hebt gelijk. wat een waardeloze plaat dit. much ado about nothing

avatar van EttaJamesBrown
Mwoah, in mijn universum is dit niet waardeloos. Wel enigszins matig en weinig verrassend. Geen killerplaat.

Soledad
Een gigantische berg slowchat en persoonlijke aanvallen verwijderd. Blijkbaar lagen wij van de Mume Stasi even te slapen?

Hou het graag on topic maar vooral: wees een beetje vriendelijk tegen elkaar. Het is ten slotte maar... muziek.

avatar van Roxy6
Het valt mij op dat een hoop twintigers hier op MM totaal verschillend reageren op dit nieuwe Killers album, mensen die 0,5 geven na drie minuten luisteren… Hoe serieus moeten we dat nemen?

Ook de medewerking van Adam Granduciel van The War On Drugs schijnt nogal voor wat beroering te zorgen.... (ik heb de voorlaatste TWOD cd gekocht maar draai hem weinig omdat ik het een eenheidsworst vind met buitengewoon weinig variatie, maar dit terzijde). Men hoort in de opening dan vooral TWOD, nou ik hoor vooral The Killers

Ik volg Brandon Flowers en consorten al vanaf 2004, toen ze met hun sprankelende rockende debuutalbum de muziekwereld bestormden en dat niet onverdienstelijk deden.
Vanaf dat moment ben ik ze goed gaan volgen en ik heb ook de overgang naar meer synthy-pop-rock gerelateerde muziek zien ontstaan, maar is dat erg? Nee! Iedere artiest, musicus, schrijver, schilder maakt een ontwikkeling door bij het creëren van een oeuvre. Dat hoor je ook zeker goed terug bij de Killers.
Daar waar het debuutalbum Hot Fuss nog het meest rockend en schurend was, werd met Sams town al een subtiele koerswijziging ingezet naar een meer commercieel geluid. Sawdust -met het prachtige Tranquilize (met de onvolprezen Lou Reed)- was een aangenaam tussendoortje en vanaf Day & Age leken The Killers steeds meer het goede sjabloon voor hun stijl en signature gevonden te hebben. Battle Born was duidelijk minder, hetgeen Brandon Flowers later ook in interviews aangaf, te snel gemaakt. Ze namen daarna ook ruim de tijd om met de opvolger Wonderful Wonderful terug te komen. Op dat album probeerden ze binnen hun eigen stijl toch nieuwe wegen uit bijvoorbeeld met eerste single: The Man, een lekker catchy nummer waar waarschijnlijk iedere Killers-fan even aan moest wennen …. All over was het niet direct een album waar ik echt helemaal warm voor liep.

Mijn belangstelling en nieuwsgierigheid voor The Killers zijn nooit tanende geweest, ik keek dus uit naar dit nieuwe album en ik moet zeggen, het bevalt mij meer dan goed.
Het is een energy-driven plaat geworden met een overvolle productie, soms een Phil Spector-achtige geluidswall.
De stem van BF is uit duizenden te herkennen, en zijn manier van zingen eveneens. De intro’s van de meest nummers is ook weer dik in orde, naast Adam Granduciel nog meer grote namen (K.D. Lang, Lindsey Buckingham) die een nootje bijdragen hier en daar. Het maakt Imploding the Mirage tot een afwisselend en enerverend album waarop er voor de liefhebber van de soort veel te genieten valt.

De openingstrack is heel er goed, mooi opgebouwd en met een fraaie melodielijn. Dat is iets waar de Killers in uitmunten: het neerzetten van een goede song. Hoe die vervolgens wordt ingevuld en met welke instrumenten en arrangementen dat is dan weer smaak afhankelijk, maar dat ze goede nummers schrijven is evident.

Caution, als eerste single dit keer, is ook heel goed opgebouwd.
Eigenlijk staat er geen een slecht nummer op dit album en daarmee staat het bij mij hoog in de KiIllers - ranking.

Het is de band gelukt een volstrekt eigen stijl en sfeer neer te zetten, die nu al 15 jaar boeit en dat is knap in het overvolle muzieklandschap anno 2020! Er wordt veel “nieuws“ ontdekt, vaak een rip-off van muziek stijlen/groepen uit het verleden of een samenvoegen van verschillende elementen, waardoor groepen op elkaar lijken. Maar naast andere bands met een totaal eigen sfeer als bijvoorbeeld Muse, The National, Coldplay en Keane blijft The Killers goed overeind en vertoond nog geen sleetse trekjes.

BF heeft in de NME aangegeven dat hij in een zeer productieve fase zit en van plan is om binnen het jaar met weer een nieuw -en nog beter volgens zijn zeggen- album te komen.
Imploding the Mirage smaakt naar meer, dus kom maar op!

avatar van Noere
Grappig, bij de intro van dying breed moest ik erg aan can - moonshake denken

edit: blijkt een sample te zijn dus The Killers's 'Dying Breed' sample of Can's 'Moonshake' | WhoSampled (als ik whosampled moet geloven)

avatar van Screenager
De vooruitgeschoven singles deden het beste vermoeden. De invloed van The War On Drugs, toch wel een band die het niveau van The Killers de laatste jaren enorm overstijgt, was zeer duidelijk op het geweldige "My Own Soul's Warning".
Ook "Caution" was nog eens geslaagde bombast en deed me wat denken aan de euforie die ik voelde bij"Runaways", één van de zeldzame hoogtepunten op het anders nogal ondermaatse album Battle Born.
"Fire In Bone" was de minste van de vooruitgeschoven nummers, maar deed het nog steeds meer dan behoorlijk en zou niet misstaan hebben op Day & Age.

Jammer genoeg wordt reeds snel duidelijk dat het opnieuw een hit and miss-album zou worden. "Blowback" is meteen een terugkeer naar de realiteit, zijnde dat het voor The Killers allicht niet meer mogelijk zal zijn om een heel album boeiend te blijven (waar ze m.i. wel degelijk nog in slaagden op de eerste 2 of zelfs 3 albums). Ook "Lightning Fields", "When The Dreams Run Dry" (met een op het randje van vervelend refrein) en het titel-/slotnummer zijn toch van een beduidend minder niveau.

Positieve vermelding wel nog voor "Running Towards A Place", een soort van The War On Drugs-light, al meen ik wel dat deze laatste band een pak meer uit deze leuke synths had gehaald. Daar had gerust een aantal minuten outro bij gekund.

Een degelijk album, en allicht toch wat beter dan de laatste 2 albums, maar opnieuw slaan ze de bal net iets te vaak mis om van een échte terugkeer naar de hoogdagen te spreken. Wel hebben ze weer een 3 a 4-tal fantastische nummers om toe te voegen aan hun live setlist. Hangt ergens tussen de 3 en de 3,5*.

avatar van tymuu
Na een aantal luisterbeurten gewoon de volledige 5 sterren!
The Killers is een band die ik altijd ben blijven volgen, maar ook een band die de laatste jaren mij niet meer een heel album lang kon boeien. Na Sam's Town vond ik ze minder worden en tezamen met Hot Fuss bleven bleven dit voor mij de beste albums.

De eerste singles van Imploding The Mirage waren gelijk al raak voor mij. Daardoor kwam gelijk ook de angst dat het gehele album wederom wat tegen zou vallen. Maar niets bleek minder waar. De samenwerking met Adam Granduciel resulteert in een prachtig bombastisch album met hier en daar een echte eighties vibe. Af en toe klinkt het wat poppy en gepolijst, maar het klopt van begin tot eind. Soms zelfs tegen het 'foute' aan, maar precies op de goede manier.

Ik hoor de oude Killers, maar met een vernieuwde sound! Zal hier de komende tijd vaak op repeat staan.

avatar van Obscure Thing
Geweldige openingstrack, maar daarna zakt het ver weg. Het mist dynamiek en kabbelt maar wat voort. Ik ben sowieso niet van de stadionrock die op dit album te horen is, maar ik wil het toch een kansje geven. Het is alleen te gekunsteld, te gemaakt, te gepolijst, als ik er één woord op zou moeten plakken is het saai, het mist een eigen smoelwerk. Op die openingstrack na dan, geweldig nummer, kan zich meten met het betere werk van het hier al veelvuldig aangehaalde War on Drugs.

avatar van KKOPPI
Hebben jullie ook last van het ontzettend hoge oorwurmgehalte van deze nummers? Werkelijk nog nooit meegemaakt. Ze blijven me achtervolgen dag en nacht.

Ik heb precies hetzelfde, KKOPPI, loop de hele dag met Imploding the Mirage nummers in mn hoofd, gebeurt niet vaak.
Dit album is bombastisch, niet subtiel en soms over het randje, maar ik vind het een fantastische plaat: hoopvol, positief en zeer melodieus. Ik draai deze vaker dan de laatste van Fontaines DC

Aaa we gaan richting de 3,5
Toch een hoog cijfer ( voor mume) ondanks de vele kritieken.
Iets met hoge bomen vangen veel wind?

avatar van Slowgaze
Vandaag 'Dying Breed' op de radio gehoord; dacht dat Editors in hun Bruce Springsteen-fase aan waren gekomen, maar het bleken The Killers te zijn. Tot zover mijn bijdrage.

Slowgaze schreef:

Dat is het meest positieve wat ik je ooit over the killers heb horen zeggen

avatar van Obscure Thing
Thekillers87327 schreef:
Aaa we gaan richting de 3,5
Toch een hoog cijfer ( voor mume) ondanks de vele kritieken.
Iets met hoge bomen vangen veel wind?

Ik stem nooit op een album die ik slechts twee keer geluisterd heb en waarschijnlijk ook niet vaker op ga zetten. Zo zijn er meer mensen denk ik. Vandaar dat ik ook praktisch geen stemmen onder de 2.5 heb. Ik vind dat je een album pas echt goed kan beoordelen na minstens 4, 5 luisterbeurten. En waarom zou ik het mezelf aandoen om 5 x 40 minuten uit te zitten van iets wat mij op enkele momenten na totaal niet kan boeien. Als ik dus mijn 2.0 uit zou delen zou het eigenlijk nergens op slaan.

avatar van coldwarkids
Slowgaze schreef:

Ze schijnen het deuntje gejat te hebben van een nummer van NEU! Exact hetzelfde.

coldwarkids schreef:

Nope, het is een sample van can's moonshake! Niet gejat dus

avatar van brt
brt
KKOPPI schreef:

Op een of andere manier blijf ik dit draaien en blijven de refreinen in m'n hoofd hangen. Goed teken!
Ik vond aanvankelijk de eerste helft van het album het best, maar nu staan mijn favoriete tracks op de 2e helft. En wat zingt Brandon hier weer ontzettend goed zeg. Moet heerlijk zijn om zo'n bereik te hebben met het schrijven van larger-than-life refreinen.

Ik vind de meeste composities én teksten ook gewoon erg sterk. Ik steek voorzichtig in op een 4, kijken of het over een tijdje nog steeds beklijft, dan ga ik naar 4,5. Hun beste album wat mij betreft.

Enige k*tnummer vind ik Fire in Bone, maar die skip ik dan maar gewoon

avatar van KKOPPI
Fire in Bone k*t? Hoor ik ook van anderen maar vind dat juist een van de betere. Doet me een beetje denken aan "Goodnight Travel Well" wat ik het beste nummer vind op Day & Age.

Plus Talking Heads vibes.

avatar van tymuu
KKOPPI schreef:

Zelfde hier. Is gewoon een hele aanstekelijke plaat!

avatar van brt
brt
KKOPPI schreef:
Plus Talking Heads vibes.

Dat zal het dan zijn, met die band heb ik helemaal niks

avatar van Mr. Rock
Tja, The Killers. Best een paar leuke albums op hun naam. In ieder geval de eerste drie, daarna heb ik ze even niet meer zo gevolgd. Op dit album zijn nog steeds wel wat bekende elementen te horen: de onvaste zang van Flowers, het overmatig gebruik van synthesizers. En er staan best een paar leuke liedjes op zoals Blowback en Running Towards a Place, het openingsnummer heeft aardige elementen. Maar ook misbaksels als Dying Breed, Lightning Field en Fire in Bone. En vooral heel veel grijze middelmaat die het ene oor in, andere oor uit gaat. Het geheel is me te dansbaar, ik hoor geen echte band meer spelen, afgezien van spaarzame oplevingen als het solootje in Caution. Zo'n drumcomputer is toch nergens voor nodig. Heb soms zelfs het idee te luisteren naar een soort hedendaagse versie van foute jaren tachtig pop. Een cover van Never Gonna Give You Up had hier niet misstaan. Maar goed, het is wel een toegankelijke, pretentieloze en compacte cd.