Neil Young - Homegrown (2020)

Canada

4. Love Is a Rose (2:16)
  5. Homegrown (2:47)
  6. Florida (2:58)
  7. Kansas (2:12)
  8. We Don't Smoke It No More (4:50)
  9. White Line (3:14)
  10. Vacancy (3:59)
  11. Little Wing (2:10)
  12. Star of Bethlehem (2:42)
Long May You Run (CNSY 1974 reunie) op gelijknamig album
Give Me Strength staat op Hitchhiker
Carmelina (Saddle up the Palomino) op Stars 'n' Bars,
Like an Inca (Hitchhiker) op Hitchhiker
Hawaii op Hitchhiker
Deep Forbidden Lake op Decade
Homegrown op Stars 'n' Bars
Pardon my Heart op Zuma (met overdubs van Crazy Horse)
Bad Dream is Kansas
White Line op Ragged Glory en Songs for Judy (zal ook wel op Odeon - Budokan staan)
Little Wing op Hawks & Doves
Love Art Blues op CSNY 1974 Live album
Homefires CSNY 1974 live album
Bad Fog (of Loneliness) staat op Massey Hall 1971, Archives Vol. 1 en is ook een outtake van de sessies voorafgaand aan Tonight's the Night (waar ook Lookout Joe is opgenomen).

Blijven over:
Daughters
Barefoot Floors (gecovered door Nicolette Larson op Sleep, baby, sleep)
Day and Night (Sad Movies) staat mogelijk op Odeon - Budokan

Het lijkt erop dat ook in 1975 nog geen definitieve lijst bekend was. Maar ik kan me voorstellen dat de volgorde is aangehouden die op de beroemde tape stond waar ook Tonight's the Night op stond, waarvan een lid van The Band zei, bring de donkere maar uit (TTN). En zo bleef dit album op de plank liggen.

Nu maar wachten op NYA Vol. 2 waar de rest op staat.

avatar van E-Clect-Eddy
harm1985 maar zijn de versie's die nu uitgebracht worden op Homegrown anders dan de versie's die op andere albums zijn verschenen in de loop der jaren?

avatar van Poles Apart
harm1985 schreef:

Dat was Rick Danko, toch?

Album nog niet beluisterd, heb de LP al een tijdje terug besteld maar nog niet ontvangen. Waarschijnlijk pas maandag in huis, zal de verleiding weerstaan om de download te beluisteren. Genoeg ander moois beschikbaar om me zoet te houden (Dylan, Wire etc).

Plots kwam bij het beluisteren van 'Homegrown' bij mij het besef hoe bijzonder het is dat je anno 2020 naar een 'nieuwe' Neil Young release uit de jaren zeventig mag luisteren. Een cadeau. Wat hebben wij immers al veel moois uit die periode mogen ontvangen en dan komen er nu zoveel jaar naar dato tal van archives albums bij. Twee jaar geleden was daar 'Hitchhiker' (prachtige intieme plaat, sfeervolle albumcover), met bekender materiaal in een andere setting en eenvoudige begeleiding. Een volwaardige NY plaat.
Nu volgt een ander studioalbum, waarna wij in ieder geval daarna- maar hopelijk spoedig -nog 'Chrome Dreams en 'Oceanside Countryside' mogen verwachten.

'Homegrown' laat geen eenduidig geluid horen; waar sommige nummers ongepolijst klinken, doet een andere weer denken aan een rijkelijk geproduceerd epos dat op Harvest of Comes A Time zou kunnen staan. Die afwisseling maakt het spannend, al zal ik toch echt nog moeten wennen aan 'Florida' en 'Homegrown' (de Stars 'n Bars versie ligt wat gemakkelijker in het gehoor). Maar bovenal worden wij verwend met nieuwe klassiekers, zoals 'Kansas', 'White Line', 'Vacancy', 'Mexico' en 'Separate Ways'. Al met al is het geheel een waardevolle aanvulling op een imposant oeuvre. Ik vermoed ook zeker geschikt voor de late avond; we zullen het spoedig uittesten.

avatar van Ducoz
Fraaie archiefopnames van Ome Neil.

Met de tracklist zal een beetje zijn gespeelt. Als Neil zo achteraf toch nog een soort van 'de hand van God' wil spelen en uit het rijke verleden plukken; had 'Florida' dan bewaard voor de archive box.. en had hier 'Home fires' gezet, dan kreeg hij 5 sterren hier. Dat losse, stonede en nonchalante smaakt me wel.

E-Clect-Eddy schreef:

White Line (uit 1974 met Robbie Robertson) en Homegrown (zonder Crazy Horse) zijn andere opnames. Love is a Rose, Star of Bethlehem en Little Wing zijn dezelfde take, maar de laatste twee blijkbaar een andere mix, al hoor ik het verschil niet echt.

Inmiddels ben ik een paar luisterbeurten verder en twijfel ik tussen 4 en 4,5*. Zoals Marjet terecht zegt, een handvol klassiekers erbij (Separate Ways, Try, Mexico, Vacancy en Kansas), een hernieuwde kennismaking met Love is a Rose, White Line, Star of Bethlehem en Little Wing in nieuwe context, maar ook wat vreemde eenden in de bijt, met We Don't Smoke It en Florida, die beiden klinken als outtakes / bonusmaterial wat je normaliter op een 'deluxe expanded edition' zou zetten. Ofwel, maar een beperkt aantal fans zit erop te wachten. Met Deep Forbidden Lake en Barefoot Floors in plaats van die twee was dit een 5* geworden.

Maar het blijft Neil Young, de man die meer albums niet heft uitgebracht dan CSN wél. Wat in het vat zit verzuurt niet; in Augustus zullen we meer weten, met NYA Vol. 2 (fingers crossed).

harm1985 schreef:

Ik heb die opnames nu ook beluisterd en zat te twijfelen of ik nu wel of niet andere opnames waren, want het klonk wel anders dan wat ik hoorde op Homegrown. Maar een andere mix heeft natuurlijk zo'n effect.

Ik meen de versie van Star of Bethlehem ie op het album van Emmylou Harris staat weer een andere mix is met haar stem iets meer op de voorgrond waardoor het veel meer een duet lijkt.

avatar van harm1985
ZIt even in de Timeline te kijken op NYA. The Old Homestead (van Hawks & Doves) is tijdens dezelfde sessie opgenomen als Try en Separate Ways.

Through my Sails (met CSNY, van het album Zuma) een dag na Love is a Rose en Pardon My Heart.

En dan te bedenken dat de helft nog niet is ingevuld op de timeline, want nog niet uitgebracht...

avatar van E-Clect-Eddy
Onmiskenbaar een zeer vruchtbare / productieve periode in Neil's carrière 1970-1977. Alleen met een beetje meer focus hadden er beter uitgewerkte teksten zijn geweest.

avatar van Zwaagje
wat een hoge waardering zeg....het is absoluut een goed album, maar om dit nou zo hoog te waarderen? Het zal de verrassing zijn.

avatar van Poles Apart
Zwaagje schreef:

Zo bijzonder hoog is 4,14 (op moment van schrijven, 25 stemmen) toch niet? Zeker in vergelijking met "Hitchhiker" dat in de buurt zit, en het feit dat dit pas net uit/gelekt is, en dus vooral de NY liefhebbers gestemd hebben? Denk dat dit uiteindelijk zo rond de 4,00 gaat zitten.

avatar van AbleMable
Vraag me af, of dit album straks ook niet in de Archives box set vol. 2 zal zitten. Bij eerste box zat bv Massey Hall en Fillmore East er ook in, terwijl ze eerst los waren verschenen. Had ze toen los gekocht en zaten ze later dus ook in de boxset. Beetje dubbelop. Dus ja, denk dat ik het nu maar even met Spotify doe tot duidelijk is wat er in de Archives Box Set Vol. 2 komt te zitten, eer ik deze op CD aanschaf.
Eerste algemene indruk is iig niet verkeerd en staan paar erg fijne songs op.

avatar van R-Know
Zoals ik Neil het liefst hoor. Begin/midden jaren 70. Lekker kabbelend en veel akoestisch.
Heerlijk......alleen dat gebabbel hoeft van mij niet, ja, aan het einde dat je weet dat je weer opnieuw kan beginnen met de eerste track.

Zwaagje schreef:

Vergelijk het met Bob Dylan, die krijgt ook standaard een punt extra

AbleMable schreef:
Eerste algemene indruk is iig niet verkeerd en staan paar erg fijne songs op.

Ik denk het niet, dit is een special release series, net als Hitchhiker.

Kans is groter dat Songs for Judy, Roxy en Tuscalooza erin zitten. Tezamen met albums als Odeon - Budokan. Dat zijn immers performance series, die zaten in Vol. 1 er ook in (Riverboat is ook niet apart uitgebracht).

Grote vraag is of er dit keer weer een Blu-Ray en DVD versie komt (er is ook een hoop beeldmateriaal beschikbaar).

avatar van henk01
Ik begreep dat de reden dat alles online gezet was omdat release 2 er niet komt.

avatar van pmac
Fijn om de jonge Neil weer eens te horen.
En daar is hij dan. The lost album Homegrown.
Ik vraag me af of hij destijds echt zo bedoeld was zoals hij nu is uitgekomen. Had Florida hier dan ook op gestaan?
Een deel van de nummers hebben eerlijk gezegd weinig meerwaarde. Star of Bethlehem. Homegrown, Little wing, Love is a rose kenden we toch eigenlijk wel? En deze versie van White line is toch wat minder als de Crazy Horse. Maar goed , die andere nummers zijn dan wel weer een mooie toevoeging. Ik ga er vanavond eens goed voor zitten.

avatar van vanwijk
Wederom een mooie release van Neil, het kan niet op wat mij betreft. En inderdaad, wat pmac zegt, een vijftal songs waren al gereleased maar ik denk dat menig artiest zou sterven voor zo’n album.
Let it flow Neil .

avatar van Wickerman
Bob Dylan en Neil Young beiden met een nieuwe - en als ik de pers mag geloven goede - plaat op dezelfde dag? Het is alsof we bijna 50 jaar terug in de tijd zijn!

Ik kijk altijd meer uit naar het werk van Neil, dus ook deze vanochtend even geluisterd. Ik hoor een fijne plaat die klinkt als Harvest, zij het wat constanter qua geluid. Slechts één nummer die uit de toon valt: ‘Florida’. Hier gaan we de komende periode nog wat tijd mee doorbrengen!

avatar van henk01
Playlist gemaakt combi Hitchhiker en Homegrown. De twee mindere van Homegrown weggelaten. Denk dat het dan beter is.

avatar van Tonio
Het is best moeilijk om een album te beoordelen dat zo lang geleden had moeten uitkomen. Toch even proberen: als dit album direct na Harvest was uitgekomen, zou ik het een fijn album vinden, iets minder dan Harvest, 1 minder en 1 overbodig nummer, niet echt een hit, maar evengoed toch wel een fijn album, zeg 4 sterren. En als ik het beoordeel 'anno nu': een aardig album, maar ook niet meer dan dat, dus 3 sterren. Ik ga dus gewoon middelen

Dan inhoudelijk: Separate Ways is een lekker begin, a la Out on the Weekend. Een beetje oubollige Homegrown, en een volslagen overbodige track (Florida). Daar staat tegenover dat de versies van White Line en Star of Bethlehem beter zijn dan de eerdere verschenen versies.

Overigens begrijp ik goed waarom Neil dit destijds heeft laten liggen. Enerzijds omdat het een herhaling van Harvest zou zijn, met een mindere kwaliteit. Anderzijds, omdat de tragische gebeurtenissen destijds vroegen om een muzikale zoektocht en/of heroriëntatie, leidend tot albums zoals Tonights The Night, Zuma en meesterwerk On The Beach.

avatar van WoNa
"The one that got away", heeft Neil Young zelf over deze plaat gezegd. De wereld kreeg 'Tonight's The Night' in 1975, een andere plaat die op de plank was blijven liggen. Met 45 jaar vertraging hebben we nu Homegrown. Vooropgesteld, dit is een prachtig cadeau dat ik met veel genoegen in ontvangst heb genomen. Toch, een kanttekening.

Veel van de nummers zijn demo's, hele goede, maar in veel gevallen niet de versie die Young op plaat zou hebben uitgebracht toen. Daarvoor is het te vrijblijvend. Daarnaast geldt voor een aantal nummers iets anders. Ze halen het niet bij nummers die hij niet lang daarvoor had uitgebracht en gewoonweg beter zijn. Dus kwaliteit kan wel degelijk een factor geweest zijn bij zijn afweging wat uit te brengen. 'After The Goldrush', 'Harvest' (niet mijn favoriet) en vooral 'On The Beach' zijn topplaten uit zijn oeuvre en daar voldoen de nummers op Homegrown niet aan.

Wel is het album veel consistenter dan het rommelige 'American Stars 'N' Bars (met 'Like A Huricane', het beste NY nummer ooit) en beter dan 'Zuma'. Juist door de enorme tijdspanne, 45 jaar, is Homegrown zo interessant. Het laat de Neil Young horen waar velen naar smachten sinds de jaren 70, al vind ik persoonlijk dat een aantal van zijn meest recente platen heel goed zijn. Ik koop ze alleen niet meer.

Als ik, net als 99,99% van de Neil Young fans, 'Florida' weg denk, dan blijft er een prachtig, losjes gemusiceerd album over, dat een prima inkijkje geeft in het opname proces van Neil Young in het midden van de jaren 70, met een aantal prima muzikanten om hem heen. Alleen al die droge tikken van Levon Helm weer te mogen horen, maakt Homegrown, het titelnummer is veel beter dan de in 1977 uitgebrachte versie, al bijna alleen de moeite waard. De vraag is enkel of het album nog doorgroeit. Dat ik hem ga aanschaffen, dat staat nu al vast.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van harm1985
WoNa, Levon speelt alleen mee op Separate Ways en Try; op Homegrown speelt Karl T. Himmel de drums, net als dat hij dat deed op 'A Treasure'.

avatar van meneer
Heb de neiging om een Spotify lijstje te maken van Harvest en dan een paar nummers van dit album erachteraan te plakken onder de naam: Grown Harvest..

Wel fijn dat Neil mij wat ‘thinking out of the box’ laat denken en doen.

avatar van E-Clect-Eddy
meneer als je de tijdlijn erbij pakt van Neil's eigen website Neil Young Archives

Dan kan je de nummers uit deze periode op volgorde van opname samenstellen. Het wordt dan wel een minder consistent geheel. Maar lijkt me wel leuk om eens naar te luisteren.

avatar van robbrouwer58
Een meesterwerk? Eerlijk? Nee, joh.

Eerlijk gezegd vind ik het een tegenvaller. Had er behoorlijk wat van verwacht - maar 5 nummers kenden we al en al is de rest symphatiek (ok Florida minder) en resteert er dus een 15' nieuw werk. De sound is natuurlijk familiair - maar gezien het niveau en de intensiteit die NY in die tijd bereikte snap ik wel dat hij dit op de plank liet liggen. Wellicht had hij met wat nummers Comes a Time en vooral American Stars kunnen verbeteren.

Maar niets aan het handje, hij brengt genoeg uit, en ik vind in dier voege Colorado beter, coherenter als album en bij de huidige levensfase van NY passen.

avatar van Twinpeaks
Vandaag heerlijk zitten werken aan de picknick tafel met Ome Neil op de achtergrond .Florida en We Don't Smoke It No More hadden in the archives mogen blijven van mij .Wat mij opvalt is de zuiverheid van Youngs stem. De versie van White Line op Ragged Glory blijft voor mij de ultieme , maar ook deze uitvoering mag er zijn. Opener Seperate Ways krijgt een ster .Fijne plaat en ik slinger hem maar weer eens aan. 4 sterren .

avatar van gastheerg
Wie belangstelling heeft in nummers van dit album die al eerder zijn verschenen is het ook de moeite om eens naar The Ducks te luisteren. Een Hard Rock project van Ome Neel waar hij (uit m'n hoofd) de nummers Homegrown en Little Wing (heerlijke versie) mee speelt.

Het album Homegrown vrijdag met twee vrienden zitten luisteren. Die zitten nog steeds in de Harvest t/m Come a Time periode en waren duidelijk een stuk enthousiaster. Die gaan beide voor 5 sterren!

Ik vind het leuk, ik vind het goed en ik weet het altijd wel te waarderen dat Neil Young niet voor de perfectie gaat. Juist die authenticiteit weet ik van hem zo te waarderen. Ook ben ik een groot liefhebber van z'n diversiteit. De roep om een tweede Harvest heb ik ook nooit begrepen. Die is er al!

Door de aanwezigheid van Florida ben ik geneigd het album maar 3 sterren te geven. Ik ben echter ook een groot voorstander dat artiesten zich een vrijheid moeten permitteren waarbij we wat meer tijd hebben om dat te waarderen of dat die waardering er nooit komt. Dat proces op zich weet ik te waarderen.

Florida zie ik even door de vingers en dan toch wel 4 sterren. Net.

Dat neemt niet weg dat het na The Hitchhiker wel erg hangen blijft in deze periode. Ik vind het prima dat Neil oud materiaal uitbrengt maar hij mag van mij wat meer door de tijdlijn huppen.

Want wat is er van Sleeping With Angles blijven liggen? Van Le Noise waar ik lang voor nodig heb gehad deze te waarderen en nu een briljant album vind.

Nagenoeg alle vinyl uit de Performance Series is uit de begin periode. Alleen Dreamin' Man Live is iets later. Maar ik zou in de oude opnames wel wat meer ein 90 en begin deze eeuw willen horen.

Sequentieel door de tijdlijn is wel heel braafjes en vind ik eigenlijk ook niet bij ome Neel passen