Air Traffic - Fractured Life (2007)

Label: EMI

1. Just Abuse Me (2:32)
  2. Charlotte (2:24)
  3. Shooting Star (4:08)
  4. No More Running Away (4:22)
  5. Empty Space (3:37)
  6. Time Goes By (4:06)
  7. I Like That (2:26)
  8. Never Even Told Me Her Name (2:44)
  9. Get in Line (2:06)
  10. I Can't Understand (4:25)
  11. Your Fractured Life / Pee Wee Martini (22:55)
  12. Come On * (1:53)
  13. An End to All Our Problems * (5:03)
  14. Left Out in the Rain * (2:54)
avatar van otherfool
Ook voor mij steekt het gevoelige Empty Space er bovenuit... Aan het ritsje vergelijkingen voeg ik overigens Hot Hot Heat nog maar even toe (op sommige nummers dan toch). Al met al een leuke plaat die het nog niet helemaal waar maakt, maar genoeg belooft voor de toekomst om dit bandje in de gaten te houden.

3*.

Air Traffic is niet zomaar die volgende gitaar met pianoband die, in de slipstream van Coldplay, van het Britse continent komt overwaaien. Over kwantiteit hoeven we de afgelopen jaren niet te klagen, kwaliteit blijkt niet altijd even dik gezaaid. Air Traffic hoort echter bij de goeien.

Denk je bij het aanzwellende intro van Come On (op mijn persing de eerste track) met Coldplay nummer 47 te maken te hebben (overigens hoeft goede namaak ook niet slecht te zijn), 10 minuten verder weet je dat deze band een eigen formule in gedachten heeft.

Air Traffic put net zoveel uit Coldplay (de falset van Chris Martin, gevoelige popsongs) als The Kooks (het accent van Luke Pritchard, swingende rifjes) als de Britse jaren 60 (The Beatles, The Kinks). Het resultaat? Een afwisselende, onderhoudende plaat die af en toe grenst aan het briljante.

Vooral Shooting Star heeft alles in zich om uit te groeien tot een klassieker. Vanaf de eerste seconden zit je gebeiteld, met die prachtige melodie, die subtiele opbouw en die fenomenale zang van Chris Wall. Bij het daverende refrein volgt het tweede kippenvelmoment en als gitarist Tom Pritchard aan zijn monumentale solo begint hoor je Johnny Buckland denken waarom heb ik dit niet verzonnen?.

Ook Time Goes By is zo'n magisch moment, een prachtnummer dat samen met No More Running Away de melancholische stemming nog even in stand houdt. Alleen jammer van het overdramatische Empty Space, een onfortuinlijke misser tussen zoveel moois.

Het is niet alleen mooi wat Air Traffic laat horen, het is ook leuk, vrolijk en swingend. Charlotte en Never Even Told Me Her Name schreeuwen om een vergelijking met The Kooks en de uitvoering is ronduit geweldig. De dansende piano van Just Abuse Me zorgt ook voor een vrolijke noot.

Het sombere sluitstuk Your Fractured Life is dan weer te licht om als vaandeldrager dienst te doen, maar dit album mogen we met recht een van de Grote Debuten van 2007 noemen.

avatar van JoaMuse
Goed album, doet zoals gezegd inderdaad aan The Kooks denken. Ook invloeden van Muse en Coldplay zijn te horen. Je kan er veel groepen in horen eigenlijk. Anders gezegd, dit album is weinig origineel, maar dat hoeft ook niet. Er staan best wel een aantal hele goeie nummers op. 'No More Running Away' (leuke percussie, lijkt weliswaar sterk op 'There There' van Radiohead) is m'n favoriet, ook 'Time Goes By' en 'Shooting Star' steken erbovenuit voor mij.
Verder ook een paar nummers die je behoorlijk kan noemen, maar die ik toch niet echt goed vind. Vooral de tweede helft van het album vind ik wat minder.

Al bij al is dit wel een meer dan degelijk album, van een groep die in tegenstelling tot een gelijkaardige band als Keane de gitaren niet schuwt, maar toch kan je Air Traffic een softe groep noemen. Waar helemaal niets mis mee is trouwens, want Air Traffic weet je bij momenten echt wel te raken met deze plaat.

avatar van Film Pegasus
Niet zo bijzonder eigenlijk, maar hier ga ik op een zonnig festival me een frisse pint in de hand wel even voor stoppen om te luisteren. Air Traffic doet niet veel nieuws, maar het klinkt wel leuk. Enkele aangename nummers en geen enkel echt slecht er tussen.